Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Grim bil er en Toyota

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2008 kl. 11:03

Vi er en gruppe på 3 studerende på Danmarks Designskole. Vi er på nuværende tidspunkt i gang med et projekt om bildesign. Dette projekt går ud på at bedømme bildesignet visuelt ud fra objektive kriterier som dynamik, helhed, designteoriens grundprincipper og det æstetiske. Vi har lavet et spørgeskema, der er delt op efter bilmærke. Der er brugt 20 populære bilmærker (Da det vil blive meget omfattende med alle mærker) Det er: VW, Ford, Audi, Peugeot, BMW, Toyota, Opel, Hyundai, Nissan, Skoda, Seat, Kia, Alfa Romeo, Citröen, Chervolet, Honda, Fiat, Volvo, Saab og Smart. Ved hver enkelt bilmærke er der så billeder af alle bilmærkets modeller. Spørgeskemaet er delt ud til alle eleverne på designskolen. Og resultatet er slående. Det bilmærke der score lavest på alle parametre er Toyota. Der kan knyttes bemærkninger om designet som: uharmonisk, udynamisk, uden rød tråd, udflydende og uden karakter, kedeligt og ikke nyskabende. Dette var så en Objektiv vurdering ud fra grundprincipperne i design. Dette besluttede vi os for at undersøge nærmere da vi synes at det var underligt at et enkelt bilmærke gør sig bemærket med at være så ringe rent designmæssigt. Derfor blev spørgeskemaet udformet mere enkelt og brugt på 300 mennesker på gader og stræder, der ikke havde nogen tilknytning til designskolen. Resultat blev tæt på det sammen. Og den almindelige dansker placerede endnu engang Toyotas design lavest på karakterskalaen (endda meget lavere en nr. 2 lavest, der var Kia). Da vi ingen af os tre har den store bilviden eller interesse for biler. Vil vi gerne have lidt kommentarer fra bilinteresserede. Og det tror vi på I kan hjælpe os med. Ganske enkelt, hvad synes I om Toyotas design? MVH Janne, Lise og Cecillia

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2008 kl. 12:27

..det fedeste celica-design... synes jeg i hvert fald

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-01-2008 kl. 14:28

Ok, Toyota klarede sig dårligst i testen, men hvem vandt den egentlig?

Iøvrigt undrer det mig ikke, at Toyota klarer sig dåligt i fht. til de kriterier, som I opsætter.
Toyota forsøger jo ikke at gå designmæssigt forrest, men der imod på at ramme den bredest mulige målgruppe, hvilket man kun gør med et konservativt design.
Netop derfor er de jo også verdens største bilfabrikant.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

20-01-2008 kl. 14:57

Okay... det undrer mig en del at Toyota skulle generelt være en grim bil.
Jeg ved da godt at de ikke er nyskabende men direkte grimme synes jeg nu ikke de er. Men det er jo en smagssag.

I bør så evt lige få med i undersøgelsen, hvordan det kan være at hvis det er et af de grimmeste bilmærker iflg jeres undersøgelse, hvordan kan det så være at det er et af Danmarks bedst sælgende bilmærker?
Det må da være stof til eftertanke.?!?!

iflg jeres resultat så køber danskere altså de grimmeste biler. Det hænger jo altså ikke helt sammen. Det må i da indrømme!?!?

Som sagt ved jeg godt at de ikke har wow-effekten, men direkte grimme synes jeg altså ikke de er.

Men interessant undersøgelse må jeg sige. Jeg ville i hvert fald ikke have gættet resultatet.

ps.
Jeg kører ikke i Toyota mere, men kunne sikkert sagtens finde på det igen, uanset hvad andre mener....

Profil slettet

Profil slettet

20-01-2008 kl. 15:10

Mange tak for input.

Vi mener ikke at Toyota er en grim bil.
Overskriften er mere for at fange opmærksomhed :-)

Vi fokusere kun på design i vores projekt. At Toyota er et af de meste solgte bilmærke (ifølge jer) viser nok bare at forbugerne vægter andre ting højere end design ved biler. Det kunne være pris, service, teknik og m.m.

