Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er en Audi (A4) bare en VW (Passat)?

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

05-03-2012 kl. 05:47

"Nogle mener at en Audi A4 bare er en VW Passat i pænt tøj. Denne påstand er måske sand. Andre mener at en VW Passat går meget i stykker og holder meget på værksted. Denne påstand er måske sand. Hvis den ene påstand er sand, er den anden falsk! I 2011 blev Audi A4 kåret som "Best of all classes" i DEKRAs årlige brugtbilsrapport, og dermed den bil med færrest fejlrate. DEKRA gennemgår kvaliteten, sikkerheden og fejl i over 15mio brugtbiler, og finder den bil der har gennemsnitlig færrest fejl i alle 3 km-kategorier, og her vandt Audi A4. De sidste 3 års vinder Audi A6 måtte nøjes med en 3.plads. Jeg har ikke undersøgt bilen på 2.pladsen. Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2012 kl. 07:28

Påstanden om at den sidste Passat var et problembarn er sand, med dårlig motorer, damlekvalitet og rustproblemer. Men motorproblemerne har været generelle for en lang række VAG-biler med den famøse 2,0 TDI, som må siges af have voldet nogle problemer.

Men for at vende tilbage til diskussionen,så minder stort set alle VAG-biler meget om hinanden, både størrelsesmæssigt, udstyrsmæssigt og køremæssigt. Passat deler derfor en masse komponenter med hinanden, så selvfølgelig spiller prestige meget ind når det kommer til folks valg af bil.

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2012 kl. 15:29

Jørgen Nielsen skrev:
hvis man skriver, på google. der ewige patient får man wv PASSAT, er de virkelige så dårlige, der sælges da mange af dem . mit indlæg blev slettet før -
Må man ikke skrive noget negativt på om Passat.

Personligt tror jeg der er følelsen af at man har med en meget dyrere bil at gøre, end andre biler i klassen. Jeg har selv kort ejet en Passat fra 08 med benzinmotor, A6 fra 2005 med V6 motor og nyest den nye A6 med dieselmotor. VW er efter min overbevisning ikke bedre end de andre leverpostejbiler i klassen, ej heller mine Audi'er. Man betaler størstedelen for mærket og prestigen, og ikke for den egentlige værdi af bilen. Tag blot UP, den kommer til at sælge i massevis, selvom den ikke er bedre end de andre minibilet i klassen, blot på grund af mærket.

Profil slettet

Profil slettet

05-03-2012 kl. 17:53

Ulrik Thomsen skrev:
Hvorfor kalder tyskerne så Passat for den evige patient?

Audi er væsentlig bedre end VW taler ud fra egen erfaring.

Skal aldrig selv have VW igen magen til bras skal man lede længe efter.

Jeg syntes bare det er pudsigt, at biler der stort set er ens, kan virke så forskellige? Jeg havde på min Passat efter 6 måneder allerede begyndende rustproblemer ved bagsmæk og omkring tagræling, afskalning af diverse paneler osv. Det et sgu lidt for tidligt på en bil der på det tidspunkt kun havde kørt 40000. Samme problem med afskalning oplevede jeg dog også på mine Audi'er, med knapper der begyndt at skalle af.

Mht sjæl i en Alfa, så er det jo en stor del af det at eje sådan en - nemlig de små skavanker der kommer, og det er man nærmest forberedt på ved køb af en Alfa, mens man ikke regner med det ved køb af en VW, Audi, Kia, Mazda osv.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

05-03-2012 kl. 18:06

Peter:

Det er desværre det typiske argument du kommer med, med at der er mange af dem og så vil der være flere fejl. Kan kun se en lille pointe i det. Men stadig handler det om gennemsnit, og der ligger VW Passat langt over med antal fejl og mangler.

Men de konstateringer ang VW Passat kommer altså fra diverse undersøgelser fra værksteder, ejere osv. Og sammen med det tyske ADAC, er de altså kommet frem til at der er lige lovligt mange fejl på bilerne til at man kan ignorere det. Desværre er det heller ikke ligefrem småfejl der er tale om.

Jeg kan godt forstå at der er så mange fans af Passat. Det er en god allround st.car, den kan fås med nogle fornuftige benzinmotorer med turbo. Den har en kabine der ligner kvalitet. Der er ikke nogen tvivl om at helhedindtrykket er højt.
Men virkeligheden ligger bare meget langt derfra. Kabinerne er ikke i så god kvalitet som man måske troede. Der er for mange mekaniske fejl og elektroniske fejl. Og så ruster de. Og deres 2,0 Tdi pumpedyse motorer har været, tjaa vel nok historiens dårligste motor. De holder ikke. Der er simpelthen for mange ting der er i vejen på de biler. Og det er sgu trist.
Så hvis nu drømmen alligevel hedder Passat, og man selv skal betale, så er det bare med at spare ekstra op. For chancen for at du løber ind i en ordentlig ekstraregning er noget større end hvis du vælger et af de andre leverpostejsmærker som f.eks. Opel, Ford, Mazda, Toyota, Honda.

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

05-03-2012 kl. 20:48

Hvad er en leverposteg-bil? er det en kedelig bil?, en dårlig bil? eller en bil der er lavet mange af?

Det er klart at en bil der er produkseret i stort antal har større chancer for at der også opstår fejl.

Mit indlæg handelede om at en Audi A4 der i 2011 af DEKRA blev udnævnt til den bil der i gennemsnit havde færrest fejl af alle biler i henholdsvis 50.000km-100.000km og 150.000kmklassen ikke kan være samme bil som en VW Passat der påstås altid at gå i stykker.
Eller Hvis de er ens, så går Passat ikke så meget i stykker som folk går rundt og tror.

Hvad kvalitetsfornemmelse angår så kan det være en smagssag hvad man syntes er mest lækkert at holde ved, holdbarheden kan derimod ikke diskuteres.
Min A6 kører med original kobling, gearkasse og udstødning.
Der er godt nok lidt rust omkring H forskærm, og ved nogle stenslag på fronten, men bilen er fra 1995 og har kørt 353000km, så jeg klager ikke.

Hilsen Lars