Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Golf/Octavia hybrid?

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

13-02-2021 kl. 08:32

https://blog.bilbasen.dk/duel-vw-golf-skoda-octavia-346712/

Er der nogen der kan forklare mig hvordan Golfen opnår 40 km på en liter benzin?

Den er opgivet til 111 km på en liter benzin, hvoraf de 71 km er range på batteriet.

VW må have opfundet en ny mirakel maskine, der kan vride over det dobbelte ud af en liter benzin end andre.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-02-2021 kl. 08:49

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
https://blog.bilbasen.dk/duel-vw-golf-skoda-octavia-346712/

Er der nogen der kan forklare mig hvordan Golfen opnår 40 km på en liter benzin?

Den er opgivet til 111 km på en liter benzin, hvoraf de 71 km er range på batteriet.

VW må have opfundet en ny mirakel maskine, der kan vride over det dobbelte ud af en liter benzin end andre.

Det er en absurd testnorm der giver disse komplet ubrugelige tal.



Det relevante ville være at oplyse rækkevidde på ren el (PHEV) og forbrug med tomt batteri. Det er desværre bare ikke sådan normen er skruet sammen.



Men det er jo ikke meget anderledes end de fantasifulde opgivelser af rækkevidde på elbiler.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

13-02-2021 kl. 11:38

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hvordan er det anderledes med ICE biler:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-v/15-dci-115-intens-5d/4937395

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/20-tdi-150-style-fe-dsg-5d/4962690

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/corsa/15-d-102-sport-5d/4986966

Eller for den sags skyld denne søgning:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil?fuel=2&kmlfrom=30&yearfrom=2020&pricefrom=0&priceto=10000000&zipcode=0000&includeengroscvr=true&includesellforcustomer=true&includewithoutvehicleregistrationtax=true&includeleasing=true&hpfrom=&hpto=&sortby=year&sortorder=desc&page=4

Hvor de alle bliver opgivet til NEDC økonomi, på trods af det er en saga blot.
Der er ingen af dem der kommer i nærheden af 30+ kml ved daglig brug.
Kan man få 66% i snit, så er man heldig.

Som skrevet: Absurd testnorm (også den gamle).



Det store forskel ml. traditionelle og batteribiler er konsekvensen:



Når min bil kører tom, bruger jeg maks 5 min på at være klar til 1.000 -1.200km igen. Når batteribilen er tom, er der langt til en (hurtig-/lyn-)lader og den bruger timer på at være klar til maks 350km igen.



Økonomisk er det så omvendt, da "brændstoffet" til batteribilen er billigere (hvor meget afhænger af abonnement og hvilke standere, man kan komme i nærheden af - indtil roaming (forhåbentlg bliver en realitet).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

13-02-2021 kl. 23:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
...... Når batteribilen er tom, er der langt til en (hurtig-/lyn-)lader og den bruger timer på at være klar til maks 350km igen.


Tager i omegnen af 20 min, med en hurtigladende elbil ved de kraftigste lader....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Esben Tronstrøm

Esben Tronstrøm
bruger siden
15-02-2017

14-02-2021 kl. 02:07

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Tager i omegnen af 20 min, med en hurtigladende elbil ved de kraftigste lader....

Enig

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 06:35

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Tager i omegnen af 20 min, med en hurtigladende elbil ved de kraftigste lader....

Det er ganske enkelt ikke sandt. På 20 min får du strøm til 200 fantasikm ( = 160km i virkeligheden) - og altså ikke en fuld ladning, der i bedste fald stadig kun giver til 300-350 km før du igen skal holde og vente i timer. Det bliver til meget ventetid på de 1.000-1.200km jeg kan køre på en tankfuld (der tager 5 min).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

14-02-2021 kl. 08:12

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er ganske enkelt ikke sandt. På 20 min får du strøm til 200 fantasikm ( = 160km i virkeligheden) - og altså ikke en fuld ladning, der i bedste fald stadig kun giver til 300-350 km før du igen skal holde og vente i timer. Det bliver til meget ventetid på de 1.000-1.200km jeg kan køre på en tankfuld (der tager 5 min).

Ja. For man har jo ofte brug for at kunne køre 1000-1200km ad gangen - specielt når man som du kun kører 20-25.000km om året.
Hvorfor mon de bilister der kører flest km om året (ifølge FDM) kører el?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

14-02-2021 kl. 08:51

En klargørelse:

En elbil på en ordentlig supercharger lader 300 km på 12 minutter og 430 km på 22 minutter.
Der kan køres på motorvejen om vinteren ca 200 km på de 300 og ca 300 på de 430 km. Om sommeren kommer du tættere på de 300/430 men ikke derop.

