Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

01-06-2013 kl. 23:50

Det er sikkert rigtigt....de har et andet krydsmål end den gamle

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

02-06-2013 kl. 00:35

Ifølge denne liste http://www.easy-fix.dk/teknik/hjuldata/ er der ikke den store forskel i data på fælge til Mondeo 01-07, og så 07-

Inddpresningsmålet eller ET står som regel på bagsiden af fælgen, på en af egerne, det mål må afvige 10mm fra det originale, så for 07- modellen må det være fra 45 til 65. Men at de efter regler og love må monteres på bilen, er ikke det samme som at de kan være der.

Nu kan jeg se de gamle fælge er uden dæk, men hvis fælgene på den nye bil er samme brede og ET-mål uden pladsproblemer, så vil de gamle fælge jo heller ikke gøre det.

Med venlig hilsen Kim

Profil slettet

Profil slettet

02-06-2013 kl. 01:20

Kim Kristensen skrev:
Ifølge denne liste http://www.easy-fix.dk/teknik/hjuldata/ er der ikke den store forskel i data på fælge til Mondeo 01-07, og så 07-

Inddpresningsmålet eller ET står som regel på bagsiden af fælgen, på en af egerne, det mål må afvige 10mm fra det originale, så for 07- modellen må det være fra 45 til 65. Men at de efter regler og love må monteres på bilen, er ikke det samme som at de kan være der.

Nu kan jeg se de gamle fælge er uden dæk, men hvis fælgene på den nye bil er samme brede og ET-mål uden pladsproblemer, så vil de gamle fælge jo heller ikke gøre det.

Med venlig hilsen Kim

Bare husk på at det er 10mm i alt! Dvs variere i ET mål i 5 på hver side. Dog kun op - du må ikke sætte et lavere ET mål på end bilens standard-mål.

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

02-06-2013 kl. 03:17

Rune L skrev:
Bare husk på at det er 10mm i alt! Dvs variere i ET mål i 5 på hver side. Dog kun op - du må ikke sætte et lavere ET mål på end bilens standard-mål.

Så er vi åbenbart begge galt på den, jeg beklager at jeg ikke var klar over at sporviden kun må forstørres. Men det er 20mm pr. aksel eller 10mm pr. hjul, og tilsyneladende kun lavere ET-mål, som jeg forstår teksten.

http://www.trafikstyrelsen.dk/~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx

Side 305:

"Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køretøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for personbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fælgene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større sporvidde"

Med venlig hilsen Kim

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-06-2013 kl. 15:12

Lars jeg har kigget på samme fælge som du viser på billedet. Har mondeo v6 fra 05. Jeg vil sige det sådan at disse hjul ville jeg ikke købe til min bil. Prisen alene gør mig mistænkelig, de kunne være skæve...Købte istedet helt nye ST 220 fælge med dæk hos Nellemann i Århus og fik en rigtig god rabat. Syns heller ikke den fælg du viser passer skønsmæssigt godt til den model....er basseret på den gamle model ala min

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

03-06-2013 kl. 17:47

Okey på denne måde....ja har selv lige kastet penge efter sprit nye. Nå men sådan er livet jo