Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Christensen

Lars Christensen
bruger siden
07-08-2007

11-04-2012 kl. 05:32

Hvis du skal "bremse" ned i fart, skal du bruge din bremsepedal.

Men hvis du skal sænke farten ved f. eks. motorvejsafkørsel, så er det en god ide at lade bilen rulle farten af sig i det gear du kører i, når du så er nede i fart kan du geare ned i et lavere gear og lade bilen rulle mere fart af sig, for til sidst at bremse helt op med bremsepedalen.
Det er som du skriver ikke godt at decideret bremse i gearene, da der her er mange ting dre slides unødigt, men på den anden side slides der også unødigt på bremsen hvis den holdes let på hele afkørslen fra motorvejen.

I korte træk: når du bremser, bremser du og når du fartredukserer slipper du gassen.

Hilsen Lars

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

11-04-2012 kl. 09:08

Tja - du er selv inde på mange betænkeligheder ved at "motorbremse" for overdrevent.

Det er selvfølgelig vigtigt at "læse" trafikken rigtigt. Så hvis man kører på en ringvej med moderat omdrejningstal, så kan det da være en god ide at blive i gearet og dermed motorbremse hen mod et rødt lys.

Men jeg vil absolut ikke vælge decideret at geare ned for at ramme et overdrevent højt omdrejningstal for derved at motorbremse kraftigt .
Aldrig !!! Det slider unødigt på drivlinen - transmission - kobling - svinghjul mv.

Meget øko-kørsel går desuden ud over bremserne - de bliver simpelthen ikke "motioneret" rigtigt !
Jeg vælger min 1-2 gange om dagen - og ofte når man er alene på en afkørsel fra motorvejen - at trille hen mod afkørslens afslutning for lige at bremse halv-kraftigt ned ( uden at det skal forståes som katastofeopbremsning ). Herved slider man flyverust af skiverne, klodserne får ikke en mærkelig glasagtig belægning og endelig holdes kalibrene aktive uden at gro fast.

Profil slettet

Profil slettet

11-04-2012 kl. 12:49

Jeg forsøger altid at blive ved med at rulle ved lyskryds, så der benytter jeg altid motorbremse. Fx 5. Gear ved 50-60, der bliver rødt så ned i 3 og ca. 2 gear ved 35-40 ned til skridtgang, eller maks-grænsen for 2. Gear