Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Højreblink ved overhaling hvorfor???????????

Profil slettet

Profil slettet

12-02-2010 kl. 22:03

Når flere og flere får de fancy 3 komfort blink skal vi for alvor til at se dødsfald når folk desværre køre ud for ubetinget fordi de fejlagtigt tror at nu svinges der til højre. "ALTSÅ PÅ LANDEVEJEN"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

13-02-2010 kl. 11:20

Jeg er helt enig med Ole Edslev - det er meget sjældent, det tjener noget formål at blinke til højre efter en overhaling. Det er et krav på motorvej, OK det ved jeg (men burde ikke være nødvendigt, da vi jo har højrekørsel her i landet....).
I praksis er de fleste, der blinker til højre i den situation, allerede i fuld gang med at trække til højre, når der blinkes - nærmest som om venstre hånd rammer blink-stilken, når rattet drejes !

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2010 kl. 15:14

et lyskryds hvis du skal lige over gør du? :-)

Men alle burde stoppe med det evindelige blinkeri til højre efter en overhaling.
Men på den anden side forbavser det mig ikke at mange ikke kan skelne mellem landevejsreglen og motorvejsreglen det blev simpelthen for indviklet. Så blinket er mere et udtryk for misforstået færdselslov end det er god køreskik.

Profil slettet

Profil slettet

13-02-2010 kl. 15:23

Der skal blinkes når du fortager vognbaneskift. Uanset om det er motorvej eller landevej. Har taget teori for nylig, så kender godt reglerne.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

14-02-2010 kl. 14:49

http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=81991

Blinklys skal benyttes ved vognbaneskift på motorvejen
Reglen, der er til fordel for trafiksikkerheden på motorvejene, trådte i kraft 1. september 2003.

Det har stor betydning for trafiksikkerheden på motorvejene, at bilisterne overholder reglen.

Reglen lyder sådan:

•Før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej, skal blinklyset i gang
•På andre veje end motorveje skal kørende give blink ved vognbaneskift, når det er nødvendigt for at advare den øvrige trafik
•Samtidig med at denne ændring af færdselsloven trådte i kraft blev der også indført en ny bekendtgørelse om at benytte havariblink ved uventet kødannelse på motorvejen.
Den nye lov om vognbaneskift står i færdselslovens § 32, stk. 2.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

14-02-2010 kl. 14:53

Hvis man kan finde på at dreje ud fra en ubetinget vigepligt foran en bil, som kommer blæsende i venstre vognbane i færd med en overhaling, blot fordi denne bil blinker til højre, så burde man måske nok tage forbi politiet og afleve sit kørekort frivilligt..

Profil slettet

Profil slettet

14-02-2010 kl. 19:56

Ja leifi hvis du lige er sød at forklare mig forskellen på vognbaneskift og en overhaling.

Som loven skriver: alle andre steder skal der ved "VOGNBANESKIFT" gives tegn. det er feks en landevej der er bred nok til at 2 køretøjer kan køre side om side "uden at overskride midterstriberne det er der loven er tiltænkt.

Jeg siger ikke at loven er fornuftig men den er logisk.

Når man nu febrils rager efter skiftepinden burde man måske lige spørge sig selv hvad formålet skulle være,

Men nuvel det er måske snare et lille blink signal om at ha ha jeg fik dig. For sjovt nok er der stort set ingen der blinker til venstre i rundkørsler det virker lidt for tumpeagtigt at gøre det ikk :-)

mogens knudsen

mogens knudsen
bruger siden
03-01-2009

14-02-2010 kl. 22:10

Jeg ved ikke om tilfældigvis har været i nærheden af færdselsloven for nylig, men ser ike sådan ud på det du skriver. Der må ikke køres frem fra betinget eller ubetinget vigepligt, før du er 100% sikker på, at den tegngivende bil virkelig skal svinge til højre, ad den vej hvor du holder og venter, Faktisk ikke før evt. svingning er påbegyndt. Det lærte jeg da jeg tog kørekort, men fejlen er at mange efterhånden har skabt deres egen færdselslov, eller helt glemt hvad de lærte i teoritimerne.

Mike Friis Marcussen

Mike Friis Marcussen
bruger siden
25-01-2004

15-02-2010 kl. 00:13

Hejsa

Jeg kører 30.000 km. om året i min privatbil. og for nogle år siden kørte jeg som salgschauffør for Hjem-Is. Jeg har aldrig oplevet dette som et problem. Det drejer sig om tre blink, og ofte har bilen blinket færdigt, inden den har gennemført overhalingen helt.

Og jeg må da også sige, at jeg er enig med mange herinde i, at man selvfølgelig ikke kører frem fra sin ubetingede vigepligt, med mindre man er sikker på, at man kan gøre det uden ulempe for andre og ikke mindst sig selv. Det er da logik, at man ikke kører frem, hvis man kan se en bil fra venstre, der ikke sagtner farten og lægger an til en svingning.

Jeg blinker aldrig til venstre i en rundkørsel, til gengæld blinker jeg før jeg kommer ind i rundkørslen, hvis jeg skal ud ad første vej. Skal jeg ud ad anden vej, så aktiverer jeg mit blinklys ud for første vej osv.

Desværre er der nogen, der aktiverer højre blinklys, når de kører ind i en rundkørsel, selvom de ikke skal ad første vej. De vil åbenbart signalere, at de kører højre om (mod uret) i rundkørslen. Sådanne bilister er farlige for os andre!

Hilsen

Mike

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2010 kl. 08:07

Nu har jeg bla bla bla kørt bil i 1000 år uden en ridse
jøsses.
Faktum er folk blive dræbt hveranden dag pga udkørsel for ubetinget.
Et yderlige faktum er at det er bilen bagved den der overhaler der redder mange fra uheld, for den der venter ved ubetinget sidder og tænker at ham der kørebagved tager nok venstre om ham der drejer så jeg må nok heller vente med at stikke over.

(det ville være rent selvmord at blinke til højre hvis man ikke skulle dreje ikk?)

Endnu et faktum er at hvis folk gad overholde hastighedsgrænserne var nok 95% af alle overhalinger unødvendige.
jeg køre ikke ud foran ubetinget, men for 6mdr siden var jeg i det nævnte skræk scenarie hvor jeg blev overhalet og der blev blinket og en kørte ud for ubetinget mirakuløst skete der ikke noget, i sidste uge var den gal igen, og nu lukker jeg lidt damp ud og så kan det godt være der er nogle der sider og bliver pigefornærmet, men uanset hvad kan det ikke forsvares at blinke til højre efter en overhaling.
Det kan absolut heller ikke forsvares at en køre ud for ubetinget men hvad hjælper det hvis man er død.

Jeg sider og krummer tær, en der lige har taget kørekort og ikke kender forskel på en overhaling og et vognbaneskift en anden har selv opfundet "betingetvigepligt" jo den er da vist rar at have som en undskyldning for manglende viden.
yderlig en forsvare at han ikke gider blinke til venstre i en rundkørsel med at andre ikke overholder højreblinket.
endnu en blinker til højre for at kammeraten bagved i overhalingsrækken kan se at der trækkes til højre, det er forbudt ved lov med flere der overhaler på samme tid.

Et rystende suk!!!!

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

15-02-2010 kl. 08:49

Man er da en klaphat hvis man kører ud fra en ubetinget vigepligt, hvis man TROR at de biler der kommer fra venstre side skal dreje til højre. Man skal ikke tro noget som helst. Man skal VIDE. I øvrigt er det også ulovligt. Man må ikke svinge ud før den anden har drejet. Men den fejl laver man nok kun en gang.

Når man kører ind i en rundkørsel skal man ikke blinke, med mindre man skal ud af første vej, så blinker man til højre. Ellers ikke.

Ved overhaling på motorvej, blinker man til venstre når man trækker ud, og man blinker til højre når man trækker ind igen.

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

15-02-2010 kl. 12:34

Du burde hellere spørge, hvorfor så mange fejlagtigt blinker ved sammenfletning ind på motorvejen.

Profil slettet

Profil slettet

15-02-2010 kl. 13:40

Ved ikke om du hentyder til mig, at jeg ikke skulle kende reglerne ordentligt, men det tror jeg nu nok jeg gør.

Men hvad laver man når man overhaler? Man skifter bane og overhaler. Jeg er ked af at sige det, men der skal man blinke, og det samme skal man, når man skal over i sin egen bane.
Og reglerne der er under mit indlæg forklarer det rimelig klart. "•På andre veje end motorveje skal kørende give blink ved vognbaneskift, når det er nødvendigt for at advare den øvrige trafik".

Desuden må man ikke overhale, hvis man er til irritation overfor andre. Dvs hvis bilen man overhaler, bliver nødt til at bremse eller andet. Dvs så sige, at man må jo heller ikke overhale hvis folk i et kryds længere fremme, tror man skal dreje til højre, når man skal ind i sin vognbane igen. Så må man ikke overhale. Så simpelt er det.

Lars Mortensen

Lars Mortensen
bruger siden
30-03-2005

15-02-2010 kl. 15:40

.....en overhaling på landevej er altså ikke et vognbaneskifte. Og at man ikke må overhale, fordi blinket ind til højre kan misforstås af en bil, der vil ind på vejen længere fremme, er simpelt hen for langt ude ! Man kan jo også sige, at du dermed faktisk har leveret et godt argument for ikke at blinke til højre, når man nu ikke skal til højre, men blot færdiggør en "OVERHALING" !

Profil slettet

Profil slettet

16-02-2010 kl. 10:45

Forstår simpelthen ikke dit indlæg.

Lad os sige at bilen kører 90 km/t. Et blinklys blinker minimum 1 gang i sekundet altså bruges der ca. 3 sekunder på de tre blink.

På 3 sekunder tilbagelægger man 75 meter ved 90 km/t (50 meter ved 60 km/t) og hvis der blinkes ind umiddelbart efter overhalingen inden man trækker ind - ja så e det svært at misforstå hensigten - og blinkeriet er jo så også overstået når man kommer på plads i vognbanen. Du kører jo heller ikke ud når du kan se en igangværende overhaling.

Tror du har tænkt lidt for meget over denne tænkte situation.