Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Profil slettet
11-07-2009 kl. 14:57
Nej du sætter blot nøglen i og starter bilen op, ligesom en benzin bil. er kun gamle diesel biler der skal forvarmes. Du kan køre med det samme. Om vinteren tager den lidt længere tid om at blive helt varm i motoren, når du køre, men ellers ikke noget problem. Kun hvis det er ekstremt koldt ca - 10grader og det samtidig blæser. Håber du nu i ro og mag kan nyde din ny indkøbte bil.
Mvh
Profil slettet
11-07-2009 kl. 17:13
Motor skal blot forvarmes som anvist i panel, derefter køre du som du plejer.
Har aldrig prøvet at have problemer med temperaturen, heller ikke når turen går til nord sverige.
Profil slettet
11-07-2009 kl. 23:50
Profil slettet
11-07-2009 kl. 23:59
Med hensyn til koks, dannes koks kun når bilen ikke "brænder" optimal, vil sige for mange små by ture hvor bilen ikke får lov at blive helt varm, og hvis man køre lidt for bedstefar agtigt, kør lidt frisk til så bilen får lov at brænde dieslen ordenligt af. Skift ikke alt for hurtigt gear i byen.
Med hensyn til et inlæg her på siden med at lade sin bil køle lidt ned, må jeg sige dette ved jeg intet om, men det lyder fornuftigt hvad Henrik Birgen skriver.
Skulle du være i tvivl om hvad der rigtig og forkert, Så ring lige en forhandler op af dit mærke. Mvh
Profil slettet
13-07-2009 kl. 16:31
Alle diesel-biler SKAL forvarme, selv de nyeste Mercedes-Benz med CDI motorer skal forvarme, men om sommeren kan det være at lampen kun lige lyser op i et sekund og så starter motoren. Om vinteren kan det selv på modernede dieselbiler godt vare 10-20 sekunder. At bare dreje nøglen helt med det samme er en vane bilister fra benzinbiler formodentlig har. Der skal ventes til lampen med glødetråden er slukket før nøglen drejes det sidste stykke, det har motoren bedst af.
Med hensyn til dannelse af koks på ventiler og i motoren, har det mest noget at gøre med kørselsmønsteret. Udsættes bilen for mange korte ture er der risiko for at der dannes koks, derfor har en dieselbil bedst af lidt længere ture og er derfor ikke særligt egnet til bybil, eller nr 2 bil der ikke kører meget.
Vedrørende behovet for al lade motoren og turboen køle af med 2-3 minutters tomgang er det lidt et levn fra gamle dage. Jeg stopper selv motoren med det samme og mine mange års erfaring med biler får mig ikke til at holde tre minutter i tomgang. F.eks. stoppes taxier ofte varme og de har ikke hyppige udskiftninger af turboer, ej heller er det noget problem på de tusindvis af diesel leasingbiler der er på landevejene.
En diesel skal ud og køre længere ture med jævne mellemrum for at motoren holdes "ren" og partikelfilteret brændes af. Det kan anbefales at før en dieselbil skal til syn at der lige køres en tur med motorvejshastighed og lidt højere omdrejninger, således at motoren bliver "blæst" igennem og derved ikke har for høje måletal.
/Carsten
Profil slettet
14-07-2009 kl. 01:24
Mvh