Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Skoda Octavia

Thomas Riishøj

Thomas Riishøj
bruger siden
19-04-2006

05-11-2007 kl. 15:44

Er der andre end mig, som synes, at dette forum snart skal hedde "Skoda Octavia"!! mvh Thomas

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-11-2007 kl. 17:41

tjah, octavia-ejerne må være glade for deres biler, og sikkert med god grund - det virker som en lækker bil (har kun prøvesiddet en, aldrig kørt)

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 08:25

Hej Thomas

Hvad er det lige du vil med dit indlæg...?
Du har vel ikke drukket af natpotten..?

mvh Kim

Thomas Riishøj

Thomas Riishøj
bruger siden
19-04-2006

06-11-2007 kl. 08:39

Hej Kim,

Det kan da godt være, at jeg har drukket af natpotten.

Jeg synes bare, at denne bil bliver nævnt i mange ikke aktuelle sammenhænge. Der må bare være mange i dette forum, som er begejstret for Octavia'en. Det afspejler sig bare ikke i salgstatistikkerne.
Jeg har ikke noget imod Skodaen, det er yderst fornuftig bil til en rigtig god pris, men den er altså ikke i klasse med Mondeo, Passat, Avensis, 407 m.fl. mht. køreegenskaber. Den tilhører Golf-klassen, og i dette segment vil jeg da overveje den meget!!

mvh

Thomas

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 09:18

Hej Thomas

Der må da være noget om snakken vedr. klassen/størrelsen når der nu er så mange der mener at Octavia´en hører hjemme sammen med Mondeo, Passat, Avensis og 407.
Det er da et kæmpe skylderklap til Octavia at den i stort omfang sammenlignes med ovennævnte biler.
I øvrigt tror jeg du lige skal checke salgstal for både den gamle og den nye model Octavia..!!!
Nok er køreegenskaber ikke på BMW niveau men det er sgu´væsentlig bedre "value for money" end en f.eks. en Passat der er 100K dyrere eller en 407 med ubrugeligt baggagerum. Mondeo og Avensis kender jeg ikke nok til at kommentere.
Som du nok allerede har indset er jeg den super glade ejer af en Octavia, men det virker ærligt talt som om du ikke har "boller" nok til selv at køre Skoda.

Mvh Kim

Thomas Riishøj

Thomas Riishøj
bruger siden
19-04-2006

06-11-2007 kl. 09:45

Hej Kim igen,

Vi kunne jo nok blive ved. Heldigvis er vi alle forskellige... Jeg har haft en Skoda 2,0 TDI i 3 uger samtidig med min egen 407. Jeg indrømmer gerne pladsen er bedre og momentet i 2,0 er rigtig godt, men jeg vendte altid tilbage til min egen. At kalde bagagarummet i 407 ubrugeligt er usagligt. Det er mindre end "de andre", men jeg har aldrig manglet plads, trods brug af diverse vogntøjer til børn. Det er da godt, at vi er glade for vores biler, så må vi bare håbe at afgifter falder på nye biler, så jeg kan få min BMW 530d.

mvh

Thomas

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 10:26

Hej Thomas

Der er vi enige...lad os håbe vi får afgifterne længere ned, så vinker jeg til dig fra min A6 Avant 3,0 TDI..:)

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 12:57

Hej Henrik

Jeg kører også 2,0 TDI PD med stor glæde.
I løbet af 130.000 km er den eneste reparation jeg har fået foretaget, ud over normal slid på dæk, bremser osv, en defekt vacuumslange.
Konen har netop fået en C3 i tidlig julegave - så er hun glad et
stykke tid..:))

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 14:02

Hej Thomas Riishøj
Der kan man bare se ! Vist ikke lige det som var formålet med dit indlæg: Nemlig endnu en lang streng om Skoda :-)

At påstå Skoda giver mere value for money end en Passat er vrøvl.
Det er på niveau med dem som køber kopimøbler mv. og påstår de er lige så gode som originalen ! Når man køber en mærkevare er glæden derved svær at definere, men ejerglæden er garanteret større bag VW-logoet end Skoda-logoet. Det må være et forsøg på at selvretfærdigøre at man ikke havde råd til "den ægte vare" at påstå noget andet ! Den man forsøger at narre er vist mest sigselv.

