Bilbasen Forum
Service er det det værd?
michael Karlsen
bruger siden
18-03-2007
18-01-2008 kl. 21:19
Jens Schaap Nygaard
bruger siden
24-04-2006
anders koch nielsen
bruger siden
23-09-2003
Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006
19-01-2008 kl. 09:01
Jeg ville derimod finde et uautoriseret værksted f.eks automester el. lign., de kan lave det mindst lige så godt til den halve pris.
Profil slettet
19-01-2008 kl. 17:21
Normalt kan man gøre følgende i forhold til service:
1/ købe en gammel spand og beholde den indtil næste syn eller indtil den bryder sammen - her skal man naturligvis ikke ofre service.
2/ købe en bil i respektabel stand, ok kilometer på tælleren, ingen eller kun lidt rust - her vil jeg stadig sørge for væsker, enten selv eller på en servicestation/quick-pot eller lign. discount værksted og eller tage reparationer i den takt de kommer
3/ købe en næsten ny bil, hvor servicehæftet er "en del af aktivet" på bilen - her vil jeg køre til den autoriserede forhandlers værksted - i hvert fald i et par år, og senere skifte til billigere seriøst værksted ex. automester.
Jeg finder din bil under "kategori 2", og ville derfor selv gå i krig med olie, filtre, sprinklervæske mv. Husk du kan købe de "rigtige" motorolier både i Bilka og hos Harald Nyborg (ex. Shell Helix helsyntetisk ) og det er kvalitetsprodukter som værkstederne ikke har bedre ...kun dyrere :)
Alternativt kan du også finde særdeles prisbillige værksteder i Flensburg eller i Syd-sverige (ved ikke lige hvor i landet du bor. )
Som det blev nævnt skal du være opmærksom på tandrem, men den kan du jo få ordnet uden at skulle ofte det store eftersyn samtidig.
Mvh /Per Rasmussen
Profil slettet
21-01-2008 kl. 22:27
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
22-01-2008 kl. 08:28
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
22-01-2008 kl. 12:57
Dernæst skal det siges, at der er rigtig mange penge at spare ved at lave service selv, men det kræver øvelse, hvis man ikke er mekaniker-uddannet. Dermed ikke sagt at det er nødvendigt at være mekaniker - det vigtigste er bare at have lyst og mod på at gå i gang! Start med at udføre simple ting som skift af olie, oliefilter, luftfilter, tændrør osv.
Senere kan du begynde at kigge på bremser, bresevæske, kølervæske, gearolie osv.
Før du går i gang med en opgave bør du søge information på nettet, i Haynes manualer eller her på forummet f.eks...
God arbejdslyst! :-)
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
22-01-2008 kl. 13:47
Profil slettet
22-01-2008 kl. 17:31
Der er forskel på et service-eftersyn, hvor der hovedsalig bliver skiftet olie, filter, tændrør, check af luftfilter mv og så egentlige reperationer, hvor man er nede og pille i bilens følsomme dele.
Man sætter jo heller ikke en af byens skraldemænd til at lave en bypass-operation !!
I tidligere indlæg henviste jeg til at man kunne skifte væsker selv - evt. de dele som tændrør, filter som stort set enhver der vil, kan finde ud af. Hvis der er tale om bremseeftersyn eller lignende kræver det fagmand !!!
Jeg har desværre haft samme oplevelse som Niels Møller, da jeg købte en Audi 80 af en mand som jeg troede var kompetent gør-det-selv mekaniker. Han kunne sagtens finde ud af alting. Det viste sig, da jeg efterfølgende måtte have den til Automester, at styrtøjsudmåling var lavet på øjemål. Diverse motorindstillinger ( det var en gammel kaburatormodel ) var indstillet efter "gehør" og værst af alt. Fejl i bærearme og styrkugler havde han overset.
Jeg vil ALDRIG mere købe brugt bil hvor en gør-det-selv mekaniker har fusket. Mën jeg vil IKKE have problemer med at købe en god brugt bil, hvor en tidligere ejer, som virker tillidsfuld selv har skiftet olie, filter, tændrør. Husk på, at hvis bilen virker velholdt i forhold til alder og km., så er det nok fordi at der er passet godt på den :)
Mvh Per Rasmussen
Profil slettet
23-01-2008 kl. 09:38
De skal vinde kunder på deres service.
De autoriserede værksteder får deres kunder fordi folk føler sig tvunget til at bruge dem i de første år af bilens levetid og ALLE de autoriserede værksteder jeg har været på er af den grund alt for selvfede. Dårlig service og horrible priser. De aut. værksteder bruger ofte faste priser på reperationer - og det er som regel stort set tyveri.
Jeg vil under ingen omstændigheder betale et aut. værksted for at fedte hængsler og låse totalt ind i olie, fylde sprinklervæske på, tjekke om der er luft i reservehjulet og skifte en pærer.
Det kan de fleste selv klare.Men få lavet da lavet et tjek hos et lille værksted.
Bremser og undervogn er det da rart at få tjekket en gang om året minimum.
Profil slettet
23-01-2008 kl. 09:38
De skal vinde kunder på deres service.
De autoriserede værksteder får deres kunder fordi folk føler sig tvunget til at bruge dem i de første år af bilens levetid og ALLE de autoriserede værksteder jeg har været på er af den grund alt for selvfede. Dårlig service og horrible priser. De aut. værksteder bruger ofte faste priser på reperationer - og det er som regel stort set tyveri.
Jeg vil under ingen omstændigheder betale et aut. værksted for at fedte hængsler og låse totalt ind i olie, fylde sprinklervæske på, tjekke om der er luft i reservehjulet og skifte en pærer.
Det kan de fleste selv klare.Men få lavet da lavet et tjek hos et lille værksted.
Bremser og undervogn er det da rart at få tjekket en gang om året minimum.
Kristian Petersen
bruger siden
24-03-2006
24-01-2008 kl. 08:41
Men for det første skal man heller ikke stole blindt på et værksted (hverken autoiseret eller uautoiseret) - almindelig service udføres ofte af unge lærlinge uden stor erfaring og under tidspres.
For det andet så er f.eks. bremser på en bil absolut ikke raket-videnskab - her er der ikke sket megen udvikling på 25 år! Hvis man, som den amatør-nisse man nu en gang er (som ikke-mekaniker) undersøger hvordan tingene fungerer på forhånd, og så ellers giver sig god tid og er omhyggelig med arbejdet, så kan man nemt (og sikkert)klare mange ting selv.
Det vigtigste er, at man holder sig fra ting, der kræver specialviden eller -værktøj!