Det er ikke anderledes i en ICE. jo huritgere du kører jo mindre kommer du på en tank.

En hybrid, anykind mere eller mindre, lader max med 3,7 kW, om du så smider den på en 400 kW lader eller et almindeligt 16 A blåt stik i indkørsel.

Hybrid er i bedste fald blår. Med mindre man omformer konceptet til at kunne køre 200 km på el, og har en mindre hjælpemotor til at kunne fortsætte på. eks 20-40 kw motor.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 11:14

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Ja. For man har jo ofte brug for at kunne køre 1000-1200km ad gangen - specielt når man som du kun kører 20-25.000km om året.
Hvorfor mon de bilister der kører flest km om året (ifølge FDM) kører el?

Tjah - det har jeg gjort mange gange, men du taler (skriver) som sædvanligt som du har forstand til og tror, at alle mennesker kan nøjes med en Yaris hybrid til turen frem og tilbage til bageren.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 11:17

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:

Hvorfor mon de bilister der kører flest km om året (ifølge FDM) kører el?

Nogle vælger el til at pendle, hvis de har en lader i hver ende eller kan nøjes med de få km, der kan være på batteriet og de har en lader hjemme. Så er det billigt - indtil batteriet skal skiftes. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at de bruger bilen til længere ture.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 11:23

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
En klargørelse:

En elbil på en ordentlig supercharger lader 300 km på 12 minutter og 430 km på 22 minutter.
Der kan køres på motorvejen om vinteren ca 200 km på de 300 og ca 300 på de 430 km. Om sommeren kommer du tættere på de 300/430 men ikke derop.

Det er ikke anderledes i en ICE. jo huritgere du kører jo mindre kommer du på en tank.

En hybrid, anykind mere eller mindre, lader max med 3,7 kW, om du så smider den på en 400 kW lader eller et almindeligt 16 A blåt stik i indkørsel.

Hybrid er i bedste fald blår. Med mindre man omformer konceptet til at kunne køre 200 km på el, og har en mindre hjælpemotor til at kunne fortsætte på. eks 20-40 kw motor.

Vis mig lige en elbil, der kan lade 430km på 22 minutter - ved en af de standere, du finder flest af. Tesla skriver selv om de nyeste Model 3: Oplad op til 275 km på 15 minutter ved Supercharger lokationer



De 275 km er så nok tættere på 200km i praksis (som du også selv skriver). På den tid kan jeg 3 gange tanke til 1.000km - i praksis. Så skal vi ikke droppe de fantasifulde tal og holde os til virkeligheden?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

14-02-2021 kl. 14:42

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nogle vælger el til at pendle, hvis de har en lader i hver ende eller kan nøjes med de få km, der kan være på batteriet og de har en lader hjemme. Så er det billigt - indtil batteriet skal skiftes. Det betyder dog ikke nødvendigvis, at de bruger bilen til længere ture.

Har ca. 190 km tur/retur til jobbet, så det kan man vel godt kalde pendling og har intet behov for at lade i begge ender.
På de meget frostkolde dage pt. koster det i omegnen af 50% batteri (TM3 LR), med max blus på varme, forvarmning af kabine inden afgang etc.
En enkelt morgen, hvor bilen meldte -17 grader efter at have overnattet udenfor (uden at være sat til ladning), kostede det 55-60% (det var så den koldeste nat i februar i de seneste 9 år, så ikke noget der sker så tit).

Undersøgelser peger i øvrigt på at hovedparten af de danske bilister kører noget i retning af 30-40 km om dagen.......

Men når man skal køre rigtig langt tager det naturligvis længere tid at lade, end at tanke.

En tur fra den ene ende af landet til den anden: Skagen til Lalandia i Rødby: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=3101013a-909c-47ea-b0a9-a8f2cd4b21bb

Fra Skagen med 95%, følge fartgrænserne, motorvej stort set hele vejen. En enkelt opladning i Middelfart på 18 min. Ikke så hurtigt som en tankning, men mon ikke de fleste også godt vil på toilet, drikke en kop væske etc. efter knap 3 timer i bilen?

