Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Køb af brugtbil hos forhandler

Per Henrichsen

Per Henrichsen
bruger siden
22-05-2004

22-03-2010 kl. 21:14

Jeg er lige blevet den lykkelige ejer af en "lækker" BMW 130I årgang 09 - troede jeg :-( Jeg har købt den hos en autoriseret BMW-forhandler, og syntes ellers at jeg havde en positiv oplevelse af selve handlen - indtil jeg efterfølgende får regningen på bilen - eftersendt ... For der fremgår det højt og tydligt, at bilen er en årgang 07 (feb), men indreg. 1. gang feb/09 - altså er bilen efter min bedste overbevisning 2 år ældre end hvad jeg ellers er blevet oplyst om! Både på salgsskiltet (hos forhandler) samt annoncen her på bilbasen fremstår bilen som en 09 årgang, og på slutseddelen står der kun hvornår bilen er indreg. første gang. Jeg føler mig snydt i den grad, da jeg på intet tidspunkt er blevet gjort bekendt med bilens oprindelige alder. Hvad gør jeg - hvilke rettigheder har jeg?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jonas Petersen

Jonas Petersen
bruger siden
16-03-2007

22-03-2010 kl. 22:07

Uha. Den er lidt kompliceret. Så vidt jeg husker er det vidst i orden at betegne en bils alder ud fra 1 indregistrering. Men det skal være indenfor rimelighedens grænser. 2 år lyder helt vildt. FDM har haft sagen oppe og vende i Motor (deres medlemsblad). Heldigvis har bilsælger det der ifølge købeloven hedder "loyal oplysningspligt". Dvs han er forpligtet til at oplyse større ting omkring bilen der kan have betydning for køber. Fx tidligere alvorlige skader, men selvfølgelig også at bilen reelt er 2 år ældre end køber må kunne forvente. En bil har ikke godt af at stå stille så længe. Motor og gearkasse kan tage alvorlig skade. Der er fornyligt faldet dom i landsretten, der siger at køber har krav på at bilen indeholder det der er annonceret i en salgsannonce før køb. Du kan såfremt det vurderes at være en væsentlig mangel (det vil jeg mene i dette tilfælde) lade handelen gå tilbage. Alternativt få et afslag i prisen. Men forvent her ikke mere end 10-20000 kr (hvilket jeg ikke ville affinde mig med). Meld dig omgående ind i FDM. Gem såvidt muligt en kopi af salgsannoncen.

Michael N

Michael N
bruger siden
06-04-2005

22-03-2010 kl. 22:27

Det er på ingen måde iorden, men du får brug for juridisk bistand som kender til netop bilhandler.

Uanset hvad der sker vil du sidde tilbage med en oplevelse af at være snyt og så kan det være svært at nyde Bimmeren.

Så enten må turen gå til FDM ellers må finde en god advokat.

Held og lykke

Profil slettet

Profil slettet

22-03-2010 kl. 22:28

Bilen bliver nok ikke mindre lækker af den grund. For lækker er den sg.... :-)

Men, men, men!!! i forbindelse model-årsskiftet 2007/2008 har den fået et mindre facelift med bedre interiør, ændret design på tågeforlygterne samt ændret design på for- og bag "kofangere"... Desuden har den fået andre tekniske forbedringer. Tror iøvrigt jeg "kender bilen" .... den har en røvfuld af udstyr, ikke? Mener den blev taget hjem til demo/pressebil men kom dog aldrig i brug til det formål.....

Du bør absolut tage dialogen med forhandleren, alternativt tage den med FDM. Jeg mener ikke du har fået alle relevante oplysninger, som gør dig i stand til at vurdere om du har gjort en god eller dårlig handel ....

Held og lykke med din nye bil.

Hilsen fra Ulrik (kører selv 123DA)