Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Ladestander ved gammelt hus? Er der en elektriker til stede? :-)

Filip Pedersen

Filip Pedersen
bruger siden
23-04-2019

23-04-2021 kl. 12:58

Da jeg skal til at køre 45-50.000 km årligt skal vi have skiftet lidt rundt i bilerne. Initielt har jeg været mest interesseret i en dieselcruiser ala brugt superb 2,0 tdi til omkring de 250.000 med under 100.000 km på bagen. Familien skal også kunne bruge den, så der skal jo være noget plads også.

Efter at have regnet noget på det må jeg dog erkende at der er ret meget at spare på at købe en elbil istedet, ift. driftsomkostninger. Det eneste problem jeg har er dog, at vi først står og skal overtage vores nyindkøbte hus om en 3 mdr, og jeg ikke helt ved om dets elinstallation vil kunne trække en ladestander fra clever derhjemme? Det er et relativt gammelt hus fra en 1880, men uden de store problemer på el-tilstandsrapporten (det betyder nu nok ikke det store her alligevel). Huset skal rives ned om en 2-3 år, så umiddelbart behøver kablerne heller ikke graves ned udenfor medmindre der er behov for det..

Nogen der har erfaring med huse hvor installationen ikke har kunnet trække en ladestander, og hvor meget det evt ville koste at rette?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-04-2021 kl. 13:58

Hvis din ladestander sidder i nærheden af måleren. Så få elektrikeren til at trække seperat kabel direkte efter måleren til din lader.

Sådan gjorde vi, idet vores måler sidder i garagen, som står frit, og selve installationen sider i bryggers. Der er så en seperat sikrings gruppe opsat kort før lader. Den koster kassen, men det spiller max.

Træk 6x4 kabler ellers vil Clever og andre leverandører ikke acceptere installationen. Husk der skal være jævn god jordforbindelse....... er ikke elektriker, men mener han snakkede om noget med 50 ohm.

PS: Cool du har luret systemet, du kommer til at spare vanvittigt med penge.

Dette indlæg blev 24-04-2021 06:12 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-04-2021 kl. 17:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:


PS: Cool du har luret systemet, du kommer til at spare vanvittigt med penge.

Eller bruge vanvittigt mange penge på nye batterier og værditab, når nutidens "betatest-modeller" erstattes af mere færdigudviklede elbiler.



Der er mange udfald - og en kortsigtet besparelse som følge af voldsom statsstøtte kan på sigt blive dyr - eller ende billigt. Ingen ved det - endnu.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

23-04-2021 kl. 18:15

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Eller bruge vanvittigt mange penge på nye batterier og værditab, når nutidens "betatest-modeller" erstattes af mere færdigudviklede elbiler.



Der er mange udfald - og en kortsigtet besparelse som følge af voldsom statsstøtte kan på sigt blive dyr - eller ende billigt. Ingen ved det - endnu.

Nu må du stoppe. For 100 år siden ville du være en af dem som insisterede på hestvognen var det eneste rigtige, og automobilet var noget pjat !

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

23-04-2021 kl. 18:38

Nu er elinstallationen jo nok ikke fra 1880 ;-)

Installation er inklusiv i Clever pakken, også med en ny gruppe på eltavlen og kabeltræk etc. så tror der er en ok chance for at det du skal bruge er med i pakken (Men der kan være opkrævning for nogle ekstraydelser).
Men prøv da at tage en snak med Clever

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

N SS

N SS
bruger siden
27-04-2021

27-04-2021 kl. 19:15

OffTopic : Må man høre hvilke elbiler du har i tankerne i stedet for dieselbilen?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-04-2021 kl. 08:58

Arne Eriksen

bruger siden
21-12-2020

skrev:
Nu må du stoppe. For 100 år siden ville du være en af dem som insisterede på hestvognen var det eneste rigtige, og automobilet var noget pjat !

