Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Brug blinklyset.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-10-2002 kl. 13:54

Jeg kan helt tilslutte mig opfattelsen af at en del glemmer at bruge blinklyset, eller bruger det forkret. Jeg er ikke selv den der bruger blinklyset nå jeg kører ind på en motorvej, men det er nu med vilje. Jeg vil håbe at det er ret entydigt hvad jeg er ude på nå jeg kommer kørende på en tilkørsel, ellers vil jeg mene at det er de få der ikke kan regne det ud som er en sikkerhedsrisiko. Nå jeg skal af motorvejen bruger jeg altid blinklyset i god tid, for man letter jo ofte foden fra speederen lidt inden afkørelsen og så er de bagvedkørende advaret. Nå jeg og andre skal overhale burde det faktisk ikke være nødvendigt at bruge blinklyset, man må kun skifte vognbane hvis det kan ske uden at genere andre og hvis man holder sig til det er der jo heller ikke nogen at advare nå man gør det. Jeg bruger nu selv blinklyset nå jeg skal overhale (eller i øvrigt skifte bane mod venstre) selv om jeg først har orienteret mig i spejlene og ved at se over skuldren, det er ud fra det faktum at jeg sgu'' heller ikke er perfekt så hvis jeg trods alt overser en så har jeg da blinket inden og derved givet den bagfrakommende længre tid og flere meter at reagere og bremse på. Nå jeg trækker til højre efter en overhaling bruger jeg ikke blinklys, men jeg trækker også ind nå det er muligt uden at give den jeg har overhalet et chock. Det er kun hvis man ikke trækker ind nå det er muligt og forsvarligt at folk begynder at overhale inden om, eller hvis det er en af de få som vi sikkert alle har mødt der bare skal forbi for en hver pris. Men jeg må tilstå at jeg også syntes at dem som bremser og så blinker 10 meter før et sving, eller først begynder at blinke nå de er kørt ind i svingbanen er nogle fjolser. Til gengæld møder jeg næsten dagligt dem der mener at bare man blinker så kan man skifte vognbane, de blinker og drejer og overlader det så til de bagfrakommende at rede trådene ud i form af mere eller mindre hårde opbremsninger. Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jens A

Jens A
bruger siden
06-01-2004

06-10-2002 kl. 13:54

Jeg vil komme med et godt råd til alle billister. BRUG BLINKLYSET. Brug det når i skal på og af motorvejen Brug det når i overhaler og når i er færdige med overhalingen. Alt dette skal ses ud fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt. Folk i dag er alt for egoistiske på vejene, de trækker ind og ud som gale, og i sidste ende har de måske sparret 1 minut. Tag dog for pokker og vis hensyn til andre mennesker på vejene. Jeg er selv godt 2 meter høj og vejer 110 kilo, så jeg er ikke bange for at sige at jeg viser hensyn. Og kommer der en dag hvor der er en af disse tossehoveder og påkører mig fordi han ikke tager hensyn eller kører som en idiot, så må jeg tage en evt. voldsdom, for han får et lag tæsk. Hvad mener i om folks hensynsløse kørsel på landevejene?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Benny Due

Benny Due
bruger siden
09-10-2003

19-02-2007 kl. 08:21

Hvad med bare af følge færdselsloven, det kommer alle vel længst med,
og så burde du måske tage et kursus i at lære at styre dit temprement!,
der er jo næppe nogen der kører galt med vilje, og hvordan kan det være at lige nøjagtig du er i stand til at dømme om andres kørsel er rigtig eller forkert ??? bare udtalelsen om at ville give andre " et lag tæsk" tyder på at du ikke er voksen nok til at køre bil/ færdes frit!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

31-07-2007 kl. 13:00

Jeg bifalder absolut ikke at man truer andre mennesker med at tage en voldsdom for at få styr på sit eget adrenalin, når det så er sagt vil jeg give Jens Andersen ret i at der vises ALT for lidt hensyn til hinanden i trafikken.
Jeg kører selv 2x125 km dagligt på E20/E45 og er ofte torsdag og fredag eftermiddag skræmt fra vid og sans når jeg kommer hjem. Der bliver ganske enkelt kørt fuldstændig hjernedødt, herunder alt for tæt kørsel - resultatet heraf kan jævnligt ses i nødsporet hvor der holder adskillige biler med buler foran og bagpå.
Til Kim Kristensen: Hvorfor ikke bare bruge blinklyset hver gang det kan hjælpe enten dig selv eller andre, eller kører du måske i en bil hvor blinklyset slides hurtigere..?? Og PLEASE vil du ikke nok lade være med at lette foden inden du er på frakørselsrampen...der er rigeligt med plads at bremse på og de bagvedkørende kan således holde deres fart.
For at vende tilbage til brug af blinklyset så er det lovpligtigt at give signal (blinklys) når der skiftes vognbane. Denne del blev lovpligtig samtidig med at vi fik lov at køre 130 på de danske motorveje..hvilket vi jo alle er glade for.
Brug dog nu bare det blinklys uden skelen til hvad andre tror og mener, det kan jo være, som Kim Kristensen også skriver, at det lige en den detalje der skal til for at undgå et uheld hvis man selv fejler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

03-08-2007 kl. 11:25

Jeg kan helt tilslutte mig holdningen om at motorvejskørsel på autobahn er mere smidigt end i DK.
Jeg tror dog desværre problemet bunder i, at der mange billister i Danmark, til forskel fra Tyskland, der føler sig krænket hvis man er på vej til at blive overhalet af en i høj fart.
Pludselig mener de mest rolige familiefædre (og -mødre) at de skal agere politibetjent og istedet for at lette på speederen så de bagfrakommende med højere hastighed kan komme fordi, så blinker man kortvarigt til venstre for at retfærdigøre at man trækker ud foran en anden som så må "op på bremsen".
Personligt forsøger jeg at tilpasse min fart (både op og ned) således jeg kan trække ud i venstre bane når det passer med den øvrige trafik.
Det har i øvrigt også reduceret brændstof-forbruget væsentligt......
men det er jo en anden sag.
(Jeg vil hellere køre Flensburg-Munchen end Kolding-Århus)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

03-08-2007 kl. 23:59

Det gør jeg også og det er ulovligt ikke at gøre det, selv om det kan svært at se i den daglige trafik. Jeg tør ikke gætte på blinklysets levetid på den daværende bil, men både det og resten af bilen var reparationsfri de ca. 9 år og 6 måneder og 185.512 km jeg kørte i bilen.

Nu skriver jeg man og ikke jeg, men jeg kan også blive nød til det. Min fart bliver dikteret af hvilket/hvilke køretøjer der i forvejen er på afkørslen, der kan også være kø på afkørslen hvilket ofte ses omkring større byer. Jeg kan kun håbe at de bagvedkørende udviser samme ansvar, og ikke nøjedes med at orientere sig om situationen på den smule asfalt mellem dem og mig men også ser længere frem.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

04-08-2007 kl. 00:46

Nu mener jeg der er forskel på at skifte bane med eksempelvis 80 km/t og trække ud 20 meter foran en der køre 110 km/t, og så eksempelvis koble ud 50 meter før afkørslen. I første tilfælde har du 20 meter til at opfatte den uvarslede situation (HVIS der gives tegn er det ofte SAMTIDIG med vognbaneskiftet), og gøre noget ved forskellen på 30 km/t. I det andet kan det dreje sig om et fald på 5-10 km/t hos den forankørende som du allerede ved skal af motorvejen, og holder du de to sekunders afstand som de siger man skal har du ikke nøde at gøre noget som helst, er hastigheden for begge biler ens er banen er blevet tom inden du når afkørslen. Hvis du skal bremse er det fordi du ikke har holdt den afstand du mindst skal, eller i forvejen køre noget hurtigere end den foran liggende.

Jeg har aldrig hørt at det skulle være ulovligt at slippe gassen på motorvejen, og hvis vil jeg nu hellere have bøden for det frem for at køre for tæt på en foran liggende eller måske ligefrem ”op” i dem.

Ja det er blevet lovkrav at blinke også ved tilkørsel på motorvej, siden det indlæg du kommentere blev skrevet for snart 5 år siden. Jeg bemærker dog ingen forskel når jeg selv skal på motorvej, det kan måske skyldes at dem der ikke opdager en bil på tilkørslen selvfølgelig heller ikke bemærker at den giver tegn.

Hvis jeg er farlig må jeg være usandsynlig heldig, for jeg er efter 27 års kørsel hvor af de sidste 10 år også som ”professionel” bilist stadig skadefri. Men du lyder derimod ikke til at være voldsomt ”heldig”

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

04-08-2007 kl. 01:08

Jeg har kørt en del gennem Tyskland, på ferieture til Grækenland, Portugal samt andre lande i den europæiske periferi. Jeg er også ansat i et tysk firma så jeg bliver ofte kørt rundt i landet men køre der også selv en del, primært i det nordlige.

De er bedre til at give tegn og til at holde til højre, Men en god del af dem har det med at ignorere detaljer som dårlig sigtbarhed og/eller nedsat friktion.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

04-08-2007 kl. 11:54

Alt forladt, og det glæder mig at du trods alt også er en heldig mand.

Du har da helt ret, men opmærksomheden skal være stor når der køres på motorvej hvor jeg ofte kan få det indtryk at en for stor del kun ser deres egen snude. Min fart vil uanset hvad jeg syntes om det være dikteret af hvad der foregå foran, såfremt den foran kan forventes at blive lavere end det jeg har tænk mig at køre.

Der kan være mange årsager til hastighedsændringer, som er større end den man vil opleve ved eksempelvis at koble ud 50-100 meter før en afkørsel. Det kan være lastbil eller personbil med påhæng på afkørslen, kø på afkørslen som ofte ses omkring Odense og Kbh. i myldretiden (nogle gange helt ud på motorvejen). Motorvejen er kørt ren for sne og sjap, men afkørslen er det ikke. Det kan være at komme op til en lastbil, uden mulighed for at påbegynde en overhaling pga. bagfrakommende trafik i ”næste” spor.

Folk der bliver generet af det første vil være på kanten af en ulykke ved de fleste af de efterfølgende, ganske enkelt pga. manglende opmærksomhed, overblik eller evne til at læse trafikken. Ganske enkelt fordi hastighedsnedsættelsen er større, end bare at koble ud og trille.

Jeg har ikke selv oplevet en lige ved og næsten situation ved nogle af ovenstående, men ser det ofte ved tilkørsel for der er mange der af en eller anden grund ikke er bekendt med, at tilkørslen er til for at man kan tilpasse sin hastighed inden man køre ind på motorvejen.

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

05-08-2007 kl. 14:27

Jeg vil give Jens ret i at Folk generelt i Danmark er ALT for dårlige til at køre på motorvejen. Der er selvfølgelig undtagelser.
Det virker som om at der er mange der totalt har misforstået reglerne mht at blinke ved vognbaneskift på motorvejen.
Det virker som om at mange tror fejlagtigt, at hvis man blinker på motorvejen har man ret til skifte vognbane, uden at orientere sig ordentligt. Men så vidt jeg ved skal man stadig lige orientere sig ordentligt, for at man ikke kommer til gene for andre billister, for derefter at blinke, og så kan man skifte bane.
Den er man ude for dagligt. Det er lidt irriterende.

Lastbiler er til gengæld pænt belastende, de er altså faretruende, for de har da SLET ikke respekt for andre mennesker. Tænk hvis de skulle slippe speederen for at lukke andre biler ind på motorvejen. Selv om det er et lovkrav at de skal lukke folk ind, ligesom alle mulige andre billister. Det er godt nok forfærdeligt.
Der kunne jeg godt tænke mig at reglerne blev skærpet voldsomt.


Men som Jens skriver med trusler om tæsk og alt muligt, det tager jeg temmeligt skarpt afstand fra. Det er da endnu dummere end en trafikforseelse!!!
Prøv at tænke på hvis du gennemtæsker en eller anden mand pga et eller andet der ikke lige passer dig. Hvis han nu har børn og familie derhjemme, hvorfor skal det gå ud over hans børn, fordi du ikke lige kan finde ud af styre dit temperament. Ret Uintelligent synes jeg.
Det kunne jo også være du selv rendte ind i en der var endnu større end dig, som sender dig en tur i respirator. Det ville du sikkert heller ikke synes om. Eller tager jeg fejl!!!

MEN MEN MEN. Vi kan meget hurtigt blive meget enige at mange folk, ikke alle, er for dårlige til at køre på motorvejen. Men vi er desværre kun mennesker, og mennesker begår fejl!!! Og lur mig om du ikke selv har kvajet dig indimellem!!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

05-08-2007 kl. 14:31

lovkrav at du skal bruge blinklyset når du kører ind på motorvejen, selv om det er indlysene. Så lad være med at spare på pærene.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-08-2007 kl. 07:43

Når man kører ind på en motorvej i DK skal man ikke blinke, da det er en sammenfletning.
Man blinker jo heller ikke når midterste bane af 3 deler sig ud i to baner ved en opsplitning af vejen i to retninger.
Det er ikke et krav i færdselsloven af blinke ved en sammenfletning.
Ved vognbane skift SKAL man blinke, og helst i god tid, og ikke lige i sidste øjeblik før man trækker ud foran en i overhalingsbanen som så skal bremse.
Og hvad lige med de mange der trækker ind i højre bane og presser sig ind foran dig når du prøver at holde sikkerhedsafstand til forankørende i overhalingsbanen ? Dem er der da utroligt mange af. Snyder de også foran i køen hos bageren ?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-08-2007 kl. 14:55

Vidste ikke at flettereglen var anderledes på motorvej må jeg indrømme. Tak for linket der er yderst godt. Dog er tonen i din kommentar en anelse stødende - du snakker jo ned til mig. Fortjener jeg det ? Mener mit indlæg er pænt og sobert, selvom jeg ikke var 100 % klog på regler. GEnerelt skrives der ikke i dette forum i en pæn tone, så det er måske bare standarden `?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-08-2007 kl. 17:37

Tænk ikke mere over det. Jeg er nok for nærtagende. Og nu også lidt klogere :-)

mvh
Anders

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg