Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Plugin hybrid teknologi

Kim Mortensen

Kim Mortensen
bruger siden
28-01-2006

30-12-2020 kl. 00:36

Jeg overvejer om min næste bil skla være en pluginhybrid men er lidt lidt bange for at vælge en af de dårlige læsninger som jeg har hørt fra flere sider. Er der nogen af bilbasens brugere der vil dele erfaringer ud omkring hvad der er godt og skidt ved de forskellige bilmærkers hybrid teknologi?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

30-12-2020 kl. 14:55

Jeg har selv Toyota Hybrid.
Og jeg foreslår kun Toyota, så overlader jeg det til andre at foreslå noget andet.

Den store diskussion omkring hybrid løsninger, går mest på eCVT vs. Traditionelt trin reguleret gearkasse.

Den traditionelle gear kasse, kender du som manuelt gear, automat gear og dobbelt koblings automat gear.
Når du accelerer, stiger omdrejningerne indtil du skifter gear, uanset hvilken af de tre typer du har.
Hvor langt du trækker den op i omdrejnings feltet afhænger af din kørsel.
Den ændre aldrig omdrejnings "tal" uanset om du kører op eller ned af bakke, eller lige ud, det ændre sig kun når du ændre hastighed, og når du skifter gear.
Det er ikke brændstof økonomisk optimalt.
Brændstof forbruget ændre sig efter om du kører op eller ned af bakke.
Det er ikke en hybrid bil.
Men du kan tilføje en el-motor / generator samt et batteri, så har du en parallel hybrid.

Så kan du lave en eCVT.
eCVT er en Seriel Hybrid
I seriel hybriden, erstatter du kobling og gear kasse med en generator og en el motor, samt noget elektronik.
Der er ikke længere nogen sammenhæng mellem din hastighed og dit omdrejnings tal.
Dit omdrejnings tal afhænger nu af dit energi behov.
Det afhænger af om du kører op/ned, lige ud, accelerer, og hvor kraftigt eller deccelerer.
Det er mere energi økonomisk, og du kan nøjes med en motor med et mindre moment.

Du kan også ændre din forbrændings motor fra en Otto cycle til en Atkinson Cycle.
Otto Cycle giver det største moment.
Atkinson Cycle giver den bedste/reneste forbrænding, med et mindre moment.
Forbændings motorens moment kan du være ligeglad med , da det er el-motoren som har fat i hjulene, som "bestemmer" dit moment.

Der er en udmærket forklaring (15 minutter, på engelsk ), her:
https://www.youtube.com/watch?v=E_xCssR8qQI
Bemærk det er en gammel video, og der er kommet nogle forbedringer siden. Den kan kører hurtigere på Batteri.

Traditionel Gearkasse:
+ Det er som du kender det.
+ Du kan få træk på de fleste biler.
- Ikke så økomisk.
- Momentet er afhængi af omdrejnings tallet (også med trykladning. Turbo, G-Lader eller Kompressor).

eCVT:
+ Mere Økonomisk.
+ El-motoren har altid det samme moment, fra nul til tophastighed.
- Der er færre af dem du kan få træk og, og de kan trække mindre.
- Omdrejningerne er anderledes end du er vant til.

Om du kan leve med eCVT, er helt op til dig. Det er en smags sag.
Nogle vil gerne gøre eCVT til et problem, fordi de gerne vil overtale dig til at købe noget andet. Og har man ikke noget positivt at pege på, kan man jo altid finde på noget negativt.
Jeg har altid haft en positiv syn på eCVT. Efter 1 år og 27.000 km, er jeg stadig positiv.

Tag ud og prøv det, en god lang tur hvor du prøvet at køre By, Landevej og Motorvej, i den størrelse / type bil du gerne vil have.
Kan du ikke lide / leve med det, så køb noget andet. Der er et bredt udvalg.

Jeg skriver lige et indlæg mere om de forskellige hybrid typer.

Dette indlæg blev 30-12-2020 14:56 redigeret af dets forfatter.

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

30-12-2020 kl. 15:42

Der er mange typer Hybrider.

Parallel Hybrid.
Seriel Hybrid.
Seriel / Parallel Hybrid.

Mild Hybrid.
Hybrid (Fuld Hybrid).
Op-Ladnings Hybrid.

For at kunne lave en Hybrid Bil, har du behov for en forbrændings motor, eller brint celle, samt et en el-motor og generator, og et batteri
El-motor og generator, slår man sammen i enhed, og for en motor/generator kaldet MG.
Parallel Hybrid kan nøjes med 1 MG.
Seriel har mindst 2 MG'er.

Batteriet kan du lade op med enerti (medløb), forbrændings motoren eller el nettet.

Du kan have fremdrift og accelration, via el, benzin/diesel eller brint.

I det følgende er der altid et batteri med, kaldet Traction Battery:

Parallel Hybriden, kan have fremdrift fra El, eller Brændstof. Eller begge på sammetid.
Parallel Hybriden, kan laves som, Mild Hybrid, Hybrid eller Opladnings Hybrid.

Seriel Hybriden kan også have fremdrift fra El, eller Brændstof. Eller begge på sammetid, men altid gennem MG2. MG2 er den el-motor der trækker hjulene.
Seriel Hybriden kan kun laves som Hybrid eller Opladnings Hybrid.

Seriel / Parallel Hybriden er en kombination, så den både kan køre som parallel og som seriel hybrid. det kaldte man tidligere en Fuld Hybrid.
Seriel / Parallel Hybriden kan kun laves som Hybrid eller Opladnings Hybrid.

Toyota's løsning er en Seriel / Parallel Hybrid. De har lavet en Power Split Device, som var 6 tandhjul, nu lidt flere.
Der er flere producenter der har købt Toyota's løsning.

Mild Hybrid, er altid en parallel hybrid.
Den kan kun bruge el som tilskud til acceleration og op ad bakke.
Den kan ikke køre på el alene.
Til gengæld kan den have manuelt gear, og som udgangs punkt træk.

Hybriden kan køre på el alene, med begrænset række vidde.
Det kalder man idag Fuld Hybrid.

Opladnings Hybriden, har et større batteri, og kan lades op fra el-nettet, og kan køre en længere strækning på el. 30+ km.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

31-12-2020 kl. 09:43

Bemærk, at langt fra alle plug-in hybrid kan varme kabinen op fra (f.eks. vha. en varmepumpe), så i koldt vejr, starter benzinmotoren selv om man har valgt at køre på ren el. Andre har varmepumpe og kan dermed holde sig på ren el så længe der er strøm på batteriet.

Nogle Plug-in hybrider har batteriet placeret så det tager af bagagerumspladsen, der derfor kan ende med at være meget beskeden.

Nogle (plug-in) hybrider (f.eks. Toyota og Mitsubishi) vælger at bruge varianter over CVT gearkasser. Det får dem til at gå op i meget høje omdrejninger med støj til følge når der skal accellereres - og omdrejningstallet holdes konstant oppe til den ønskede hastighed er opnået. Problemet er størst med de mindste motorer, og i tidligere generationer og mindre udbredt med kraftigere motorer og i de nyeste generationer, hvor der er kraftigere elmotor til at hjælpe med momentet.

Jan skriver, at andre har købt Toyotas teknologi - lige pt. kan jeg kun komme i tanke om Ford. Desværre fulgte Toyotas kvalitet ikke med her og bilerne risikerede at bryde i brand, så det er ikke et kvalitetsstempel at Toyota har bidraget (desværre).

Kim Mortensen

Kim Mortensen
bruger siden
28-01-2006

31-12-2020 kl. 10:31

Jan. Tak for det grundige og uddybende svar. Også tak for dit svar KS.
Er der andre det vil dele erfaringer med hybrider fra Volvo, Kia, VW, BMW, Mercedes eller andre mærker?

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

31-12-2020 kl. 11:51

Velbekomme.

Du kan evt. prøve Face Book, bruger grupper for BMW og Volvo.

Der er evt også hybrid bruger grupper fo dem også.

SamuelFex SamuelFexOU

SamuelFex SamuelFexOU
bruger siden
30-12-2020

31-12-2020 kl. 16:45

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.