Måske skulle du selv stoppe og åbne øjnene for, at Kejseren ikke har noget tøj på?



At batterier er en sliddel er indiskutabelt - se på din smartphone, din laptop, dit elværktøj etc. - batterier mister kapacitet for hver opladning.



Ligeledes er det indiskutabelt, at der sker en stor udvikling på batteri- og ladesiden i disse år. Se på rækkevidde m.m. på en batteribil for 5 år siden ifht. idag. Mange beretter om f.eks. en Renault Zoe med nogle år på bagen ikke kan køre over 90-100km på en opladning idag. Det kan ikke undgå at påvirke brugtprisen. Lige nu holdes den lidt oppe af den hype, der er op batteribiler, men når markedet er mættet, falder interessen for de teknologisk forældede "prototyper", der sælges idag.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Arne Eriksen

Arne Eriksen
bruger siden
21-12-2020

28-04-2021 kl. 21:31

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Måske skulle du selv stoppe og åbne øjnene for, at Kejseren ikke har noget tøj på?



At batterier er en sliddel er indiskutabelt - se på din smartphone, din laptop, dit elværktøj etc. - batterier mister kapacitet for hver opladning.



Ligeledes er det indiskutabelt, at der sker en stor udvikling på batteri- og ladesiden i disse år. Se på rækkevidde m.m. på en batteribil for 5 år siden ifht. idag. Mange beretter om f.eks. en Renault Zoe med nogle år på bagen ikke kan køre over 90-100km på en opladning idag. Det kan ikke undgå at påvirke brugtprisen. Lige nu holdes den lidt oppe af den hype, der er op batteribiler, men når markedet er mættet, falder interessen for de teknologisk forældede "prototyper", der sælges idag.

Vel ikke anderledes end med alm. biler ? En gammel brugt bil er heller ikke særlig effektiv eller attraktiv. Hvis man ikke hopper med på vognen og udviklingen, bliver man ved med at stå ved siden af og kigge på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-04-2021 kl. 00:30

Arne Eriksen

bruger siden
21-12-2020

skrev:
Vel ikke anderledes end med alm. biler ? En gammel brugt bil er heller ikke særlig effektiv eller attraktiv. Hvis man ikke hopper med på vognen og udviklingen, bliver man ved med at stå ved siden af og kigge på.

Jo, det er meget anderledes. Alm. biler gennemgår småforbedringer som en del af en løbende udvikling. En batteribil idag er groft sagt en prototype - et ufærdigt produkt, og der må forventes markante forbedringer over de næste år, hvis de skal nå en markedsandel på mere end de ca. 1½ %, de har idag.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

29-04-2021 kl. 06:35

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jo, det er meget anderledes. Alm. biler gennemgår småforbedringer som en del af en løbende udvikling. En batteribil idag er groft sagt en prototype - et ufærdigt produkt, og der må forventes markante forbedringer over de næste år, hvis de skal nå en markedsandel på mere end de ca. 1½ %, de har idag.

De de 1,5% har de vist allerede klaret i dag.
I følge Bilmagasinet:
"I de første tre måneder af 2021 havde 24 pct. af de nye biler ladestik, mens tallet kun var 8,5 pct. året før."

Det tal omfatter både rene elbiler og Plug in Hybrider.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

29-04-2021 kl. 11:34

Plug in Hybrid er vist intet at gøre med en batteribil :-)

Bare fordi den har et lille batteri og kan rulle 35 km på el med en hastighed
under, ja er det 60 eller 80 km/t, så skal de biler jo ikke med i gruppen af
grønne el batteri biler - bare min mening :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-04-2021 kl. 13:44

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
De de 1,5% har de vist allerede klaret i dag.
I følge Bilmagasinet:
"I de første tre måneder af 2021 havde 24 pct. af de nye biler ladestik, mens tallet kun var 8,5 pct. året før."

Det tal omfatter både rene elbiler og Plug in Hybrider.

