Bilbasen Forum

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2009 kl. 19:14

Hej Min far vil udskifte sin 2-liters Peugeot 407 fra '04 der har rundet 200.000 km, og han vil meget gerne have en Audi A6 (brugt). Hvad skal man være opmærksom på ved den? Vi kører ca. 40.000 km årligt, så hvis vi køber en, der har kørt omkring 100.000 km. er 'planen' at sælge når den har kørt 300-350.000 - kan den holde til det? Vil en A4 1.8T eller 2.0T evt. være et bedre køb? (selvfølgelig bortset fra størrelsen) Mvh Alexander Sidst rettet: 13/10-09

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2009 kl. 19:59

Tak for svar! Kender du priserne på service? Desuden er der forholdsvis mange ekstra reparationer på de fleste franske biler - inkl. vores, så det løber måske nogenlunde lige op i længden..
Du har ret i, at det er meget i en benziner, men så meget mindre kører den ikke på literen ifølge fabriksoplysninger - men vi må nok hellere lige kigge på diesel-udgaverne.. Synes bare det lyder lidt slattent med 140 heste i så stor en bil?

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2009 kl. 21:19

Ja men husk, at drejningsmomentet i dieselen er på 320 nm - hvor momentet i 2.4 benzin er på 230 nm. Det gør, at diesel-udgaven accelerer bedre ved landevejs- og motorvejs-hastigheder ( i det man kalder mellem-accelerationer). At diesel-udgaven så er små 1,5 sek. langsommere fra 0-100 km/t - hvor meget betyder det? ikke en pind. I øvrigt kan 140 hk diesel optimeres til ca. 180 hk og 400 nm (uden at smadre motor/gearkasse). Men diesel-udgaven er formentlig dyrere i rep. og indkøb end 2.4 v6.

Sidst rettet: 13/10-09

Profil slettet

Profil slettet

13-10-2009 kl. 21:47

Momentet havde jeg lige glemt.. 'Problemet' er, at der til min fars budget er ret meget mere ekstraudstyr i dem der kører på benzin..

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

14-10-2009 kl. 20:59

Fin vogn. Min far har igennem små 15 år haft 5 A6ere TipTronic/MultiTronic udgaver og kørt 50.000 km p.a. 3 af dem var 2,4 modeller. Det er nogle bundsolide biler, der sagtens kan holde til at blive brugt. De første multitronic gearkasser er ikke så gode, vel omkring 2002 modellerne, jeg fik en splittet af og den kom aldrig til at fungere ordentlig igen. På de nyeste modeller har vi ikke haft skyggen af problemer - ca. 210.000 km fordelt på en 2005 og 2009 model.

De "gamle" 2,4ere 165 og 170 HK udgaverne brugte olie, ca en liter per 5000 km. 177 HK udgaven brugte næsten ikke noget.

Service, vi har aldrig haft problemer med noget der er gået i stykker og de kører nemt deres variable serviceinterval fuldt ud 30.000 km eller 2 år. I bør nok sende den til et værksted der ved hvad de gør, dog aldrig et autoriseret storbysværksted, de tager ved!

Profil slettet

Profil slettet

14-10-2009 kl. 21:45

Hvilke årgange var din VW og Audi? -Og de kan vel ikke skulle lige så meget på værksted som en franskmand? (I løbet af 5 år/200k km har vi fået skiftet vandpumpe, ABS-føler, køler, motorophæng og noget udstødnings-halløj udover service)
Hvad ville du evt. foreslå af alternativer?
300.000 kr
helst ikke over 100.000 km
4-dørs (IKKE stationcar)

Jan Nielsen

Jan Nielsen
bruger siden
28-06-2006

14-10-2009 kl. 21:57

Audi bliver aldrig den billigste bil at eje. Carsten Olesen har muligvis haft mindre gode erfaringer men hvis du skal lytte til alle historier vil du aldrig finde den perfekte bil.

Ingen tvivl om at en A6 kan klare 500.000km eller mere. Om en A4 er en bedre bil for dig kan du kun selv beslutte ved at tage en tur i dem begge. Mht okonomien skal du ikke regne med nogen forskel.

Profil slettet

Profil slettet

14-10-2009 kl. 23:25

Har godt hørt noget med olieforbruget.. Er det muligt at kontrollere, om den bruger for meget?
Vi må ud og prøve bilerne, men der må da være en forskel i økonomien, når A4'eren kører 2 km/l længere, og er en smule billigere i forsikring..

Profil slettet

Profil slettet

15-10-2009 kl. 11:24

Det er meget svært at kontrollere inden køb - hvis ikke lige frem det afsløres på motor-blokken eller den står og drypper - og den gør den nok ikke. Problemet er, at du skal tjekke oliestanden (kold) på plan flade og så skal du ud og køre under forskellige forhold (specialt motorvej bruger olie) og du skal måske køre 500 km før du kan tjekke (kold) bilen igen. Eller få bilen special-testet hvor der bliver proppet kamera ned i cylindrene og ved ventilerne - så kan de se om der smutter olie igennem. Hvis i efter køb klager over olieforbrug, har forhandlerne en tendens til at forholde sig til det olie-forbrug en bil må have jf. fabrikken - og det er simpelthen ofte for højt.

,

Sidst rettet: 15/10-09

Jacob Harritz Poulsen

Jacob Harritz Poulsen
bruger siden
05-02-2004

15-10-2009 kl. 20:54

Min far har kørt omkring 430.000 km totalt med de tre forskellige 2.4 udgaver og han har gjort en hel del ud af følge olieforbruget. De bruger olie, eftersigende alle 165+170 hk udgaverne, ifølge Audi. Det svinger fra 1L på 1500-5000 km - bl.a. alt efter hvor hårdt de bliver kørt mv. Ikke fordi de taber det, sådan var de fra nye og uændret til de blev solgt. Vi har fået fortalt hos Audi, at man har prøvet at renovere motorer uden held, det er motorens konstruktion der gør de bruger olie, ikke fordi de fejler noget. Som før skrevet 177 HK udgaven brugte ikke olie, da vi fik lært at vi først skulle fylde olie på når den gule indikatorlampe for lavt olienivau lyste. Går man og klat påfylder, eks. når den er halvvejs nede mellem top og lav mål, så bruger den af uforklarlige årsager olie. Jeg var selv meget skæptisk indtil jeg gjorde som Audi sagde, og bilen holdt op med at bruge olie...
Jeg tror eneste måde du kan se om en motor bruger for meget olie er, hvis den ryger blå ud af udstødningen, den skal den ikke. Ellers er der ikke andet at gøre end at betale de ca 200 kroner pr liter og hælde den på med jævne mellemrum.

Profil slettet

Profil slettet

28-11-2009 kl. 19:25

Har en knap 6 år gammel A6 , 160.000km. Næsten alt er skiftet på den, incl. ny undervogn / indsugning osv osv--reservedels pris-eksm: Venstre sidespejl , kun spejlet ,ikke spejlkassen, koster ca 3.000kr ! Og til den pris er det ikke sat i . :-(
Audi er sart og kostbar at holde.Mange fejl hele tiden.. Lækker bil hvis du har råd til at købe den fra ny og skifte til ny igen efter 3 år / 60.000km. Det er den type mennesker der har råd til det , der siger en Audi er bundsolid og ikke koster ret meget i rep. :)

Sidst rettet: 28/11-09

Sidst rettet: 29/11-09

Sidst rettet: 29/11-09