Bilbasen Forum
Oplyst bagagevolumen ej korrekt
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
12-11-2007 kl. 15:10
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
12-11-2007 kl. 18:06
Både bagagerum og forbrug er der normer på som producenterne (angiveligt) følger, det kan jo tænkes at disse normer ikke er gode nok. Bagagerummet bliver gerne målt efter VDA-normen, som jeg ikke kender de detaljerede regler for.
Jeg kunne også godt tænke mig at den grønne afgift hang sammen med faktisk forbrug, men det vil være svært at kontrollere. Hvis det var sådan ville begge vores biler blive sat 500 kr. ned i afgift pr. år, for de går længere end EU-normens forbrugstal.
Med venlig hilsen Kim
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
14-11-2007 kl. 08:41
Vil du også synes, at det er ok, hvis de f.eks. skriver, at bilen har 8 airbags, hvis den i virkeligheden kun har 2 - du kan jo bare selv tælle efter...
Og måske er forbrugstallet kun vejledende, men det er altså stadig det tal, som ejerafgiften beregnes efter, så helt uvigtigt er det jo ikke.
Profil slettet
14-11-2007 kl. 13:57
Enig...det er møg-irriterende når eks. forbrugstal ligger milevidt fra de tekniske specifikationer i en brochure e-lign.
Desværre er det jo sådan med tekniske standarder, at testen de skal dække, skal gennemføres indenfor nogen fastsatte rammer, som alle producenter skal overholde.
Disse rammer har branchen sikkert selv bestemt, bilproducenterne indbyrdes imellem (lidt på udebane her).
De rammer som man opstiller eks. i det sydlige Tyskland, Frankrig eller Italien adskiller sig på mange punkter fra de faktiske forhold under drift i DK..eks. temperatur, som jo har en væsentlig indflydelse på brændstofforbrug.
Et tankeeksperiment kunne jo være at få regeringen og FDM til at tvinge bil-producenterne til at teste deres biler under faktiske forhold i det land de eksporteres til...desværre vil det koste masser af penge for producenterne. Penge som de skal tjene yderligere på deres produkt, og som i DK bliver belagt med en ikke uvæsentlig reg.afgift.
Såfremt en bil ikke kan overholde de opgivne forbrugstal, betaler vi jo trods alt stadig kun grøn afgift af fabrikkens tal.
mvh Kim
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
14-11-2007 kl. 20:16
Jeg ofte tænkt på hvorfor man ikke bare fjerner den grønne afgift i sin nuværende form, og så lægger den forurenings-skat på brændstoffet i stedet. Det kan jo ikke være så svært at se tilbage i de tykke bøger og se hvor meget brændstof der bliver langet over disken, kontra den indtægt der er på grøn afgift. På den måde vil der også være en gulerod i at køre pæn og økonomisk, fordi kørestil belønnes eller straffes uanset biltype/model og hvad normen for forbrug siger.
En sidegevinst vil være at der sikkert kan spares noget på administration af den grønne afgift, som den ser ud i sin nuværende form.
Med venlig hilsen Kim
Sidst rettet: 14/11-07
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
18-11-2007 kl. 10:17
Så burde de jo også stige i pris, når de f.eks. bliver sikkerhedstestet af Euro Ncap.
Iøvrigt er der idag lidt ekstra input til denne diskussion i medierne:
http://fpn.dk/motor/bil/article1170585.ece
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
18-11-2007 kl. 16:23
Hvorfor vil en takst stige i takt med brændstofprisen? Jeg skriver jo intet om at det skal være en procentdel af prisen på en liter brændstof, men at den indtægt grøn afgift ellers giver ligges oven i brændstofprisen. Svare det eksempelvis til en krone pr. liter, er det jo en krone pr. liter uanset om brændstof koster 10 eller 50 kr. pr. liter.
Tja bum bum, flere ville være i stand til at købe en mere sikker og ”grøn” frem for en ældre brugt hvis indkøbet var billigere. Brugen af bilen vil så være dyrere, mange vil nok syntes at det er lettere at finde de mindre jævnlige beløb ekstra til drift, end de mange tusinde ved køb (selv om det måske bliver det samme i den sidste ende).
Med der kan sandt nok være forskellige meninger om dette.
Med venlig hilsen Kim
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
18-11-2007 kl. 16:26
Med venlig hilsen Kim