Bilbasen Forum
Leasing med pris som en almindelig bil
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
04-10-2007 kl. 00:48
Profil slettet
04-10-2007 kl. 10:06
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
04-10-2007 kl. 15:58
I bad om opstillingen, og det vil jeg da gerne. Det står i et regneark, så overskueligheden bliver nok ikke tilsvarende herinde, hvor jeg kun kan skrive tekst.
En Ford Focus taber fra ny ca. 24.000 om året i værdi i.flg. de opstillinger, som jeg kan finde på bilbasen over Focus'er til salg. Om det lige er 24.000 eller plus minus nogle tusinde er så svært at gætte. Det giver et årsforbrug på 8.779 kroner.
Focus i diesel st.car kører 21,3 km/l. Prisen er sat til 8,5 kroner per liter diesel. Jeg kører ca. 22.000 km om året. Service er gættet til 4.000 kroner per år incl reservedele. Forsikring hos ALKA for mit vedkommende siger 4.363 kroner per år.
Ved 100% lånefinansiering i banken til 5% i rente er første års rente 11.450 kroner. Det er regnet på grundlag af, at jeg kan købe bilen med en god rabat via en flådeejererklæring. Prisen er 229.000 kroner incl metallak. Første års værditab skulle så bestemt være mindre end 24.000 kroner, da listeprisen er 249.000, men jeg vælger at regne konservativt og holder ved de 24.000 alligevel.
Jeg har IKKE taget gebyr for oprettelse af lånet med i betragtning. Det beløber sig ellers i omegnen af 7.000 kroner med stempel til staten og bankgebyrer i alt.
Grøn afgift er 2.600 kroner om året.
Således får vi:
Grøn afgift 2.600
Service 4.000
Værditab 24.000
Forsikring 4.563
Brændstof 8.779
----------
før renter 43.942
renter 11.450
---------
1. år incl renter 55.392
pr md før renter 3.662
med renter pr md 4.616
Hvis jeg angriber værditabet på 24.000 kroner per år og sammenligner med opstilling af driftsøkonomi på 700 biler i Penge og Privatøkonomi, så er værditabet for lavt. Penge og Privatøkonomi siger, at tabet på bilen er 38% på 3 år. Pr år giver det i forhold til en listepris på 249.000 et beløb per år på 31.540. Tabet på 38% skulle efter artiklen komme fra Bilpriser.dk.
Hvis jeg skal bruge et værditab på 31.450 per år, så er det 7.540 kroner mere end min opstilling. Det svarer til 628 kroner mere om måneden. Incl renterne så giver det så 5.244 om måneden.
Sammenligner man med den B180'er, som Mercedes gerne vil lease ud, så er der stadig et langt stykke vej til 6.000 om måneden uden dæk. Men jeg kan godt se, at leasing af en Focus måske vil ramme de godt 5.200 kroner alt indregnet .... hvis altså man tror på et værditab på over 31.000 om året.
En nemmere måde at regne et månedsbeløb på er at tage listen fra Penge og Privatøkonomi og se, at kr/km er 4,04 for en Focus TDCi Trend på 109 Hk til en pris på 286.000 kroner. Listen går ud fra 15.000 pr år i 3 år. Jeg kan som sagt skaffe bilen til 229.000 i en lidt anden model med en svagere motor (90 hhk). Den reducerede afskrivning regnet ud fra 38% tab over 3 år giver et korrigeret kr/km på 3,59.
Til 3,59 kr per kilometer giver det 53.850 om året på 15.000 km eller 4.488 om måneden. Nu kører jeg jo 22.000 og det foresvæver mig at have læst et eller andet sted, at det koster 1 krone mere pr kilometer at tage hensyn til sådan en forskel. Det er 7.000 kroner mere om året eller 583 kroner mere om måneden, svarende til i alt 5.071.
Så minimalt 4.616 og maximalt 5.244 per måned.
Opstillingens robusthed afhænger af værditabet, som er den mest betydende. Der kan være forskel på forsikringens størrelse også fra person til person, men da du alligevel selv skal forsikre, hvis man leaser, så har det ingen indflydelse på afgørelsen af, om det er dyrere at lease end at eje.
Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
04-10-2007 kl. 16:02
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
04-10-2007 kl. 23:43
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
04-10-2007 kl. 23:44
Profil slettet
05-10-2007 kl. 08:18
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
05-10-2007 kl. 22:56
Jeg har forsøgt at finde en oversigt over prisbaskere på Fleggaards side. Der er ingen. Prøv selv at se på http://fleggaard-leasing.dynamicweb.dk/Default.aspx?ID=791
Der er til gengæld et godt udvalg for erhvervsleasing.
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
06-10-2007 kl. 00:11
Som bilpaneldeltager så vejer dit argument naturligvis tungt. Men jeg vil dog alligevel gerne spørge, om så afskrivningsprocenterne oplyst i Penge & Privatøkonomis undersøgelse ikke holder i virkeligheden?
I undersøgelsen siges f.eks. at en Chervolet Lacetti mister 50% på 3 år, men en Skoda Octavia kun mister 30%. Det er da en forskel, der vil noget.
Rent bort set fra det, så synes jeg, at hvis min egen dyreste opstilling koster det samme som leasing med det hele indregnet, hvorfor skulle jeg så vælge leasing. Der skal være en reel besparelse og ikke bare kun en forskel på en almisse. Så ejer jeg hellere selv og slipper for grænser som max km og modsatte ende spild af penge, hvis jeg kører mindre end max km. Og i enden af det hele er der også en diskusionen med leasingselskabet, der sikkert vil synes, at jeg har slidt bilen mere end de synes, at jeg skulle have gjort.
Profil slettet
06-10-2007 kl. 19:05
Eller noget uendeligt kedeligt (læs: f.eks. Toyota) og måske spare 200 kr. i måneden :-) eller lease og dermed fastlåse sig selv i 3 år og være bange for ekstraregningerne i hele perioden!
Valget er bottomline egenligt ligegyldigt - så brug mavefornemmelsen og følelserne :-)
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
08-10-2007 kl. 19:50
Benny Due
bruger siden
09-10-2003
09-10-2007 kl. 08:40
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
09-10-2007 kl. 18:03
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
09-10-2007 kl. 18:28
Der har været et indslag på DR om leasing. Her er et link til afsnit 2 ud af 3, som afsnittet er delt op i:
http://www.dr.dk/Forms/Published/PlaylistGen.aspx?qid=478367&odp=true&bitrate=high
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
10-10-2007 kl. 07:35
Benny Due
bruger siden
09-10-2003
10-10-2007 kl. 11:34
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
11-10-2007 kl. 00:15
Jeg tog et tilbud fra Terminalen i Birkerød på en 318d. Leasing 4.535,- plus 25.000 fordelt over 3 år = 5.229,- / md.
Dertil kommer altså alt det andet som brændstof, forsikring, dæk og grønne afgifter, men som du siger, så kan man med lidt god vilje godt se disse udgifter som ens i forhold til andre biler (diesel).
Det er muligt, at det er billigt i forhold til at eje BMW'en selv, men nu var sammenligningen en Honda Civic mod en BMW 118 i dit tilfælde og en Ford Focus st.car mod en Mercedes B180 i mit tilfælde.
Jeg tillader mig i valg af almindelig bil til sammenligning at tage et trin op til en Octavia Elegance 2.0 TDI til 304.000 kroner. Ejerskab 3 år. Værditab 30% på 3 år er 30.400 per år, service 3.000 per år, rente 1. år 15.200 (5% i huset) = 48.600 i alt for første år, og det er
: 4.050,- om måneden. Og det er før rentefradraget på skatten.
: Ved 40% værditab er det i stedet 4.894 / md.
Jeg kan ikke se, at det er billigt med BMW'en. Leasingen er lige så dyr, som hvis man købte BMW'en selv.
Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004
11-10-2007 kl. 21:42
Med venlig hilsen Kim
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
15-10-2007 kl. 00:22
Selv hvis vi så lader 22.000 km være lig 30.000 km, så er der stadig spørgsmålet, hvordan man bliver behandlet, når bilen skal afleveres. En af de største slogans i reklamerne for leasing er, at man slipper for det frygtindgydende værditab og risikoen omkring dens størrelse, men det erstattes blot i mine øjne med et slagsmål med leasingselskabet, der vil kræve erstatning for stort og småt på bilen, når den skal afleveres.