Bilbasen Forum
Ceed SW 2.0 CRDI vs Octavia 2.0 TDI
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
07-10-2007 kl. 01:56
Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004
07-10-2007 kl. 09:44
Kører nu på tredje skoda(2 octavia nu superb) og har været fuldt tilfreds, men vil man have noget de andre ikke har er Kiaén vel fin.
Ejner Skræddergaard
bruger siden
08-07-2003
08-10-2007 kl. 19:34
er du igang med en bruger undersøgelse - tænker bla. på dit fine leasing indlæg og nu dette ? Hvad er det lige du er i tvivl om i dine konkluderene spørgsmål ?
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
09-10-2007 kl. 23:59
Jeg ved ikke, om man kalde det en brugerundersøgelse. Jeg ville blot gerne høre folks mening om de 2 bilmodeller, da jeg selv er stærkt fristet af både Octavia 2.0 TDI og den store Kia Ceed SW.
Det håber jeg ikke, at der er noget forgjort i.
Jeg er igang med at prøve at køre mig selv i stilling til at kunne tage en beslutning om, hvad jeg skal. Efterhånden som jeg ved mere og mere, så bliver det imidlertid klart, at alle de diskuterede muligheder med leasing, måder at låne på, hjemtagelse fra Tyskland af brugt, lav afskrivningsprocent på dyr bil (VW) kontra høj på billige (Chervolet) alt sammen i sidste ende giver cirka samme månedlige regnestykke plus minus 200 kroner. Det udfylder sådan cirka samme rolle som Colloseum gjorde for Rom. Vi undersøger os selv gasblå i hovedet og analyserer, læser artikler, beregner, leaser eller lader være og det hele er beskæftigelse for den brede masse, hvor staten uanset hvad i den sidste ende tager hele kagen og i øvrigt beder dig bage en ekstra, som den så også tager det meste af.
Nuvel, jeg hører den den brede masse af almindelig "dumme" danskere, så jeg kaster mig ud i at se, om jeg da (for fanden da) ikke kan få økonomien på en bil, som jeg skal bruge, til at hænge bedre sammen.
Der er hele koret af miljøforkæmpere, trafikforskere, børnene i familien, konen, og regeringsrepræsentanter, der alle siger, at man bør købe en moderne og dermed for tiden brændstoføkonomisk bil, der passer til ens behov og samtidig skal den være sikker, så vi ikke smadrer os selv ihjel, når det går galt. Vi, også altså også undertegnede, skal så straks nikke ja og styrte ud og købe en sådan bil for 3 gange prisen, inden vi når at opdage, at vi bliver taget i en vis legmesdel. Hvis man undervejs når at tænke sig om, så ender man hvor jeg er nu.
En af dem er som sagt undersøgelse af leasing. Og det kan ikke svare sig, For at udfordre mig selv i, at jeg jo kan have taget fejl, så skriver jeg gladeligt herinde for at høre, hvad andre har fundet ud af. Det indlæg om leasing, som jeg skrev om kommer ikke ud af ingenting. Jeg har et stort regneark og har ringet forsikringsselskaber op, talt med Fleggaard over e-mail, taget tilbud hjem, talt med forhandlere og prøvekørt 6-7 forskellige interessante biler. Fælles for dem alle er, at de kører afsindingt meget bedre end min gamle Mazda 626 GLX fra 1991, som jeg har haft siden 2000.
Der er En der skriver, at han leaser en BMW 1'er. Det lyder også rimeligt billigt, men med tilbuddet fra Fleggaard i hånden, så får jeg altså, at det koster mig 5.381,- pr måned i 4 år incl brændstof, forsikring, dæk, service og fordelt førstegangsydelse. Ejer jeg den selv er tallet 5.033 om måneden incl renter og det hele og afskrivning på 38% på 3 år. Jeg har pillet ved tallene og kørt skatteværdien af rentefradraget med ind efterfølgende, som bare bringer det endnu længere ned og så kan afskrivningen for den sags skyld ryge helt op på 48% på 3 år før det overhovedet bliver dyrere end leasingen. Og så er bilen MIN.
Men leasing reklameres allevegne. Leasing mig her og der, og der er 100 historier om, at det er billigere. Så må jeg da tage fejl et sted, skulle jeg selv mene, men jeg kan simpelthen ikke få øje på det.
På spørgsmålet, om jeg egentlig er i tvivl om noget, så er jeg i dag mindre i tvivl, men synes stadig, at det er helt tosset, at det skal være normalt at skulle ud og låne 300.000 kroner eller måske "kun" 250.000 bare for at far her i familien skal skaffe et forsvarligt, moderne, brændstoføkonomisk transportmiddel, som jeg bare SKAL have for også at passe arbejdet.
Nå ... det blev et langt svar, men jeg håber, at det var ok.
Med venlig hilsen
Henrik Berg Andersen
Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007
10-10-2007 kl. 00:03
Profil slettet
10-10-2007 kl. 14:54
Jeg forstår godt dit behov for luft i din lange svada. Ind imellem får man sig i den grad "gravet ned" i interessen for specifikke biler mv. Men som jeg også andet steds har skrevet, er bilvalg også en følelsessag hvor man skal bruge sin lyst og mavefornemmelse, for i sidste ende kommer vi ikke uden om, at det er møjdyrt at have bil, samt forskellen på udgifterne i sidste ende er små. Men jeg tror vi er mange her i dette forum som kender til dine frustrationer ;-)
Thomas Pedersen
bruger siden
21-09-2004
Profil slettet
16-11-2007 kl. 14:13
Er det ikke den samme test hvor Golf´en ikke kom ud med så godt resultat..??
Så at BM er sponsoreret af VAG og at VW ikke må tabe en test er vist at tage munden lidt for fuld...
I drift syntes jeg dog at PD teknologien er fuldt på højde med (eller bedre end) commonrail. Jeg elsker simpelthen den ketchup-effekt PD giver når man for alvor giver gas....men nok om det.
Det bliver spændende at se commonrail i VW, Seat og Skoda med den teknologi...A4´eren er jo lige om hjørnet med commonrail og så vidt jeg har fået fortalt har A6´eren kunnet fås med CR et stykke tid.
mvh Kim
Profil slettet
18-11-2007 kl. 02:13
klaus