Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brugt Tesla eller nyere bil?

Johnny Bertelsen

Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016

20-05-2019 kl. 14:34

Hej,

Jeg håber på at kunne få lidt vejledning fra nogle der måske har stået i samme situation som os.

Der flurere en del artikler rundt omkring at Diesel og Benz - og det er jo ikke posetiv omtale de får. Så derfor tænker vi på om vi bør sikre os selv, og købe en el bil - hvem ved hvad der sker inden for de kommende 5 - 8, 10 år? Vi er blevet frarådt at købe diesel af flere.. (?)

Vi har et råderum på 3 - 400.000 DKK at købe bil for.

Derfor har vi kigget på en brugt Tesla S - men jeg kan ikke rigtig finde nogle anmeldelser eller lignende omkring det at købe en brugt Tesla kontra nyere benz bil.

Vores kørselsbehov er i øjeblikket skruet sammen på følgende:

Årlig kørsel 30.000.
Ofte motorvejskørsel 50 km x2 i hverdagen. (Dette kan dog nå at ændre sig over de kommende måneder) hvor den "kun" vil hedde 25 km x2.

En anden ting er at vi godt kunne tænke os at have en lille trailer koblet på, og køre haveaffald til pladsen - men kan heller ikke rigtig finde noget på om en Tesla model S må trække en lille trailer?

Så vi vakler lidt mellem at bruge 200.000 - 300.000 på en nyere Benzin bil, eller om vi skal smide de ekstra penge i og købe en brugt Tesla model S?


Nogen der har stået i en lignede situation?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

20-05-2019 kl. 14:51

Så vidt jeg ved, må en Tesla (som mange andre el og hybridbiler) ikke udstyres med krog, da den ikke er typegodkendt til det. Der kommer dog flere og flere hybrid'er der må.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johnny Bertelsen

Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016

20-05-2019 kl. 15:07

Jeg har absolut ingen kendskab til hybrid, men man kunne måske også kaste en brugt Mercedes C klasse ind i puljen som hybrid? (Benz+el, eller diesel+el?) Er det ikke en lille grå zone i forhold til alt det her politisk fnidder der er pt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Peter Jørgensen

Peter Jørgensen
bruger siden
15-08-2006

20-05-2019 kl. 15:52

I fortsættelse af Johnny's indlæg:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mercedes/c350-e/20-stc-aut-5d/4280613

Må trække 1600 kg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-05-2019 kl. 21:00

Nej, det er svært at spå - især om fremtiden, som Storm P. sagde. Men i nutiden er elbiler - inkl. Tesla - stadig kun på et meget tidligt udviklingsstadie, og personligt føler jeg ikke trang til at være betalende tester af en ufærdig teknologi.



Der tales meget om benzin/diesel, men det varer mange år før en moderne benzin/dieselbil vil være et problem. Til gengæld vil en elbil være et problem de næste mange år frem, hvor langsom ladning, kort rækkevidde og langt mellem ladestanderne - samt mangel på mulighed for træk - vil gøre det besværligt.



Så jeg ville (og har lige gjort) en benzin/diesel idag og se, hvordan udviklingen ser ud i løbet af de næste år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-05-2019 kl. 06:30

Hej

Du skal købe det du lyster.

Men jeg tænker der dukker et problem op med hybrid inden en overskuelig fremtid.... Ja det er smart der ligger en almindelig motor klar når batteriet er brugt, eller der skal trædes lidt hårdere på pedalen. Men hvis din motor kun bruges minimalt, eks ved størrre accellerationer, så tænker jeg den nok bliver træt af at skulle starte fra kold 29 gange om dagen.

Benzin og Diesel udgår ikke inden din bil vil være kørt til skrot. Men det kan være du vil blive pålagt økonomiske krav i form af øget grønafgift.

Tesla model S, den er super lækker, som brugt tænker jeg det måske er lidt risikabelt. Den er topudstyret, og der er lidt her og der, som kan drille når den kommer ud over de 4 års generelle garanti. Batteri og driveline har jo 8 år og det er rigeligt.
Dog ingen træk.

Hvorfor ikke kigge Tesla model 3, den er lidt mindre, kan fåes med træk, mange af de popsmarte detaljer på model S er fjernet eller rettet og koster det samme som en brugt model S.

Har selv en mercedes C klasse 2015 med 80.000 på uret og en Tesla model 3 med 4500 på uret. Mercedes'en er lækker, men forrige århundrede i forhold til model 3. kørte 300km på motorvejen forleden, og havde stadig over 100 km tlbage på batteriet. Den lader 350-400 km på supercharer hurtigere end du kan tisse og spise en burger på Sunset.

I mine øjene, har du ikke en Tesla endnu, så kan det kun gå for langsomt. LAd være med at lytte til de bagstræberiske, der ligesom da de første biler kom, forlangte der skulle gå en med et flag foran.

Alle andre elbiler på markedet pt hænger dter Tesla.
eks Audi:
https://cleantechnica.com/2019/05/17/correcting-audi-tesla-model-3-charges-over-2-times-faster-than-audi-e-tron/
Mercedes:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6148?page=1#post-92386

Dette indlæg blev 21-05-2019 06:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Johnny Bertelsen

Johnny Bertelsen
bruger siden
19-02-2016

21-05-2019 kl. 08:45

Hej J R,

Tak for en super fin beskrivelse - og jeg er specielt meget begejstreret over Tesla model 3, som ny bil. Men jeg kan se at den løber op i omkring 550.000 DKK, og det er noget over vores budget. (Her har jeg afkrydset en del ekstra, såsom træk, vinterdæk, fuld selvkørende funktion mv. for at have en højere gensalgsværdi blandt andet.) Det er Long range modellen til 450.000 DKK.

Jeg kan selvfølgelig regne med en betydelig besparelse i afgift, samt benzin forbrug over en årrække, som jeg kan modregne, og tage en snak med banken omkring.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-05-2019 kl. 14:08

Hej Johnny

Vi har en Long Range AWD med basic AP, ikke fuld selvkørende. Der var ikke mulighed for træk da vi fik den 12 april. Kommer der mulighed for eftermontering af træk, så ryger merceren straks, tror jeg.

Har lige i formiddag kørt 148 km med et stop på 30 minutter for arbejde og direkte hjem igen 148 km, ialt 296 km. Stadig 194 km på batteriet. Det var dog ren landevej.
90 % foregik på autopiloten, hvor den følger vejen og jeg slapper af. Det er sindsygt.

Den lader op i garagen fra nul til fuld på 7 timer. Men det er jo sjældent du kører den ned. SOm regel komme man hjemmed måske 150-200 tilbage, så tager det 3 timer til 85% eller 420 km.

Glem FSD, hvis det nogensinde bliver muligt, så tag en prøve preriode og se om du vl ofre det. Pt er det begravet i EU lov, og umiddelbart kan det tage længe. Det kan dog også være i overmorgen, hvem ved med politik.

Sletter du FSD, så kommer du vel ikke meget over 490. Og med et EON abonnement på 579 kr om måneden, så sparer man altså en del. Alternativt, hvis ikke man kører over 20.000 om året, så bare lad på kraftstik.

Prøv den, og du vil aldrig kigge på noget konventionelt igen med samme øjne. Tro mig. Den er lynhurtig, sindsyg behagelig, og meget støjsvag ved almindelige farter. 120+ er der nok ikke den store forskel på vind/dækstøj i forhold til en C klasse. Men by og landevej er max bahageligt.

Kigger man på bil i 300-400 kr klassen er der meget lidt grund til ikke at kigge på en lidt dyrere Tesla model 3.

Vil tro du kan finde en model S 85D fra efterår 2015 med 60.000-80.000 på uret til 430.000. De er altså heller ikke så gale endda. Spørg om de har skiftet parkeringsbremser, MCU og håndtag. Så er du good to go.

Dette indlæg blev 21-05-2019 14:14 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-05-2019 kl. 15:24

Bor du på Sjælland, så kig:
http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6100?page=1#post-91632

Bor du på Fyn eller nordjylland, så er der lignende tilbud.

Jeg bor AAL, og har ikke brug for referals, idet min kørsel sjældent kræver supercharging. Så foreslår du bruger Jabba's ovenfor.

Hvis du kun har et normal kørselsmønster på 150 km om dagen, så kunne du kigge Kia eNiro, hvis du vil spare lidt, men det er ikke det værd i mine øjne. eNiro kan kun lade med 3,7 kW hjemme, og skal derfor lade 6-7 timer hver dag.

Dette indlæg blev 21-05-2019 15:27 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten T

Carsten T
bruger siden
06-09-2004

21-05-2019 kl. 15:56

Jeg har S model og har haft i snart 4 år.
Kommer aldrig til at købe en benzin/diesel fra ny eller brugt i premium klassen mere.

har en benzin bil 2 i en mere alm. pris klasse indtil den rigtige elbil dukker op i de lavere prisklasser.
Det tror jeg kun varer nogle år.

Hybrid tror jeg bliver noget udgiftstungt noget når de slides.
Så det ville jeg holde mig fra, medmindre du beholder den kort tid.

Helt nye diesel motorer er åbenbart bedre end benzin i dag.
Men uanset hvordan man vender det, så smider de partikler ud.
Tror heller ikke på at de er ligeså rene efter nogle km på bagen.

Eneste ulempe ved en Tesla er at det ikke er en Audi eller lign.vedr. kvalitet.
Men hverdagen bemærker jeg det sådan set ikke.
Slet ikke når alle fordele listes op.

Værditab fremover er også en ubekendt.
Men det er det også for biler med motor, hvis EL bilen rigtig slår igennem.
Så vil ingen have dem.

Men en brugt model S til 450.000 er jo stadig en brugt bil.
De er dyre at rep. på, selvom dete r begrænset hvad der kan gå i stykker så hvis budgettet ikke har plads til det...

Model X fås med træk... model S fås med træk til cykel holder.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

25-05-2019 kl. 00:06

c T

bruger siden
06-09-2004

skrev:


Helt nye diesel motorer er åbenbart bedre end benzin i dag.
Men uanset hvordan man vender det, så smider de partikler ud.
Tror heller ikke på at de er ligeså rene efter nogle km på bagen.



https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/2019-05-diesel-er-blevet-stueren?fbclid=IwAR3EoAWALk9fwpR5H1fV6sj_VYVKQNjo_ze36AOQiMYJMNotmTyzgS748SM



Citat fra artiklen:

"Den virkelighedstest viser en anden interessant ting: At den moderne dieselbil er sluppet helt af med sit partikelproblem. Mængden af partikler fra udstødningsrøret var nærmest ikke målbart og var 35 procent renere end den omgivende luft på testruten.

Derimod var benzinbilens udstødning meget mere beskidt end luften, når det gælder partikler, men klarer lovkravet."

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-05-2019 kl. 11:47

Bare lige til info, hvis man kan nøjes med baghjulstræk, så kan man hente en Long Range med AP og træk for under 430 kr og med 560 km på batteriet..

Dette indlæg blev 25-05-2019 12:50 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

25-05-2019 kl. 17:55

J R
bruger siden
13-12-2013

skrev:
Bare lige til info, hvis man kan nøjes med baghjulstræk, så kan man hente en Long Range med AP og træk for under 430 kr og med 560 km på batteriet..


Lige præcis.
Baghjulstrukket Long Range er også en mulighed, selvom den ikke står på Tesla's officielle "menu"
Der har været lidt "frem og tilbage" med om autopilot (den almindelige AP, ikke FSD Full Self Driving) var inkl. i LR RWD (baghjulstrukket) eller ej.
Men seneste melding er at AP er med og så vidt jeg husker er prisen ca. 417k plus levering, evt: metallak, træk, andre fælge og FSD.... (jeg ville glemme FSD i første omgang, man kan altid bestille det senere...)

Går selv og overvejer en Model 3 LR RWD. den har rækkevidde til at klare omkring 98% af min kørsel uden ladning på farten, så bare stikket i når den er i garagen, så er man klar. (Kører i øvrigt omkring 35k km/år...)
Skal man på længere ture er Tesla på vej med opgradering af ladestandere til 150kw, hvilket betyder at du kan lade en M3 fra 10-80% på noget der minder om 20 min. (og endnu hurtigere ladning er på vej)
Derudover er der jo masser af andre positive ting omkring billig "brændstof" (600,-/mdr), masser af lir/elektronik muligheder, godt med hk, etc i M3, så der er da masser af plusser...

Der er selvfølgelig også nogle knap så positive ting.
Indtil videre er en af de ting der holder mig lidt tilbage, usikkerheden omkring Tesla's fremtid, eksisterer de om et par år eller? Ville være en smule kedeligt, hvis firmaet gik ned, især når bilen er så online som den er. Men mon ikke der er så mange biler på vejene, at en anden aktør ville samle det op...

Forsikring skal man lige kigge på. Har talt med mit selskab og prisen bliver tredoblet for en M3 (ca. 16k/år med 5k selvris.). Men har hørt at der er nogle selskaber der har langt mere rimelige priser....
Værditab, evt. acceleret af udviklingen af teknologien/konkurrence fra de store bilproducenter er også temmelig usikker, men til ca. 430k er det jo trods alt grænser for, hvor vildt det kan blive...
Derudover er der lidt i forhold til udvikling i elpriser, er det stadigt muligt at få abo. til 600/mdr efter 2020?

Så er selv uafklaret om man skulle prøve en M3, men omvendt er det den første elbil til en nogenlunde moderat pris, hvor jeg har tænkt at den er fed og at rækkevidde etc. gør at den ville fungere uden problemer i hverdagen.....


Ps.
Så vidt jeg husker er WLTP rækkevidden i øvrigt 600 km for RWD, de 560 er for AWD

Dette indlæg blev 25-05-2019 19:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-05-2019 kl. 00:03

Med 35kkm om året er det en "no brainer" Du bruger idag mindst 1700 liter diesel = 17000 kr.
Med EON abonnement koster det 12x579= ca 7000.

MEN EON refunderer dine brugte kW med 2,33 kr. Dvs. hvis du laver lidt elindkøb, så kan du scoore ca 65 øre pr kW, eller 35000km/5= 7000 kW gange 0,65kr= ca 4500 kr tilbage af de 7000 for abonnementet.

Du vil altså kunne køre dine 35.000 km for en udgift på 2500 kr istedet for 17.000.

Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??

Det kan kun gå for langsomt TI.

Om der kommer konkurrence fra de etablerede...... Det ser ikke umiddelbart sådan ud. Mercedes EQC har en real range på noget under 300.
Audi Etron har vildledt forbrugerne med deres ladeevne. Den er ca 80% langsommere til at lade km i forhold til eks en model 3. Nok mest fordi den er hamrende uøkonomisk.

eNiro + Kona er der 12+ måneders leveringstid på og kan kun lade med 3,7 kW hjemme.

