Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Køb af "klassiker"

Profil slettet

Profil slettet

05-04-2010 kl. 13:07

Hej alle. Kunne ikke finde spørgsmål ang. autoforsikringer andet steds, så prøver her...Jeg har - som mange - lidt ondt i tegnebogen af at holde 2 biler kørende og kunne derfor godt tænke mig lidt rådgivning ang. emnet "klassiker-biler". Så vidt jeg kan læse mig frem til, kan en bil ansvar eller kaskoforsikres som "klassiker" hvis den er min 25 år gl. ( altså en årgang 1985 og ældre ) Den skal være i original stand ( ?? ) og man må max køre 6000 km årligt, og disse skal være såkaldt "hobbykørsel" ( altså ikke noget dagligt transport til og fra arbejde ) Forsikringsperioden er fra medio marts til ultimo oktober, og den årlige ansvarspræmie er meget lav ( selvfølgelig bopælsbestemt ) men i en almindelig provinsby som vores koster en sæson knap 800 kr i rent ansvar... Når bilen bliver 35 år gl. falder den årlige vægtafgift automatisk. ( tror det er til blot 25% ) Er der nogen der ejer en klassiker og som kan fortælle mere om reglerne ? Er der meget "bøvl" forbundet med ordningen ? ( har hørt noget om at man skal have garage og være indmeldt i en víntageklub el lign ) Kan man udvide ordningen så man kører "klassiker" om sommeren ( her vil jeg ikke få det store kørselsbehov da jeg vil anskaffe MC og da konen samtidig har vores primærbil kørende ) og ændrer status ( og selvfølgelig merbetaling af præmie ) om vinteren, så den kan indgå i den daglige kørsel t-og-f arbejde mv. ?? Beklager hvis det er et dumt spørgsmål i nogens øjne - det er ikke for at omgåes reglerne - men blot for at vide hvordan landet er skuet sammen på det område ;-) Mvh Per

Dette indlæg blev 05-04-2010 13:07 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Christensen

Søren Christensen
bruger siden
06-04-2005

05-04-2010 kl. 23:00

Som de øvrige kommentarer så rigtigt beskriver, er der flere selskaber der tilbyder forsikrning af klassiske og veteran biler på gunstige vilkår. Reglerne omkring hobbykørsel, og opbevaring varier lidt fra selskab til selskab.
Det lyder umiddelbart som om der er tale om en brugsbil - altså en bil til daglig transport - i hvertfald i vinterhalvåret. Den kan du ikke få forsikret på vilkårerne omkring hobbykørsel. I det hele taget dækker forsikringen ikke hvis du benytter en hobby bil til f.eks. kørsel til din arbejdsplads. Det giver jo sig selv når der er tale om HOBBY biler!!!
Forsikringene henvender sig til bilinteresserede, som har bilerne som hobby. Det betyder at bilerne bliver plejet, og passet som små babyer. Derfor også kørt pænt, med deraf få skader, og derfor de lave præmier.
Altså er sønnikes golf 2 eller konens gamle Toyota IKKE en hobby bil, og kan IKKE forsikres som sådan. Det vil undergrave de mange bilentusiasters forsikringsmuligheder.

Desuden kræves der medlemskab af en vintage klub for at opnå de gunstige forsikringsforhold.

Profil slettet

Profil slettet

06-04-2010 kl. 14:19

Hej Søren .
Forstår godt din pointe.
Men sagen er den at jeg netop vil bruge en klassiker til HOBBY-brug om sommeren ( da jeg samtidig har tænkt at købe MC som vil være min primære ud over konens helårsbil )
Men da MC-kørsel jo i sagens natur ikke egner sig om vinteren vil jeg netop have behovet for full-time brug - men kun i perioden november - marts.