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 14:45

..hvad skal jeg sige. I sidder i jeres kopi-VWér og drømmer om BMW og Audi, så noget om snakken om at ophøje det næstbedste må der jo være !! I orden man ikke har råd til "the real deal", men lad dog vær med at påstå, at kopien er lige så god / sågar bedre en den originale vare.

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 14:55

Hej Jesper

Det er synd at du ikke bryder dig om Skoda, du går glip at en masse glæder.
Det er OK du påstår at en Octavia ikke giver mere "Value for money" end en Passat - det er et spørgsmål om overbevisning.
Dine fjollede kommentarer om "selvrefærdigørelse", "ikke at have råd til den rigtige vare" og "at narre sig selv" viser derimod dine egne mindre-værdskomplekser overfor Skoda.

mvh Kim

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

06-11-2007 kl. 16:41

Jesper har sikkert ret i, at de personer der køber Skoda, gør det fordi de ikke gider betale en masse ekstra for et VW-emblem.
Det kan jeg egentlig sagtens forstå.
Jeg kunne da også sagtens finde noget sjovere at bruge de ekstra penge på.

Men når Jesper så begynder sin sang om, at Skoda ejere egentlig helst ville køre VW, men blot ikke har råd til "den ægte vare", så står jeg lidt af.
Hvis der er nogen, der går på kompromis for at spare penge, så er det sku da VW-folket. En VW er jo bare en wanna-be Audi.
Hvis Jesper havde råd til en Audi A6, så ville han da ikke røre en Passat.

Profil slettet

Profil slettet

06-11-2007 kl. 19:09

Jeg drømmer også om dyre biler.Men funny som alle i små folk i jeres Skodaer bliver pisset af af lidt gas !
Hvor er alle de lidt mere spændende mennesker som kører Alfa Romeo, Saab, Mercedes mv. ?? Kunne de ikke bidrage med lidt spændende, istedet for alle jer rygklappere som er dedikerede til "folkskolelærens first choice": SKODA !! (det trækker stadig i mundvigen når jeg tager det navn i min mund !)

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 08:15

Jesper...

Pas på hvad du "gasser" med...!!
Næst efter huskøb betragter jeg køb af bil som den største investering i mit privat liv.
Mit køb af bil er en grundig undersøgelse af hvad markedet kan tilbyde, for derefter at afgøre med mig selv hvad jeg har brug for og hvad jeg er villig til at betale for det.
Når du mener at mit valg af bil "narrer mig selv" og er en form for "selvretfærdigørelse" så underkender du egentlig min evne til at træffe selvstændige beslutninger...og det pisser mig af.

I skrivende stund er jeg i gang med at finde ud af hvilken stationcar min nuværende Octavia H/B skal skiftes til.
Passat og Audi A4 HAR været i mine tanker, men når jeg regner LISTEPRISER sammen, inkl. det udstyr jeg vil have, bliver resultatet:
Audi A4 Avant 2,0 TFSI: 656.523 DKK
Passat Combi Comf. 2,0 TFSI: 531.819 DKK
Octavia Combi RS 2,0 TFSI: 448.452 DKK
Den merpris mener jeg ikke Passat, og slet ikke Audi´en, med mindre baggagerumsplads, er værd.
Såfremt du mener en Passat grundlæggende, pga. at mærket, er 83.367 DKK mere værd end en Octavia hører jeg gerne dine argumenter.
Og ja - jeg ved godt at en Octavia er en ½ klasse mindre end Passat.

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 09:16

Hej Kim
Godt ord igen ! Jeg vil selvfølgelig ikke pisse dig af eller underkende dine argumenter og overvejelser for dit bilvalg. Jeg bruger selv meget tid på den slags. Men jeg er bare en smule træt af, at mange (har selv kolleger og venner som kører Skoda og dem incl.) som har valgt Skoda, er så "frelste" i deres argumenter, at det næsten ikke er til at holde ud. Derfor drilleriet - og husk nu også lige anledningen: Thomas Riishøj startede med at skrive, at der er alt for meget vedr. Skoda på dette forum. Og ligemeget hvor fornuftig og god Skoda evt. er, så er det altså ikke den mest spændende bil at læse om eller diskutere.
I øvrigt må du ikke tage listepriser hos VW alt for bogstaveligt. Snak med dem og især hvis du bruger bilen i arbejdet, så er de bestemt til at tale med. Fik selv 50-60.000 nedslag på (ja, rigtigt gættet) en Passat :-)

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 10:35

Hej Jesper

Sorry..blev lige lidt overgearet.
Tilbage til tråden. Ja der er rigtigt meget om Skoda i øjeblikket "herinde",
jeg syntes dog det skifter meget - idag Skoda - i morgen sikkert noget andet.
Tak for tippet vedr. pris på Passat. Med 50k i afslag begynder regnestykket at hænge bedre sammen da jeg allerede har erfaret at Skoda ikke giver specielt meget rabat.

Hvilken motor og udstyrvariant har du valgt..??

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 10:35

Jeg tror vi to er rimeligt enige. Har netop læst anden tråd vedr. Skoda Oktavia(gab) andetsteds, hvor du også var på banen. Ingen tvivl om der her på sitet er en komittet Skoda-mafia som nidkært våger over mærket. Jeg deler dine holdninger vedr. det ikke definerbare ved glæden ved mærkevarer. Det hele bliver sgu for øllebrødsagtigt hvid det er laveste fællesnævner som bestemmer hele tiden.

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 10:37

Intet valgflæsk på Bilbasen...men det parti der først får øjnene op får at bilafgifterne kan (og skal) radikalt ændres får min stemme..:)

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 10:43

Hej Jesper

Hvis du syntes du bliver "overfaldet" af Skoda mafiaen skulle du prøve at kritisere Toyota herinde....:))

mvh Kim

Profil slettet

Profil slettet

07-11-2007 kl. 10:52

Hej Kim
Toyota skal jeg nok lade være med at kommentere nu, selvom jeg dog ikke kan lade være med at bemærke at min antipati mod netop Toyota om muligt er større end mod Skoda!
Min Passat er en Variant tdi 170 DSG sportline med lidt ekstra udstyr.

Jens Schaap Nygaard

Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006

07-11-2007 kl. 21:47

Det kan lade sig gøre at få ca 40000 i rabat på en octavia !!!!!!!!!!!!!! har fået det 3 gange !

Profil slettet

Profil slettet

08-11-2007 kl. 09:50

Jeg har vist ikke været dygtig nok til at forhandle rabat.
Jeg kunne kun opnå ca. 8.000....det må jeg huske til næste gang.
I øvrigt et godt skrevet indlæg Henrik...
Jeg tror man har en tendens til mere indædt at forsvare sit eget valg når man er 100% tilfreds og bare ikke kan forstå at andre ikke kan se fordelene..:)
Nu er det i øvrigt ved at udvikle sig en en lang tråd om hvor tilfredse vi Octavia ejere er.....præcis det modsatte af hvad Thomas egentlig havde i tankerne..:)

Profil slettet

Profil slettet

08-11-2007 kl. 10:07

Hej Dok...

Fruen og jeg har været ude at kigge på Altea XL...mega praktisk at bagsædet kan forskydes og fin førerplads. ..!!
På de udstillingsmoddler vi kiggede på syntes vi dog ikke at kvaliteten indvendig var på højde med resten af VAG familien samt at pladsen ved bagsædet blev lidt trang. Det kan være vi var uheldige med de biler vi kiggede på....
Golf Variant har været med i overvejelserne, men jeg syntes der mangler en ordentlig benzinmotor...

mvh Kim

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

08-11-2007 kl. 10:13

Jeg tror der bliver sammenlignet med Passat, Mondeo , Avensis og hvad de nu ellers hedder pga at den er ret stor af en bil i Golf-klassen at være, Og der er altså bare mere plads i den and de andre i goldklassen.
Egentligt ligger lige imellem de 2 klasser synes jeg.

Så i bund og grund handler det om Økonomi, for hvis du kan "nøjes" med en lidt mindre bil end Mondeo, passat osv så er Skoda perfekt, for der kan du hurtigt spare mellem 50-80.000. Det er alligevel en slags penge. Og jeg tror det er der den ligger begravet...

Men kender en der har en Octavia 2,0 Tdi og han er MEGET glad for den. Og da jeg prøvede den, syntes jeg den kørte rigtigt godt. Kan helt klart anbefales....

Sidst rettet: 8/11-07

Profil slettet

Profil slettet

10-11-2007 kl. 17:32

HALELUJA Dennis - One of my kind....
Skoda er socialdemokratisk gennemsnitlig øllebrøds Danmark når Stryhns er på tilbud i Fakta !!!!!