Dette indlæg blev 26-05-2019 08:19 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

26-05-2019 kl. 11:57

Prisen for brændstoffet er mindste omkostning, når du ser på totaløkonomien. Hvis Tesla går ned om et år, er bilen værdiløs. Dieselbiler kan forureningsmæssigt mere end rigelig konkurrere - så elbiler risikerer at "dø" lige så hurtigt de kom frem. Skulle elbiler få en fremtid, vil der ske en stor udvikling - og de tidlige vil hurtigt tabe værdi. Værditabet vil være langt større end forskellen i pris på brændstoffet.



Usikkerheden er stor - specielt med et relativt nyt mærke som Tesla. I den sammenhæng er det irrelevant, hvad strømmen koster.



Et krav er trailer, men de færreste Tesla'er må køre med træk.



En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

26-05-2019 kl. 21:55

En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.


Al teknologi er i princippet ufærdigt, og som jeg ser det er det mere at spille lotto, som du udtrykker det, at købe en dieselbil, for den har da en noget mere usikker fremtid end en Tesla.

hvorfor skulle en Tesla iøvrigt “gå ned” frem for en dieselbil ? Erfaringer fra Norge viser at det typisk kun koster det halve at holde en el bil kørende

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

26-05-2019 kl. 22:13

På langt de fleste diesel/benzin biler er der krav om service for hvert 15-20.000 km for at overholde garantien.

TESLA har nul krav til service for at overholde garantien på 4 år på alt og 8 år på batteri og motor.

Der er til gengæld kun en anbefaling om et bremse service efter 2 år og et batteri service efter 4 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-05-2019 kl. 22:50

Der er vel en vis usikkerhed, uanset hvad man køber.
Personligt ville jeg være mere bekymret ved at købe en ny dieselbil. Jeg tror at løbet er kørt for diesel i personbiler generelt set, uanset at nyeste version har lav forurening....

Det er jo korrekt at elbiler kommer til at gå igennem stor udvikling de nærmeste år og at det nok vil resultere i et lidt højere værditab. Men her er eks. en Tesla 3 jo et temmelig udviklet eksemplar med lang rækkevidde, hurtig opladning, mulighed for høj grad af "auto"-kørsel, (og mulighed for anhængertræk) etc....
Så den vil næppe blive ramt så hårdt som eks. Nissan Leaf, som jo er milevidt bagefter (og langt mere bagefter end den lavere pris retfærdiggør)

Jeg overvejer som sagt stadig om tiden er til en Model 3 og er ikke helt afklaret endnu. Men jeg synes at vi så rigeligt har passeret det punkt, hvor man bare kan afskrive elbiler og tro at fossilbiler er fremtiden.....
Mon ikke fremtiden er el eller brint...

@JR:
Hvad EON opladning på farten, hvor meget lader diverse standere med? Har kigget på hjemmesiden og så vidt jeg kan se er det max 50KW ladestandere? (så dog også noget med EON/Ionity lader med150KW)

Dette indlæg blev 26-05-2019 23:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-05-2019 kl. 14:53

@TI Langt de fleste er med 11 eller 50 kW. Hvis du downloader EON app'en, så kan du se hvor stor effekt de forskellige standere er på, samt om de er i brug eller fri.

Men der er alt fra 11-150 kW.

11 kW er som regel dem der er ved storcentre og rundt i byerne.
50kW er som regel dem der er på motorveje.

150 kW er nogen EON og Clever er ved at sætte op sammen.

Unity ligger vist på 150kW men mener at have hørt de kan gå til 350 kW. Men der er bare ikke nogen biler pt der kan holde til 350kW.

Men kan du hjemmelade, så vil det være meget begrænset hvad du vil benytte offentlige ladere.

Dette indlæg blev 27-05-2019 16:49 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-05-2019 kl. 20:17

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.


Al teknologi er i princippet ufærdigt, og som jeg ser det er det mere at spille lotto, som du udtrykker det, at købe en dieselbil, for den har da en noget mere usikker fremtid end en Tesla.

hvorfor skulle en Tesla iøvrigt “gå ned” frem for en dieselbil ? Erfaringer fra Norge viser at det typisk kun koster det halve at holde en el bil kørende

Diesel/benzin er har mange års udvikling bag sig. Batteridrift er relativt nyt, og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid.



Mht. at "gå ned" - er det virksomheden - ikke den enkelte bil, jeg refererer til. Tesla klarer sig ikke specielt godt økonomisk, og vil snart blive presset voldsomt af de etablerede mærker, der har langt større ressourcer at kaste ind i konkurrencen. En konkurs er derfor ikke utænkelig, hvilket vil have stor indflydelse på værditabet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-05-2019 kl. 22:16

Jakob C

bruger siden
27-05-2019

skrev:
@KS Mage til vrøvl skal man lede længe efter. Har du undersøgt hele Teslas situation udover det mainstream medier serverer til dig på et sølvfad.

Tesla har været ved at gå konkurs siden 2003, hvis man spørger "jorden er flad" typer. Alle konkurrenterne som kommer, har været i støbeskeen siden 2008 ifølge tabloideksperter. Sjovt nok er der stadig ikke en elbil der kan udkonkurrere Tesla. Desuden er elbilsmarkedet en størrelse hvor der bliver plads til alle.

Hvis Tesla endelig skulle være tæt på at gå konkurs, på trods af at de er på sit højeste nogensinde når det gælder antal solgte biler, aktiver og milepæle opnået, så er der stor sandsynlighed for at de bliver opkøbt.

Men undlade du bare at spille lotto Jeg nyder min Tesla, mens andre lever i mediefrygt og uvidenhed.

Tjah - jeg falder ikke for Kejserens nye Klæder. Det bliver bare lidt absurd, når du kalder andre for "uvidende", når ikke kan se det fine, nye tøj.



Fint at du vil spille lotto, men prøv men en anelse realisme istedet for fanatisme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-05-2019 kl. 22:47

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Diesel/benzin er har mange års udvikling bag sig. Batteridrift er relativt nyt, og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid.



Mht. at "gå ned" - er det virksomheden - ikke den enkelte bil, jeg refererer til. Tesla klarer sig ikke specielt godt økonomisk, og vil snart blive presset voldsomt af de etablerede mærker, der har langt større ressourcer at kaste ind i konkurrencen. En konkurs er derfor ikke utænkelig, hvilket vil have stor indflydelse på værditabet.

Hvad bygger du dette på? "......og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid."
Opfattelse af rækkevidde er selvfølgelig relativ, men 600km er vel rigeligt for de fleste bilisters normale behov (også selvom det skulle være 400km på en kold dag)?

Men tvivlsom levetid og lang ladetid? Det jeg har hørt om Tesla batterier er at ejerne generelt oplever meget begrænset kapacitetstab, selv efter mange km/opladninger?

Mht. til ladetid vil det generelt ikke være et problem, hvis man har mulighed for ladning hjemme eller evt. på jobbet, så har man altid "fuld tank" når man starter.
På farten er Model 3 lavet til at kunne lade meget hurtigt, 150kw "lige om lidt" og endnu hurtigere på sigt... Så medmindre man skal pendle til Sydeuropa hvert andet øjeblik, burde ladning ikke være det store problem..

Men helt klart, det er præferencer/behov. Har man ikke mulighed for at lade hjemme/på job og/eller skal man ofte køre rigtig mange km i motorvejsfart etc. er elbil måske ikke noget der passer lige nu.

Men for langt hovedparten af bilisterne i DK er 5-600km rækkevidde mere end rigeligt og hvis de mulighed for at lade i indkørsel/garage/carport, vil de næppe have behov for at lade på farten mere end nogle få gange om året....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-05-2019 kl. 23:20

600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre, hvis det er skal køles/varmes, køres motorvej og/eller i kuperet terræn - det er meget kort rækkevidde. Opladning for at kunne fortsætte kørslen er en langvarig affære - selv med en superlader, og dem er der meget få af, så man skal køre en omvej for at nå dem. Dermed indskrænkes den reelle rækkevidde yderligere og rejsen forsinkes endnu mere.



I modsætning hertid, kan en dieselbil i praksis køre 800-1.200km på en tank, hvorefter man kører ind på de tankstationer, der findes overalt på ruten og tanker på 3-5 minutter.



Så med mindre man har brug for en bybil til nærområdet, er elbiler endnu langt fra modne til at erstatte bestående teknologi.



Med hensyn til levetid på batterier, er teknologien endnu ny og reelle erfaringer over mange år endnu ikke tilgængelige. Batteriteknologien kender vi dog f.eks. fra telefoner og laptops, hvor kapaciteten falder relativt hurtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-05-2019 kl. 23:56

KS ! kom nu med fra pidestalen. Nissan som er ejet mere eller mindre af Renault er ved at gå rabundus. Men de går da for at være et gammelt bilhus, ikke?

DEt kan ikke betale sig at diskutere med dig.

Faktum er

500 km på et batteri ved landevej.
400 ved motorvej.
Træk til 900 kg
Lades fra 20 til 370 km på en tissetår, en coke og burger's tid, ca 20 minutter.

Nej ikke perfekt til:
jorden rundt på 80 dage.
kørsel med kæmpe campingvogn

Men ellers vil 95% af alle danskere kunne nøjes med en ellert. De kører sjældent over 400 på en dag, uden en pause.

Og så tager det ca 150 meter at omvende selv den mest ihærdige kubik nørd, som vel at mærke ikke har bind for øjnene.

Dette indlæg blev 27-05-2019 23:57 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-05-2019 kl. 00:22

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre, hvis det er skal køles/varmes, køres motorvej og/eller i kuperet terræn - det er meget kort rækkevidde. Opladning for at kunne fortsætte kørslen er en langvarig affære - selv med en superlader, og dem er der meget få af, så man skal køre en omvej for at nå dem. Dermed indskrænkes den reelle rækkevidde yderligere og rejsen forsinkes endnu mere.
......

Hold da op, det er ikke ja-hatten der er på!!

"600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre"

"Rejsen forsinkes endnu mere"

Hvor tit kører den gennemsnitlige bilist mere end 3-400km på en dag?
Hvor mange gange er den gennemsnitlige bilist på "rejse" om året?

Ud fra egen/omgangskredsens kørsel må jeg konstatere at det er meget, (MEGET) få gange om året.

Så med hjemmeladning er ladetid på farten et "ikke-problem" for langt de fleste... (skal man trække campingvognen over Kassel, skal man nok ikke køre ellert uanset...)

Men fair nok, smag og behag...

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-05-2019 kl. 20:40

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS ! kom nu med fra pidestalen. Nissan som er ejet mere eller mindre af Renault er ved at gå rabundus. Men de går da for at være et gammelt bilhus, ikke?

DEt kan ikke betale sig at diskutere med dig.

Faktum er

500 km på et batteri ved landevej.
400 ved motorvej.
Træk til 900 kg
Lades fra 20 til 370 km på en tissetår, en coke og burger's tid, ca 20 minutter.

Nej ikke perfekt til:
jorden rundt på 80 dage.
kørsel med kæmpe campingvogn

Men ellers vil 95% af alle danskere kunne nøjes med en ellert. De kører sjældent over 400 på en dag, uden en pause.

Og så tager det ca 150 meter at omvende selv den mest ihærdige kubik nørd, som vel at mærke ikke har bind for øjnene.

Jeg kan ikke se, hvad Nissan har med sagen at gøre?



Dine "fakta" er fine i en reklame. I virkelighedens verden, ser det lidt anderledes ud, når klimaanlæg kører fuld kraft, der er "buler" i terrænet, det blæser etc.



Hurtigladning er som skrevet kun mulig ganske få steder - hvor du risikerer at vente på den forrige, der også lige skal lade i 20-30-50 minutter før du selv skal lade i laaaaang tid. Men først skal du køre en omvej for at nå til lynladeren - ellers må du vente i endnu længere tid ved en langsommere lader.



Det er muligt, at du ikke kender nogen, der kommer udenfor bygrænsen, men det er nu ganske normalt - og vil nok være endnu hyppigere, efterhånden som flyrejser bliver bandlyst.



Så måske skulle du bare komme væk fra Tesla-alteret og ind i virkeligheden?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-05-2019 kl. 20:42

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Hold da op, det er ikke ja-hatten der er på!!

"600 teoretiske km, der i praksis nærmere er 400 eller endnu mindre"

"Rejsen forsinkes endnu mere"

Hvor tit kører den gennemsnitlige bilist mere end 3-400km på en dag?
Hvor mange gange er den gennemsnitlige bilist på "rejse" om året?

Ud fra egen/omgangskredsens kørsel må jeg konstatere at det er meget, (MEGET) få gange om året.

Så med hjemmeladning er ladetid på farten et "ikke-problem" for langt de fleste... (skal man trække campingvognen over Kassel, skal man nok ikke køre ellert uanset...)

Men fair nok, smag og behag...

Jeg klarer mig med realismehatten - du ved - den, der fungerer ude i virkeligheden ;-)



Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.



Hvor mange har en ekstra "rigtig" bil til ferierne, så de kan nøjes med kulkraft i hverdagen?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-05-2019 kl. 22:27

Palle Stig Nenser

bruger siden
22-05-2019

skrev:
Sikke dog en gang vrøvl. Hvis en promille af menneskeheden ligner dig og dit behov, så er det vist det. Underlig negativ, bagstræberisk holdning 😲🤮 Du må hylde Pia !?

Flot og velunderbygget - baseret på fakta og med imponerende retorik. Samtidig er du så vis, så du ved, hvem jeg "hylder"?



Prøv nu at blive lidt seriøs og forsøg dig med argumenter istedet - det andet er spild af tid.



Overvej, hvorfor tradionelle biler har så lang rækkevidde. Fordi bilfabrikkerne elsker at spilde penge - eller forbi kunderne rent faktisk havde behovet?



Elbiler er endnu på et meget eksperimenterende stade. Måske har de en fremtid - måske ikke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-05-2019 kl. 22:29

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Man skal købe bil efter sit hverdags behov alt andet er spild

Man skal købe efter sit behov - helt enig.



Hvis man altid flyver på ferie - og tror på, at det også er muligt fremover - skal man naturligvis ikke vælge en bil til ferieture. Kommer man aldrig over bygrænsen, kan man vælge en elbil - men så er Tesla spild af penge.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-05-2019 kl. 23:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
............
Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.
.........


Ok, hvis du og en stor del af din omgangskreds, nærmest bor i jeres biler til hverdag, er det selvfølgelig næppe en elbil i skal køre i...

Nu har jeg så lige opsøgt lidt statistik:

"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013

Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm

Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... (Læs for guds skyld kun første afsnit og se venligst bort fra at den handler om elbiler, så du ikke får en akut blodstyrtning... Det var det nærmeste statistik angående bilpendling jeg stødte på, beklager....) https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453

Så jeg anerkender naturligvis, at der findes vidt berejste mennesker der, kører verden rundt i deres biler, nærmest på daglig basis, som ikke skal købe elbil....

