Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Partikelfilter ??

Peter Hamann-Jungersen

Peter Hamann-Jungersen
bruger siden
06-01-2004

15-05-2011 kl. 09:20

Hej Er blevet i tvivl om reglerne for betaling af "strafafgift" for manglende Diesel Partikelfilter . Gælder det alle biler der ikke har filter ? eller er det efter en vis årgang ? mvh Peter

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

15-05-2011 kl. 15:48

Jeg mener at Tyske miljøzoner stadig er euro4 og der er da mange diesel biler uden partikel filter der kører euro4.

Peter Hamann-Jungersen

Peter Hamann-Jungersen
bruger siden
06-01-2004

15-05-2011 kl. 16:46

Jeg har kig på en brugt diesel bil uden filter !! , men blev i tvivl om man kan bruge oplysningerne her på bilbasen , eller om de stadig ikke tager højde for partikelfilterafgiften .... Ikke at 1000,- er en herregård, men vil da hellere bruge dem på en tur i tivoli med ungerne :-)

Så hvis man køber en "ældre" brugt Dieselbil uden filter ! Skal man så regne med den ekstra afgift , eller gælder det kun biler som er registreret 1. gang efter en vis dato ... ?

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

15-05-2011 kl. 21:17

Jeg tror ikke du sparer 83kr om måneden hvis du køber en med DPF de kører lidt kortere på literen og et partikel filter skal vedligeholdes og det koster også. Afgiften er gældende for alle dieselbiler uanset årgang.

Dette indlæg blev 15-05-2011 21:19 redigeret af dets forfatter.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

16-05-2011 kl. 21:56

K S skrev:
Gert Smed skrev:
Jeg mener at Tyske miljøzoner stadig er euro4 og der er da mange diesel biler uden partikel filter der kører euro4.

Ikke iflg. http://www.bilpriser.dk/guide.do?guideid=239

Det har ikke noget at gøre med om bilen har partikel filter, hvis din bil kan opfylde euro4 (grønplakette) normen uden partikel filter som f.eks. VW touran 2,0 tdi. kan så må du også køre i eks. Berlin.

Gert Smed

Gert Smed
bruger siden
13-08-2007

16-05-2011 kl. 22:25

K S skrev:
Gert Smed skrev:
Jeg tror ikke du sparer 83kr om måneden hvis du køber en med DPF de kører lidt kortere på literen og et partikel filter skal vedligeholdes og det koster også. Afgiften er gældende for alle dieselbiler uanset årgang.

Det er langt fra alle partikelfiltre, der skal vedligeholdes. Har du dokumentation for, at de kører kortere på literen?

Jeg har en Grand Scénic III 1.9dCi, og jeg har haft forgængeren uden partikelfilter. Den nye vejer knapt 100kg mere og har 11hk mere - men de kører ca. det samme på literen.

Så vidt jeg ved bruges der et additiv som tilsætning for at filteret kan regenere i franske biler, og skal på et tidspunkt have fyldt på, så det vil jeg da sige at det er vedligeholdelse.

Min bil er en Vw Touran 2.0tdi med Dpf jeg har læst et eller andet sted på nettet at min skulle køre en km. kortere på literen end en uden filter, men kan desværre ikke finde det lige nu.