Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Oplyst bagagevolumen ej korrekt

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

12-11-2007 kl. 15:10

Hvor er det dog irriterende, at bilproducenterne bliver ved med at lyve. Det burde da ikke kunne være så svært at opsætte nogle krav til, hvordan man skal måle og opgive f.eks. forbrugstal og bagagevolumen. Måske det bedste ville være, at disse tal skulle måles af en uvildig organisation på samme måde som f.eks. Eúro NCap. Det virker jo lidt grotesk, at vores afgift beregnes ud fra nogle forbrugstal, som ingen biler kan overholde alligevel. http://epn.dk/industri/article1165600.ece

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

12-11-2007 kl. 18:06

Jeg kan forestille mig, at det på grund af geografien vil være besværligt og/eller dyrt hvis bagagerum og forbrug skal måles af en bestemt organisation.

Både bagagerum og forbrug er der normer på som producenterne (angiveligt) følger, det kan jo tænkes at disse normer ikke er gode nok. Bagagerummet bliver gerne målt efter VDA-normen, som jeg ikke kender de detaljerede regler for.

Jeg kunne også godt tænke mig at den grønne afgift hang sammen med faktisk forbrug, men det vil være svært at kontrollere. Hvis det var sådan ville begge vores biler blive sat 500 kr. ned i afgift pr. år, for de går længere end EU-normens forbrugstal.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

14-11-2007 kl. 08:41

Og fordi, at man selv kan se det, så mener du altså, at det er ok, at bilproducenterne lyver???

Vil du også synes, at det er ok, hvis de f.eks. skriver, at bilen har 8 airbags, hvis den i virkeligheden kun har 2 - du kan jo bare selv tælle efter...

Og måske er forbrugstallet kun vejledende, men det er altså stadig det tal, som ejerafgiften beregnes efter, så helt uvigtigt er det jo ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

14-11-2007 kl. 13:57

Hej Søren

Enig...det er møg-irriterende når eks. forbrugstal ligger milevidt fra de tekniske specifikationer i en brochure e-lign.
Desværre er det jo sådan med tekniske standarder, at testen de skal dække, skal gennemføres indenfor nogen fastsatte rammer, som alle producenter skal overholde.
Disse rammer har branchen sikkert selv bestemt, bilproducenterne indbyrdes imellem (lidt på udebane her).
De rammer som man opstiller eks. i det sydlige Tyskland, Frankrig eller Italien adskiller sig på mange punkter fra de faktiske forhold under drift i DK..eks. temperatur, som jo har en væsentlig indflydelse på brændstofforbrug.
Et tankeeksperiment kunne jo være at få regeringen og FDM til at tvinge bil-producenterne til at teste deres biler under faktiske forhold i det land de eksporteres til...desværre vil det koste masser af penge for producenterne. Penge som de skal tjene yderligere på deres produkt, og som i DK bliver belagt med en ikke uvæsentlig reg.afgift.

Såfremt en bil ikke kan overholde de opgivne forbrugstal, betaler vi jo trods alt stadig kun grøn afgift af fabrikkens tal.

mvh Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

14-11-2007 kl. 20:16

Som Kim F. skriver kan konsekvensen af den nævnte metode være, at bilerne stiger i pris. Samtidig kan vi ende med en højere grøn afgift, hvis det viser sig at et mere realistisk forbrug er højere end det nuværende. Endeligt er metoden ikke nødvendigvis mere rimelig end den nuværende, dem der ikke kan ”leve op” til forbrugs-tallet slipper for billigt og omvendt.

Jeg ofte tænkt på hvorfor man ikke bare fjerner den grønne afgift i sin nuværende form, og så lægger den forurenings-skat på brændstoffet i stedet. Det kan jo ikke være så svært at se tilbage i de tykke bøger og se hvor meget brændstof der bliver langet over disken, kontra den indtægt der er på grøn afgift. På den måde vil der også være en gulerod i at køre pæn og økonomisk, fordi kørestil belønnes eller straffes uanset biltype/model og hvad normen for forbrug siger.

En sidegevinst vil være at der sikkert kan spares noget på administration af den grønne afgift, som den ser ud i sin nuværende form.

Med venlig hilsen Kim

Sidst rettet: 14/11-07

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

18-11-2007 kl. 10:17

Bilerne bør ikke stige i pris, bare fordi man lader en uvildig instans lave disse målinger.
Så burde de jo også stige i pris, når de f.eks. bliver sikkerhedstestet af Euro Ncap.

Iøvrigt er der idag lidt ekstra input til denne diskussion i medierne:
http://fpn.dk/motor/bil/article1170585.ece

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

18-11-2007 kl. 16:23

Nej det er den næppe, men det bliver forhåbentlig justeret hen af vejen.

Hvorfor vil en takst stige i takt med brændstofprisen? Jeg skriver jo intet om at det skal være en procentdel af prisen på en liter brændstof, men at den indtægt grøn afgift ellers giver ligges oven i brændstofprisen. Svare det eksempelvis til en krone pr. liter, er det jo en krone pr. liter uanset om brændstof koster 10 eller 50 kr. pr. liter.

Tja bum bum, flere ville være i stand til at købe en mere sikker og ”grøn” frem for en ældre brugt hvis indkøbet var billigere. Brugen af bilen vil så være dyrere, mange vil nok syntes at det er lettere at finde de mindre jævnlige beløb ekstra til drift, end de mange tusinde ved køb (selv om det måske bliver det samme i den sidste ende).

Med der kan sandt nok være forskellige meninger om dette.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

18-11-2007 kl. 16:26

Det er næppe meget en bilproducent skal foretage sig som ikke koster penge, disse penge skal jo ind på en eller anden måde, At afgifterne bliver sat tilsvarende ned eller at bilproducenten acceptere en lavere indtjening er næppe sandsynligt, og så er der jo kun os kunder til at betale.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg