Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Vinterdæk er helt lost

Profil slettet

Profil slettet

01-10-2008 kl. 14:32

Hej folkens håber virkelig der er en der kan hjælpe mig. Det drejer sig om at jeg får længere på job, og derfor ønsker vinterdæk til vintermånederne. Og har fået tilbudt et sæt med dæk og fælge af en vens forældre til en god pris. Mit spørgsmål er så kun om de passer. Jeg har en Chevrolet kalos 1,4 fra 2007 som har 14 tommer på. men dem jeg har fået tilbudt er 13. De kommer fra en fiat som også havde 14 tommer sommerdæk. men som sagt kun 13 tommer vinterdæk. Jeg har målt at afstanden og antal bolte/møltrikker er den samme. Så det handler vel kun om 13 tommer kan bruges når jeg normalt har 14. Håber i kan hjælpe Mark

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

01-10-2008 kl. 14:53

SÅ hvis det bare kan sidde på uden at caliperen (noget bremsehalløj går jeg ud fra) støder på, så er der ingen alarm?

sp Spanggaard

sp Spanggaard
bruger siden
05-03-2007

01-10-2008 kl. 15:03

Har du sammenlignet omkredsen på de to dæk?

Omkredsen må som bekendt afvige 5 % fra standard.

Se evt. http://www.nysynet.dk/flere-servicesider/skiftaffalg.htm

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

01-10-2008 kl. 15:07

Hjulene passer ikke nødvendigvis på begge biler, bare fordi afstanden mellem møtrikkerne er ens! Lige så vigtigt er det, om ET-målet (indspresningsdybden) er ens!! Kort fortalt betyder dette, hvor langt fælgen sidder inde i hjulkassen. Hvis en bil fx. har et ET-mål på 40, og man så monterer en fælg, der har ET50, så sidder fælgen 10mm. "længere inde", end bilen ellers er lavet til. Omvendt sidder fælgen 10mm. "længere ude", hvis den har ET30.

Det er derfor essentielt, at ET-målet stemmer overens. Generelt kan man sige, at det går an at varriere ET-målet med højest 10. Så hvis en bil har ET40 som standard, så går det oftest at montere fælge med ET30-ET50. Men dette er IKKE en generelt regel.... Hvis fælgene har forkert ET-mål i forhold til bilen, kan man risikere, at skærmkanterne går mod hjulene (hvis ET-målet er for lavt), eller at hjulene går mod fjederbenet (hvis ET-målet er for stort).

Niels-Juel Nielsen

Niels-Juel Nielsen
bruger siden
02-01-2005

01-10-2008 kl. 15:37

Jeg tvivler faktisk på at boltdiameteren er den samme. Fiat bruger typisk som de eneste 4x98, hvor de fleste andre 4 huls fælge er 4x100. Tjek også ET. Det er kun tilladt at øge sporvidden med 10 mm (lavere ET), mens det ikke er tilladt at mindske sporvidden (højere ET).