Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

940 med eller uden turbo?

Thomas Jensen

Thomas Jensen
bruger siden
29-03-2004

26-08-2008 kl. 10:10

Hej, Jeg leder efter en fin brugt Volvo 940 (91-95), men er meget i tvivl om jeg skal gå efter en med turbo eller uden...? Har brug for en stabil bil med masser af plads, der starter hver gang og kan trille os fra KBH-København og i sommerhuset et par gange om måneden... Jeg tænker: Turbo = dårligere benzinøkonomi? Turbo = flere kræfter (har jeg brug for det)? Turbo = mere slitage på motor? Ellers andet - er virkelig i tvivl? Mvh, Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

26-08-2008 kl. 11:21

Bortset fra at jeg er enig med Morten i at delebil bestemt er værd at overveje (nyere biler med væsentlig bedre sikkerhed for dig og din familie), så ville jeg HVIS det skal være den gamle volvo vælge en uden turbo.
Jeg har ikke noget teknisk/fagligt argument for at fravælge turbo, men når den bare skal "trille" (som du skriver) til sommerhuset, så er det sikkert fint med kræfter.
Der er et fint bundtræk i sådan en 2,3 liters volvomotor. Og lur mig om den ikke også er billigere at forsikre end en med turbo?

..og så lige for at spolere den falske tryghedsfølelse i en gammel volvo:

http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY

ved godt at det link er blevet trukket op af hatten mange gange på dette forum, men her er det så igen :-)

Vh Anders

Thomas Jensen

Thomas Jensen
bruger siden
29-03-2004

26-08-2008 kl. 12:39

Har undersøgt det faktisk - men det jeg kunne finde frem til er desværre alt, alt for dyrt!
Desuden mister man en del fleksibilitet og spontanitet synes jeg....

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

26-08-2008 kl. 15:30

En Volvo 940 er en rigtig dejlig og sikker bil, se bl.a. Folksams statistik over virkelige ulykker; her får bilen TOPKARAKTER, og det er jo trods alt sikkerheden i virkelige ulykker, der betyder noget! Folksam link:

http://www.folksam.se/testergodarad/bilen/valjrattbil/hursakerarbilen/1.25619

En 940 er en klippestabil og solid bil, der ikke byder på ret mange problemer, og hvis der er nogen, kan de som regel udbedres billigt. Endvidere er der masser af plads i en 940. Du behøver ikke være nervøs for, at du nødvendigvis får flere udgifter, fordi du vælger en turbo-udgave. 940 Turbo har en rigtig solid motor, og med lavtryksturbo-versionen, får du en fremragende bundtræk. Det eneste minus, der er ved en turboverson, er, at den kører lidt mindre pr. liter, men hvis bilen ikke skal benyttes ret meget, så tag da en turboversion! Den er meget sjovere at køre i, og har lige dét extra, bilen fortjener.

Held og lykke med købet!

Du bliver ikke skuffet hvad enten du vælger en stadardversion eller en turboversion.

Thomas Jensen

Thomas Jensen
bruger siden
29-03-2004

26-08-2008 kl. 19:45

Tak for indlægene indtil nu..... tror også turbo vil være at foretrække. Så er det bare at finde et fint eksemplar til omkring de 35K.

Og burde vel ikke være så stor forskel i forsikring.