Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Afgift og strafafgift på gulepladebiler fra 98-07

Kasper Sørensen

Kasper Sørensen
bruger siden
11-12-2006

28-03-2008 kl. 22:34

Håber der er en ekspert der kommer forbi her! Kan jeg importere en bil med en totalvægt under 2 tons og få den på gule plader for kun 50% afgift OG nøjes med 900 kr i strafafgift når den er fra fra 98 - 07 ?? Håber der sidder nogle eksperter som ved præcist hvordan det fungerer eller har prøvet dette for nylig :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Ulrich Solberg

Ulrich Solberg
bruger siden
14-02-2004

28-03-2008 kl. 23:17

Det kan du ikke. Jeg har for nyligt haft samme problematik med min 120d Van (totalvægt = 1.875 kg), der er importeret fra Tyskland. Jvf. § 29, stk. 1, 2) i "Lov om ændring af registreringsafgiftsloven og lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v.", vil en bil der registreres første efter den 25. april 2007 med en totalvægt på under 2.000 kg, og med 50 % afgift, skulle registeres i klassen 2.001-2.500 kg, hvorfor du kommer til at betale 5.040 kr. i straffeafgift og den vægtafgift i samme klasse (mener det er ca. 4.000 kr.), altså i alt ca. 9.000 kr. årligt.

Jeg undrede mig over at det var så indviklet, og skrev til en jurist hos Skat, der havde været med til at udarbejde og formulere lovteksten i nævnte lov. Jeg fik følgende svar (og mit spørgsmål var formuleret ligesom dit):

Til
Ulrich Solberg

Jeg har i dag modtaget din henvendelse om vægt og tillægsafgift.
En varebil med en tilladt totalvægt på under 2 tons skal som udgangspunkt betale 50 pct. i registreringsafgift.

I forbindelse med Folketingets "lukning af hullet" med nedvejning af varebiler fra over 2 til under 2 tons tilladt totalvægt, blev der vedtaget et regelsæt som indebærer, at man nu kan vælge at betale 50 pct. eller 95 pct. registreringsafgift.

Hvis man vælger de 95 pct. afgift skal man betale den lille tillægsafgift.
Hvis man vælger at betale de 50 pct. afgift, skal man - ganske rigtigt som du anfører - betale tillægsafgift efter satserne for biler med en tilladt totalvægt på mellem 2001 - 2.500 kg.

På denne måde sikrer man, at der er den sammenhæng, at hvis man betaler den høje registreringsafgift er det OK med en lille tillægsafgift, medens man ved betaling af 50 pct. registreringsafgift skal betale den højere tillægsafgift. Dette var også den oprindelige intention ved lovændringen i sommeren 2007.

Håber det er svar på dit spørgsmål!

Sidst rettet: 28/3-08

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg