Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Leasing med pris som en almindelig bil

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

04-10-2007 kl. 00:48

Nogen af jer har sikkert regnet godt efter på leasing, når det hele skal med, for der skal både forsikring, grønne afgifter, dæk, glasforsikring, etableringsgebyr og førstegangsydelse med, som den annoncerede månedsleasingpris ikke siger så meget om. Jeg har i hvert fald regnet mere end 4 eksempler og konklusionen er, at det ikke kan svare sig. Faktisk langt fra, og så er det ligegyldigt om der gøres brug af et eller andet smart med tysk moms og kun betaling af registreringsafgift for den periode bilen kører i Danmark. Så ser jeg i Penge & Privatøkonomi, at et af de virkelig få eksempler på, at det godt kan svare sig skulle være Mercedes service-leasing. Der bliver godt bakket op om den udtalelse i reklamer fra Mercedes: ".. lease en Mercedes til prisen for en almindelig bil". Min referenceramme er en Ford Focus Collection st.car 1,6 diesel. Det er da en meget almindelig bil. Fuld finansieret i banken, værditab indregnet, brændstof, forsikring, grøn afgift og 4.000 kroner om året i service, så koster den 4.616 kroner om måneden at have i 3 år, hvis jeg kører 22.000 km om året. Well ... en Mercedes B180 CD må være bedste sammenligning. Den er cirka samme størrelse. En A-model er mindre i hvert fald. Der reklameres med leasing på 2.770,- om måneden, meeeen så er det uden forsikring, grøn afgift, dæk, brændstof og service-aftale koster plus 550 kroner oveni. Alt i alt indregnet for 3 år med førstegangsydelsen spredt ud på månederne så koster det så lige under 6.000 kroner om måneden uden dæk. Der er sgu langt fra 4.616 til 6.000 per måned. "Jamen ... det er jo en Mercedes, så du kan ikke sammenligne med en Ford Focus. Du skal sammenligne med en bil til en halv million kroner", siger Lenander hos Mercedes i Hørsholm. mja ... en halv million er ikke længere en "almindelig bil", hvis du spørger mig, så konklusionen er såmen den samme som alle andre steder: Det kan ikke svare sig at lease. Hvis endelig det svarer sig i forhold til at købe bilen til den meget høje pris, der står som listepris, så er det en kunstig opstilling, for hvem giver fuld listepris? Magasinet "Penge" i tv sagde da også i et tilfælde med en lækker BMW 323, at det kunne godt svare sig hos Fleggaard, hvis da ikke man selv var i stand til at få rabat ved købet i stedet. Bare 6 % rabat skal der til før regnestykket vælter den anden vej igen. Der bliver ganske vist slået på, at man ikke sidder med risikoen for at bilen skal sælges til mindre end det man regnede med. Til gengæld sidder man så med nogle helt andre risici. Leasingselskabet kan kræve penge af dig for uforholdsmæssigt meget slid, som de selv bestemmer, hvad er, når du afleverer bilen igen. Du skal ramme et helt præcist gæt på de årlige km, som du kører ellers koster det helt vildt at køre over (2,20 kroner per kilometer for leasing hos Mercedes), og kører du under så har du betalt for meget i leasingafgift og får kun en almisse tilbage per km, som du kører under (40 øre eller så). At leasing virkelig skulle være så stor en historie i Tyskland og England må bero på, at der ikke skal betales de høje registreringsafgifter eller også er de bare dummere i udlandet. Det sidste er nok ikke tilfældet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

04-10-2007 kl. 10:06

Bmw´s leasingpriser er rimelige-bestemt! Hvis du vel og mærke har det at købe en ny Bmw som alternativ. Men hvis du sammenligner med mere "dødelige" biler stemmer regnestykket jf. ovenstående argumenter ikke. Men det er da fristende at lease en bil til 500-800.000,- til en tilsyneladense matchende pris som at købe en anden til 400-500.000. Men husk på at hver måneds "leje" er lige ud af vinduet! Du har trods alt ikke et lignende værditab på ved køb.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

04-10-2007 kl. 15:58

Hej Kenneth Christensen og Søren Lindberg.

I bad om opstillingen, og det vil jeg da gerne. Det står i et regneark, så overskueligheden bliver nok ikke tilsvarende herinde, hvor jeg kun kan skrive tekst.

En Ford Focus taber fra ny ca. 24.000 om året i værdi i.flg. de opstillinger, som jeg kan finde på bilbasen over Focus'er til salg. Om det lige er 24.000 eller plus minus nogle tusinde er så svært at gætte. Det giver et årsforbrug på 8.779 kroner.

Focus i diesel st.car kører 21,3 km/l. Prisen er sat til 8,5 kroner per liter diesel. Jeg kører ca. 22.000 km om året. Service er gættet til 4.000 kroner per år incl reservedele. Forsikring hos ALKA for mit vedkommende siger 4.363 kroner per år.

Ved 100% lånefinansiering i banken til 5% i rente er første års rente 11.450 kroner. Det er regnet på grundlag af, at jeg kan købe bilen med en god rabat via en flådeejererklæring. Prisen er 229.000 kroner incl metallak. Første års værditab skulle så bestemt være mindre end 24.000 kroner, da listeprisen er 249.000, men jeg vælger at regne konservativt og holder ved de 24.000 alligevel.

Jeg har IKKE taget gebyr for oprettelse af lånet med i betragtning. Det beløber sig ellers i omegnen af 7.000 kroner med stempel til staten og bankgebyrer i alt.

Grøn afgift er 2.600 kroner om året.

Således får vi:

Grøn afgift 2.600
Service 4.000
Værditab 24.000
Forsikring 4.563
Brændstof 8.779
----------
før renter 43.942
renter 11.450
---------
1. år incl renter 55.392

pr md før renter 3.662
med renter pr md 4.616

Hvis jeg angriber værditabet på 24.000 kroner per år og sammenligner med opstilling af driftsøkonomi på 700 biler i Penge og Privatøkonomi, så er værditabet for lavt. Penge og Privatøkonomi siger, at tabet på bilen er 38% på 3 år. Pr år giver det i forhold til en listepris på 249.000 et beløb per år på 31.540. Tabet på 38% skulle efter artiklen komme fra Bilpriser.dk.

Hvis jeg skal bruge et værditab på 31.450 per år, så er det 7.540 kroner mere end min opstilling. Det svarer til 628 kroner mere om måneden. Incl renterne så giver det så 5.244 om måneden.

Sammenligner man med den B180'er, som Mercedes gerne vil lease ud, så er der stadig et langt stykke vej til 6.000 om måneden uden dæk. Men jeg kan godt se, at leasing af en Focus måske vil ramme de godt 5.200 kroner alt indregnet .... hvis altså man tror på et værditab på over 31.000 om året.

En nemmere måde at regne et månedsbeløb på er at tage listen fra Penge og Privatøkonomi og se, at kr/km er 4,04 for en Focus TDCi Trend på 109 Hk til en pris på 286.000 kroner. Listen går ud fra 15.000 pr år i 3 år. Jeg kan som sagt skaffe bilen til 229.000 i en lidt anden model med en svagere motor (90 hhk). Den reducerede afskrivning regnet ud fra 38% tab over 3 år giver et korrigeret kr/km på 3,59.

Til 3,59 kr per kilometer giver det 53.850 om året på 15.000 km eller 4.488 om måneden. Nu kører jeg jo 22.000 og det foresvæver mig at have læst et eller andet sted, at det koster 1 krone mere pr kilometer at tage hensyn til sådan en forskel. Det er 7.000 kroner mere om året eller 583 kroner mere om måneden, svarende til i alt 5.071.

Så minimalt 4.616 og maximalt 5.244 per måned.

Opstillingens robusthed afhænger af værditabet, som er den mest betydende. Der kan være forskel på forsikringens størrelse også fra person til person, men da du alligevel selv skal forsikre, hvis man leaser, så har det ingen indflydelse på afgørelsen af, om det er dyrere at lease end at eje.

Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

04-10-2007 kl. 16:02

Teksten "Det giver et årsforbrug på 8.779 kroner" henviser til brændstofforbruget i tredie afsnit. Hvorfor det er hoppet op i enden af anden afsnit ved jeg ikke ...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

04-10-2007 kl. 23:43

Hej Kennth .. du kan se min opstilling længere ned i min tråd. Den lagde jeg ind i dag (4. oktober 2007)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

04-10-2007 kl. 23:44

.. du kan se min opstilling længere ned i min tråd. Den lagde jeg ind i dag (4. oktober 2007)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-10-2007 kl. 08:18

Det er rigtigt at man ikke kan sammenligne to biler med så forskellig nyvognspris, men gad vide hvad mercedes' definition af en almindelig bil så er.. en bmw, måske?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

05-10-2007 kl. 22:56

Hej Søren.

Jeg har forsøgt at finde en oversigt over prisbaskere på Fleggaards side. Der er ingen. Prøv selv at se på http://fleggaard-leasing.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=791

Der er til gengæld et godt udvalg for erhvervsleasing.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

06-10-2007 kl. 00:11

Hej Henrik 22.

Som bilpaneldeltager så vejer dit argument naturligvis tungt. Men jeg vil dog alligevel gerne spørge, om så afskrivningsprocenterne oplyst i Penge & Privatøkonomis undersøgelse ikke holder i virkeligheden?

I undersøgelsen siges f.eks. at en Chervolet Lacetti mister 50% på 3 år, men en Skoda Octavia kun mister 30%. Det er da en forskel, der vil noget.