De 1½% er, hvad elbiler udgør af den samlede bilpark idag.



Ja, der sælges en del plug-in hybrid, da de grundet sære afgifter pludselig er billigere end tilsvarende modeller uden stikket, men det gør dem nu ikke til egentlige batteribiler. Om de så er smarte/mindre slemme for miljøet etc., er en anden diskussion.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

29-04-2021 kl. 16:00

Alt andet lige, hvis de Plugh-In hybrider lades som beregnet, så bruger de formentlig mindre fossilt brændstof.

Alle anerkendte forskere regner på det lille ubetydelige regnestykke med ganske mange ubekendte og udtaler at fossilt er mindre grønt.


Men der er nogen selvudnævnte profeter, uden reel forskningsmæssig uddannelse, som har brugt 12 minutter på at lave et modsat regnestykke.

Jeg har ikke evnerne til at regne det ud, og må forlige mig med anerkendte forskeres udkomme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-04-2021 kl. 16:30

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Alt andet lige, hvis de Plugh-In hybrider lades som beregnet, så bruger de formentlig mindre fossilt brændstof.

Alle anerkendte forskere regner på det lille ubetydelige regnestykke med ganske mange ubekendte og udtaler at fossilt er mindre grønt.


Men der er nogen selvudnævnte profeter, uden reel forskningsmæssig uddannelse, som har brugt 12 minutter på at lave et modsat regnestykke.

Jeg har ikke evnerne til at regne det ud, og må forlige mig med anerkendte forskeres udkomme.

Vis mig lige nogle undersøgelser fra anerkendte uafhængige forskere, der tager den fulde miljøpåvirkning med - ikke blot CO2, og ikke blot for fremstilling og drift, men også anlæg af nødvendig infrastruktur og bortskaffelse af f.eks. batterier.



Jeg har endnu til gode at se en sådan undersøgelse - men jeg ved, at du meget gerne fremfinder "undersøgelser", der understøtter dit eget valg, så jeg må regne dig med i kategorien "selvudnævnt profet" - selv om prædikant nok er mere præcist, da du jo missionerer for at alle skal vælge som dig ved alle lejligheder.



Personligt er jeg ikke i tvivl om, at alle drivmidler påvirker vores klode negativt. Det er ikke åbenlyst, hvilken teknologi, der samlet set påvirker mindst idag. På sigt tror jeg på, at en eller anden form for eldrift ender med at blive bedste valg eftersom det subsidiereres voldsomt i disse år. Havde man istedet undladt fra politisk side at pege på en bestemt teknologi, kunne vi måske være endt med en endnu bedre løsning, men greenwashing var vigtigere end reelle forbedringer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
29-04-2021

29-04-2021 kl. 20:57

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Filip Pedersen

Filip Pedersen
bruger siden
23-04-2019

30-04-2021 kl. 13:50

N SS

bruger siden
27-04-2021

skrev:
OffTopic : Må man høre hvilke elbiler du har i tankerne i stedet for dieselbilen?

Jeg kiggede lidt på den nye Hyundai Ioniq 5 faktisk! Har dog købt dieselbilen nu, og så følger jeg lidt med i udviklingen det næste år :-)

Og K S!, jeg er enig i at det er et stort regnestykke med mange ubekendte. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig for batterierne, for i takt med at der produceres flere og flere, vil der jo uden tvivl også dukke nye teknologier op som gør at de kan laves/afskaffes bedre rent miljømæssigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

30-04-2021 kl. 15:25

Filip Pedersen

bruger siden
23-04-2019

skrev:
Jeg kiggede lidt på den nye Hyundai Ioniq 5 faktisk! Har dog købt dieselbilen nu, og så følger jeg lidt med i udviklingen det næste år :-)

Og K S!, jeg er enig i at det er et stort regnestykke med mange ubekendte. Det bliver spændende at se hvordan det udvikler sig for batterierne, for i takt med at der produceres flere og flere, vil der jo uden tvivl også dukke nye teknologier op som gør at de kan laves/afskaffes bedre rent miljømæssigt.

Helt enig - men det gør ikke de nuværende bedre rent miljømæssigt - eller mere attraktive på brugtmarkedet - tværtimod.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

30-04-2021 kl. 15:40

Hvis ikke der var nogen der købte dem, så var der heller ingen udvikling, hverken på density eller nyere teknologier.

Men så KS! jo sende en venlig tanke til fjolserne der er firstmover, istedet for lastmover.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

30-04-2021 kl. 16:20

Ja det politiske har ikke altid fordelen. Men hvis vi skal se den positive energi i det her med elbiler, må det være at vi ikke trækker vejret i byerne i diesel og benzin oss. Man kan diskutere hvorvidt Co2 miljø belastninger tilgodeses eller ej. Folk er individuelle, og vi kan ikke alle have samme mening om tingene. Vi bruger forskellige parameter til at afgøre hvorvidt vi mener det med elbiler er nu eller om 5-10 år. Vil vi vente på noget bedre eller ej. Igen kommer det an på hvordan man bruger sit køretøj til hverdag. I øjeblikket ser jeg mange Type 2 ladestandere i byerne. Så personligt vil jeg vælge noget der kan lade med mindst 22kw på type 2 stikket. Det kan fx Renault Zoe som en af de meget få. Det giver mening til byboere, men nok ikke andre. De der kan lade på CCS har ofte en for lav ladnings profil på DC laderen. MEn igen, det spiller kun en rolle hvis man ikke har hjemmelader fx.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

01-05-2021 kl. 11:36

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvis ikke der var nogen der købte dem, så var der heller ingen udvikling, hverken på density eller nyere teknologier.

Men så KS! jo sende en venlig tanke til fjolserne der er firstmover, istedet for lastmover.

Jeg sender absolut en venlig tanke til de, der betaler dyrt for at være betatestere af en ufærdig teknologi.



Så kan vi andre jo se, om eksperimentet lykkes - eller om det ender som med gasbilerne, der også viste sig at være en fuser.



Personligt gemmer jeg pengene lidt endnu - ikke til at være lastmover, men bare til teknologien evt. bliver moden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

01-05-2021 kl. 11:40

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Ja det politiske har ikke altid fordelen. Men hvis vi skal se den positive energi i det her med elbiler, må det være at vi ikke trækker vejret i byerne i diesel og benzin oss. Man kan diskutere hvorvidt Co2 miljø belastninger tilgodeses eller ej. Folk er individuelle, og vi kan ikke alle have samme mening om tingene. Vi bruger forskellige parameter til at afgøre hvorvidt vi mener det med elbiler er nu eller om 5-10 år. Vil vi vente på noget bedre eller ej. Igen kommer det an på hvordan man bruger sit køretøj til hverdag. I øjeblikket ser jeg mange Type 2 ladestandere i byerne. Så personligt vil jeg vælge noget der kan lade med mindst 22kw på type 2 stikket. Det kan fx Renault Zoe som en af de meget få. Det giver mening til byboere, men nok ikke andre. De der kan lade på CCS har ofte en for lav ladnings profil på DC laderen. MEn igen, det spiller kun en rolle hvis man ikke har hjemmelader fx.

Netop alle de forskellige løsninger på ladning, manglende roaming etc. er medvirkende til, at jeg mener at teknologien er ufærdig.



Ja - der er ikke ustødningsrør på bilerne, men når elforbruget stiger, skrues der - alt andet lige - op for kulkraften andre steder, og det ender som partikelforurening i de samme byer. Samtidig stiger forureningen markant andre steder på kloden.



Det havde været rart, hvis man ikke fra politisk hold satsede så ensidigt på batteribiler, men var mere åbne for at lade udviklingen nå den bedste løsning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg