Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Dieselforbrug ny C-Max

Thomas Storgaard

Thomas Storgaard
bruger siden
06-01-2004

27-11-2006 kl. 11:20

Hejsa... Jeg har en S-Max, 2.0 TDCI, kørt 1.200 kilometer. Mit forbrug svarer nøjagtigt til jeres, og jeg forventer da bestemt at det falder jævnt indtil bilen har kørt 10-20.000 kilometer. Skulle det IKKE være tilfældet, hører Ford ihvertfald fra mig. Jeg har ikke en særligt tung speederfod, og forsøger faktisk at holde motoren lige under/omkring 2.000 RPM. (min S-Max har 6 gear, så det er nogle gange lidt tricky, for jeg vil heller ikke lade den sejtrække for meget, slet ikke før den er lidt ældre) Mvh. Mureren

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

27-11-2006 kl. 11:21

Som med de fleste biler skal motoren jo køres til men hvor meget forskel er der, det kan jo skyldes andre ting?

Mener de fleste siger omkring 5000 km før man rammer nogle stabile tal der gerne skulle være i nærheden af de oplyste tal dog alt efter hvor tung ens fod er og hvor meget man har tændt om klima anlæg osv osv.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

27-11-2006 kl. 11:50

Tak for svar. Ved i om det er noget man kan måle? - Altså kan man måle om motoren kører som den skal, jvf effekt/forbrug?
Min far har en Octavia 1.9 tdi 90 hk, så vidt jeg husker kom den meget hurtigt op i nærheden af de officielle tal, og efter 90.000 er den stadig super økonomisk, den ligger på omkring 17 km/l ved meget bykørsel.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

27-11-2006 kl. 13:43

Ahh det er jo nok næppe det der er vejen. - Testede med konstant hastighed 120 km/t - der viste computeren ca. 15 km/l, det var vel at mærke med Cruise Control aktiveret, så det er næppe årsagen..

Profil slettet

Profil slettet

27-11-2006 kl. 15:32

Det kan du desværre ligeså godt vende dig til....en Ford diesle kommer aldrig til at gå 17km/l....du skal være glad hvis du får den op på 13-14 km/l.....en bilsælger vil sige alt for at sælge en ny bil....DERFOR skal man altid spørge folk der har forstand på biler til råds inden man handler....held og lykke med det...*S*
ps...det hjælper INTET at klage til Ford

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

27-11-2006 kl. 16:03

Jeg har den nye model Focus med 1,8 TDCi motor (115 hk). Jeg kører rimelig frisk til og ligger på 15 - 16 km/l ved blandet kørsel. Noget under de 18,9 den er opgivet til. Jeg har kørt 27.000 så motoren er kørt til.

Jeg har for sjov prøvet at køre stille og roligt og altid overholde fartgrænserne i en periode. Jeg havde ingen problemer med at nå de 18,9. Jeg kører ikke som død og Helvede normalt (altid 50 i by, 90 - 100 på landevej og 130 - 140 på motorvej).

Min pointe er at farten har ufattelig stor betydning for forbruget. Kør efter fartgrænserne og se hvad der sker.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

27-11-2006 kl. 20:13

Hej alle.
Tak for svarene, jeg venter og ser tiden ad, og efter samtale med Ford i dag, sagde de også at jeg lige skulle vente og se tiden an, til ca. +5000 km, hvis tallene derefter var dårlige villle de gerne se på sagen.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

27-11-2006 kl. 20:13

Hej alle.
Tak for svarene, jeg venter og ser tiden ad, og efter samtale med Ford i dag, sagde de også at jeg lige skulle vente og se tiden an, til ca. +5000 km, hvis tallene derefter var dårlige villle de gerne se på sagen.

Allan Hartmann

Allan Hartmann
bruger siden
06-01-2004

01-12-2006 kl. 15:29

Kommentaren om at den manuelle beregning er mangelfuld, fordi den ikke tager højde for forbrug ved tomgang er da noget vrøvl!! Når man dividerer med antal liter der kunne være ved optankning, har man da hele forbruget med... eller du tanker måske forbruget ved tomgang særskilt?? ;-)

Jeg har i øvrigt selv haft en Golf TDI 115 (altså pumpedyse). Den målte jeg både manuelt og ved aflæsning af computeren, og der var normalt 0,5-1,0 km/l i difference - og det faktiske forbrug var altid lidt højere end det computeren foreskrev. Den kørte ved blandet kørsel (hvoraf ca. 1/3 var bykørsel og resten motorvej med 120-140 km/t) ca. 16 km/l om vinteren og 18-19 km/l om sommeren.

Kommentarerne om at speederfoden er altafgørende kan jeg fuldt ud tilslutte mig!! Acceleration er uforholdsmæssigt energikrævende - nøjagtigt ligesom hastigheder over ca. 120 km/t er det!!

Når det er sagt, synes jeg nu godt nok, at dit forbrug på ca. 10 km/l er temmeligt dårligt for en moderne diesel, så det er ikke umuligt, at der er noget galt - med mindre du kører ualmindeligt svinsk :-)

Søren Bindslev

Søren Bindslev
bruger siden
28-11-2005

01-12-2006 kl. 15:53

En ting vi ikke lige har berørt, er længden af de ture man kører. Jeg kører som tidligere nævnt ca. 15 - 16 km/l i min 1,8 TDCi 115 hk. Jeg kører ca. 30.000 om året, men der er en del ture på kun 6 - 7 km. Og en kold TDCi'er er meget tørstig. Vil tro at jeg ligger på omkring 7 - 8 km/l for 7 km blandet by og landevej på vej til arbejde. Det kunne også være forklaringen på Ulriks dårlige forbrugstal.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

06-12-2006 kl. 15:59

Hej Søren.
Jeg tror nok at det er der forklaringen ligger, vi kører meget bykørsel pt. og det er klart at det koster et højere forbrug. Jeg havde tidligere en Fabia 1.4 16V benzin, den havde ved samme kørseldmønster et forbrug på ca. 8 L / 100 Km - Altså væsentlig bedre en 1.8 TDCI C-Max'en, det er lidt tankevækkedende...

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

10-01-2007 kl. 17:43

Hej igen. Nu har C-Max'en været en tur på juleferie og har nu rundet 2500 km på tælleren.
Status er at ved bykørsel/landevej ligger forbuget på ca. 9L/ 100 km altså 11km/l
Ved konstant Landevej / Motorvej og rolig kørsel ligger forbruget på ca. 6 L/100 km altså 16,7 km/l

Er det tilfredsstillende? - Jeg synes ikke det er fantastisk af en moderne dieselbil, jeg må indrømme at jeg er skuffet over Motorens økonomi i forhold til ex. VW.
Har i nogle kommentarer?

vh Ulrik

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

10-01-2007 kl. 19:23

Jeg kunne meget godt tænke at kommen i kontakt med andre C-Max diesel ejere, og høre deres erfaringer.
Vh Ulrik

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

11-01-2007 kl. 23:01

Hej alle. Tak for indlæg. Det er tilsyneladende bare noget vi må leve med, at Ford dieselmotorer ikke kører så langt på literen som VW's. Det er lidt ærgeligt, for jeg må indrømme, at jeg havde vist at der var så stor forskel i det virkelige liv, så havde jeg nok valgt en Touran TDI.

Peter Ulrik Rindal

Peter Ulrik Rindal
bruger siden
15-08-2004

13-01-2007 kl. 23:48

Hej. Vi har fået en ny Ford C-Max 1.8 TDCI, meget dejlig bil.
Er det normalt at forbruget er meget højt på en ny dieselbil, i forhold til det foreskrevne? - Forbruget ved blandet kørsel ligger i omegnen af 10 km/l - Motorvej konstant fart 120 km/t på ca. 15 km/l.
Bilen har knap gået 1000 km.
Er der nogle der har erfaringer med denne model/motor?