Bilbasen Forum
Grim bil er en Toyota
Profil slettet
20-01-2008 kl. 11:03
Profil slettet
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
20-01-2008 kl. 14:28
Iøvrigt undrer det mig ikke, at Toyota klarer sig dåligt i fht. til de kriterier, som I opsætter.
Toyota forsøger jo ikke at gå designmæssigt forrest, men der imod på at ramme den bredest mulige målgruppe, hvilket man kun gør med et konservativt design.
Netop derfor er de jo også verdens største bilfabrikant.
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
20-01-2008 kl. 14:57
Jeg ved da godt at de ikke er nyskabende men direkte grimme synes jeg nu ikke de er. Men det er jo en smagssag.
I bør så evt lige få med i undersøgelsen, hvordan det kan være at hvis det er et af de grimmeste bilmærker iflg jeres undersøgelse, hvordan kan det så være at det er et af Danmarks bedst sælgende bilmærker?
Det må da være stof til eftertanke.?!?!
iflg jeres resultat så køber danskere altså de grimmeste biler. Det hænger jo altså ikke helt sammen. Det må i da indrømme!?!?
Som sagt ved jeg godt at de ikke har wow-effekten, men direkte grimme synes jeg altså ikke de er.
Men interessant undersøgelse må jeg sige. Jeg ville i hvert fald ikke have gættet resultatet.
ps.
Jeg kører ikke i Toyota mere, men kunne sikkert sagtens finde på det igen, uanset hvad andre mener....
Profil slettet
20-01-2008 kl. 15:10
Vi mener ikke at Toyota er en grim bil.
Overskriften er mere for at fange opmærksomhed :-)
Vi fokusere kun på design i vores projekt. At Toyota er et af de meste solgte bilmærke (ifølge jer) viser nok bare at forbugerne vægter andre ting højere end design ved biler. Det kunne være pris, service, teknik og m.m.
Det undrede os bare at et bilmærke blev vægtet væsenligt lavere end andre.
Dem der blev valgt som bedste design var: 1: Alfa Romeo, 2: Bmw, 3: Audi, 4: Peugeot, 5: Citröen.
Men dejligt at hører almindelige menneskers mening. Kom endelig med mere input.
MVH
Janne
Jannik P
bruger siden
12-04-2005
20-01-2008 kl. 15:52
Folk køber udelukkende Toyota fordi biler generelt er dyre og skal holde! Hjertet følger ikke med i en stor del af alle bilkøb, som jeg antager er præget af fornuft.
Design af biler er følsomt. Jeg synes at nogle af de firkantede designs som kom frem i slut firserne og start halvfemserne er væsentligt bedre end flere af de runde skarphjørnede biler i dag.
Prøv at se en volvo 244 st-car fra bagsiden, den ligner i flere deltajer en ny volvo Vxx - stationcar. Den negative recess i motorhjelmen på mange nye biler er også tyveri fra 60'erne. Audi har direkte stjålet A.R's dybe frontgitter. Bmw har neglet baglygterne fra Lancia ypsilon. Fiat har tappet fronten fra en Maserati. En anden tendens som er skiftet er brugen af chrome (FØJ) da jeg var knægt var alle biler forsynet med chrome lister alverdens steder. det er også tyvstjålet...
God fornøjelse med projektet
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
21-01-2008 kl. 21:25
BMW = macho
Audi = elegant
Alfa = smuk
Toyota = leverpostej
Peugeot = bilka-pæn
Opel = gaaab
Saab = scandinavian
Skoda/vw = konservativt
Citroen = difference nomatter what
Ford = anonymt
Smart = design
Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005
22-01-2008 kl. 00:42
jeg vil sige Toyotas design er ikke alt for spændende nu har jeg selv en Corolla E 10 sedan (uheldigvis) for det er altså en blød hat bil jeg er 21 og jeg synes sgu generalt går japanske/koreanske designere ikke ret meget op i design (med undtagelser) - Kia Ceed/Hyundai I 30 er et eksempel på andre øst biler der ikke er kedelige
Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005
22-01-2008 kl. 20:54
Toyota har som brand vel nærmest en aura af snusfornuft over sig - og det er da noget der kan skille vandene.
Så en designvurdering som jeres bliver nemt ophøjet til den store dom over hele brandet og dets værdier.
I den sammenhæng er det jo så lidt interessant i hvor høj grad i anonymiserede bilerne i spørgeskemaet.
I øvrigt er Toyota i mine øjne udtryk for decideret umodigt design. Man går tydeligvis efter det konservative og en relativ lav fællesnævner. Man ønsker ikke at risikere at afskrække køberne, og det hører til sjældenhederne at en ny Toyota model ikke bare er en opdatering af det forrige design. Corolla, Auris og Avensis er gode eksempler.
