Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Manglende kræfter

Profil slettet

Profil slettet

07-10-2008 kl. 10:54

Ang. 2001 Mazda 626 2,0i HP Touring 4d Min Mazda har 136 hk, men det mærkes som om de 25 hk er blevet hjemme. Jeg har lige købt den for en måned siden og den kører ellers godt. Er det normalt at den er lidt sløv i optrækket eller hvad, kan der gøres noget?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

08-10-2008 kl. 17:37

Hvis den tidligere ejer har kørt for meget morfarkørsel, kan den godt miste en del power. Det er ikke ualmindeligt.

Der sidder formentligt et gasspjæld der er sodet til i motoren. Det skal renses.

Og så skal du køre noget friskt til i en periode, så kan du nok få kræfterne igen.
evt køre i lavere gear men med mange omdrejninger.

Har selv gjort det med succes med en Golf på et tidspunkt med succes. så kørte jeg bare i 3. gear på motorvejen med 6000 omdr. Det hjalp noget på det.

Min mekanikerkammerat har også gjort det en del gange på BMW-biler...

Generelt er det vigtigt for en motor at den får en over nakken en gang i mellem, altså med mange omdr. og altså selvfølgelig ikke 200+ kmt.
Den forbliver sundere i længden.

Frank Jønsby

Frank Jønsby
bruger siden
06-01-2004

08-10-2008 kl. 18:17

Nu har jeg mazda 626 nr.4 og har også haft en HP model. Det gælder for dem alle at hvis du skal have den til at arbejde foregår det over 4000 omdr/m, da det er der momentet er på den model. HP modellen er fra 0-100 under 10 sek. hvis den køres rigtigt.
De er til gengæld nogle skodbiler til campingvogn pga. momentet ved de høje omdr. Vi har en campingvogn som vejer 1300 kg og det er dræbende at køre med den efter vores 626. Og dyrt !

Profil slettet

Profil slettet

10-10-2008 kl. 09:36

Mange tak for svarene, dem kan jeg bruge til noget.

Jeg vil tjekke gasspjældet og ellers så må jeg jo bare erkende at jeg har fået en bil, der på papiret er en hurtig bil men som er lidt morfar aktig i virkligheden.

Peter Scheurer Dresen

Peter Scheurer Dresen
bruger siden
25-03-2006

27-10-2008 kl. 17:02

Jeg kan til dels give alle ret i at 626 mangler kræfter, men jeg synes at den faktisk gør det ganske godt, vi har en 1500 kg campingvogn og har kun haft en oplevelse i Hartzen hvor den var helt ude i torvene, men lige akurat klarede den pga. traction control. Det med at køre den friskt giver bilen flere kræfter, men husk også at motionere ABS'en så den også er oppe på dupperne.
Mht campingvogn så køre vi omkring 8 pr l på motorvej ved 100km/t.