Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Er det sværere at bygge en fejlfri stationcar?

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

19-01-2010 kl. 09:25

Når jeg ser på en statistik som denne, er der en ting, der springer i øjnene. Hvorfor ligger de fleste bilmodeller væsentligt højere placeret med deres sedan-modeller, end med deres tilsvarende stationcar? http://www.applusbilsyn.dk/statistik/fejlstatistik_2009_4_aar/ Eksempler: Passat, 25,7 fejl / Passat st.car, 63,9 fejl Mondeo, 32,5 fejl / Mondeo st.car, 51 fejl Fabia, 32,6 fejl / Fabia st.car, 43,2 fejl

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

19-01-2010 kl. 09:34

Ja det kan du have ret i. Så en lignende statistik for et stykke tid siden, hvor der også viste sig at være flere fejl ved en st.car en sedan/Hatch.

Men det kan måske være at en st.car lever et hårdere liv måske. altså med børn, fuld oppakning, osv... men om det kan forklare forskellen ved jeg ikke. Men der er godt nok voldsom stor forskel på Mondeo og Passat.

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

19-01-2010 kl. 11:10

Min egen teori må også være, at det er til dels brugen, men især brugeren, som påvirker resultatet.
Det kan så også forklare, at f.eks. Ford Fusion ligger helt i top, da de fleste brugere af denne bil nok er godt oppe i årene, og sandsynligvis ikke kører alt for vildt, da biltypen jo ikke ligefrem ligger op til det.

Men hvis man kører den teori lidt videre, så kan man jo overveje, om f.eks. Alfa overhovedet er ringere kvalitet end f.eks. Opel eller Toyota.
Der er jo ingen tvivl om, at en Alfa ejer kører mere friskt end ejerne af de fleste andre bilmærker.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

19-01-2010 kl. 18:33

Jeg tror ikke det er sværere at bygge en stationcar, end så mange biltyper. Skal det endeligt have noget med børnefamilier at gøre, tror jeg mere det drejer sig om manglende tid/og eller penge til vedligeholdelse. Jeg har selv en på 17 og en på 20, men kan godt huske hvor travl og dyr en tid det var, selv om vi aldrig har haft en stationcar.

Med venlig hilsen Kim

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

19-01-2010 kl. 18:57

Jeg tror ikke på den med at en Alfa Romeo har flere fejl fordi de bliver kørt hårdere end så meget andet, jeg høre dog oftest argumentet om netop det mærke og så fra ejere af Golf. Nu dækker den liste der er linket til kun fejl til syn og dermed en begrænset del af bilen, undersøgt med ret store intervaller og ofte også med forudgående check på værkstedet. Personligt finder jeg det langt mere interessant hvad der sker mellem syn, men det er også til at finde her www.reliabilityindex.co.uk eller her http://www.whatcar.com/car-news/reliability-supertest-2008/236323 hvor stabiliteten alene er trukket ud af det samlede index. De har også på reliabilityindex begået en liste med 100 biler, hvor man kan se fejlprocent og reparationspris. Efter min overbevisning, er det i høj grad et spørgsmål om kvalitet og gennemtænkt konstruktion der gør en forskel.

Eksempelvis har en Alfa Romeo GTV 96-05 en fejlprocent på 68,93 mens en Honda S2000 99- ligger på 6,45. Jeg tvivler på at den første bil er af samme kvalitet som den sidste, og at forskellen kun skyldes 10 gange så hård kørsel.

Med venlig hilsen Kim

bruger siden
11-12-2004

19-01-2010 kl. 23:24

Selvfølgelig er det forskelligt mærkerne imellem, Det kan bedre forståes.

Men at man i en Passat 1,8 T 4-dørs vs Passat 1,8 T st.car oplever så stor forskel er direkte mærkeligt. For generelt er det meget sammelignlige kunder til de 2 typer biler.

Men jeg synes godt nok det er underligt at der skal være så stor forskel...