Det undrede os bare at et bilmærke blev vægtet væsenligt lavere end andre.

Dem der blev valgt som bedste design var: 1: Alfa Romeo, 2: Bmw, 3: Audi, 4: Peugeot, 5: Citröen.

Men dejligt at hører almindelige menneskers mening. Kom endelig med mere input.

MVH

Janne

Jannik P

Jannik P
bruger siden
12-04-2005

20-01-2008 kl. 15:52

Viser at undersøgelsen er korrekt!

Folk køber udelukkende Toyota fordi biler generelt er dyre og skal holde! Hjertet følger ikke med i en stor del af alle bilkøb, som jeg antager er præget af fornuft.

Design af biler er følsomt. Jeg synes at nogle af de firkantede designs som kom frem i slut firserne og start halvfemserne er væsentligt bedre end flere af de runde skarphjørnede biler i dag.

Prøv at se en volvo 244 st-car fra bagsiden, den ligner i flere deltajer en ny volvo Vxx - stationcar. Den negative recess i motorhjelmen på mange nye biler er også tyveri fra 60'erne. Audi har direkte stjålet A.R's dybe frontgitter. Bmw har neglet baglygterne fra Lancia ypsilon. Fiat har tappet fronten fra en Maserati. En anden tendens som er skiftet er brugen af chrome (FØJ) da jeg var knægt var alle biler forsynet med chrome lister alverdens steder. det er også tyvstjålet...

God fornøjelse med projektet

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

21-01-2008 kl. 21:25

Mine associationer til mærkernes design:

BMW = macho
Audi = elegant
Alfa = smuk
Toyota = leverpostej
Peugeot = bilka-pæn
Opel = gaaab
Saab = scandinavian
Skoda/vw = konservativt
Citroen = difference nomatter what
Ford = anonymt
Smart = design

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

22-01-2008 kl. 00:42

nyere franske biler er generalt direkte grimme bare se på en Citroën C5 den ligner en gigantisk madkasse som st. car (nogenlunde) det samme kan siges om den første Renault Laguna st. car som ligner en afkortet rustvogn sorry to say og hvad med Peugeots haj design det er sgu da heller ikke for heldigt

jeg vil sige Toyotas design er ikke alt for spændende nu har jeg selv en Corolla E 10 sedan (uheldigvis) for det er altså en blød hat bil jeg er 21 og jeg synes sgu generalt går japanske/koreanske designere ikke ret meget op i design (med undtagelser) - Kia Ceed/Hyundai I 30 er et eksempel på andre øst biler der ikke er kedelige

Ole Hauris Sørensen

Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005

22-01-2008 kl. 20:54

Det handler måske ikke bare om design, men om summen af flere ting. Historien om Toyota handler jo både om japansk industrielt eventyr, billige biler til middelklassen i vesten, procesoptimeringsteknik, god service på værkstederne, konservative køreegenskaber/design, succes i rally, marketing - og så hvad 300 storkøbenhavnere synes om alt det til sammen.

Toyota har som brand vel nærmest en aura af snusfornuft over sig - og det er da noget der kan skille vandene.

Så en designvurdering som jeres bliver nemt ophøjet til den store dom over hele brandet og dets værdier.

I den sammenhæng er det jo så lidt interessant i hvor høj grad i anonymiserede bilerne i spørgeskemaet.

I øvrigt er Toyota i mine øjne udtryk for decideret umodigt design. Man går tydeligvis efter det konservative og en relativ lav fællesnævner. Man ønsker ikke at risikere at afskrække køberne, og det hører til sjældenhederne at en ny Toyota model ikke bare er en opdatering af det forrige design. Corolla, Auris og Avensis er gode eksempler.

Jeg kan ikke identificere mig med den filosofi - livet er for kort til middelmådighed og mangel på mod og inspiration.

