Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mindre afgift på 10 per.

Kurt Preben Thomsen

Kurt Preben Thomsen
bruger siden
10-02-2004

30-11-2006 kl. 17:12

HUSK en 10 pers.skal til syn hvert år,og tjek lige hvad den koster i forsikring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2006 kl. 17:44

Du skal have kørekort kategori D,også kaldet buskort,og så skal du nok undersøge nærmere hvem du må have med,jeg læste en lille notits,jeg tror det var i FDMs motorblad,hvor der stod noget om at politiet var begyndt at interressere sig for de såkaldte 10 personers busser til privatkørsel,da det kun er tilladt at have nærmeste familie med,børnenes kammerater og arbejdskollegaer høre ikke inde under denne kategori,og det er strengt forbudt at tage et eller flere sæder ud.

Niels-Juel Nielsen

Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005

30-11-2006 kl. 18:23

En 10 personers er en bus i lovens forstand, uanset at det er præcis den samme bil, som med plads til 9 personer er en personvogn. Afgiften er lav, men til gengæld er visse forbehold. En bus kræver kørekort D, Alle 10 siddepladser skal være der altid og der er restriktioner på anvendelsen, se nedenstående, som er sakset fra færdselsstyrelsen.

Hvem må jeg have med som passagerer i min private bus?
En privat person, der har en bus, må kun udføre kørsel med sin nærmeste familie. Der må ikke udføres kørsel med f.eks. naboer, venner, bekendte og børnenes kammerater, idet disse ikke har den i buslovens forstand fornødne nærmere tilknytning til den, der lader kørslen udføre.

Profil slettet

Profil slettet

30-11-2006 kl. 18:23

Vi bliver snart seks personer i familien, hvorfor vi leder efter en stor bil. Vi stiler nok efter ny bil.
Jeg har hørt, at der er noget at sparre, hvis man køber en 10 personers bil - er der noget om snakken, eller er det et levn fra 90'erne?
Hvis der er noget om det, har jeg hørt, at man kan nøjes med at have 9 sæder i den, og så slippe for at tage stort kørerkort!
Jeg er klar over, at hvis jeg køber en CAMPER-model er der penge at sparre, men vi er ikke interesseret i det.
ERGO: er der nogen, der kan forklarer det der med store biler og afgifter?

På forhånd tak
Frede Ø