Jeg kan ikke identificere mig med den filosofi - livet er for kort til middelmådighed og mangel på mod og inspiration.
Men det er en succes og de andre følger jo nu efter. Se bare på hvor lidt der f.eks. skete fra Peugeot 206 til 207. Fra New Edge Ford Focus til 2005 Ford Focus, fra Alfa 156 til Alfa 159, fra Golf IV til Golf V, osv.
Vi mangler mønsterbryderne, vi mangler den store katalysator for de designmæssige paradigmeskift. Hvor er nutidens Citroen DS, Ford Sierra, Mini, Porsche 356, Volvo Amazon, Citroen 2CV, Ford Mustang osv.?
I dette årti har vel kun Audi TT, Smart, Ford Ka, Fiat Multipla og New Beetle, Chrysler PT Cruiser og New Mini gjort sig særligt bemærket og fremtvunget stillingtagen - og de sidste tre er endda retrodesigns. Jeg ser her bort fra SUV'erne - don't get me started. Og honorable mention til Honda Civic (også for interiør) og BMW 1-serien.
Kunne personligt aldrig finde på at købe en Toyota. Tja, designet generer mig ikke, kvaliteten er god, alt i alt gode biler. Men jeg er bare ikke en Toyota-ejer. Jeg identificerer mig ikke med den type mennesker der gerne vil eje en Toyota fordi det er da en god bil der ikke går i stykker, fin afskrivning, blah, blah, blah. Jeg forbeholder mig retten til at købe bil med en kombination af mit hjerte og andre organer.
Ikke rationelt, ikke økonomisk fornuftigt - sådan er livet jo en stor del af tiden.
Nå ja, der gik lige Karl-mar i den der, temmelig off-topic det mest, sorry. Blev lige skrevet varm, og går måske lidt for meget op i biler.
peace,
Ole
Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005
22-01-2008 kl. 20:54
Toyota har som brand vel nærmest en aura af snusfornuft over sig - og det er da noget der kan skille vandene.
Så en designvurdering som jeres bliver nemt ophøjet til den store dom over hele brandet og dets værdier.
I den sammenhæng er det jo så lidt interessant i hvor høj grad i anonymiserede bilerne i spørgeskemaet.
I øvrigt er Toyota i mine øjne udtryk for decideret umodigt design. Man går tydeligvis efter det konservative og en relativ lav fællesnævner. Man ønsker ikke at risikere at afskrække køberne, og det hører til sjældenhederne at en ny Toyota model ikke bare er en opdatering af det forrige design. Corolla, Auris og Avensis er gode eksempler.
Jeg kan ikke identificere mig med den filosofi - livet er for kort til middelmådighed og mangel på mod og inspiration.
Men det er en succes og de andre følger jo nu efter. Se bare på hvor lidt der f.eks. skete fra Peugeot 206 til 207. Fra New Edge Ford Focus til 2005 Ford Focus, fra Alfa 156 til Alfa 159, fra Golf IV til Golf V, osv.
Vi mangler mønsterbryderne, vi mangler den store katalysator for de designmæssige paradigmeskift. Hvor er nutidens Citroen DS, Ford Sierra, Mini, Porsche 356, Volvo Amazon, Citroen 2CV, Ford Mustang osv.?
I dette årti har vel kun Audi TT, Smart, Ford Ka, Fiat Multipla og New Beetle, Chrysler PT Cruiser og New Mini gjort sig særligt bemærket og fremtvunget stillingtagen - og de sidste tre er endda retrodesigns. Jeg ser her bort fra SUV'erne - don't get me started. Og honorable mention til Honda Civic (også for interiør) og BMW 1-serien.
Kunne personligt aldrig finde på at købe en Toyota. Tja, designet generer mig ikke, kvaliteten er god, alt i alt gode biler. Men jeg er bare ikke en Toyota-ejer. Jeg identificerer mig ikke med den type mennesker der gerne vil eje en Toyota fordi det er da en god bil der ikke går i stykker, fin afskrivning, blah, blah, blah. Jeg forbeholder mig retten til at købe bil med en kombination af mit hjerte og andre organer.
Ikke rationelt, ikke økonomisk fornuftigt - sådan er livet jo en stor del af tiden.
Nå ja, der gik lige Karl-mar i den der, temmelig off-topic det mest, sorry. Blev lige skrevet varm, og går måske lidt for meget op i biler.
peace,
Ole
Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004
23-01-2008 kl. 11:59
Jeg er dog af den opfattelse, at Toyota helt bevist designer deres biler, så de ser ud, som de nu engang gør.