Men til det store flertal (i følge statistikken) kunne en elbil med 600 km rækkevidde nu nok dække transportbehovet....

Dette indlæg blev 29-05-2019 00:28 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

29-05-2019 kl. 06:43

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Jeg klarer mig med realismehatten - du ved - den, der fungerer ude i virkeligheden ;-)



Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.



Hvor mange har en ekstra "rigtig" bil til ferierne, så de kan nøjes med kulkraft i hverdagen?

Nu er det jo ikke pænt at sige at du lyver - meeen dine påstande virker lidt tvivlsomme.
En Taxa (som er et af de biler jeg kender der kører længst) kører typisk ca 125.000km pr år = ca 342km pr dag. Når du ofte kører 3-400km på en dag og op til 12-1.600km på et døgn, så må det betyde at du kører det samme som en Taxa og nogle gange over 4 gange så langt på et døgn.
Med op til 1.600km i døgnet håber jeg dog ikke jeg møder dig i trafikken, for i slutningen af sådan et døgn burde din søvn mangel være at sidestille med spirituskørsel..

I et tidligere indlæg hvor du skamroser hvor fejlfri din gamle Renault Grand Scenic er, skriver du at den har kørt fejlfrit i 110.000km på 4 1/2 år, dvs denne bil kun kører ca 22.000km pr år - men de sidste 100.000km pr år kører du måske i din Yaris Verso benzin fra 2005?

På Nykøbing Mors er der tre brødre der også kører Taxa, og de kører alle 3 Tesla og har gode erfaringer med det.
Men selv på en af dine normale vagter hvor du kører 3-400km km, skal du jo ikke tanke strøm på, hvis du sørger for at den er ladt op fra morgenstunden, men når du kører dine 12-1600km vagter må du nok påregne at køre ind og lade en 3-4 gange i døgnet, her kan du så benytte tiden til et Power nap - det ville vi andre trafikanter sætte stor pris på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-05-2019 kl. 10:00

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Nu er det jo ikke pænt at sige at du lyver - meeen dine påstande virker lidt tvivlsomme.
En Taxa (som er et af de biler jeg kender der kører længst) kører typisk ca 125.000km pr år = ca 342km pr dag. Når du ofte kører 3-400km på en dag og op til 12-1.600km på et døgn, så må det betyde at du kører det samme som en Taxa og nogle gange over 4 gange så langt på et døgn.
Med op til 1.600km i døgnet håber jeg dog ikke jeg møder dig i trafikken, for i slutningen af sådan et døgn burde din søvn mangel være at sidestille med spirituskørsel..

I et tidligere indlæg hvor du skamroser hvor fejlfri din gamle Renault Grand Scenic er, skriver du at den har kørt fejlfrit i 110.000km på 4 1/2 år, dvs denne bil kun kører ca 22.000km pr år - men de sidste 100.000km pr år kører du måske i din Yaris Verso benzin fra 2005?

På Nykøbing Mors er der tre brødre der også kører Taxa, og de kører alle 3 Tesla og har gode erfaringer med det.
Men selv på en af dine normale vagter hvor du kører 3-400km km, skal du jo ikke tanke strøm på, hvis du sørger for at den er ladt op fra morgenstunden, men når du kører dine 12-1600km vagter må du nok påregne at køre ind og lade en 3-4 gange i døgnet, her kan du så benytte tiden til et Power nap - det ville vi andre trafikanter sætte stor pris på.

Hvilken del af "ofte" forstod du ikke?

At jeg jævnligt kører længere ture, betyder ikke at jeg "altid" kører så langt - eller at jeg kører det hver dag.



Men jeg køber ikke en bil for kun at kunne bruge den til nogle af mine behov - jeg køber en bil, for at den bl.a. kan bruges til ferieture istedet for flyrejser.



Og nej: 1.600km er ikke uden pauser - men jeg lægger mine pauser på min rute - og ikke, hvor Tesla tilfældigvis har stillet en hurtiglader, der måske/måske ikke er ledig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-05-2019 kl. 10:05

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
............
Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn. Det kender jeg da en hel del, der gør. Ikke alle bliver indenfor bygrænsen hele livet.
.........


Ok, hvis du og en stor del af din omgangskreds, nærmest bor i jeres biler til hverdag, er det selvfølgelig næppe en elbil i skal køre i...

Nu har jeg så lige opsøgt lidt statistik:

"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013

Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm

Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... (Læs for guds skyld kun første afsnit og se venligst bort fra at den handler om elbiler, så du ikke får en akut blodstyrtning... Det var det nærmeste statistik angående bilpendling jeg stødte på, beklager....) https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453

Så jeg anerkender naturligvis, at der findes vidt berejste mennesker der, kører verden rundt i deres biler, nærmest på daglig basis, som ikke skal købe elbil....

Men til det store flertal (i følge statistikken) kunne en elbil med 600 km rækkevidde nu nok dække transportbehovet....

Kender du forskel på "gennemsnit" og lejlighedsvis?



En bil skal dække flere behov - mon ikke det er derfor, der er 4-5 siddepladser i de fleste biler, selv om de ofte kun rummer 1 person? Der er også en grund til, at bilfabrikkerne ofrer en fornuftig rækkevidde på biler med forbrændingsmotor - og elbilerne har alene den korte rækkevidde fordi teknologien ikke rækker til mere idag.



Så det er fint, hvis du vil købe en bil til at køre til bageren i, men respekter, at andre har større behov.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

30-05-2019 kl. 14:18

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Hvilken del af "ofte" forstod du ikke?

At jeg jævnligt kører længere ture, betyder ikke at jeg "altid" kører så langt - eller at jeg kører det hver dag.



Men jeg køber ikke en bil for kun at kunne bruge den til nogle af mine behov - jeg køber en bil, for at den bl.a. kan bruges til ferieture istedet for flyrejser.



Og nej: 1.600km er ikke uden pauser - men jeg lægger mine pauser på min rute - og ikke, hvor Tesla tilfældigvis har stillet en hurtiglader, der måske/måske ikke er ledig.

Hvis man ellers skal tro på dig, så kører du åbenbart ikke meget mere end en enkelt gang om ugen, eftersom du ofte kører 3-400km ad gangen og derfor har brug for en ligeså stor rækkevidde (som den der allerede er i en Tesla), mens du samtidig "kun" kører ca 22.000km pr år. Det må jo så betyde at din bil normalt holder stille ca 6 ud af ugens 7 dage.
Du har i øvrigt også en pudsig påstand tidligere i denne tråd: " Men i nutiden er elbiler - inkl. Tesla - stadig kun på et meget tidligt udviklingsstadie, og personligt føler jeg ikke trang til at være betalende tester af en ufærdig teknologi."Dvs. benzin og dieselmotorerne er ifølge dig helt færdigudviklede, mens elbilerne ikke er klar endnu. Det bærer lidt præg af at du (heller) ikke har kørt i en Tesla, ligesom du heller ikke har den store erfaring med de andre biler du kritiserer.

Jeg bed også mærke i at du advarer om at investere i en Tesla fordi du mener der er risiko for at de kan gå konkurs, og bilerne derfor bagefter bliver helt værdiløse. Den samme sang kom du jo med om Saab, men dem får man stadig ikke foræret på brugtmarkedet, og der er stadig masser af tilgængelige reservedele, så også her er det blot de "tomme tønder" der buldrer videre..

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-05-2019 kl. 10:55

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvis man ellers skal tro på dig, så kører du åbenbart ikke meget mere end en enkelt gang om ugen, eftersom du ofte kører 3-400km ad gangen og derfor har brug for en ligeså stor rækkevidde (som den der allerede er i en Tesla), mens du samtidig "kun" kører ca 22.000km pr år. Det må jo så betyde at din bil normalt holder stille ca 6 ud af ugens 7 dage.
Du har i øvrigt også en pudsig påstand tidligere i denne tråd: " Men i nutiden er elbiler - inkl. Tesla - stadig kun på et meget tidligt udviklingsstadie, og personligt føler jeg ikke trang til at være betalende tester af en ufærdig teknologi."Dvs. benzin og dieselmotorerne er ifølge dig helt færdigudviklede, mens elbilerne ikke er klar endnu. Det bærer lidt præg af at du (heller) ikke har kørt i en Tesla, ligesom du heller ikke har den store erfaring med de andre biler du kritiserer.

Jeg bed også mærke i at du advarer om at investere i en Tesla fordi du mener der er risiko for at de kan gå konkurs, og bilerne derfor bagefter bliver helt værdiløse. Den samme sang kom du jo med om Saab, men dem får man stadig ikke foræret på brugtmarkedet, og der er stadig masser af tilgængelige reservedele, så også her er det blot de "tomme tønder" der buldrer videre..

Du skal have dine skolepenge tilbage, siden du ikke er istand til at læse indenad.



Jeg prøver at skære ud i pap,så selv du har en chance for at forstå:

Jeg kører ml. 25.000 og 30.000km pr. år - hverdagsture typisk 2 x 42km - med jævnlige ture på op til 1.200km på en dag.



Man skal være ualmindelig uvidende for ikke vide, at elbiler er på eksperimentalstadiet. Benzin/diesel har i modsætning hertil været brugt i mange millioner eksemplarer og udviklet gennem mere end 100 år. Så selv om der stadig sker nyt, er det trods alt finpudsninger af kendt teknologi.



Jeg behøver ikke at køre i en Tesla for at vide, at batteriteknologi har visse begrænsninger. Det er jo netop ikke køreoplevelsen, der her er relevant, men målbare fakta som ladetid, kapacitet, antal opladninger, antal ladestandere m.m. Men jeg ved godt, at du har et meget anstrengt forhold til virkeligheden og fakta.



Ja, Saab gik konkurs - som jeg forudsagde. De havde dog en lang forhistorie i modsætning til Tesla. En Saab har stadig tabt i værdi ifht., hvis mærket stadig havde været i live, så igen viser du din uvidenhed.



Prøv noget nyt: Sæt dig ind i tingene, tag de farvede briller af, og prøv at forholde dig til emnet istedet for at jagte manden (som du jo åbenbart ikke kan lide fordi jeg ikke deltog i din tilbedelse af Toyota).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

01-06-2019 kl. 21:52

Tjaaah, er vel konklusionen ;-)

Man kan jo mene meget om biler/brændstof og man skal jo vælge den bil, man mener passer bedst til en selv. (Så det er jo ikke en konkurrence om at overbevise andre om at det ene eller det andet er optimalt for dem....)

Efter min mening er Elbiler dog ved at have nået et udviklingsstade, hvor temmelig mange vil kunne køre Ellert, hvis de synes at det er interessant, uden at det medfører større kompromisser/ulemper. Men behov for campingvognskørsel etc. er næppe holdbart i større skala...
El er selvfølgelig anderledes end oliedrevne biler, så der er jo nogle forhold, man skal overveje i forhold til rækkevidde, opladning etc. som i nogen tilfælde vil kræve en smule mere planlægning.

Men fra at Eldrift for få år siden krævede en del tilpasning for de fleste bilister, er der sket en del udvikling. Så hvis man i dag har mulighed for at lade hjemme/på jobbet og ikke er langdistance-pendler, gerne vil på bilferie eller lignende, så burde El være en mulighed (for dem der er interesserede..)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

07-06-2019 kl. 22:59

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du skal have dine skolepenge tilbage, siden du ikke er istand til at læse indenad.



Jeg prøver at skære ud i pap,så selv du har en chance for at forstå:

Jeg kører ml. 25.000 og 30.000km pr. år - hverdagsture typisk 2 x 42km - med jævnlige ture på op til 1.200km på en dag.



Man skal være ualmindelig uvidende for ikke vide,
at elbiler er på eksperimentalstadiet. Benzin/diesel har i modsætning hertil været brugt i mange millioner eksemplarer og udviklet gennem mere end 100 år. Så selv om der stadig sker nyt, er det trods alt finpudsninger af kendt teknologi.



Jeg behøver ikke at køre i en Tesla for at vide, at batteriteknologi har visse begrænsninger. Det er jo netop ikke køreoplevelsen, der her er relevant, men målbare fakta som ladetid, kapacitet, antal opladninger, antal ladestandere m.m. Men jeg ved godt, at du har et meget anstrengt forhold til virkeligheden og fakta.



Ja, Saab gik konkurs - som jeg forudsagde. De havde dog en lang forhistorie i modsætning til Tesla. En Saab har stadig tabt i værdi ifht., hvis mærket stadig havde været i live, så igen viser du din uvidenhed.



Prøv noget nyt: Sæt dig ind i tingene, tag de farvede briller af, og prøv at forholde dig til emnet istedet for at jagte manden (som du jo åbenbart ikke kan lide fordi jeg ikke deltog i din tilbedelse af Toyota).

Nu kan jeg jo kun forholde mig til hvad du selv skriver om dine egne kørselsbehov:
"Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn." - og i dit sidste indlæg:
"jævnlige ture på op til 1.200km på 1 dag"
Med et sådan køremønster så vil jeg forvente at man kørte noget mere end "sølle" 110.000km på 4 1/2 år.

Mht. til hvor længe der har været el og benzinbiler på markedet, så kom (hvis vi skal være ordkløvere) de første elbiler i 1881:
https://www.computerworld.dk/art/164113/elbiler-har-eksisteret-i-130-aar
Men dermed ikke sagt at der ikke bliver udviklet yderligere på dem i fremtiden (ligesom forbrændingsmotorerne)

Mht. til din viden om batteri teknologi, så har du jo flere gange afsløret at du ikke kender ret meget til batteriernes holdbarhed (når vi har diskuteret Toyotas Hybrid batterier), Teslas batterier kender jeg dog ikke så meget til - men med 8 års garanti, så tror de vel selv på dem?

Vedr. antal ladestandere så var der allerede i 2017 flere ladestandere end tankstationer i Danmark:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/der-er-nu-flere-ladestik-end-tankstationer-i-danmark

Vedr. at brugte Saab'er skulle have tabt væsentlig mere i værdi end hvis mærket ikke havde været gået konkurs.
Tja.. Hvis jeg skulle have en Saab så var det nok en 9-3 Cabriolet der fristede mig mest - og den er ikke umiddelbart billigere end f.eks en Audi A4.

Så jeg syntes egentlig selv jeg sætter mig rimelig meget ind i tingene - men jeg må indrømme at jeg bryder mig ikke specielt meget om din nedladende tone, hverken over for de andre forum brugere eller jeg selv.
Og jeg undrer mig over din "fetish" over at nedgøre andres bil valg, uanset om det drejer sig om Hybridbiler, El-biler, Saab eller Chevrolet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-06-2019 kl. 12:30

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Nu kan jeg jo kun forholde mig til hvad du selv skriver om dine egne kørselsbehov:
"Jeg kører ofte over 3-400 km på en dag - op til 12-1.600km på et døgn." - og i dit sidste indlæg:
"jævnlige ture på op til 1.200km på 1 dag"
Med et sådan køremønster så vil jeg forvente at man kørte noget mere end "sølle" 110.000km på 4 1/2 år.

