Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 18:24

Nu nævner du hverken hvilken benzin-bil du har ejet, eller hvilken dieselbil du ellers har prøvet - så den sammenligning kan ikke rigtig bruges til noget.

Men det lader til at være turbo-lag - altså, at turboen lige skal spoles op, før du får maksimalt moment. Dog skulle det i en 1.6D i en Volvo være der ved 1750 omd.

Jeg tror nu mere det er fordi det er en sløv motor i en tung bil - det må du leve med eller sælge. Og en nedgearing til 4. gear er nu engang småting - igen: bilen er gearet således til at ligge med få omdrejninger i 5 af økonomiske årsager.

Ellers må du få den chippet, for standard er den sløv som bare fanden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

16-07-2013 kl. 19:07

Jep, jeg har kørt et par ture i sådan en - og den er bare sløv. Og gearingen hjælper ikke med til det, så den skal altså et gear ned når man vil overhale kvikt på en landevej.

Vectra'en mener jeg smider maks-moment ved lavere omdrejninger, og så er den gearet lidt anderledes.

Men skulle der være noget galt med den, hvilket jeg tvivler på siden der ikke er fejlkoder, så kan det være tilsodning af motoren eller en utæt/defekt vacuumslange.

Profil slettet

Profil slettet

17-07-2013 kl. 09:37

Poul Frøjk Knudsen bruger siden 20-12-2003 skrev:
Hej Forum,

Jeg har i et par måneder været i tvivl om min C30 mangler kræfter, men nu er jeg sikker efter en sammligning med en anden diesel vogn. Der er ingen fejlbeskeder, men det kan vel ikke være rigtig at en 110HK diesel skal op på 2500 RPM/min før den rykker??

I 5. gear på flad vej, kan jeg trykke speederen i bund uden der sker noget, og overhaling skal foregå i 4. gear for at komme op i omdrejninger. Med andre ord så føles den virkelig tam af en diesel, og min gamle benzinvogn havde flere kræfter synes jeg at huske :)

Er der andre der har ligenden erfaringer med denne motor og evt. hvad fejlen er?
Bilen er købt i august 2012

Mvh Poul

Hej Poul.
Jeg kan slet ikke genkende det du skriver. Motoren i en C30 Volvo er vist den samme 1,6hdi`er som ligger i et hav af europæiske biler - bla den 06`Citroen C4 1,6 hdi 110hk som jeg har kørt i et par år.
Jeg har aldrig savnet kræfter - specielt ikke omkring 1800-2000rmp, så jeg mener at der må være noget galt.
Uden at ha`mekanikerviden så kan jeg kun gengive hvad andre har skrevet før i diverse fora`.
Luftmasse-måleren (MAF`en) er en lille måler der sidder øverst mellem et par spændebånd. Den er yderst nem og billig at skifte. Den kan drille og give driftsforstyrrelser så den er værd at starte med...
EGR`eren kan - efter hvad jeg har læst - give sløvhed FØR den giver fejl-log. Den er lidt pevret, men kan renses.
Så hvis man har en "mekaniker-kammy" så kan han afmontere den - du kan derefter tage det tunge slæb med Bell-Add skum og rensebørse. Det er på jysk "et træls" job og hvis du kører til det autoriserede værksted, så skifter de den sikkert da der er for meget timeløn forbundet med at rense den.