Bilbasen Forum
Abonner på forumtråd
Benzin eller Diesel
Profil slettet
22-05-2006 kl. 15:57
sidste år skulle jeg købe en citroen xsara stationcar til mine forældre og var inde og lave en beregning på det, da min far ville have diesel som de altid har kørt i (peugeot 309)men deres kørselsforbrug havde ændret sig en hel del, fra før 30000 km om året og ned på max 14000 km om året. de beregninger jeg lavede viste at de skulle op at køre mindst 25000 km om året før det kunne betale sig og så var prisforskellen på ca 25000 kr ikken regnet med, den beregning var kun baseret på de faste udgifter, så kører du under minimum 25000 km om året kan det ikke svare sig, hvis du kun tænker på det økonomiske. Jeg kører selv Opel Zafira 2,0 dti fra 2000 og det er altså bare en fornøjelse, for den går aldrig i stykker og nu har den trods alt efterhånden kørt 300000 km og jeg har aldrig haft andre udgifter en almindelig vedligehold (oliefilter, olie, bremser, rustbeskyttelse og hvad der hører til alm. service)
Profil slettet
24-06-2006 kl. 13:10
Jeg overvejer at købe en dielsebil, specielt set i lyset af de stigende benzinpriser.
Jeg er dog lidt i tvivlm om, hvorvidt det er en god forretning. Jeg er godt klar over, at en dielse er dyrere i indkøb, men hvad med serviceintervaller?
Hvordan ser det ud med en nyere HDI/TDCI motorer. Jeg har haft en benziner i 10 år nu, og det eneste jeg skifter er olie og tændrør. Ellers kører motoren bare upåklageligt. Ja, tandremmen bliver naturligvis også skiftet hver fjerde år, men ellers er det ret minimalt, hvad jeg bruger på serviceomkostninger.
Er der nogen der har erfaringer med common rail diesel og servcieudgifter?
Jeg er dog lidt i tvivlm om, hvorvidt det er en god forretning. Jeg er godt klar over, at en dielse er dyrere i indkøb, men hvad med serviceintervaller?
Hvordan ser det ud med en nyere HDI/TDCI motorer. Jeg har haft en benziner i 10 år nu, og det eneste jeg skifter er olie og tændrør. Ellers kører motoren bare upåklageligt. Ja, tandremmen bliver naturligvis også skiftet hver fjerde år, men ellers er det ret minimalt, hvad jeg bruger på serviceomkostninger.
Er der nogen der har erfaringer med common rail diesel og servcieudgifter?