Mht. til hvor længe der har været el og benzinbiler på markedet, så kom (hvis vi skal være ordkløvere) de første elbiler i 1881:
https://www.computerworld.dk/art/164113/elbiler-har-eksisteret-i-130-aar
Men dermed ikke sagt at der ikke bliver udviklet yderligere på dem i fremtiden (ligesom forbrændingsmotorerne)

Mht. til din viden om batteri teknologi, så har du jo flere gange afsløret at du ikke kender ret meget til batteriernes holdbarhed (når vi har diskuteret Toyotas Hybrid batterier), Teslas batterier kender jeg dog ikke så meget til - men med 8 års garanti, så tror de vel selv på dem?

Vedr. antal ladestandere så var der allerede i 2017 flere ladestandere end tankstationer i Danmark:
https://www.dr.dk/nyheder/penge/der-er-nu-flere-ladestik-end-tankstationer-i-danmark

Vedr. at brugte Saab'er skulle have tabt væsentlig mere i værdi end hvis mærket ikke havde været gået konkurs.
Tja.. Hvis jeg skulle have en Saab så var det nok en 9-3 Cabriolet der fristede mig mest - og den er ikke umiddelbart billigere end f.eks en Audi A4.

Så jeg syntes egentlig selv jeg sætter mig rimelig meget ind i tingene - men jeg må indrømme at jeg bryder mig ikke specielt meget om din nedladende tone, hverken over for de andre forum brugere eller jeg selv.
Og jeg undrer mig over din "fetish" over at nedgøre andres bil valg, uanset om det drejer sig om Hybridbiler, El-biler, Saab eller Chevrolet.

Dine forventninger bliver ikke til fakta, så du rammer helt ved siden af.



Ja, elbilerne blev forsøgt for mange år siden og dengang som nu, var problemet batterierne. Derfor blev de droppet i mange år, og nu forsøger man så igen i takt med, at der er en stor udvikling på batterisiden. Det betyder ikke, at batteriteknologien reelt er klar til at erstatte andre biler i stor stil - der er stadig lang vej igen.



Mht. batteriteknologi, skal du nok se dig i spejlet. At du falder for Toyotas reklamer, betyder ikke, at du forstår batteriteknologi. Det har du tydeligt vist.

Teslas garanti har alvorlige begrænsninger: Maks 200 (192).000 km og 70% kapacitet. Dvs. man skal acceptere, at rækkevidden er 70% af de i forvejen få km fra ny.



Du glemmer lige, at hver tankstation har ml. 4 og 8 (typisk) standere - lad os sige gennemsnit på 6. Hver bil holder 5 minutter - mod ½ - 4 timer ved en ladestander. Dvs. der bør være mindst 100x så mange ladestandere for at matche.



Jeg nedgør ikke andres valg, men jeg tillader mig at nuancere tingene istedet for blot ren reklame om "Toyota er bedst" eller "El-biler er eneste løsning", for der er altid en bagside til medaljen, men den er ikke populær herinde. Til gengæld blomstrer fordommene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

10-06-2019 kl. 22:22

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Dine forventninger bliver ikke til fakta, så du rammer helt ved siden af.



Ja, elbilerne blev forsøgt for mange år siden og dengang som nu, var problemet batterierne. Derfor blev de droppet i mange år, og nu forsøger man så igen i takt med, at der er en stor udvikling på batterisiden. Det betyder ikke, at batteriteknologien reelt er klar til at erstatte andre biler i stor stil - der er stadig lang vej igen.



Mht. batteriteknologi, skal du nok se dig i spejlet. At du falder for Toyotas reklamer, betyder ikke, at du forstår batteriteknologi. Det har du tydeligt vist.

Teslas garanti har alvorlige begrænsninger: Maks 200 (192).000 km og 70% kapacitet. Dvs. man skal acceptere, at rækkevidden er 70% af de i forvejen få km fra ny.



Du glemmer lige, at hver tankstation har ml. 4 og 8 (typisk) standere - lad os sige gennemsnit på 6. Hver bil holder 5 minutter - mod ½ - 4 timer ved en ladestander. Dvs. der bør være mindst 100x så mange ladestandere for at matche.



Jeg nedgør ikke andres valg, men jeg tillader mig at nuancere tingene istedet for blot ren reklame om "Toyota er bedst" eller "El-biler er eneste løsning", for der er altid en bagside til medaljen, men den er ikke populær herinde. Til gengæld blomstrer fordommene.

Hvis man har eget hus med carport eller garage hvor man kan have en ladestander stående, så vil du kunne starte hver morgen med "fuld tank" og skal aldrig spilde tiden med at køre ind på en tankstation, som du skal med en almindelig bil. Så i praksis behøver den almindelige gennemsnitsbillist sjældent at bruge offentligt tilgængelige ladestandere - og skulle det gå helt galt kan de jo supplere med en almindeligt almindelig 230v stikkontakt - dem er der vel trods alt flere af, end der er tankstandere i Danmark.

Men hvis man som dig "jævnligt kører ture på op til 1.200km på 1 dag" så har du ret i at elbilen ikke nødvendigvis er den mest bekvemme løsning.

Politiet i Schweiz er nu også gået over til el: https://ekstrabladet.dk/biler/her-saetter-politiet-stroem-til-patruljevognene/7667348 - Men de har selvfølgelig heller ikke et så ekstremt kørselsbehov som dig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

10-06-2019 kl. 22:37

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Hvis man har eget hus med carport eller garage hvor man kan have en ladestander stående, så vil du kunne starte hver morgen med "fuld tank" og skal aldrig spilde tiden med at køre ind på en tankstation, som du skal med en almindelig bil. Så i praksis behøver den almindelige gennemsnitsbillist sjældent at bruge offentligt tilgængelige ladestandere - og skulle det gå helt galt kan de jo supplere med en almindeligt almindelig 230v stikkontakt - dem er der vel trods alt flere af, end der er tankstandere i Danmark.

Men hvis man som dig "jævnligt kører ture på op til 1.200km på 1 dag" så har du ret i at elbilen ikke nødvendigvis er den mest bekvemme løsning.

Politiet i Schweiz er nu også gået over til el: https://ekstrabladet.dk/biler/her-saetter-politiet-stroem-til-patruljevognene/7667348 - Men de har selvfølgelig heller ikke et så ekstremt kørselsbehov som dig.

Almindelig stikkontakt ("mormor-lader") er i praksis ubrugelig. Det svarer til at tanke en personbil med en Zippo-lighter.



Næh, jeg har ikke et "ekstremt" kørselsbehov - faktisk ret almindeligt. Det er bare den detalje, du ikke har forstået. Ikke alle køber bil for kun at køre til købmanden - nogle bruger den faktisk også til ferier, udflugter, besøg i andre landsdele m.m.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-06-2019 kl. 09:07

@KS !
Fair nok du ikke føler muligheden for dit behov kan dækkes af eks en elbil.

Men det skal vel ikke afskære hovedparten af folk i almindelighed. Det er forholdsvis få jeg kender der kører på bilferie. Livet er simpelthen for kort til at bruge 2 dage på at køre til Italien, for at være smadret et par dage, og det samme hjem over. Næh 12 minutter i lufthavnen, 3 timer til syden, og så er man ikke bombet på ferien. Og til 299 for en flybillet, der kan man knap nå grænsen i brædnstof.

Hvis man skal til andre landsdele, så kræver det enten ladning på destinationen, eller ved en lader på vejen. Tesla lader 400 km på 25 minutter, Clever/EON er godt representeret i hele landet samt er ved at udrulle 150 kW ladere, så bør det ligeldes være muligt at lade 4-500 km på samme tid.

Hidtil er det ikke lykkedes mig at køre en tur på 200+ km uden enten kone eller unger skal på toilettet eller have noget at spise.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

11-06-2019 kl. 10:50

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@KS !
Fair nok du ikke føler muligheden for dit behov kan dækkes af eks en elbil.

Men det skal vel ikke afskære hovedparten af folk i almindelighed. Det er forholdsvis få jeg kender der kører på bilferie. Livet er simpelthen for kort til at bruge 2 dage på at køre til Italien, for at være smadret et par dage, og det samme hjem over. Næh 12 minutter i lufthavnen, 3 timer til syden, og så er man ikke bombet på ferien. Og til 299 for en flybillet, der kan man knap nå grænsen i brædnstof.

Hvis man skal til andre landsdele, så kræver det enten ladning på destinationen, eller ved en lader på vejen. Tesla lader 400 km på 25 minutter, Clever/EON er godt representeret i hele landet samt er ved at udrulle 150 kW ladere, så bør det ligeldes være muligt at lade 4-500 km på samme tid.

Hidtil er det ikke lykkedes mig at køre en tur på 200+ km uden enten kone eller unger skal på toilettet eller have noget at spise.

Præcis - sådan er vi så forskellige, og netop derfor er el-biler endnu ikke nået et punkt, hvor de generelt kan erstatte bilen for alle.



I takt med at flyrejser bliver mere og mere problematiske ifht. miljøkrav, vil flere nok vælge at tage bilen. Personligt hader jeg ventetiden i lufthavnene - først til indchekning af bagage, derefter sikkerhed og derefter boarding. Ventetid i flyet, ventetid på bagage, transport til og fra lufthavn etc. Desuden den manglende frihed og mulighed for at se noget undervejs.

Vores løsning er (nu igen) en let camper, så rejsen bliver en del af ferien, men det er heller ikke en løsning for alle.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

11-06-2019 kl. 11:21

Det er muligt din lufthavn er træg. Men eks AAL, der tager checkin 12 minutter, og den nye sikkerhedsscanner gør at du heller ikke skal have ipad, tlf og andet elektronik ud af tasken mere.

Med kørsel til lufthavn, checin, flytid, udlevereing af lejebil, kørsel til den spanske hacienda, så tager det alt ialt 5 timer. eller for 4 personer ialt 20 timer.

23 timers kørsel for 4 i bil og en overnatning, bliver jo til ca 140 timer(4x23+4x10).

Når du nærmer dig Rendsburg og holder i kø over Nordzeekanal broen pumpende den ene partikel ud efter den anden, så springer vi i poolen.

Ryanair olyste forleden de have en udledning på 65 gr co2 pr passager km, tror jeg det var.
Skulle jeg gøre det samme i en diesel hakker der er bahagelig, så kommer vi vist ikke meget under 150 gr/km. Der skal altså mindst 3 i bilen før det i teorien er bedre for miljøet.

Hvis det skulle ende sådan at man blev så miljøbevidst at flyrejser for ferie skulle blive økonomisk belastet, så tvivler jeg rent faktisk på at bilferier slipper billigere. Alt andet lige så er det nemmere for politikere at harselere over partikelforurening i byerne end noget diffust noget ude i atmosfæren.

Dette indlæg blev 11-06-2019 12:24 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

14-06-2019 kl. 22:17

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Præcis - sådan er vi så forskellige, og netop derfor er el-biler endnu ikke nået et punkt, hvor de generelt kan erstatte bilen for alle.



I takt med at flyrejser bliver mere og mere problematiske ifht. miljøkrav, vil flere nok vælge at tage bilen. Personligt hader jeg ventetiden i lufthavnene - først til indchekning af bagage, derefter sikkerhed og derefter boarding. Ventetid i flyet, ventetid på bagage, transport til og fra lufthavn etc. Desuden den manglende frihed og mulighed for at se noget undervejs.

Vores løsning er (nu igen) en let camper, så rejsen bliver en del af ferien, men det er heller ikke en løsning for alle.

Skal det forstås sådan at du har købt en let?? Camper, så du kan bruge den en gang om året når du kører på ferie?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-06-2019 kl. 23:08

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Skal det forstås sådan at du har købt en let?? Camper, så du kan bruge den en gang om året når du kører på ferie?

Næh - det skal forstås sådan, at vi har købt en let camper (VW California), der bruges hver dag - herunder på de kortere og længere ture i løbet af året (dog ikke småture, der klares i en gl. Toyota benzin).



Ideelt for alle? På ingen måde, men den passer fint til vores behov og ønsker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-06-2019 kl. 11:17

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh - det skal forstås sådan, at vi har købt en let camper (VW California), der bruges hver dag - herunder på de kortere og længere ture i løbet af året (dog ikke småture, der klares i en gl. Toyota benzin).



Ideelt for alle? På ingen måde, men den passer fint til vores behov og ønsker.

Det er genial underholdning.
Nu har du tordnet imod elbiler, hvor du, ud fra dine egne behov/præferencer (som næppe er generelle), mener at elbiler er stort set håbløse og at det er helt skævt at overveje at købe en...
Samtidig kører du så selv rundt i en campingbus til hverdag (hvilket i vi nok må konstatere ikke er det foretrukne valg for den "generelle" bilist)....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-06-2019 kl. 19:52

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Det er genial underholdning.
Nu har du tordnet imod elbiler, hvor du, ud fra dine egne behov/præferencer (som næppe er generelle), mener at elbiler er stort set håbløse og at det er helt skævt at overveje at købe en...
Samtidig kører du så selv rundt i en campingbus til hverdag (hvilket i vi nok må konstatere ikke er det foretrukne valg for den "generelle" bilist)....

Du må lære at læse indenad....



Som jeg jo netop skriver, er vores valg ikke ideelt for alle. På samme måde er elbiler ikke ideelt for alle - faktisk meget langt fra. Jeg har netop brugt os selv som eksempel på, at de ikke er ideelle for alle, men jeg har på intet tidspunkt påstået, at vores kørselsmønster var det samme som alle andres. Til gengæld har tilhængerne af kulbilerne insisteret på, at deres valg var det perfekte valg for alle og ignoreret alle ulemperne.



En elbil er fin, hvis man har egen lader og kun kører småture. Miljøbelastningen kan diskuteres, men det er en anden sag. Mange mennesker har blot ikke mulighed for egen ladestander, og mange kører - som vi - på ferie, besøger familie i den anden ende af landet, kører langt i forbindelse med arbejde etc. - og så er elbilen blot ikke moden endnu.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-06-2019 kl. 20:19

Kan vi blive enig om:

1) For den store andel af mennesker der ikke pendler over 300 km om dagen, eller kører på bilferier, der kan en elbil godt gå an.

2) For den mindre andel der kører på bilferier og måske også pendler over 300 km om dagen, der er det mere hensigtsmæssigt med en Diesel vogn.

3) For den del der i hverdagen kører under 300 om dagen, og som af og til 4-10 gange om året kører længere ture, Der kunne en elbil godt gå an, hvis man vil acceotere at tage et kort hvil på 15-20 minutter på en 5-7 timers køre tur. Så skal vi ikke diskutere om det er sikkerhedsmæssigt korrekt at køre i et stræk eller holde en kort pause her og der.

4) For den andel der bor på 4 sal, uden dedikeret parkeringsplads eller ladestander nedenfor, der er det nok ikke ideelt pt.


Jeg vedkender det mest ideelle vil være at have begge vogne i indkørslen, og så snuppe den du føler passer til dagens opgaver. Og det kunne så godt være en "tourbus for et rockorkester" der er standby bilen.

MEN hvis man regnede de 10-15 gange du må holde pause på en lader, op imod de 50 gange du står på en tankstation om året, så er der nok ikke den store forskel tidsmæssigt på årsbasis.

Dette indlæg blev 16-06-2019 20:30 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

16-06-2019 kl. 21:48

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh - det skal forstås sådan, at vi har købt en let camper (VW California), der bruges hver dag - herunder på de kortere og længere ture i løbet af året (dog ikke småture, der klares i en gl. Toyota benzin).



Ideelt for alle? På ingen måde, men den passer fint til vores behov og ønsker.

Imponerende.. Især når du tidligere har kritiseret VW for at være for dyre og have for dårlig kvalitet. https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/dieselgate-ikke-kun-vw/39712#post222234

Men overraskende kovending du har lavet.
Hvad er så næste projekt?
At skifte din Yaris Verso ud med en Yaris Hybrid?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

16-06-2019 kl. 21:53

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Du må lære at læse indenad....

Som jeg jo netop skriver, er vores valg ikke ideelt for alle. På samme måde er elbiler ikke ideelt for alle - faktisk meget langt fra. Jeg har netop brugt os selv som eksempel på, at de ikke er ideelle for alle, men jeg har på intet tidspunkt påstået, at vores kørselsmønster var det samme som alle andres. Til gengæld har tilhængerne af kulbilerne insisteret på, at deres valg var det perfekte valg for alle og ignoreret alle ulemperne.
En elbil er fin, hvis man har egen lader og kun kører småture. Miljøbelastningen kan diskuteres, men det er en anden sag. Mange mennesker har blot ikke mulighed for egen ladestander, og mange kører - som vi - på ferie, besøger familie i den anden ende af landet, kører langt i forbindelse med arbejde etc. - og så er elbilen blot ikke moden endnu.




Der er ingen der har påstået at "noget" er ideelt for alle!
Som jeg tidligere har skrevet: alle skal vælge det de synes passer bedst til dem....

Men med en elbil med 600km rækkevidde (WLTP) er der ikke det store problem for rigtig mange bilister.

Jeg har længere oppe i tråden linket til undersøgelser, der viser at den "gennemsnitlige bilist" ofte vil kunne køre i en Tesla Model 3 LR uden større problemer.
Jeg kan kun tilslutte mig det JR skriver: Kan du lade hjemme, gider du ikke køre til Sydeuropa på ferie, skal du ikke køre med campingvogn og kører du max 3-400km (afhængig af lande- motorvej) om dagen normalt, så er der ikke noget problem i at køre i en Tesla M3 med en rækkevidde (WLTP) på 600 km.... (og disse "betingelser" er der rigtig mange bilister der opfylder

Derudover er dine formuleringer om "småture" simpelthen ikke rigtig. Der er god dækning af Eon/Clever mfl... ladere over hele landet. Men helt klart: Det kan uden tvivl kræve lidt mere planlægning at køre lange ture på el, især hvis man skal langt væk fra motorvejsnettet/større byer, men for de fleste vil det næppe være noget større problem og personligt ville jeg da nyde at jeg altid havde en "fuld tank", når jeg stiger ind i bilen og kun skal tanke på lange ture (og i øvrigt at få max "grej" og næsten-sportsvogns-ydelse i en bil til under 450k)....

Et klip fra en ejer af Tesla M3 historie på Vagcars tråd om Elbil:

Vi har i øvrigt lige været i Berlin sidste weekend. Det tog 7 timer fra Randers, hvoraf vi holdt 2 lade-/pissepauser på henholdsvis 15 og 20 minutter. 115/135 km/t i DK og 150+ km/t på autobahn i DE hvor det var muligt. Vi ville ikke have kunnet gøre det hurtigere i en gammeldags bil.


Så jeg forsøger overhovedet ikke at overbevise dig/andre om noget. Hvis du foretrækker at køre i autocamper året rundt, er det fint.
Men rigtig mange bilister vil overhovedet ikke have et problem med eldrift og det nægter du pure at anerkende og pakker det ind i nedladende formuleringer i retning af "småture" og lignende.....

Dette indlæg blev 16-06-2019 23:46 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Kock

Søren Kock
bruger siden
02-03-2017

17-06-2019 kl. 09:47

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:


Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??

Det kan kun gå for langsomt TI.


Som jeg har læst det i pressen, så skyldes de høje (og stigende) forsikringspriser flere ting:

1. Teslaejere laver markant flere skader, hvor de "lige rammer" en garageport eller lignende. Muligvis fordi bilen er meget kraftfuld.

2. En Teasl er meget dyrere at få lavet. Gennemsnitspriserne for tilsvarende skader er simpelthen markant højere for en Tesla end andre mærker.

Desuden skal du huske at sammenligne med en bil, med tilsvarende kræfter, da mange forsikringsselskaber kigger på antal hestekræfter og her er Tesla jo i "Porsche-land".

Forsikringspræmierne er jo beregnet på baggrund af risiko/omkostninger og her må man altså bare konstatere, at Teslaejere har flere og dyrere skader.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-06-2019 kl. 11:33

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Imponerende.. Især når du tidligere har kritiseret VW for at være for dyre og have for dårlig kvalitet. https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/dieselgate-ikke-kun-vw/39712#post222234

Men overraskende kovending du har lavet.
Hvad er så næste projekt?
At skifte din Yaris Verso ud med en Yaris Hybrid?

Kovending?

Næh - jeg fastholder, at deres kvalitet ikke ligger over andre husholdningsbilers - kun deres pris. Pt. har jeg måtte konstatere 2 fejl på en fabriksny bil i +600.000kr. klassen (endda med reduceret afgift, da det er en camper) - det er ikke så imponerende. Der er imidlertid kun 2 modeller i denne klasse på det danske marked: Mercedes Marco Polo og VW California. Vi har desværre dårlige erfaringer med Mercedes'en, så nu vover vi forsøget med VW, men jeg forventer ikke bedre kvalitet end jeg f.eks. havde på Renault.



Yaris hybrid er på mange måder en fin bil - men økonomien imponerer ikke og CVT-gearkassen er en mildest talt ikke imponerende. Så indtil videre får den gl. Verso lov til at køre videre.



Så ingen kovendinger her - blot en pragmatisk og faktabaseret tilgang som altid i modsætning til de, der gør det til en religion.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

21-12-2019 kl. 09:02

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Diesel/benzin er har mange års udvikling bag sig. Batteridrift er relativt nyt, og derfor har du kort rækkevidde, tvivlsom levetid og lang ladetid.



Mht. at "gå ned" - er det virksomheden - ikke den enkelte bil, jeg refererer til. Tesla klarer sig ikke specielt godt økonomisk, og vil snart blive presset voldsomt af de etablerede mærker, der har langt større ressourcer at kaste ind i konkurrencen. En konkurs er derfor ikke utænkelig, hvilket vil have stor indflydelse på værditabet.

Det er lidt tankevækkende at læse tilbage på K S forudsigelser om at man ikke bør købe en Tesla, når de nu måske snart går konkurs.
Da han D. 27/5-2019 kom med denne "spådom" kostede en aktie 188 doller, i dag koster den 405 doller.
Den er altså steget over 115% siden han forudsagde deres konkurs - jeg håber ikke der er nogen aktionærer der har taget ham alvorligt og solgt ud "i tide"

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-12-2019 kl. 10:53

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det er lidt tankevækkende at læse tilbage på K S forudsigelser om at man ikke bør købe en Tesla, når de nu måske snart går konkurs.
Da han D. 27/5-2019 kom med denne "spådom" kostede en aktie 188 doller, i dag koster den 405 doller.
Den er altså steget over 115% siden han forudsagde deres konkurs - jeg håber ikke der er nogen aktionærer der har taget ham alvorligt og solgt ud "i tide"

Lad os se på sagen om 3-5 år - det er set mange gange før at virksomheder er kunstigt pustet op af en hype for derefter at gå ned med et stort brag. Prøv bare at huske tilbage på .com-boblen. Det er historien, der gentager sig her.



Tesla har sat skub i nogle ting, men de er ikke specielt gode til at drive forretning. De rider på en bølge af "hype", men når de store kaster sig ind for fuld kraft, kan det være svært at overleve som ny. Det kræver, at de skifter ledelsen til en mere professionel (men også mere "kedelig") ledelse, der også kigger på konsolidering og ikke kun på markedsføringsstunts og innovation for innovationens skyld.



Om de overlever? Jeg har ikke en krystalkugle, så det kan jeg dårligt svare på, og jeg har da heller ikke udtalt mig skråsikkert om emnet (det overlader jeg til visse andre brugere herinde, der foretrækker deres religiøse holdninger fremfor fakta).



Men ja: Tesla-aktien er aktuelt næsten kommet op på samme niveau som i juni 2017. Men hvor længe den bliver der, vil tiden vise. Under alle omstændigheder er det i høj grad at gamble.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

02-01-2020 kl. 18:28

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Lad os se på sagen om 3-5 år - det er set mange gange før at virksomheder er kunstigt pustet op af en hype for derefter at gå ned med et stort brag. Prøv bare at huske tilbage på .com-boblen. Det er historien, der gentager sig her.



Tesla har sat skub i nogle ting, men de er ikke specielt gode til at drive forretning. De rider på en bølge af "hype", men når de store kaster sig ind for fuld kraft, kan det være svært at overleve som ny. Det kræver, at de skifter ledelsen til en mere professionel (men også mere "kedelig") ledelse, der også kigger på konsolidering og ikke kun på markedsføringsstunts og innovation for innovationens skyld.



Om de overlever? Jeg har ikke en krystalkugle, så det kan jeg dårligt svare på, og jeg har da heller ikke udtalt mig skråsikkert om emnet (det overlader jeg til visse andre brugere herinde, der foretrækker deres religiøse holdninger fremfor fakta).



Men ja: Tesla-aktien er aktuelt næsten kommet op på samme niveau som i juni 2017. Men hvor længe den bliver der, vil tiden vise. Under alle omstændigheder er det i høj grad at gamble.

Så er Tesla aktien kommet op på sit højeste niveau nogensinde. Egentlig ret godt gået af en virksomhed der ifølge dig var konkurstruet for blot 7 måneder siden og som ifølge dit "ekspert udsagn" har brug for en mere professionel ledelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

04-01-2020 kl. 15:31

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Så er Tesla aktien kommet op på sit højeste niveau nogensinde. Egentlig ret godt gået af en virksomhed der ifølge dig var konkurstruet for blot 7 måneder siden og som ifølge dit "ekspert udsagn" har brug for en mere professionel ledelse.

Og sådan har vi set det med mange andre hypede virksomheder - før de lukkede.



Lad os se, når de gamle bilproducenter kommer igang - de ved, hvordan man bygger en bil - ikke kun, hvordan man laver elektronik. Tesla laver avanceret elektronik, men byggekvaliteten er elendig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

04-01-2020 kl. 16:46

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og sådan har vi set det med mange andre hypede virksomheder - før de lukkede.



Lad os se, når de gamle bilproducenter kommer igang - de ved, hvordan man bygger en bil - ikke kun, hvordan man laver elektronik. Tesla laver avanceret elektronik, men byggekvaliteten er elendig.

Er det gamle fordomme eller reel fakta?
Hvornår har du sidst siddet i en Tesla?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-01-2020 kl. 11:44

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Er det gamle fordomme eller reel fakta?
Hvornår har du sidst siddet i en Tesla?

Hvad har det med sagen at gøre?



Det handler ganske simpelt om, hvorvidt en ny virksomhed i et marked med hård konkurrence kan overleve, når den første hype har lagt sig og de etablerede kaster mange milliarder ind i at konkurrere. Her er odds måske ikke de bedste.



Kvalitet?

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/tesla-model-3-loses-cr-recommendation-over-reliability-issues/



https://www.thesun.co.uk/motors/5513417/hi-tech-new-35000-tesla-model-3-slammed-as-being-built-like-a-car-from-the-70s/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-01-2020 kl. 13:02

Ok fine links "one of the first build". Underligt nok blev der ikke bygget 35.000 US modeller før langt senere(start 2019) end datering på artikel. Så hvis model betegnelsen ikke er korrekt, kan der så være andre ting der halter, er det måske en preproduktion model de har fat i?

Bemærker der tales om bygge kvalitet for årgang 2017. Det kan ikke være mange der reelt er trillet af båndet der var model årgang 2017. i Q3+Q4 2017 blev der leveret 1764 model 3's mest performance.
Detil har det klart været nævnt fra Tesla's side de havde startvanskeligheder med at bygge model 3.

Såvidt jeg ved har det altid heddet, vent til anden årgang inden du køber en ny model. Det være sig også veetablerede mærker. Det er muligt det er blevet bedre, men det er indefor de senere år, og efter de etablerede har haft 100 år til at forsøge sig.

Lad os kigge på konkurrencen:

https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/

Fra link
"
According to the same report, there are clear indications that Daimler spent a lot to ensure its market feels the presence of the Mercedes EQC. The electric SUV appears on TV spots, movie screens, and billboards. It seems like the only place where the electric Mercedes-Benz is nowhere to be found is on the country’s roads, or people’s garages.
"

Det spiller for de etablerede, de kan jo virkelig levere biler i hobetal?

Dette indlæg blev 05-01-2020 14:32 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

05-01-2020 kl. 17:29

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Ok fine links "one of the first build". Underligt nok blev der ikke bygget 35.000 US modeller før langt senere(start 2019) end datering på artikel. Så hvis model betegnelsen ikke er korrekt, kan der så være andre ting der halter, er det måske en preproduktion model de har fat i?

Bemærker der tales om bygge kvalitet for årgang 2017. Det kan ikke være mange der reelt er trillet af båndet der var model årgang 2017. i Q3+Q4 2017 blev der leveret 1764 model 3's mest performance.
Detil har det klart været nævnt fra Tesla's side de havde startvanskeligheder med at bygge model 3.

Såvidt jeg ved har det altid heddet, vent til anden årgang inden du køber en ny model. Det være sig også veetablerede mærker. Det er muligt det er blevet bedre, men det er indefor de senere år, og efter de etablerede har haft 100 år til at forsøge sig.

Lad os kigge på konkurrencen:

https://www.teslarati.com/tesla-killer-mercedes-benz-eqc-flops-germany/

Fra link
"
According to the same report, there are clear indications that Daimler spent a lot to ensure its market feels the presence of the Mercedes EQC. The electric SUV appears on TV spots, movie screens, and billboards. It seems like the only place where the electric Mercedes-Benz is nowhere to be found is on the country’s roads, or people’s garages.
"

Det spiller for de etablerede, de kan jo virkelig levere biler i hobetal?