Men det er en succes og de andre følger jo nu efter. Se bare på hvor lidt der f.eks. skete fra Peugeot 206 til 207. Fra New Edge Ford Focus til 2005 Ford Focus, fra Alfa 156 til Alfa 159, fra Golf IV til Golf V, osv.

Vi mangler mønsterbryderne, vi mangler den store katalysator for de designmæssige paradigmeskift. Hvor er nutidens Citroen DS, Ford Sierra, Mini, Porsche 356, Volvo Amazon, Citroen 2CV, Ford Mustang osv.?

I dette årti har vel kun Audi TT, Smart, Ford Ka, Fiat Multipla og New Beetle, Chrysler PT Cruiser og New Mini gjort sig særligt bemærket og fremtvunget stillingtagen - og de sidste tre er endda retrodesigns. Jeg ser her bort fra SUV'erne - don't get me started. Og honorable mention til Honda Civic (også for interiør) og BMW 1-serien.

Kunne personligt aldrig finde på at købe en Toyota. Tja, designet generer mig ikke, kvaliteten er god, alt i alt gode biler. Men jeg er bare ikke en Toyota-ejer. Jeg identificerer mig ikke med den type mennesker der gerne vil eje en Toyota fordi det er da en god bil der ikke går i stykker, fin afskrivning, blah, blah, blah. Jeg forbeholder mig retten til at købe bil med en kombination af mit hjerte og andre organer.

Ikke rationelt, ikke økonomisk fornuftigt - sådan er livet jo en stor del af tiden.

Nå ja, der gik lige Karl-mar i den der, temmelig off-topic det mest, sorry. Blev lige skrevet varm, og går måske lidt for meget op i biler.

peace,
Ole

Ole Hauris Sørensen

Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005

22-01-2008 kl. 20:54

Det handler måske ikke bare om design, men om summen af flere ting. Historien om Toyota handler jo både om japansk industrielt eventyr, billige biler til middelklassen i vesten, procesoptimeringsteknik, god service på værkstederne, konservative køreegenskaber/design, succes i rally, marketing - og så hvad 300 storkøbenhavnere synes om alt det til sammen.

Toyota har som brand vel nærmest en aura af snusfornuft over sig - og det er da noget der kan skille vandene.

Så en designvurdering som jeres bliver nemt ophøjet til den store dom over hele brandet og dets værdier.

I den sammenhæng er det jo så lidt interessant i hvor høj grad i anonymiserede bilerne i spørgeskemaet.

I øvrigt er Toyota i mine øjne udtryk for decideret umodigt design. Man går tydeligvis efter det konservative og en relativ lav fællesnævner. Man ønsker ikke at risikere at afskrække køberne, og det hører til sjældenhederne at en ny Toyota model ikke bare er en opdatering af det forrige design. Corolla, Auris og Avensis er gode eksempler.

Jeg kan ikke identificere mig med den filosofi - livet er for kort til middelmådighed og mangel på mod og inspiration.

Men det er en succes og de andre følger jo nu efter. Se bare på hvor lidt der f.eks. skete fra Peugeot 206 til 207. Fra New Edge Ford Focus til 2005 Ford Focus, fra Alfa 156 til Alfa 159, fra Golf IV til Golf V, osv.

Vi mangler mønsterbryderne, vi mangler den store katalysator for de designmæssige paradigmeskift. Hvor er nutidens Citroen DS, Ford Sierra, Mini, Porsche 356, Volvo Amazon, Citroen 2CV, Ford Mustang osv.?

I dette årti har vel kun Audi TT, Smart, Ford Ka, Fiat Multipla og New Beetle, Chrysler PT Cruiser og New Mini gjort sig særligt bemærket og fremtvunget stillingtagen - og de sidste tre er endda retrodesigns. Jeg ser her bort fra SUV'erne - don't get me started. Og honorable mention til Honda Civic (også for interiør) og BMW 1-serien.

