Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Trinløst gear - bedre end sit rygte?

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

01-08-2011 kl. 10:32

Hvad er jeres erfaringer med trinløst gear alias milliongear/multitronic/E6G/CVT m.m.? Hvad er fordele og ulemper i forhold til automatgear eller dobbelkobling? Er det billigere at producere? Holder det bedre? Vejer mindre? Behageligere at køre med? Velegnet til visse motortyper? De fleste bilanmeldere er irriterede over trinløst gear, men hvorfor findes det?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Claus Bjerre

Claus Bjerre
bruger siden
15-12-2009

01-08-2011 kl. 17:14

Hvis du synes om elastikeffekten og lyden af motoren der bare buldre der ud af, så er det sikkert ikke ringere end nogen andre typer...

Jeg kender en som har en 2,0 HDi 136HK med E6G som har kørt 70000 efter foreskrifterne... Men det er bare gearkasse nummer 4 han kører på... Og han kører med CV og værkstedet mener at det er der det går galt...

Men de skræk historier kan man også finde om alm. aut.gear og især DSG...

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

03-08-2011 kl. 15:08

Er det billigere at producere? Holder det bedre? Vejer mindre? Behageligere at køre med? Velegnet til visse motortyper?

kasper bech

kasper bech
bruger siden
17-01-2006

14-08-2011 kl. 21:57

Hej,

Vi har netop solgte en Citroen C4 1.6 HDI E6G årg 12/2006. Kørt fra 60.000 op til 129.000 km i den. Vi har ofret 1000 kr. på at skifte motor til vindueshejs for 2 år siden. Ellers er den serviceret regelmæssigt og har ikke kostet os andet end serviceudgifter.

E6G fungerer eminent, når man lige lærer at slippe speederen ved gearskifte (som du ville gøre, hvis du selv koblede ind og ud - det er bare en aut. kobling), det tager ca. 1 dag at få styr på.

Fordelen er, at du kun skal skifte den elektroniske kobling her og ikke en traditionel aut. gearkasse. Der er en 40-50.000 kr. til forskel på den regning, vil jeg tro, hvis du skulle være så uheldig.

Jeg kender til 3 andre med samme bil, der har kørt uden problemer! Det er en fantastisk bil på ALLE måder.

God fornøjelse.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

15-08-2011 kl. 09:26

Det er da rigtigt, at CVT er trinløst, da udvekslingen netop skifter løbende (og dermed har en "million" gear).

Men i en del biler kombineres det med en mulighed for manuelt at skifte mellem forskellige udvekslinger, og kan derfor principielt køres som sekventielle gearkasser

.

Det har jeg f.eks. prøvet i en Nissan Qashqai. Men også på den måde opleves det "underligt" med den manglende stigning i omdrejningstallet, men det er vel et spørgsmål om tilvænning og evne til at se bort fra gammel opfattelse af, at fart = omdrejninger og motorlarm !

Bo Klokkeriis

Bo Klokkeriis
bruger siden
04-02-2004

16-08-2011 kl. 13:04

Har lige købt den nye Citroen C4 1.6 eHDI med E6G gear, som Kasper skriver så kræver det lige lidt tilvænning mht at slippe foden fra speederen når der skiftes, når der er styr på det så er det super lækkert t køre med.

Man bliver overrasket over hvor hurtig der skiftes til et hørt gear, allerede i 6. gear ved 75 kmt. Der mulighed for at vælge manuel hvor der skiftes med padler ved rattet, bruger det bare aldrig da automatikker virker som det skal, men muligheden er der hvis der skal køres lidt mere sporty

Profil slettet

Profil slettet

16-08-2011 kl. 16:29

K S skrev:
Hvorfor blive ved med at skrive om E6G, der intet har at gøre med trinløst gear/CVT?

Det var en fejl, at det var nævnt oprindeligt - det har intet med den omtalte geartype at gøre.......

Er du sød lige at læse den aller første linie i trådstarters indlæg.

Profil slettet

Profil slettet

16-08-2011 kl. 18:56

Hej.

Der er et videoklip her, hvor man kan se hvordan CVT gear virker på en Subaru.

Og som trådstarter skriver for det tit nogen hårde ord med på vejen.

http://www.youtube.com/watch?v=2Z8yago-2bM&feature=related

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

16-08-2011 kl. 21:13

K S skrev:
Gerne - når du har læst mit indlæg igen. Jeg kan evt. gentage:

Det var en fejl, at det var nænt oprindeligt

E6G var en misforståelse, men det kan ikke slettes.

Dette indlæg blev 21-09-2011 12:57 redigeret af dets forfatter.