Rent bort set fra det, så synes jeg, at hvis min egen dyreste opstilling koster det samme som leasing med det hele indregnet, hvorfor skulle jeg så vælge leasing. Der skal være en reel besparelse og ikke bare kun en forskel på en almisse. Så ejer jeg hellere selv og slipper for grænser som max km og modsatte ende spild af penge, hvis jeg kører mindre end max km. Og i enden af det hele er der også en diskusionen med leasingselskabet, der sikkert vil synes, at jeg har slidt bilen mere end de synes, at jeg skulle have gjort.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-10-2007 kl. 19:05

Det er trist men generelt sandt. Derfor skal man også lade andre aspekter spille ind ved sit bilvalg. Vil man ny bil, og dermed sikkerhed via garanti og ingen udgifter til rep. Vil man noget mere "spændende" altså ældre og oprindeligt dyrere men brugt - og dermed div. risici !
Eller noget uendeligt kedeligt (læs: f.eks. Toyota) og måske spare 200 kr. i måneden :-) eller lease og dermed fastlåse sig selv i 3 år og være bange for ekstraregningerne i hele perioden!
Valget er bottomline egenligt ligegyldigt - så brug mavefornemmelsen og følelserne :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

08-10-2007 kl. 19:50

Henrik22 har ret i sin vurdering og observationer, af restværdi. Idag kalkulerer vi med restværdi efter: 36 mdr/45% og 48 mdr/35% - 20.000 km pa. af anskaffelses prisen på køretøjet, ekslusiv eftermonteret ekstra udstyr.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

09-10-2007 kl. 08:40

Utroligt at der ikke er nogen der har anbefalet jer at købe en Carina 2,0 der er undervognsbehandlet !!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

09-10-2007 kl. 18:03

De 15.000,- i førstegangsydelse er en del billigere end hvad ellers jeg har set. Så hvor har du leaset henne?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

09-10-2007 kl. 18:28

Hej folks.

Der har været et indslag på DR om leasing. Her er et link til afsnit 2 ud af 3, som afsnittet er delt op i:

http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=478367&odp=true&bitrate=high

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ejner Skræddergaard

Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003

10-10-2007 kl. 07:35

Benny Due slår vel bare et slag for en uddød model, ingen har interesse i

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

10-10-2007 kl. 11:34

Ville såmænd bare komme Jacob Vbm. og Kasper S. i forkøbet, Det er nemlig for dem ligegyldigt om et indlæg handler om leasing, havetraktore,u-både, jet-fly, eller højhastighedstog ! svaret på et hvert spørgsmål er altid det samme "Carina 2,0 der er undervognsbehandlet"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

11-10-2007 kl. 00:15

Hej Giang.

Jeg tog et tilbud fra Terminalen i Birkerød på en 318d. Leasing 4.535,- plus 25.000 fordelt over 3 år = 5.229,- / md.

Dertil kommer altså alt det andet som brændstof, forsikring, dæk og grønne afgifter, men som du siger, så kan man med lidt god vilje godt se disse udgifter som ens i forhold til andre biler (diesel).

Det er muligt, at det er billigt i forhold til at eje BMW'en selv, men nu var sammenligningen en Honda Civic mod en BMW 118 i dit tilfælde og en Ford Focus st.car mod en Mercedes B180 i mit tilfælde.

Jeg tillader mig i valg af almindelig bil til sammenligning at tage et trin op til en Octavia Elegance 2.0 TDI til 304.000 kroner. Ejerskab 3 år. Værditab 30% på 3 år er 30.400 per år, service 3.000 per år, rente 1. år 15.200 (5% i huset) = 48.600 i alt for første år, og det er

: 4.050,- om måneden. Og det er før rentefradraget på skatten.

: Ved 40% værditab er det i stedet 4.894 / md.

Jeg kan ikke se, at det er billigt med BMW'en. Leasingen er lige så dyr, som hvis man købte BMW'en selv.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

11-10-2007 kl. 21:42

Da jeg skulle finde ud af om jeg skulle vælge firmabil, privat ejet eller leaset kom jeg også frem til at det billigste var at eje selv. Men det kommer an på alle de forskellige parametre man basere regnestykket på, det var i hvert fald min oplevelse.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

15-10-2007 kl. 00:22

De 30.000 km om året, som leasingen har som max er ikke en rimelig forudsætning for at få leasingen til at ligne et godt tilbud, når man nu kun kører 22.000 km om året eller måske 25.000 km. Det overkill, der ligger op til 30.000, er "penge ud af vinduet".

Selv hvis vi så lader 22.000 km være lig 30.000 km, så er der stadig spørgsmålet, hvordan man bliver behandlet, når bilen skal afleveres. En af de største slogans i reklamerne for leasing er, at man slipper for det frygtindgydende værditab og risikoen omkring dens størrelse, men det erstattes blot i mine øjne med et slagsmål med leasingselskabet, der vil kræve erstatning for stort og småt på bilen, når den skal afleveres.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg