Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Audi A6 2,8 fsi, er den med 190 hk, 210 hk eller 220 hk.

Henrik Isaksen

Henrik Isaksen
bruger siden
28-11-2009

31-05-2010 kl. 17:05

Hej alle. Jeg ser mig lidt omkring i Audi segmentet, jeg har før ment at diesel var det eneste rigtige for mig, men jeg syntes efterhånden at diesel biler bliver for dyre i forhold til benzin, Jeg kører ca. 25 000 – 30 000 km om året. Hvis man f. eks sammenligner en Audi A6 2,4 benzin fra 2007 med ca. 100 000 km med en Audi A6 2,7 diesel også fra 2007 med ca. samme km, så er dieselen ca. 100 000 eller dyrere, det kan man nu købe meget benzin for  Alt andet lige, så er afskrivningen også mindre på en billiger bil. Så nu ser jeg på benzin biler. Men jeg har det lidt svært med at finde rundt i Audis 2,8 fsi motor, (den skulle køre rigtigt godt, men jeg har endnu ikke prøvet en) hvis man ser på Audi DK’s hjemmeside, så har en 2010 model 2,8 fsi, 190 hk eller 220 hk. På Wikipedia har en 2,8 fsi motor 190 hk, 209 hk eller 220 hk. De 2,8 fsi der er til salg på bilbasen de har 190hk eller (de fleste) 210 hk. Det er nok muligt at Audi har reguleret lidt på motorerne gennem årene, men spørgsmålet er så, hvordan kan jeg se hvor mange hk en Audi 2,8 fsi har, det er jo nemt at skrive på bilbasen at den har 210 hk også har den måske kun 190. Jeg håber at der er nogle Audi entusiaster derude som har en kommentar eller to.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

31-05-2010 kl. 19:31

Jeg er ikke 100% sikker, men mener at kunne huske at 2,8 moteren startede med at have 210 hk frem til og med 2008. Derefter blev motorprogrammet opdateret så den kunne fås med 190 eller 220 hk.
Dog vil jeg mene at 220 hk versionen kun fås med aut.gear.

Den der 2,7 diesel skal nok mere sammenlignes med 2,8 frem for 2,4 sådan rent prismæssigt.

Dog tror jeg du kan være rimeligt sikker på at hvis en Audi-forhandler skriver den har 210 hk, så har den det. Tror ikke de tør at snyde med den slags.
Men ellers kan det med garanti ses på motorkode. Men hvad den lige skal hedde ved jeg ikke.

I øvrigt er det en lækker bil du har kig på.

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

31-05-2010 kl. 20:58

Mht til den økonomiske side af sagen, så regner du forkert.

Du kan ikke bare regne på hvor mange år du kan købe ekstra brændstoft for de 100.000 kr. Den dag du sælger bilerne vil du jo måske få f.eks 60.000 mere for 2,7 tdi'en sådan at dit tab kun har været 40.000.

Ved 30.000km årligt betaler du pt ca 10.000 ekstra årligt for brændstof i en 2,4 benzin ift en 2,7 tdi. Disse 10.000 kr skal for at regnestykket går lige op mellem bilerne svare til summen af hvad 2,7 tdi koster dig ekstra årligt, dvs.

1. det ekstra årlige værditab (som du siger, en dyrere bil taber mest)
2. evt øgede udgifter til at låne de ekstra 100.000 (pt ca 5.000 årligt)

Jeg vil nok vurdere at pkt 1 ligger lidt over 5.000 årligt, så 2,7 tid er nok lidt dyrere samlet set (øvrige udgifter såsom forsikring, rep/service, årsafgift osv bør ca være ens).

Men 2,7 tdi er så også en lagt federe bil hvis du spørger mig...

Henrik Isaksen

Henrik Isaksen
bruger siden
28-11-2009

31-05-2010 kl. 22:02

Hej igen,
Det var hurtigt der kom kommentarer, men i Jan og Martin i laver da også en masse indlæg, bare fortsæt med det.

Jeg tror sådan set heller ikke at Audi forhandleren vil snyde med HK antallet, men på den anden side så skal man jo heller ikke være naiv, der er brodne kar alle vegne.

Jan du har ret i at regnestykket ikke er så simpelt, det kommer også meget an på hvor længe man beholder bilerne, (næsten) alle biler koster efter 10 – 12 år (næsten) ingen penge også har man naturligvis tabt mest på den dyre diesel vogn, men benzin version har til gengæld haft et dyrere brændstof forbrug.
Det springende punkt er antallet af km, jo lavere jo bedre er det for benzin versionen.

Jeg er dog noget uenig i at man ikke kan sammenligne 2,7 td og 2,4 benzin, hvis man kigger på data så er de da rimelig at sammenligne, men jeg har ikke kørt i nogen af dem så det er da muligt at den gode gamle 2,7 tdi er en fin maskine, men det betaler man så altså også for.

Men hvad mener i om 2,8 fsi, er det ikke en fed vogn, eller Jan vil du stadig hellere have den gode gamle 2,7 tdi.

Hvad er forbruget på en herlig 210 hk version, med automatgear, ved frisk kørsel, ja ja jeg ved det godt, det afhænger af manden bag rattet, men alligevel kom med et bud.
F, eks vi tager på ferie i Sydeuropa, 2 voksne + 2 børn + bagage, jeg kører meget frisk på motorvejene, gerne så stærkt som jeg forsvarligt kan komme til, march hastighed på 180 + der hvor der er plads, når jeg er blevet bremset ned af den øvrige trafik, så er det fuld gas op i fart igen, altså absolut ikke økonomi kørsel, hvad kan det mon løbe op i ?
Det er nok ikke så slemt, det er jo en moderne motor !

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

01-06-2010 kl. 09:58

Min personlige holdning er at når man køber en bil i den klasse som du kigger på, så bekymrer man sig ikke om den går 11 eller 12 km på literen. Forskellen er minimal ift alle de øvrige udgifter. En Audi A6 2,4 eller 2,7 tdi koster formentligt ca 75-90.000 at eje årligt alt inkluderet, så i den sammenhæng er 1500 fra eller til på benzinbudgettet sekundært.

bruger siden
11-12-2004

01-06-2010 kl. 11:28

Sådan en 2,8 FSI med aut.gear og med frisk kørsel, skal du ikke regne med mere end 9 på literen. nok snarere 8.
Der er rigtigt mange mærker der er lige optimistiske nok i deres opgivelser mht km/l. Og det gælder også audi.
Snakkede med en her forleden, der havde en A4 Avant 3,0 tdi aut.gear. som skulle være opgivet til 13,9 mener jeg. Men han er ikke kommet over 10 endnu. Så det er jo ret meget under det opgivet tal.

Mht sammenligning af 2,4 og 2,7 tdi mente jeg prismæssigt. De er nok nognelunde ens i antal hk 0-100 osv. Men nyprisen er der stor forskel på.
Og derfor synes jeg at man lige så godt kan vælge 2,8 fsi med de ekstra hestekræfter, som der mangler i 2,4 v6.