Bilbasen Forum
Defekt pga. chiptuning
Profil slettet
07-02-2006 kl. 18:27
Profil slettet
08-02-2006 kl. 08:21
Mvh Per
Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004
08-02-2006 kl. 09:09
Det er jo klart at hvis du efter en chip er monteret fyrer bilen af hele tiden, kan jeg godt forstå at at den bliver hurtigere slidt.
Det gør en bil også, selv om den ikke er chippet.
Men hvis man som sådan ikke ændrer kørestil, men kun bruger alle dens kræfter i ny og næ tvivler jeg på at det er mærkbart, altså det ekstra slidtage.
Så alle de der skræmmehistorier må være noget forhandlerne har fundet på, for at folk ikke brænder røven mht garanti.
Det er bare den nemmeste måde.
Jeg mener at alle importørerne kunne lære noget af SAAB, da de tilbyder Hirsh-tuning med garanti. De er altså ikke dumme. De ved jo det virker og holder.
Har en Kammerat med en Chippet Passat 1,8 T og den runder snart 200,000 km. Og der er sgu ingen problemer.
Jeg ville ikke selv have nogle skrubler med at chiptune.
Man kan da ligeså godt udnytte bilens potentiale...
Kim Jensen
bruger siden
07-10-2003
08-02-2006 kl. 23:11
Vedr. chippen du har; hvilket mærke og hvad er den billige pris ?
Mvh
Kim
Profil slettet
08-02-2006 kl. 23:55
Jeg har lært at dette at der er rigtigt mange "firmaer" der tilbyder chipning men også rigtigt mange der ikke aner hvad de arbejder med så pas derfor på.
Køb helllere en bil der har det moment og HK du gerne vil have.
En helt anden ting er at en tuning får bilen til at forurene VÆSENTLIGT mere og her deler alle et ansvar.
Profil slettet
09-02-2006 kl. 15:27
har en lupo 1,4tdi der er ændret fra 75hk og 197nm til 105hk og 267nm...
fik omprogrameret den originale styreboks (den lovlige løsning)så der ikke er nogen synlige spor. det koster 5000kr. men det er det hele værd bilen bliver rullet både før og efter... den kan stilles tilbage til org. igen uden problemer.... det eneste problem jeg har haft er at den er gået på nødprogram et par gange når det har været rigtig fugtigt i vejret, men det er sjældent... jeg vil ikke selv anbefale effektboks (chip, den ulovlige løsning) da de fleste kun skruer op for dieseltryk og ikke ladetryk. så du får ikke en ren forbrænding. men derimod bil der ryger meget og hurtigere soder til.... jeg vil anbefale kigger på "scantune.dk" hvor du kan se hvad Per kan gøre for dig, eller ring og hør ham... på hans hjemmeside står der du kan få den op på 125hk 300nm det er inden for den sikre grænse. og du kan godt få ham til at give den lidt ekstra... håber du kan bruge det til noget
Profil slettet
09-02-2006 kl. 15:38
Kører Peugeot 307 hdi (90hk/205nm) og har både prøvet bokstuning og rigtig chiptuning (nuværende).
Jeg startede med en boks fra Kitpower da bilen havde kørt ca. 60.000km. Den kørte ok, men var bestemt ikke kvik (100hk/230nm). Jeg prøvede at regulere på boksen, men det var ikke nogen succes, og til sidst resulterede det i, at motoren gik på nødprogram.
Nåh men jeg kørte med boksen til bilen havde kørt ca. 130.000km. Så besluttede jeg mig for at for lavet en rigtig chiptuning, hvor man fjernede den originale chip og satte en ny optimeret chip i.
Chippen fik jeg lavet hos RH-motorsport i nord-jylland og jeg må sige jeg fortryder ikke et eneste sekund. Chip/bil bliver optimeret på rullefelt. Resultat er 128hk/288nm. Bilen kører som en drøm :)
RH-motorsport bemærkede, at den boks jeg havde kørt med umiddelbart kun ændrede dieseltrykket i højtrykspumpen og det havde medført unødig slidtage.
Bilen har nu kørt 30.000km uden problemer plus den lige har været til syn i januar 2006 uden anmærkninger.
Jeg vil klart anbefale rigtig chiptuning og RH-Motorsport, de kan virkelig deres kram. Fortryder ikke at jeg kørte ca. 700km for at få det lavet.
Jeg har ikke haft problemer med turbo, højtrykspumpe m.v. Kører ca. 170km om dagen.
Med reference til tidligere besvarelse omkring sammenbrændte turbo'er tror jeg, at problemet her er, at folk laver for mange koldstarter (småture i by m.v.) hvor man bruger alle bilens kræfter. Jeg mener at have hørt, at man i disse tilfælde bør lade bilen stå i tomgang et minut's tid før man slukker. Kan ikke lige huske præcis hvorfor, men det er der sikkert nogle kloge hoveder herinde der ved.
mvh. Carsten L.
Profil slettet
09-02-2006 kl. 18:02
mvh.keld
Kim Jensen
bruger siden
07-10-2003
10-02-2006 kl. 21:01
Nogle forhandlere siger OK, andre advarer mod motorskader osv. men jeg har aldrig hørt eller set noget om skader pga. chiptuning - har I hørt om eller oplevet brændte stempler, revnede topstykker, defekte toppakninger, nødprogram osv. Spar skræmmehistorier men lad os få fakta på bordet !
Mvh
Kim J