Bilbasen Forum
Hjælp til Citroen Xantia!
Profil slettet
04-06-2005 kl. 17:47
Ronnie Madsen
bruger siden
06-01-2004
04-06-2005 kl. 20:28
Er du fast besluttet på en Xantia er det jo sådan en du skal have. Ja tyske biler er gennemsnitteligt af højere kvalitet, men det er da heldigvis ikke japansk eller koreansk det du vil have og Xantia er en rigtig god ikke-tysker. Jeg vil helt klart vælge en 96 der har kørt 210 fremfor en 94 der har kørt 170. Høje kilometertal skal du ikke være bange for i moderne biler og model 96 er meget forbedret i forehold til model 94. Du skal kigge bilen grundigt igennem, er der mange småfejl kunne det tyde på at der er flere og måske dyrere fejl på vej. Xantia er ikke kendt for at ruste, men du skal være særligt opmærksom på den avancerede undervogn, den må ikke fejle noget som helst da det er MEGET dyrt at reparere. Det er også det eneste der er dyrt på en sådan bil at lave. Derudover skal du kontrolere styretøj og ophæng, da det er her de fleste fejl opstår. Jeg synes du burde få en mekaniker til at gå bilen igennem inden du handler.
Held og lykke med handlen, håber du kan bruge mit indlæg til noget..
Profil slettet
04-06-2005 kl. 23:42
Har repareret mange citroen´er og det er rigtig gode biler. Faktisk er Xantia den bedste europæiske mellemklasse model overhovedet ifølge tyske TÜV. Hvis du kan læse tysk, kan du læse brugtbiltesten på autobild.de. Langt bedre end f.eks. passat.
Undervognen er på ingen måder dyr at reparere på. Gaskuglerne(som erstatter fjedre og støddæmpere på almindelige biler) koster 200-300kr uoriginalt og holder rigtig mange kilometer. Så hvis du starter med at få sar nye på af dem(Tager ca. 1 time for alle 5) og skifter hydralikvæsken for du ikke problemer med hydraulikken. Motorerne er meget slidstærke og holder rigtig mange kilometer(nemt over 300000).
Held og lykke
Profil slettet
06-06-2005 kl. 16:11
Jeg har en citroen xantia med mange nye dele som kører mere end Perfekt, du kan ringe hvis du er interesseret, er også behjælpelig med dine spørgsmål.26706490
Torben
Profil slettet
06-06-2005 kl. 16:11
Er det rigtigt at Xantia har fået dumpekarakter i kollisionssikkerhed? Er det ikke et stort minus hvis der ikke er skiftet tandrem, og hvor meget koster det at skifte? Hvis affjedringen er hård, hvordan kan jeg så vide om det bare er slidte gaskugler eller om hele hydraulikken er færdig eller andet? Ved utæthed, hvorledes kan jeg se om det er fra hydraulik, motor eller transmition, og hvor alvorligt er det henholdsvis? Hvordan ser tærede bremserør ud? Evt. andet jeg bør være opmærksom på? mange tak.