Dårlige undskyldninger er der nok af. Det var 2 ud af mange artikler om ringe byggekvalitet på Tesla - og vi taler ikke "pre-produktion" eller børnesygdomme, men grundlæggende problemer.

De etablerede leverer millioner af biler hvert år - elbiler er en niche for de få, der naivt hopper på ufærdig teknologi, men der er en vis markedsføringsværdi pga. hypen.



Tesla er nu stolte over at have 500 ladestandere i Europa. I Danmark alene er der mere end 2.000 tankstationer, hvor 4-6 biler kan tanke på 3-4 minutter samtidig.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

05-01-2020 kl. 20:22

For få år siden, efter ca 100 år, der lykkedes det Mercedes at lave rigtig mange modeller der rustede væk under røven på folk.

PSA har en 1,2 benzin motor der bruger mere olie end benzin.

VW har lavet 1,2 og 1,4 og 1,8 TSI der smider kæden og står helt af.

Diesel modeller fra jeg ved ikke hvor mange mærker der er med snyde software.

Det virker ikke til folket er ophørt med at købe VAG modeller, Mercedes, PSA etc fordi de laver lort, og ikke magter at garantere noget mere end 2 år.

"Tesla er stolte af at have 500 ladestandere........"
Såvidt jeg er informeret er der ikke nogen af de klassiske mærker der har "tankstationer". Derfor må du jo kunne forstå at en elbil kan "tankes" i enhver stikkontakt. Måske nogen ikke har behov for mega hurtige kontakter(hjemme i garagen), men andre har (på rejse).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

08-01-2020 kl. 10:26

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
For få år siden, efter ca 100 år, der lykkedes det Mercedes at lave rigtig mange modeller der rustede væk under røven på folk.

PSA har en 1,2 benzin motor der bruger mere olie end benzin.

VW har lavet 1,2 og 1,4 og 1,8 TSI der smider kæden og står helt af.

Diesel modeller fra jeg ved ikke hvor mange mærker der er med snyde software.

Det virker ikke til folket er ophørt med at købe VAG modeller, Mercedes, PSA etc fordi de laver lort, og ikke magter at garantere noget mere end 2 år.

"Tesla er stolte af at have 500 ladestandere........"
Såvidt jeg er informeret er der ikke nogen af de klassiske mærker der har "tankstationer". Derfor må du jo kunne forstå at en elbil kan "tankes" i enhver stikkontakt. Måske nogen ikke har behov for mega hurtige kontakter(hjemme i garagen), men andre har (på rejse).

Ja, og Mercedes m.fl. fik også tæsk for den ringe kvalitet på tidspunktet (jeg har bl.a. selv fortalt om dårlige erfaringer med MB og rust). Derfor er det også kun rimeligt, at Teslas ringe kvalitet kommer frem i lyset - ikke mindst i betragtning af, at de ikke har ressourcerne til at kompensere ejerne i modsætning til de etablerede mærker.



En stikkontakt og en mormorlader er værdiløs på en elbil - de kan reelt ikke levere strøm nok til at det batter. Så kan du også regne alle verdens reservedunke med på den anden front ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-01-2020 kl. 15:43

På trods af den ringe kvalitet så er garantien på Tesla dobbelt så lang som på en Mercer og et VAG produkt og langt hovedparten af de andre leverandører.

Go figure!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

08-01-2020 kl. 17:54

Jo men arbejder tilkalde vagt i døgndrift, derfor rimelig meget fri. Til gengæld springer jeg ud af døren på 20 minutter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

09-01-2020 kl. 09:42

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
På trods af den ringe kvalitet så er garantien på Tesla dobbelt så lang som på en Mercer og et VAG produkt og langt hovedparten af de andre leverandører.

Go figure!

Det handler om markedsføring. Hyundai/Kia har markedets længste garantier, men navnlig for nogle år siden var kvaliteten langt fra derefter.



En lang garanti hjælper heller ikke, hvis firmaet ikke eksisterer mere.



Men generelt kan man sige, at f.eks. VAG/MB's garanti i DK er alt for kort, men de kan sælge bilerne med den korte garanti, og derfor er der ingen grund til at ændre den.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-01-2020 kl. 00:01

Helt rigtigt man har umanerligt meget fri, men alligevel ikke, for man kan ikke planlægge at du henter ungerne eller i morgen aften inviterer vi gæster.
Men nu skal det heller ikke være en klagesang det hele, vel.

Tillykke med din hybrid, nu det er dig Jan, så formoder jeg den er af toyotansk afstamning, auris, CHR eller corolla?
Har lige idag være passager i svigerfars auris hybrid, den gik da fint, men der er også noget blød hat over en 76 årig chauffør. Han sværger til Toyota ligegyldigt om så han fik en klump guld for at skifte en lignende bil, så blev det et nej.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

12-01-2020 kl. 08:51

Jan Gregersen

bruger siden
01-04-2005

skrev:
Kender det godt :(. Man har ikke et liv når man har vagten.

Det har været mit argument for, at jeg ikke har købt en batteri bil endnu: Pris vs. opladnings tid.
Den holder bare ikke i dag. Selvom jeg lige har købt en Hybrid, har jeg ikke et godt argument for den vs. en at købe en model 3. Rent økonomisk og miljømæssigt, er en model 3 et bedre valg

Økonomien afhænger i høj grad af, hvad du sammenligner med og hvad værditabet ender med at blive. Det sidste kan gå begge veje. Anskaffelsesprisen er høj ifht. f.eks. en Octavia, der er ca. samme størrelse/klasse. Skal du skifte batterier undervjes, vælter regnskabet helt.



Miljømæssigt er der lang vej til at elbiler er en fordel. Når/hvis batterier en dag kan produceres og bortskaffes langt mere miljøvenligt end idag og strømmen produceres uden brug af kul, vil de kunne være en fordel, men vi er meget langt fra.



Bliver elbiler populære, er der enorme anlægsudgifter - såvel økonomisk som miljømæssigt - før infrastrukturen kan følge med.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

12-01-2020 kl. 13:58

Jeg bliver så træt.

Hvor mange er det der kører 192.000 km på 8 pr i samme bil? Er vi nede i promillerne?
Så hvis du køber din bil fra ny og skifter den inden 192.000 km eller 8 år efter hvad der kommer først, så har du ingen udgift til batteriskifte for det går under garantien.

Budgettere du også med en ny vW motor inden udløb af den korte 2 års garanti? VW har da om nogen haft uheldige motorer i programmet, 1,2 og 1,4 og 1,6 og 1,8 benzin, og diverse 2,0 TDI'ere. 1,6 TDI er vist heller ikke helt fejfri.

Anlægsudgifter, har du nogen faktuel viden derom. Den ene sortseer rapporterer i diverse medier at der skal investeres som ind i helvede, hvis vi skal have 1 million elbiler. Den anden grønseer siger det er begrænset hvad det koster.

Er man sortseer, så er det vel naturligt hvad artikel man linker til. Ligesom hvis man har et mere lyst syn på sagerne, så lægger man nok sin lid mere til grønseerens artikkel.

Dette indlæg blev 12-01-2020 17:02 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-01-2020 kl. 15:00

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg bliver så træt.

Hvor mange er det der kører 192.000 km på 8 pr i samme bil? Er vi nede i promillerne?
Så hvis du køber din bil fra ny og skifter den inden 192.000 km eller 8 år efter hvad der kommer først, så har du ingen udgift til batteriskifte for det går under garantien.

Budgettere du også med en ny vW motor inden udløb af den korte 2 års garanti? VW har da om nogen haft uheldige motorer i programmet, 1,2 og 1,4 og 1,6 og 1,8 benzin, og diverse 2,0 TDI'ere. 1,6 TDI er vist heller ikke helt fejfri.

Anlægsudgifter, har du nogen faktuel viden derom. Den ene sortseer rapporterer i diverse medier at der skal investeres som ind i helvede, hvis vi skal have 1 million elbiler. Den anden grønseer siger det er begrænset hvad det koster.

Er man sortseer, så er det vel naturligt hvad artikel man linker til. Ligesom hvis man har et mere lyst syn på sagerne, så lægger man nok sin lid mere til grønseerens artikkel.

Det er ikke alle mærker, der giver 8 års garanti på batterier - og selv de, der gør, garanterer kun en vis (begrænset) restkapacitet. I praksis kan du få reduceret den i forvejen beskedne rækkevidde til 70-75% uden at garantien hjælper dig.



Man skal desuden være ualmindelig naiv, hvis man tror, at det ikke påvirker brugtprisen at garantien er ved at udløbe. Ingen ved deres fulde 5 betaler en høj pris på en brugt elbil, hvor de risikerer at skulle bruge samme sum på at udskifte batterierne - hvis de overhovedet kan skaffes længere. Er fabrikken lukket, er man på Herrens mark.



Så bliv du bare træt - det er også kedeligt at skulle forholde sig til virkeligheden. Men det kan man blive nødt til istedet for blot at lovprisen Kejserens nye Klæder i tide og utide.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-01-2020 kl. 15:04

En TSI eller TDI motor koster ca det samme som et batteri.

Jeg har købt en TSI motor, så kan jeg sgu også investere i et batteri.

I mellemtiden sparer jeg så anden service en bremseeftersyn ved den lokale bilsnedker.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-01-2020 kl. 18:38

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
En TSI eller TDI motor koster ca det samme som et batteri.

Jeg har købt en TSI motor, så kan jeg sgu også investere i et batteri.

I mellemtiden sparer jeg så anden service en bremseeftersyn ved den lokale bilsnedker.

Nu er det helt normalt, at en motor holder til mange hundredetusinde km uden praktisk forringelse. Ligeledes er det helt normalt at et batteri slides op relativt hurtigt og dag for dag taber kapacitet. Skulle du være i tvivl, så kig på din laptop eller telefon.



Det giver derfor ingen mening at sammenligne de to ting. En motor kan gå i stykker, hvis man er meget uheldig. Oftest kan den repareres for en mindre sum. Et batteri vil altid blive slidt og kan ikke repareres.



Enig i, at der kan spares på olie m.m. til service undervejs, men der kan til gengæld komme en meget stor regning på een gang efterfølgende, når batterierne er så slidt, at rækkevidden er helt uanvendelig.



De bedste har idag en rækkevidde i praksis på 300-350km. Med 70% kapacitet (som oftest er grænsen for garantien) er man nede omkring 200-250km i praksis. Ikke just brugbart til andet end lidt bykørsel til købmanden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-01-2020 kl. 19:29

Den praksis rækkevidde har du fra?
https://drive.google.com/file/d/1y6V8fAWIz6zVLQj5zfYSw8DP1Yh4ypmA/view?usp=sharing

Der var stiv kuling imod 205 km og regn i 1 time på den tur.
Turen var AAL- Aggersund- Thisted- Nykøbing- Oddersund- Lemvig-Thyborøn- Struer-Skive og med stop på Haverslev supercharger hvor billedet er taget inden jeg satte stikket i.

Der blev ladet i 8 minutter, medens jeg var på toilet og lade vandet og købe en max til de sidste 25 minutter hjem. Der var forøverigt ikke andre på nogen af de andre 11 ladestandere.

Grunden til din mobil's batteri ikke holder er at du lader den til 100% på daglig basis og lader den som regel ligge med fuldt batteri natten over. Dertil har jeg aldrig hørt om en mobil med aktiv køl på batteriet.
Dog har jeg bemærket at Iphone's nye opdatering laver lidt batterimanagemt for dig. Den lader til 80% om aftenen for at stoppe ladningen til kl 04:30 hvorefter den så lades helt op og "kun" ligger max charged i et par timer istedet for 10.

Det er helt sikkert rigtigt at batterierne mister kapacitet over tid, jeg har bare ikke bemærket noget fald indtil nu.
Men det er ligeså sikkert, at en 150 hk motor heller ikke har 150 hk efter 200.000 km.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

13-01-2020 kl. 20:00

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er ikke alle mærker, der giver 8 års garanti på batterier - og selv de, der gør, garanterer kun en vis (begrænset) restkapacitet. I praksis kan du få reduceret den i forvejen beskedne rækkevidde til 70-75% uden at garantien hjælper dig.



Man skal desuden være ualmindelig naiv, hvis man tror, at det ikke påvirker brugtprisen at garantien er ved at udløbe. Ingen ved deres fulde 5 betaler en høj pris på en brugt elbil, hvor de risikerer at skulle bruge samme sum på at udskifte batterierne - hvis de overhovedet kan skaffes længere. Er fabrikken lukket, er man på Herrens mark.



Så bliv du bare træt - det er også kedeligt at skulle forholde sig til virkeligheden. Men det kan man blive nødt til istedet for blot at lovprisen Kejserens nye Klæder i tide og utide.

Det er sjovt som du er så bekymret for Teslas forestående konkurs. I dag er kursen røget over 517 dollar, så markedet deler åbenbart ikke helt dit sortsyn.

Din anden store bekymring ang batteriernes holdbarhed, så er der jo set eksempel på et batteri der har holdt over 1 mio km (godt nok ikke en ren elbil, men en hybridbil) 1 mio km er vel også en acceptabel holdbarhed - de fleste biler er jo skrottet inden da.

Tilgengæld er det (som J R også påpeger) naivt at sammenligne batteriet med det fra en telefon

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-01-2020 kl. 20:20

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det er sjovt som du er så bekymret for Teslas forestående konkurs. I dag er kursen røget over 517 dollar, så markedet deler åbenbart ikke helt dit sortsyn.

Din anden store bekymring ang batteriernes holdbarhed, så er der jo set eksempel på et batteri der har holdt over 1 mio km (godt nok ikke en ren elbil, men en hybridbil) 1 mio km er vel også en acceptabel holdbarhed - de fleste biler er jo skrottet inden da.

Tilgengæld er det (som J R også påpeger) naivt at sammenligne batteriet med det fra en telefon

Ja, og vi har set virksomheder solgt for milliarder for at gå konkurs efter et par år. Det siger ikke rigtigt noget. Du er nødt til at lære at kigge på tingene i et lidt større perspektiv.

Batteriteknologien er den samme - så jo: Du kan sammenligne direkte. At et battergi iflg. en reklame eksisterer i en benzindrevet bil efter en XX km siger intet om batteriets kapacitet. Det kan reelt være 5%



Naivitet er at tro på reklamer - og at tro, at batterier ikke slides.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-01-2020 kl. 20:23

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Den praksis rækkevidde har du fra?
https://drive.google.com/file/d/1y6V8fAWIz6zVLQj5zfYSw8DP1Yh4ypmA/view?usp=sharing

Der var stiv kuling imod 205 km og regn i 1 time på den tur.
Turen var AAL- Aggersund- Thisted- Nykøbing- Oddersund- Lemvig-Thyborøn- Struer-Skive og med stop på Haverslev supercharger hvor billedet er taget inden jeg satte stikket i.

Der blev ladet i 8 minutter, medens jeg var på toilet og lade vandet og købe en max til de sidste 25 minutter hjem. Der var forøverigt ikke andre på nogen af de andre 11 ladestandere.

Grunden til din mobil's batteri ikke holder er at du lader den til 100% på daglig basis og lader den som regel ligge med fuldt batteri natten over. Dertil har jeg aldrig hørt om en mobil med aktiv køl på batteriet.
Dog har jeg bemærket at Iphone's nye opdatering laver lidt batterimanagemt for dig. Den lader til 80% om aftenen for at stoppe ladningen til kl 04:30 hvorefter den så lades helt op og "kun" ligger max charged i et par timer istedet for 10.

Det er helt sikkert rigtigt at batterierne mister kapacitet over tid, jeg har bare ikke bemærket noget fald indtil nu.
Men det er ligeså sikkert, at en 150 hk motor heller ikke har 150 hk efter 200.000 km.

Virkelighedens tests - foretaget af uafhængige kilder og ikke fanboys og reklamefolk.



Køling på batterierne er kun nødvendig pgr. af hurtigladning. Den forlænger reducerer skaderne på batterierne, men forhindrer ikke slidtage.



Det er rigtigt, at mere intelligent ladning kan forlænge levetiden - men ikke nok til at forhindre nedbrydningen af batterierne. Det vil du erfare - dyrt - hvis du beholder din ellert.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-01-2020 kl. 22:30

Jeg er nu rimelig sikker på køling og varme på batteri er medvirkende til forlængelse af levetid og begrænsing af degradering.

Men det virker det til du har styr på.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-01-2020 kl. 22:51

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Jeg er nu rimelig sikker på køling og varme på batteri er medvirkende til forlængelse af levetid og begrænsing af degradering.

Men det virker det til du har styr på.

Køling og varme af batterierne i en bil er for at kompensere for de hårde vilkår med hhv. frost og høje temperaturer, enorme strømtræk og ladning med op til 250.000W. Det er langt, langt hårdere behandling end en mobiltelefon udsættes for - selv med køling/varme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

D. Egeberg Olesen

D. Egeberg Olesen
bruger siden
14-06-2006

14-02-2020 kl. 23:32

Egentligt synd at en ret god informativ tråd omkring brugt Tesla køb kan blive så mudret af nogen der ikke har nogen anden interesse i tråden end at prøve at pudse deres egen ego af.

godt med lidt brugbart info omkring køb af model s brugt kontra model 3 fra ny.

jeg har netop prøvet model 3 Dual motor performance, og det er en fantastisk bil.

jeg overvejer dog en brugt s, men jeg har mine forbehold. Det ER netop en dyr bil at få lavet noget på. Nok også derfor forsikringen ofte er 2-3 gange højere end på en alm. benziner.

men når det er sagt, så er der altid en risiko ved at købe en brugt bil. "Finpudset" teknologi eller ej.

jeg er af den opfattelse at for at slå sig fast på markedet laver feks. Tesla et bedre produkt end de "gamle drenge" som er fastlåst af en helt anden tankegang. Og hvor man skal tjene så meget som muligt med den vante opskrift.
jeg ser det klart som posetivt at de blander sig og med et ganske fint produkt.



jeg har sværget til benzin guderne i mange år, men må sige at det helt klart er el/brint i fremtiden, og man må sige at dem der kører model s stadig ikke har savet bilerne over i anmeldelser osv. jo bare bevidner at det er en god bil.
Så kan man altid være bagklog og klynge sig til sin overbevisning om at ens egen bil er det bedste der nogen sinde er sket for bilindustrien, og fred være med det. Men hold k.... man må gå glip af meget i den her verden ved at stå på mål for sine dyrebare principper.

jeg skal helt klart have Tesla. Nu skal jeg bare have prøvet et par model s og så er jeg eldrevet Fremover. Det troede jeg alligevel aldrig jeg ville have sagt for bare et par år siden.
min tvivl røg da jeg først prøvede en ren elbil, så derefter en Tesla. Man skal aldrig være for stolt til at indrømme man måske har taget fejl. jeg elsker stadig min "for sjov bil" på benzin, og den vil jeg nok aldrig skille mig af med, men til hverdag er fremtiden el.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-02-2020 kl. 09:31

D. Egeberg Olesen

bruger siden
14-06-2006

skrev:
Egentligt synd at en ret god informativ tråd omkring brugt Tesla køb kan blive så mudret af nogen der ikke har nogen anden interesse i tråden end at prøve at pudse deres egen ego af.

godt med lidt brugbart info omkring køb af model s brugt kontra model 3 fra ny.

jeg har netop prøvet model 3 Dual motor performance, og det er en fantastisk bil.

jeg overvejer dog en brugt s, men jeg har mine forbehold. Det ER netop en dyr bil at få lavet noget på. Nok også derfor forsikringen ofte er 2-3 gange højere end på en alm. benziner.

men når det er sagt, så er der altid en risiko ved at købe en brugt bil. "Finpudset" teknologi eller ej.

jeg er af den opfattelse at for at slå sig fast på markedet laver feks. Tesla et bedre produkt end de "gamle drenge" som er fastlåst af en helt anden tankegang. Og hvor man skal tjene så meget som muligt med den vante opskrift.
jeg ser det klart som posetivt at de blander sig og med et ganske fint produkt.



jeg har sværget til benzin guderne i mange år, men må sige at det helt klart er el/brint i fremtiden, og man må sige at dem der kører model s stadig ikke har savet bilerne over i anmeldelser osv. jo bare bevidner at det er en god bil.
Så kan man altid være bagklog og klynge sig til sin overbevisning om at ens egen bil er det bedste der nogen sinde er sket for bilindustrien, og fred være med det. Men hold k.... man må gå glip af meget i den her verden ved at stå på mål for sine dyrebare principper.

jeg skal helt klart have Tesla. Nu skal jeg bare have prøvet et par model s og så er jeg eldrevet Fremover. Det troede jeg alligevel aldrig jeg ville have sagt for bare et par år siden.
min tvivl røg da jeg først prøvede en ren elbil, så derefter en Tesla. Man skal aldrig være for stolt til at indrømme man måske har taget fejl. jeg elsker stadig min "for sjov bil" på benzin, og den vil jeg nok aldrig skille mig af med, men til hverdag er fremtiden el.

Jeg tror, at du helt har misforstået noget.



At man ikke hovedkuls forelsker sig i en ufærdig teknologi, der sælges på forkerte præmisser om at være "grøn", betyder ikke, at man mener, at den gamle teknologi er den eneste vej. Det handler blot om at se igennem hype, reklametrommer og "Kejserens nye Klæder" og forholde sig kritisk.



Der var også engang, at nogle mente, at gasdrift var det eneste ene. Der blev bygget tankanlæg over hele landet og folk investerede i gasbiler. Idag er de væk - sammen med hypen.



Tesla har sat en masse igang, og de har været banebrydende på en række områder. Til gengæld har de ikke den store erfaring med at bygge biler, hvilket ses tydeligt under den polerede skal. Samlekvaliteten er ofte tvivlsom, og der er mange hovsa-løsninger. Til gengæld er den elektroniske del langt fremme ifht. den gl. bilindustri.



Meget tyder på, at der satses stort på elbiler. Hvorvidt det fører til bedre batterier, bedre ladning og mere bæredygtig elproduktion, vil tiden vise. Vi kan kun håbe.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

D. Egeberg Olesen

D. Egeberg Olesen
bruger siden
14-06-2006

15-02-2020 kl. 23:03

Nej, ingen misforståelser her. jeg skrev iøvrigt ikke til dig, men til tråden som helhed.

Du har jo brugt godt 50 posts på at udpensle din mening om noget du tydeligvis ikke har andet viden om end det du har læst dig til, så jeg ved godt hvor du står på spørgsmålet. Det virker bare som om du har bidt dig så hårdt fast i din egen hale at du skal forsvare din overbevisning med næb og klør.

og jeg er faktisk også ligeglad, især med hvad du Mener.

andre har måske en anden mening, erfaring og måske endda også Tesla og kan byde ind med noget mere relavant end det du kommer med.

jeg kom for at læse lidt omkring ejerskabet af sådan en brugt krabat, eller om man skulle købe ny istedet.




jeg fik lidt at tænke over, Og et flashback til Nørgaards netfix når de læser nationen citater op.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2020 kl. 14:11

D. Egeberg Olesen

bruger siden
14-06-2006

skrev:
Nej, ingen misforståelser her. jeg skrev iøvrigt ikke til dig, men til tråden som helhed.

Du har jo brugt godt 50 posts på at udpensle din mening om noget du tydeligvis ikke har andet viden om end det du har læst dig til, så jeg ved godt hvor du står på spørgsmålet. Det virker bare som om du har bidt dig så hårdt fast i din egen hale at du skal forsvare din overbevisning med næb og klør.

og jeg er faktisk også ligeglad, især med hvad du Mener.

andre har måske en anden mening, erfaring og måske endda også Tesla og kan byde ind med noget mere relavant end det du kommer med.

jeg kom for at læse lidt omkring ejerskabet af sådan en brugt krabat, eller om man skulle købe ny istedet.




jeg fik lidt at tænke over, Og et flashback til Nørgaards netfix når de læser nationen citater op.

Det er jo så forskellen: Jeg sætter mig rent faktisk ind i tingene i stedet for at sluge reklamerne råt. Men hvis det er reklamesnak og fanboys ros af eget valg, så læs gerne det istedet - det er ikke alle, der bryder sig om nuancer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Schultz

Flemming Schultz
bruger siden
20-03-2012

27-10-2021 kl. 11:43

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Med 35kkm om året er det en "no brainer" Du bruger idag mindst 1700 liter diesel = 17000 kr.
Med EON abonnement koster det 12x579= ca 7000.

MEN EON refunderer dine brugte kW med 2,33 kr. Dvs. hvis du laver lidt elindkøb, så kan du scoore ca 65 øre pr kW, eller 35000km/5= 7000 kW gange 0,65kr= ca 4500 kr tilbage af de 7000 for abonnementet.

Du vil altså kunne køre dine 35.000 km for en udgift på 2500 kr istedet for 17.000.

Forsikring er dyr, men prøv eks FDM forsikring. De er til at tale med. Mit eget tilbød 8200 med 3500 i selvrisiko, men da den dukkede op, var den blevet til 10800. Kunne ikke nå at skifte. Så det sker ved hovedforfald til november. Fatter ikke forretningsgangen, en kunde har en 100.000 dyrere benziner, som koster det halve i forsikring, har været kunde i 16 år uden skader, ligger 25.000 i kassen om året. Alligevel vil man ikke lave en lignende forsikring fordi det hedder en Tesla. ??

Det kan kun gå for langsomt TI.

Om der kommer konkurrence fra de etablerede...... Det ser ikke umiddelbart sådan ud. Mercedes EQC har en real range på noget under 300.
Audi Etron har vildledt forbrugerne med deres ladeevne. Den er ca 80% langsommere til at lade km i forhold til eks en model 3. Nok mest fordi den er hamrende uøkonomisk.

eNiro + Kona er der 12+ måneders leveringstid på og kan kun lade med 3,7 kW hjemme.

du skriver en Mercedes EQC400 har en reel rækkevudde på under 300 nu er min 2 år gammel og har kørt 25000 km og kører blandet motorvej og by landevej og gennemsnit aldrig været under 385 km, så måske er ejerne de bedste til at teste rækkevidde. I øvrigt rigtig glad for bilen, service hos Mercedes og ingen støj eller irriterende fejl. Opladning hurtig og hjemmeladning og forvarmning nemt og perfekt med Mercedes Me app. Ikke for at jeg vil tale dårligt om Tesla som jeg har stor respekt for, deres holdning til kunder er bare mere One Line please.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

O.G Pedersen

O.G Pedersen
bruger siden
24-05-2020

27-10-2021 kl. 12:57

Peter Jørgensen

bruger siden
15-08-2006

skrev:
Så vidt jeg ved, må en Tesla (som mange andre el og hybridbiler) ikke udstyres med krog, da den ikke er typegodkendt til det. Der kommer dog flere og flere hybrid'er der må.

Jeg har ihvertfald mødt flere Tesla S og 3 modeller med trailer på genbrugspladsen, så det tror jeg ikke er et problem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

27-10-2021 kl. 14:26

Hej Flemming.

Uden at kende din kørestil eller mønster. Men jeg anslår at du kører pænt, og gerne lange ture. Hvad er dit snit over de 25.000km? Wh/km?

Det er muligt Mercedes værkstederne er bedre til kundeservice. Men har nogle bekendte der lånte en EQC af andre bekendte, til at køre i en uge, inden de ville beslutte sig.

De kørte 6 timer, så kom der fejl, og efter aftale med ejeren, så kørte de til Mercedes. Som ikke kunne afhælpe eller for den sagsskyld fejlfinde på vognen.
Så de sprang elbil over i denne omgang.

Model S MÅ IKKE trække trailer. Den KAN sagtens, men er ikke LOVLIGT. Model 3 napper 1000 på krogen. Model Y tager 15 eller er det 1600 på krogen.

Har forøvrigt rundet yderligere 105kkm i model 3. Still loving it. Specielt det OTA, Over the air, opdatering. Hvor man er fri for at skulle ind i synagogen og blive bonnet for unødvendige udgifter.

Dette indlæg blev 27-10-2021 19:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-10-2021 kl. 01:40

Slettet

Dette indlæg blev 28-10-2021 01:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Flemming Schultz

Flemming Schultz
bruger siden
20-03-2012

25-11-2021 kl. 14:57

Flemming Schultz

bruger siden
20-03-2012

skrev:
du skriver en Mercedes EQC400 har en reel rækkevudde på under 300 nu er min 2 år gammel og har kørt 25000 km og kører blandet motorvej og by landevej og gennemsnit aldrig været under 385 km, så måske er ejerne de bedste til at teste rækkevidde. I øvrigt rigtig glad for bilen, service hos Mercedes og ingen støj eller irriterende fejl. Opladning hurtig og hjemmeladning og forvarmning nemt og perfekt med Mercedes Me app. Ikke for at jeg vil tale dårligt om Tesla som jeg har stor respekt for, deres holdning til kunder er bare mere One Line please.
Jeg har også en EQC400 og er meget tilfreds, kører i gennemsnit aldrig under 380 og kører ikke i indersporet efter en lastbil, kører det man må på motorvej og følger trafikken som jeg altid har gjort på landevej, er meget tilfreds og den har aldrig fejlet noget de 23000 km jeg har kørt, men mange udtaler sig om noget de ikke selv har ejet, kun hørt eller læst om, det er en fantastisk El bil og den kører bedre end min tidligere S model.
Kan ikke udtale mig om Tesla,som sikkert også er en dejlig bil, den passer bare ikke til vort brug, den ene er for stor og den anden for lille og den nye Y var ikke kommet da vi købte EQC400 modelllen,

Dette indlæg blev 25-11-2021 14:58 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

25-11-2021 kl. 19:37

På Spritmonitor opgives den til gennemsnitlig ca 29 kW/100 km, tilsvarende 290 Wh/km.

Ifølge Ev databasen har en EQC400 4matic 85 kW batteri, hvoraf 80 kWh er usable.
https://ev-database.org/car/1135/Mercedes-EQC-400-4MATIC

Med spritmonitors gennemsnitsforbrug, så render den i gennemsnit ca 3,44 km på en KWh.
https://www.spritmonitor.de/de/uebersicht/28-Mercedes-Benz/1854-EQC.html?fueltype=5&powerunit=2

Med 80 kWh så bør gennemsnittet for en fuld batteripakke være omkring 275 km.

Så er den aller bedste rapporterede 24,01 kWh/100 km. Hvilket svarer til ca 333 km på en fuld pakke.

Det er selvfølgelig muligt at Spritmonitor ikke er sammenlignelig med DK forhold, ligesom Ev Databasen kan tage fejl med de 80Kwh usable.

380 km på en opladning er et gennemsnit svarende til 21 kWh/100 km eller 210 Wh/km.
Der er dog også nogen der kan få væsentlig bedre økonomi ud af en bil end jeg kan.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

20-12-2021 kl. 16:55

Meget interessant historie, i forhold til denne tråd om hvor forfærdelig nogen mener el-bilers holbarhed er.


https://blog.bilbasen.dk/ugens-fund-tesla-taxa-424047/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

22-12-2021 kl. 15:57

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Meget interessant historie, i forhold til denne tråd om hvor forfærdelig nogen mener el-bilers holbarhed er.


https://blog.bilbasen.dk/ugens-fund-tesla-taxa-424047/

Tjah - 2 motorer og et utal af andre ting skiftet.



En optimistisk rækkevidde på 240km (mod de opgivne 509km) - jo-jo - det fortæller jo tydeligt en historie om evig holdbarhed på såvel Tesla'er som batteri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

22-12-2021 kl. 18:38

Alle på garantien, så hvor er tårerne?

Den sidste motor har immervæk gået 340.000 km og batteriet har ganske imod al lokal viden alligevel ikke brækket sig på 526.000 km.

Dette indlæg blev 22-12-2021 18:41 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-12-2021 kl. 08:17

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Alle på garantien, så hvor er tårerne?

Den sidste motor har immervæk gået 340.000 km og batteriet har ganske imod al lokal viden alligevel ikke brækket sig på 526.000 km.

Det er fint, at det er klaret på garantien, men til ulempe alligevel. Dog er han sluppet for en del serviceeftersyn undervejs, men en Taxa må helst ikke stå stille - garanti eller ej.



Batteriet er slidt op - helt som forventet. Intet usædvanligt i det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

23-12-2021 kl. 16:06

Denne gut fra Finland var ikke tilfreds med prisen på et nyt batteri, så han kom af med bilen.

https://www.boosted.dk/vred-tesla-ejer-spraenger-sin-bil-i-luft-med-30-kg-dynamit/

Dette indlæg blev 23-12-2021 16:09 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

23-12-2021 kl. 18:23

Kim Kristensen

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Denne gut fra Finland var ikke tilfreds med prisen på et nyt batteri, så han kom af med bilen.

https://www.boosted.dk/vred-tesla-ejer-spraenger-sin-bil-i-luft-med-30-kg-dynamit/

Ha ha ja det er selvfølgelig også en mulighed 😂 det er der vidst også nogle id3 ejere som har haft lyst til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

23-12-2021 kl. 20:53

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er fint, at det er klaret på garantien, men til ulempe alligevel. Dog er han sluppet for en del serviceeftersyn undervejs, men en Taxa må helst ikke stå stille - garanti eller ej.



Batteriet er slidt op - helt som forventet. Intet usædvanligt i det.

Til trods for at batteriet der (ifølge dig) er slidt op, så har det stadig efter 526.00km brug en længere rækkevidde end mange af de fabriksnye elbiler på markedet.
Og 240km under hårde forhold, og 330km rækkevidde under gunstige forhold, er vel stadig nok for langt hovedparten af bilisterne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-12-2021 kl. 22:32

Excactly @sø.

Den er 9 år gammel, kan du forestille dig VW, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroen, Ford, BMW, Mercedes etc. grine af dig når du står med en 9 år gammel forbrændingsmotor der brænder af til 90.000 kr?

Jeg ved i hvertfald hvordan Skoda og Importør totalt ignorere eller benægter kendskab til TSI gate da vores TSI stod af på kæden! Den var ikke 9 år.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jacob Larsen

Jacob Larsen
bruger siden
20-05-2017

23-12-2021 kl. 23:05

Overser jeg noget ift tesla-taxaen og garanti?
Inde på deres hjemmeside skriver Tesla, at der er 8 års garanti på batteri og drivenhed. Men "kun" 4 år/80000km på basisgarantien.
så når den fx har fået skiftet skærme i 2021 og bakkamera i 2020, er det vel noget, som indehaveren selv har betalt for?

Eller har Tesla forringet deres garanti siden 2015?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

23-12-2021 kl. 23:31

Jacob Larsen

bruger siden
20-05-2017

skrev:
Overser jeg noget ift tesla-taxaen og garanti?
Inde på deres hjemmeside skriver Tesla, at der er 8 års garanti på batteri og drivenhed. Men "kun" 4 år/80000km på basisgarantien.
så når den fx har fået skiftet skærme i 2021 og bakkamera i 2020, er det vel noget, som indehaveren selv har betalt for?

Eller har Tesla forringet deres garanti siden 2015?

I sin tid var der laaaaang garanti på snart sagt alt. I mellemtiden er der kommet mere begrænsede garantier på eks TAXA kørsel.

Hvorom en skærmskifte efter 500+ kkm koster vel 12k og bakkamera koster vel 3-4.000. Hvori er det du ser problematikken?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

24-12-2021 kl. 08:26

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Excactly @sø.

Den er 9 år gammel, kan du forestille dig VW, Audi, Seat, Skoda, Peugeot, Citroen, Ford, BMW, Mercedes etc. grine af dig når du står med en 9 år gammel forbrændingsmotor der brænder af til 90.000 kr?

Jeg ved i hvertfald hvordan Skoda og Importør totalt ignorere eller benægter kendskab til TSI gate da vores TSI stod af på kæden! Den var ikke 9 år.

ja der burde være noget længere garanti på biler i EU, måske minimum 5 år. måske tesla inddirekte presser tyskerne til det, når de åbner den nye bilfabrik ved berlin i det nye år ?
Tror ihvertfald, at bilproducenterne i europa har fået noget at tænke over og spændende om de alle sammen kan overleve?

imens presser korea også voldsomt på med deres biler som har god teknik og garanti.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-12-2021 kl. 13:32

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Til trods for at batteriet der (ifølge dig) er slidt op, så har det stadig efter 526.00km brug en længere rækkevidde end mange af de fabriksnye elbiler på markedet.
Og 240km under hårde forhold, og 330km rækkevidde under gunstige forhold, er vel stadig nok for langt hovedparten af bilisterne.

Der er meget langt fra 509km til 240 optimistiske km - og nej - det er ikke længere end "mange" fabriksnye.



Når man så lige husker, at man ikke må køre den længere ned end 10-20% og ikke lade mere end til 80-90% for ikke at skade batteriet yderligere, er vi langt under 200km i reel rækkevidde - og så skal man være heldig, hvis der er en (lyn)lader hvor strømmen slipper op. Skal man køre efter ladestandere (da de jo ikke står på alle gadehjørner (endnu) er den reelle, praktiske rækkevidde endnu kortere.



Så ja: det er slidt op - og kun "tilstrækkeligt", hvis man reelt ikke har behov for en bil.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-12-2021 kl. 13:36

s ø

bruger siden
08-01-2020

skrev:
ja der burde være noget længere garanti på biler i EU, måske minimum 5 år. måske tesla inddirekte presser tyskerne til det, når de åbner den nye bilfabrik ved berlin i det nye år ?
Tror ihvertfald, at bilproducenterne i europa har fået noget at tænke over og spændende om de alle sammen kan overleve?

imens presser korea også voldsomt på med deres biler som har god teknik og garanti.

De europæiske producenter er ikke presset af en nicheproducent som Tesla. Koreanerne har i mange år haft lang garanti uden at det har presset dem. Garantien svinger også fra marked til marked.



Når alt kommer til alt, er der kun kunderne til at betale for garantien - og det er en mulighed for de fleste mærker idag at tilkøbe den ekstra garanti - evt. som en del af en serviceaftale.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

24-12-2021 kl. 13:39

Du sammenligner 509 NEDC km med reelt forbrug.

Lidt ligesom når en forbrændings motor er opgivet 17,9 kml NEDC og reelt går 11,5(12,5 hvis du kører med et æg mellem fod og pedal, sol og vind i ryggen og ned af bakke)

Eller for den sagsskyld når diesel var opgviet til 33,3 kml, men var heldige hvis en tankfuld blev til 22-23 kml.

Den Taxa har formentlig ikke gået meget over 300 km på ren motorvej , men måske 400 i by og landevejskørsel.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

s ø

s ø
bruger siden
08-01-2020

24-12-2021 kl. 14:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
De europæiske producenter er ikke presset af en nicheproducent som Tesla. Koreanerne har i mange år haft lang garanti uden at det har presset dem. Garantien svinger også fra marked til marked.



Når alt kommer til alt, er der kun kunderne til at betale for garantien - og det er en mulighed for de fleste mærker idag at tilkøbe den ekstra garanti - evt. som en del af en serviceaftale.



vent og se for det er jo kunderne og deres anmeldelser som er det vigtigste. Tesla er ikke kun en nicheproducent mere, den tid er forbi. Iøvrigt bruger vw næsten 4 gange så lang tid på at lave en bil som Tesla gør og det er også et stort problem for vw i fremtiden.
bliver spændende at se, hvem der får ret i det her og jeg indrømmer gerne, hvis jeg tager fejl, jeg er bare interesseret i at få de bedste biler på vejene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

25-12-2021 kl. 13:45

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Du sammenligner 509 NEDC km med reelt forbrug.

Lidt ligesom når en forbrændings motor er opgivet 17,9 kml NEDC og reelt går 11,5(12,5 hvis du kører med et æg mellem fod og pedal, sol og vind i ryggen og ned af bakke)

Eller for den sagsskyld når diesel var opgviet til 33,3 kml, men var heldige hvis en tankfuld blev til 22-23 kml.

Den Taxa har formentlig ikke gået meget over 300 km på ren motorvej , men måske 400 i by og landevejskørsel.

Utroligt, som kærlighed kan gøre blind. Du vil finde på hvad som helst for at tale din afgud op.



Det sjove er, at havde jeg skrevet at en ny Tesla ikke kunne køre mere end 300km på en opladning, ville du også have fundet på søforklaringer for, at den naturligvis sagtens kunne køre de opgivne 509km - og sikkert mere, men når det nu handler om batterislidtage, har den pludselig aldrig kunne køre mere.



Kan du ikke selv se, at det bliver meget desperat?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

25-12-2021 kl. 13:50

s ø

bruger siden
08-01-2020

skrev:
vent og se for det er jo kunderne og deres anmeldelser som er det vigtigste. Tesla er ikke kun en nicheproducent mere, den tid er forbi. Iøvrigt bruger vw næsten 4 gange så lang tid på at lave en bil som Tesla gør og det er også et stort problem for vw i fremtiden.
bliver spændende at se, hvem der får ret i det her og jeg indrømmer gerne, hvis jeg tager fejl, jeg er bare interesseret i at få de bedste biler på vejene.

Jeg er sikker på, at Tesla med flere er med til at skubbe til konkurrencen og få de etablerede til at stramme sig an - og dermed får vi generelt bedre biler, som jeg er helt enig i, er det mest interessante.



Men Tesla producerer så få biler, at det ikke er reel konkurrence for de øvrige.De er end ikke i top 15: https://www.factorywarrantylist.com/car-sales-by-manufacturer.html



Hvor hurtigt Tesla kan producere en bil, er vist ikke en god målestok, når de er berygtet for en meget ringe samlekvalitet og dårlig kvalitet generelt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-12-2021 kl. 10:33

“Enkelte” tager Tesla ganske alvorligt ;-)
”He made it clear that Tesla does electric vehicles better than anyone”:

https://electrek.co/2021/11/08/ford-ceo-praises-tesla-internal-meeting-no-one-does-ev-better/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-12-2021 kl. 11:08

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
“Enkelte” tager Tesla ganske alvorligt ;-)
”He made it clear that Tesla does electric vehicles better than anyone”:

https://electrek.co/2021/11/08/ford-ceo-praises-tesla-internal-meeting-no-one-does-ev-better/

Det gør ikke Tesla til en trussel for de øvrige så længe de kun er et komma i statistikken.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-12-2021 kl. 11:39

https://insideevs.com/news/544766/world-top-oem-sales-2021q1q3/

Det er muligt, men de er ligegodt den største producent af elbiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-12-2021 kl. 14:03

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
https://insideevs.com/news/544766/world-top-oem-sales-2021q1q3/

Det er muligt, men de er ligegodt den største producent af elbiler.

Elbiler er stadig kun en parantes i det samlede bilsalg. Samtlige elbiler til sammen fra alle producenter er ca. 10% af salget fra de 5 største producenter.



VW, der kun lige er startet på elbiler, er allerede næsten på niveau med Tesla, og efterhånden som de øvrige etablerede går igang, forsvinder Tesla ned i statistikken.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-12-2021 kl. 14:13

Oraklet har talt.

Var det noget med den tidligere spådom, var der ikke i maaaaaaange år frem ville komme nævneværdigt med elbiler på vejene?

Faktisk har der i perioden januar-30. november af alle solgte været 45 % el/hybrid biler.

Af de 45% er der ca 45% rene elbiler, eller svarende til ca 20% af det samlede salg.

Det var ligegodt satans!

Dette indlæg blev 28-12-2021 14:29 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

29-12-2021 kl. 10:15

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Oraklet har talt.

Var det noget med den tidligere spådom, var der ikke i maaaaaaange år frem ville komme nævneværdigt med elbiler på vejene?

Faktisk har der i perioden januar-30. november af alle solgte været 45 % el/hybrid biler.

Af de 45% er der ca 45% rene elbiler, eller svarende til ca 20% af det samlede salg.

Det var ligegodt satans!

Og de udgør nu 1-2% af den samlede bilpark efter 10 år, så hvad er det, du forsøger at "bevise"? At voldsomme subidier kan få nogle få til at vælge en ufærdig teknologi?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg