Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Service er det det værd?

michael Karlsen

michael Karlsen
bruger siden
18-03-2007

18-01-2008 kl. 21:19

Hej Jeg har netop købt en Fabia 1,2 HTP combi 2003 den har 120000 på tælleren Og den skal snart til "stort serviceeftersyn" Nu er spørgsmålet kan det betale sig? det koster 4800,- og der er ingen tandrem. Så kan jeg ikke bare skifte væsker, og så køre der ud af? Sagt med andre ord hvad får jeg ud af service? Michael

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens Schaap Nygaard

Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006

18-01-2008 kl. 21:41

Ring og hør hvad skoda i Ejby skal have !!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

anders koch nielsen

anders koch nielsen
bruger siden
23-09-2003

19-01-2008 kl. 07:30

Ja men det med bremser kommer oveni de 4800 kr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

19-01-2008 kl. 09:01

Jeg ville bestemt ikke spare servicet væk. Der kan være mange andre ting der skal laves end blot et olieskift, og bilen bliver meget svær at komme af med igen den dag den skal sælges.

Jeg ville derimod finde et uautoriseret værksted f.eks automester el. lign., de kan lave det mindst lige så godt til den halve pris.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

19-01-2008 kl. 17:21

Hej Michael.
Normalt kan man gøre følgende i forhold til service:

1/ købe en gammel spand og beholde den indtil næste syn eller indtil den bryder sammen - her skal man naturligvis ikke ofre service.

2/ købe en bil i respektabel stand, ok kilometer på tælleren, ingen eller kun lidt rust - her vil jeg stadig sørge for væsker, enten selv eller på en servicestation/quick-pot eller lign. discount værksted og eller tage reparationer i den takt de kommer

3/ købe en næsten ny bil, hvor servicehæftet er "en del af aktivet" på bilen - her vil jeg køre til den autoriserede forhandlers værksted - i hvert fald i et par år, og senere skifte til billigere seriøst værksted ex. automester.

Jeg finder din bil under "kategori 2", og ville derfor selv gå i krig med olie, filtre, sprinklervæske mv. Husk du kan købe de "rigtige" motorolier både i Bilka og hos Harald Nyborg (ex. Shell Helix helsyntetisk ) og det er kvalitetsprodukter som værkstederne ikke har bedre ...kun dyrere :)

Alternativt kan du også finde særdeles prisbillige værksteder i Flensburg eller i Syd-sverige (ved ikke lige hvor i landet du bor. )

Som det blev nævnt skal du være opmærksom på tandrem, men den kan du jo få ordnet uden at skulle ofte det store eftersyn samtidig.

Mvh /Per Rasmussen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

21-01-2008 kl. 22:27

Hvis man ikke har råd til service skal man ikke ha bil... - Køb en cykel i stedet... Selvfølgelig er der da ting der skal skiftes og kontrolleres, hvad nu hvis bremser er slidt ned... - synes personligt som mekaniker det er træls at høre: citat" Så kan jeg ikke bare skifte væsker, og så køre der ud af?" - for alles sikkerhed...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

22-01-2008 kl. 08:28

Ja, godt det ikke er en Airbus 321 fra samme årgang der er anskaffte her

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

22-01-2008 kl. 12:57

For det første, Skoda Fabia 1,2 (3-cylindret) 54 + 64 HK har knastkæde, så der er intet besværligt tandremsskift her.

Dernæst skal det siges, at der er rigtig mange penge at spare ved at lave service selv, men det kræver øvelse, hvis man ikke er mekaniker-uddannet. Dermed ikke sagt at det er nødvendigt at være mekaniker - det vigtigste er bare at have lyst og mod på at gå i gang! Start med at udføre simple ting som skift af olie, oliefilter, luftfilter, tændrør osv.

Senere kan du begynde at kigge på bremser, bresevæske, kølervæske, gearolie osv.

Før du går i gang med en opgave bør du søge information på nettet, i Haynes manualer eller her på forummet f.eks...

God arbejdslyst! :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

22-01-2008 kl. 13:47

Tag et uautoriseret service hvis du vil spare penge. Økonomisk kan det ikke svare sig, du vil aldrig få de ekstra penge igen du betaler for service ved Skoda. MEN, alt kan jo ikke gøres op i penge. Det handler jo også om hvem der gør det ordentligt, så din og min sikkkerhed er i orden i trafikken. Det vigtigste er at det er en kompetent mekaniker. Om han så render rundt i en Skoda kedeldragt eller ej er sekundært for din bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

22-01-2008 kl. 17:31

Nu skal vi ikke blande tingene sammen ...
Der er forskel på et service-eftersyn, hvor der hovedsalig bliver skiftet olie, filter, tændrør, check af luftfilter mv og så egentlige reperationer, hvor man er nede og pille i bilens følsomme dele.
Man sætter jo heller ikke en af byens skraldemænd til at lave en bypass-operation !!
I tidligere indlæg henviste jeg til at man kunne skifte væsker selv - evt. de dele som tændrør, filter som stort set enhver der vil, kan finde ud af. Hvis der er tale om bremseeftersyn eller lignende kræver det fagmand !!!

Jeg har desværre haft samme oplevelse som Niels Møller, da jeg købte en Audi 80 af en mand som jeg troede var kompetent gør-det-selv mekaniker. Han kunne sagtens finde ud af alting. Det viste sig, da jeg efterfølgende måtte have den til Automester, at styrtøjsudmåling var lavet på øjemål. Diverse motorindstillinger ( det var en gammel kaburatormodel ) var indstillet efter "gehør" og værst af alt. Fejl i bærearme og styrkugler havde han overset.
Jeg vil ALDRIG mere købe brugt bil hvor en gør-det-selv mekaniker har fusket. Mën jeg vil IKKE have problemer med at købe en god brugt bil, hvor en tidligere ejer, som virker tillidsfuld selv har skiftet olie, filter, tændrør. Husk på, at hvis bilen virker velholdt i forhold til alder og km., så er det nok fordi at der er passet godt på den :)

Mvh Per Rasmussen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 09:38

Brug et lille lokalt værksted - laveste pris og som regel den bedste service.
De skal vinde kunder på deres service.
De autoriserede værksteder får deres kunder fordi folk føler sig tvunget til at bruge dem i de første år af bilens levetid og ALLE de autoriserede værksteder jeg har været på er af den grund alt for selvfede. Dårlig service og horrible priser. De aut. værksteder bruger ofte faste priser på reperationer - og det er som regel stort set tyveri.

Jeg vil under ingen omstændigheder betale et aut. værksted for at fedte hængsler og låse totalt ind i olie, fylde sprinklervæske på, tjekke om der er luft i reservehjulet og skifte en pærer.

Det kan de fleste selv klare.Men få lavet da lavet et tjek hos et lille værksted.
Bremser og undervogn er det da rart at få tjekket en gang om året minimum.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 09:38

Brug et lille lokalt værksted - laveste pris og som regel den bedste service.
De skal vinde kunder på deres service.
De autoriserede værksteder får deres kunder fordi folk føler sig tvunget til at bruge dem i de første år af bilens levetid og ALLE de autoriserede værksteder jeg har været på er af den grund alt for selvfede. Dårlig service og horrible priser. De aut. værksteder bruger ofte faste priser på reperationer - og det er som regel stort set tyveri.

Jeg vil under ingen omstændigheder betale et aut. værksted for at fedte hængsler og låse totalt ind i olie, fylde sprinklervæske på, tjekke om der er luft i reservehjulet og skifte en pærer.

Det kan de fleste selv klare.Men få lavet da lavet et tjek hos et lille værksted.
Bremser og undervogn er det da rart at få tjekket en gang om året minimum.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kristian Petersen

Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006

24-01-2008 kl. 08:41

Selv-service er selvfølgelig ikke i orden, hvis man ikke er kompetent til at udføre det!

Men for det første skal man heller ikke stole blindt på et værksted (hverken autoiseret eller uautoiseret) - almindelig service udføres ofte af unge lærlinge uden stor erfaring og under tidspres.

For det andet så er f.eks. bremser på en bil absolut ikke raket-videnskab - her er der ikke sket megen udvikling på 25 år! Hvis man, som den amatør-nisse man nu en gang er (som ikke-mekaniker) undersøger hvordan tingene fungerer på forhånd, og så ellers giver sig god tid og er omhyggelig med arbejdet, så kan man nemt (og sikkert)klare mange ting selv.

Det vigtigste er, at man holder sig fra ting, der kræver specialviden eller -værktøj!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg