Bilbasen Forum
Valg af vinterdæk - rigtig størrelse og kvalitet ??
Profil slettet
28-12-2009 kl. 18:00
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
28-12-2009 kl. 19:41
Jeg vil lige sige at det er altså nu engang mest vigtigt med den rette størrelse. Og Med dit BF goodrich eksempel får du meget forkert og ulovlig hjulstørrelse på din bil.
De 2 andre kan lige gå an, men de er lidt for store.
Det mest optimale er at købe et sæt stålfælge i samme størrelse som din originalhjul, og så sætte vinterdæk på dem.
Men det er vigtigt at de har rette størrelse. Mest optimalt er at købe et sæt vinterdæk med samme størrelse som originaldækkene. Altså 165/60-14.
Jeg har et eksempel på et par særdeles gode dæk til en fornuftig pris:
http://www.daek24.dk/tireresult.asp
http://www.eurowheels.dk/Beregninger.asp?kode=TEST5
På dette link kan du beregne dig frem til at hvilken størrelse man kan sætte på.
Et helt andet forslag er at hvis du overvejer et sæt alufælge til bilen, så sæt vinterdæk på bilens originale fælge.
Håber du kan bruge det til noget. Ellers spørger du bare igen.
Profil slettet
28-12-2009 kl. 20:27
Tak for virkelig godt og brugbart svar. Virkede nu også mest som om, at sælger af Goodrich-dæk bare ville have ryddet ud af lager...
Tror jeg vil følge dit råd og gå efter at købe et sæt vinterdæk i samme størrelse som nuværende fælge.
Alternativt vil jeg gå efter et sæt stålfælge i samme størrelse som originalhjul og købe nogle gode vinterdæk dertil.
Hvis jeg på en af de gode dæk-hjemmesider kæber enten vinterdæk eller stålfælge + vinterdæk, kan jeg så få sat disse på hos andre dækfirmaer, selvom jeg ikke har købt varen der ? Og skal de afbalanceres efterfølgende, hvis jeg har købt komplet sæt fælge+dæk ?
I øvrigt to rigtig gode hjemmesider, du linkede.
Mvh
Martin
T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009
28-12-2009 kl. 20:33
Mvh
Sidst rettet: 28/12-09
Sidst rettet: 28/12-09
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
28-12-2009 kl. 22:01
Ja det burde ikke være noget problem at få monteret dækkene på dine fælge. Og få dem afbalanceret. Det koster et sted mellem 300-600 kr for alle 4 hjul. Og de kan gøre det på max en time. Alle mulige dækcentre eller værksteder kan gøre det. Jeg tror dog at de aut. værksteder er dyrest.
Nu var der en af de andre der kommenterede dækstørrelsen på fabia Greenline. Husk nu at vær helt sikker på størrelsen på dine nuværende hjul. Det burde også stå i din instruktionsbog.