Kunne personligt aldrig finde på at købe en Toyota. Tja, designet generer mig ikke, kvaliteten er god, alt i alt gode biler. Men jeg er bare ikke en Toyota-ejer. Jeg identificerer mig ikke med den type mennesker der gerne vil eje en Toyota fordi det er da en god bil der ikke går i stykker, fin afskrivning, blah, blah, blah. Jeg forbeholder mig retten til at købe bil med en kombination af mit hjerte og andre organer.

Ikke rationelt, ikke økonomisk fornuftigt - sådan er livet jo en stor del af tiden.

Nå ja, der gik lige Karl-mar i den der, temmelig off-topic det mest, sorry. Blev lige skrevet varm, og går måske lidt for meget op i biler.

peace,
Ole

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

23-01-2008 kl. 11:59

Sjov debat denne her - ikke mindst fordi den drejer sig om noget så individuelt som opfattelsen af pænt design.

Jeg er dog af den opfattelse, at Toyota helt bevist designer deres biler, så de ser ud, som de nu engang gør.

Man kan f.eks. sammenligne Avensis og Mazda 6.
Mazda 6 er klart mere sportslig i både undervogn og motor / gearkasse.
Designet er selvfølgelig også lavet, så det modsvarer dette.

Avensis er derimod mere komfortabel sat op, og dens buttede design virker jo heller ikke på nogen måde sporty, men der imod solidt og konservativt. Det er da absolut helt bevidst.

Man kunne også sammenligne Auris og Civic.
Auris er konservativ og vil ikke støde nogen kunder væk.
Civic er fræk og udfordrende, og deler netop derfor vandene, så folk enten er vilde med den eller hader den.
Toyota ville aldrig tillade sig at lave et design, som allerede ved første blik skræmmer halvdelen af alle potientielle kunder væk - for på den måde bliver man aldrig verdens støreste producent.

Det er jo ikke fordi, at Toyotas designere er dårligere end andre bilmærkers. De designer helt bevidst konservative biler, for det er præcis det, som Toyotas målgruppe efterspørger.
Det er jo også derfor, at der efterhånden findes en mindre underskov af Toyota datterselskaber, som designer sjovere biler til mindre konservative målgrupper i f.eks. USA og Asien. Bare ærgeligt, at det ikke er disse modeller, som danskerne har adgang til.

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 16:19

Hej Piger.

Jeg synes at det beviser at analyser er noget man skal tage med forbehold ( undskyld !)

I diverse andre test`s over alle målbare relationer vedr. bilmærker ( se ex. FDM `s autoindex analyser ) figurer Toyata helt i top i alle kategorier, både hvad selve bilen angår og de ting der har indirekte indvirkning på tilfredsheden ( forhandleren, værksted etc.)

Derfor undrer det mig meget, hvis Toyata skulle ligge lavest designmæssigt.
Bevares der er forskel på et valg, når hjertet skal bestemme kontra hjernen. Og Toyata er et "fornuft`s" valg mere end noget andet mærke.

Men det er jer der har lavet analysen, så I må vide bedre ?
Jeg vil dog stadig høre til dem der er skeptiske.

PS/ Jeg har ALDRIG ejet en Toyata og har INGEN præference for mærket.

Sidst rettet: 27/1-08

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

23-01-2008 kl. 16:34

Man skal bemærke at testen er lavet på designskolens egne elever (sådan læser jeg det i hvert fald) og der formentligt vil være en forskel på hvad de opfatter som godt design og så hvad vi andre mener.

Profil slettet

Profil slettet

23-01-2008 kl. 19:31

Mange tak for de mange input.

Vi kan se der er en del spørgsmål omkring selve udformningen af spørgeskemaet og målgruppe.

Lige for at tage dem en af gangen:

De forskellige bilmærker og billederne af de enkelte modeller er lavet så neutralt som muligt. Dvs. ens baggrund og ens farve på bilerne. Det er for så vidt muligt sølv biler, der er brugt.

Den første spørgeskemaundersøgelse er lavet på skolens egne elever (alder 17-30 år). Der er ikke ret mange, der har bil eller interesse for det.
Den anden spørgeskemaundersøgelse er lavet på 300 tilfældige mennesker af forskellig alder.

Der er ikke kigget på marterialekvalitet eller på det indvendige af bilen. Kun bilens udvendige design.

Vi er bestemt ikke ude på at træde nogle over tærerne ved at sige noget grimt om folks biler. Faktisk synes vi Toyota Yaris er ret nuttet :-)

Men endnu engang tak for de mange input.

MVH

Janne, Lise og Cecillia

Christian Hansen

Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005

27-01-2008 kl. 00:37

jeg synes ikke rigtig Volvo har været nævnt måske fordi det er et kedeligt mære - og dog se bare på de hedgangdende 1800, C70 (både Coupe og Conv) og den nye C 30!!!!!

MEN Volvo har sgu også haft nogle kiksere bla. 1800 ES (mærkelig st car) og 480 åh rædsel

Profil slettet

Profil slettet

03-02-2008 kl. 13:43

Smag kan efter min mening ikke diskuteres så sort/hvidt, som du gør.

Måske blev der kigget mere efter Auris'en, fordi den er opnåelig økonomisk set.
Det er da totalt ufedt at gå og savle over en AMG, som man aldrig kommer til at eje alligevel.

Men det er et uomgåeligt faktum at Toyota er et af de mærker, som ejerne er mest glade for. Årsager?

Tja hvad med den beviseligt høje kvalitet, den gode service på værkstederne, den gode komfort osv. Design kan altid diskuteres, men de fleste mennesker foretrækker noget neutralt, som ikke frastøder nogen. Det har en vældig god indflydelse på brugtvognsprisen iøvrigt.

Ole Hauris Sørensen

Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005

04-02-2008 kl. 22:06

Check lige oplægget. Det vi diskuterer her er IKKE hvor søde de er på værkstedet eller om klappen til handskerummet knirker eller problemer med rust på japanske biler osv. Det drejer sig om det design øjet ser: "objektive kriterier som dynamik, helhed, designteoriens grundprincipper og det æstetiske." blev der skrevet Dvs. er den fræk? Er den fed? Vender du dig om efter den? Og face it fanboys: Toyotas lineup lige nu scorer ikke højt på den konto, men det er jo altså heller ikke intentionen. Så elsk da jeres fornuftige biler med lav afskrivning og god kvalitet, for det er da noget. Men accepter da også at Avensis/Corolla/Auris/Yaris ikke er et stykke kunst på hjul. Det er nemlig ikke intentionen fra Toyotas side - for i er målgruppen. Og i ønsker noget der ikke er for provokerende - og fred være med det.

Profil slettet

Profil slettet

11-02-2008 kl. 09:46

Nu nævner du selv konfidensniveau og 95% sikkerhed, men disse 2 tal foreskriver altså ikke at en stikprøve på 1000 mennesker skulle være nødvendig for at resultatet er signifikant - stikprøven kunne være på 10 mennesker og stadig være signifikant - hvis disse 10 tilfældigt udvalgte mennesker alle svarer præcist det samme er der ingen grund til at spørge 990 mennesker mere, da sandsynligheden for at de svarer det samme beviseligt er meget stor. I de "gode" gamle dage i Irak var det heller ikke nødvendigt at lave ret mange exit polls før man kunne konkludere at Saddam vandt ;-)

Ole Hauris Sørensen

Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005

12-02-2008 kl. 21:27

Øhm, solgte IBM ikke deres laptop division til Lenovo for de ikke kunne lave penge på de aktiviteter længere? Er i øvrigt lige gået fra en BMW 118i til den nye Mondeo - og plastkvaliteten er mindst på samme niveau.

http://www.news.com/IBM-sells-PC-group-to-Lenovo/2100-1042_3-5482284.html