Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Toyota Avensis 1,8 VVT-i Sol eller Nissan Primera 1,8?

Martin Andersen

Martin Andersen
bruger siden
11-10-2019

11-10-2019 kl. 15:54

Hejsa :-) Om inden længe skal jeg ud at købe min første bil, men jer er noget i tvivl om hvilken. Jeg har dog indsnævret mit søgefelt til en Toyota Avensis fra 2005, kørt 190.000 kilometer og en Nissan Primera fra 2007, kørt 169.000 kilometer. Prisen for Primeraen er ca 20.000, hvor i mod prisen på Avensis' er 40.000 Hvad taler for den ene frem for den anden, og omvendt? Håber at I kan hjælpe mig.

Mvh Martin.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

11-10-2019 kl. 15:59

Hej Martin.

Sjovt, de de var nye kostede de næsten det samme, men en Toyota er som brugt mere efterspurgt, og derfor dyrere.
Hvis du kan lide begge biler, så ville jeg gå efter Primeraen, du betaler ganske enkelt mere for mærket Toyota.

Palle Stig Nenser

Palle Stig Nenser
bruger siden
22-05-2019

11-10-2019 kl. 16:00

Begge er rene lotterikuponer, gamle biler med mange km = overraskelser i vente (måske), men som med en lotterikupon, kan man også være heldig. Men realistisk skal du nok lægge en pæn "Tusse" til side pr. md til reparationer.
Ps. Du skriver intet om motorstørrelse eller diesel/benzin, men ud fra alderen gætter jeg benzin, og 1,8 for Toyotaen og 1,6 for Datsun....undskyld Nissanen ?
ville vælge Toyota. Men de er begge megakedelige i mine øjne...sorry 🤗

Martin Andersen

Martin Andersen
bruger siden
11-10-2019

11-10-2019 kl. 16:09

Jeg siger tak for begge jeres imputs! :-)

God weekend.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

12-10-2019 kl. 13:30

Jeg stemmer også på Toyota'en.
Jeg har ikke nogen mening om Nissan'en

Avensis er en knippel god bil, der kører kanon godt, suveræn undervogn, 1,8 VVT-i (motor kode 1zz-fe) er verdens bedste motor, og bilen er svær at slå ihjel.

Der var en konstruktions fejl på 1zz-fe, i produktions perioden 2000 - 2005.
Der forårsagde et højt olie forbrug, og at Toyota skiftede motorerne under garanti op til 150.000 km / 7år. Toyota, beguýndte at måle på dem, hvis de brugte mere end 0.5 l/1.000 km. Og brugte de mere blev de skiftet under garanti.

Jeg har selv haft en Toyota med en 1zz motor, fra 2000, den nåede ikke at blive skifte. jeg havde den i 13,5 år / 492.000 km, den brugte ca 1/4 l/ 1.000 km da jeg var færdig med den.
eg har lige chekket syns rapporter på den idag. den er synet i april med 570.000 km på tælleren.
det eneste der er skiftet i / omkring motoren (ud over hvad der står i service bogen) er en luft mængde måler, den er skiftet omkring 330.000 km, og generator omkring 450.000 km. Den er i venne kredsen, så jeg ved hvad der er lavet på den, der f.eks ikke skiftet noget som helst i udstødningen, og bilen er 19 år.
Når det er sagt kan der selvfølgelig også opstå fejl på en Toyota.

Grunden til at jeg udråber 1zz til verdens bedste motor er ikke holdbarheden, det er bare en side gevinst.
1zz er en yderst fleksibel motor. Den kan køres stille og roligt, den kan køres friskt, og den kan fyres af, helt op til den bliver stoppet af omdrejnings begrænseren, den lyder ikke over anstrængt når den får mange omdrejninger og den kan holde til det.
Pga. VVT-i har den en meget jævn moment kurve. Dvs. hvis du f.eks drejer ud på en øde landevej, kan du lade den accellerere fra 1.500 rpm, til 7.000+, uden at træde speederen i bund, og bar mærke hvordan den trækker mere og mere som omdrejningerne stiger.
En ting jeg ofte gør, i mine Toyota'er. Når jeg skal ud på en landevej, starter jeg i 1.ste gear, gearer hurtigt op i andet, træder speederen ned (ikke i bund), og skifter til 6. (eller 5.) gear, når jeg når 80 km/t.

Undervognen i Avensis, Generation 2, som du kikker på, og generation 3, har dobbelte wishbones bagi, ligesom Celica, og det giver bilen rigtigt gode engen skaber i svingene, du kan køre pænt hurtigt gennem svingene.
Jeg har haft 2 Celica'er (Sports Coupé), med samme undervogn, dog lidt strammere. Og de har kørt fra næsten alt gennem svingene. Det eneste jeg har set kører hurtigere gennem et sving end mig i en Celica, var en Avensis, generation 2 station car.
I Sverige har Folksam, analyseret ulykker der er sket i virkeligheden, Og Avensis har vist sig at være den mest sikre bil at køre galt i, i virkeligheden.

Avensis er den næst bedst rustbeskyttede bil.

Da genration 2 blev crahstestet af EuroNcab, var det den bil der høstede flest point, nogen sinde.

Nisan har jeg som skrevet ikke nogen mening om, jeg har et godt øje til Z350 og Z370, men så for nyeligt en gammel episode af Topgear, hvor de gav den en lav vurdering, samtigt med at de roste Celica T-Sport, for at være billigere og "It's a good car".

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-10-2019 kl. 14:39

Ja, Toyotas 1.8 er verdens bedste motor - hvis man ikke har prøvet andre ;-)

Ellers er den bare ganske kedelig ifht. mange andre, men bortset fra det ret kedelige problem med olieforbruget, er den slidstærk som de fleste Toyotamotorer - og det gælder også resten af bilen, der er kedelig, men rimeligt holdbar.

I denne alder er det dog vedligeholdelsen undervejs og dermed aktuel stand, der afgør, hvilken man bør vælge. Selv den bedste bil kan ødelægges af dårlig/ingen vedligeholdelse/service - og selv den ringeste kan fungere problemfrit med den rette service.

Er de umiddelbart lige på stand/service, ville jeg gå efter Toyota'en.