Man kan f.eks. sammenligne Avensis og Mazda 6.
Mazda 6 er klart mere sportslig i både undervogn og motor / gearkasse.
Designet er selvfølgelig også lavet, så det modsvarer dette.
Avensis er derimod mere komfortabel sat op, og dens buttede design virker jo heller ikke på nogen måde sporty, men der imod solidt og konservativt. Det er da absolut helt bevidst.
Man kunne også sammenligne Auris og Civic.
Auris er konservativ og vil ikke støde nogen kunder væk.
Civic er fræk og udfordrende, og deler netop derfor vandene, så folk enten er vilde med den eller hader den.
Toyota ville aldrig tillade sig at lave et design, som allerede ved første blik skræmmer halvdelen af alle potientielle kunder væk - for på den måde bliver man aldrig verdens støreste producent.
Det er jo ikke fordi, at Toyotas designere er dårligere end andre bilmærkers. De designer helt bevidst konservative biler, for det er præcis det, som Toyotas målgruppe efterspørger.
Det er jo også derfor, at der efterhånden findes en mindre underskov af Toyota datterselskaber, som designer sjovere biler til mindre konservative målgrupper i f.eks. USA og Asien. Bare ærgeligt, at det ikke er disse modeller, som danskerne har adgang til.
Profil slettet
23-01-2008 kl. 16:19
Jeg synes at det beviser at analyser er noget man skal tage med forbehold ( undskyld !)
I diverse andre test`s over alle målbare relationer vedr. bilmærker ( se ex. FDM `s autoindex analyser ) figurer Toyata helt i top i alle kategorier, både hvad selve bilen angår og de ting der har indirekte indvirkning på tilfredsheden ( forhandleren, værksted etc.)
Derfor undrer det mig meget, hvis Toyata skulle ligge lavest designmæssigt.
Bevares der er forskel på et valg, når hjertet skal bestemme kontra hjernen. Og Toyata er et "fornuft`s" valg mere end noget andet mærke.
Men det er jer der har lavet analysen, så I må vide bedre ?
Jeg vil dog stadig høre til dem der er skeptiske.
PS/ Jeg har ALDRIG ejet en Toyata og har INGEN præference for mærket.
Sidst rettet: 27/1-08
Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006
23-01-2008 kl. 16:34
Profil slettet
23-01-2008 kl. 19:31
Vi kan se der er en del spørgsmål omkring selve udformningen af spørgeskemaet og målgruppe.
Lige for at tage dem en af gangen:
De forskellige bilmærker og billederne af de enkelte modeller er lavet så neutralt som muligt. Dvs. ens baggrund og ens farve på bilerne. Det er for så vidt muligt sølv biler, der er brugt.
Den første spørgeskemaundersøgelse er lavet på skolens egne elever (alder 17-30 år). Der er ikke ret mange, der har bil eller interesse for det.
Den anden spørgeskemaundersøgelse er lavet på 300 tilfældige mennesker af forskellig alder.
Der er ikke kigget på marterialekvalitet eller på det indvendige af bilen. Kun bilens udvendige design.
Vi er bestemt ikke ude på at træde nogle over tærerne ved at sige noget grimt om folks biler. Faktisk synes vi Toyota Yaris er ret nuttet :-)
Men endnu engang tak for de mange input.
MVH
Janne, Lise og Cecillia
Christian Hansen
bruger siden
20-07-2005
27-01-2008 kl. 00:37
MEN Volvo har sgu også haft nogle kiksere bla. 1800 ES (mærkelig st car) og 480 åh rædsel
Profil slettet
03-02-2008 kl. 13:43
Måske blev der kigget mere efter Auris'en, fordi den er opnåelig økonomisk set.
Det er da totalt ufedt at gå og savle over en AMG, som man aldrig kommer til at eje alligevel.
Men det er et uomgåeligt faktum at Toyota er et af de mærker, som ejerne er mest glade for. Årsager?
Tja hvad med den beviseligt høje kvalitet, den gode service på værkstederne, den gode komfort osv. Design kan altid diskuteres, men de fleste mennesker foretrækker noget neutralt, som ikke frastøder nogen. Det har en vældig god indflydelse på brugtvognsprisen iøvrigt.
Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005
04-02-2008 kl. 22:06
Profil slettet
11-02-2008 kl. 09:46
Ole Hauris Sørensen
bruger siden
02-04-2005
12-02-2008 kl. 21:27
http://www.news.com/IBM-sells-PC-group-to-Lenovo/2100-1042_3-5482284.html