Så tænker at de fleste olie-pitstop ville tage ca. lige så lang tid uanset at tankningen er overstået efter 5 min.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 15:39

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Har ca. 190 km tur/retur til jobbet, så det kan man vel godt kalde pendling og har intet behov for at lade i begge ender.
På de meget frostkolde dage pt. koster det i omegnen af 50% batteri (TM3 LR), med max blus på varme, forvarmning af kabine inden afgang etc.
En enkelt morgen, hvor bilen meldte -17 grader efter at have overnattet udenfor (uden at være sat til ladning), kostede det 55-60% (det var så den koldeste nat i februar i de seneste 9 år, så ikke noget der sker så tit).

Undersøgelser peger i øvrigt på at hovedparten af de danske bilister kører noget i retning af 30-40 km om dagen.......

Men når man skal køre rigtig langt tager det naturligvis længere tid at lade, end at tanke.

En tur fra den ene ende af landet til den anden: Skagen til Lalandia i Rødby: https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=3101013a-909c-47ea-b0a9-a8f2cd4b21bb

Fra Skagen med 95%, følge fartgrænserne, motorvej stort set hele vejen. En enkelt opladning i Middelfart på 18 min. Ikke så hurtigt som en tankning, men mon ikke de fleste også godt vil på toilet, drikke en kop væske etc. efter knap 3 timer i bilen?

Så tænker at de fleste olie-pitstop ville tage ca. lige så lang tid uanset at tankningen er overstået efter 5 min.

En af de mange forskelle er, at du bliver nødt til at lade rute og pitstoppenes placering og længde afgøre af, hvor der står ladere. Med en traditionel bil, kan man vælge sin rute efter, hvad man gerne vil se/opleve og man kan holde sine pauser i en hyggelig havn, landsby eller lign. istedet for en kedelig motorvejsrasteplads.



Vil man have dikteret rute og stop, findes der en langt billigere og mere miljøvenlig løsning: Toget.



Har man derimod bilen for den frihed, der (bør) følge(r) med, er batteribiler og infrastruktur stadig for langt fra målet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

14-02-2021 kl. 19:07

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En af de mange forskelle er, at du bliver nødt til at lade rute og pitstoppenes placering og længde afgøre af, hvor der står ladere. Med en traditionel bil, kan man vælge sin rute efter, hvad man gerne vil se/opleve og man kan holde sine pauser i en hyggelig havn, landsby eller lign. istedet for en kedelig motorvejsrasteplads.


Endnu engang forvandles en fjer til fem høns. De samme falske påstande gentages igen, igen....

Opladningssituationen er pt. overhovedet ikke optimal. Men med en smule overblik vil det sjældent udgøre et problem.

På turen fra Skagen til Rødby er der masser af steder, hvor der er 11kW ladere i områder, hvor man kan spise frokost/kigge ud over vandet, mens der fyldes km på batteriet. Alternativt kræver en evt. længere omvej, måske 10 min på en lynlader, som der er en del af af langs motorvejene.

Så lidt mere besværligt? Jep. Men langt de fleste vil næppe opleve det som noget større problem. (men gør man det, kan man jo køre videre i sin oliebrænder)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

14-02-2021 kl. 19:52

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Endnu engang forvandles en fjer til fem høns. De samme falske påstande gentages igen, igen....

Opladningssituationen er pt. overhovedet ikke optimal. Men med en smule overblik vil det sjældent udgøre et problem.

På turen fra Skagen til Rødby er der masser af steder, hvor der er 11kW ladere i områder, hvor man kan spise frokost/kigge ud over vandet, mens der fyldes km på batteriet. Alternativt kræver en evt. længere omvej, måske 10 min på en lynlader, som der er en del af af langs motorvejene.

Så lidt mere besværligt? Jep. Men langt de fleste vil næppe opleve det som noget større problem. (men gør man det, kan man jo køre videre i sin oliebrænder)

Og en 11kW lader giver dig - stort set intet - i rækkevidde med mindre du holder der i timevis.



Så nej - ikke "fjer" eller "falske påstande", men bare virkeligheden, som fanboys ikke kan lide at høre. Realismen er ikke i højsædet, når den dyre investering i at være "first mover" (aka. betatester) på en ufærdig teknologi skal forsvares.



Køre man gennem Europa af de små veje, er ladere et særsyn - man skal til de store byer og på de største rastepladser for at finde brugbare ladere.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

14-02-2021 kl. 21:23

KS !
bruger siden
16-01-2006

skrev:
Og en 11kW lader giver dig - stort set intet - i rækkevidde med mindre du holder der i timevis.

Så nej - ikke "fjer" eller "falske påstande", men bare virkeligheden, som fanboys ikke kan lide at høre. Realismen er ikke i højsædet, når den dyre investering i at være "first mover" (aka. betatester) på en ufærdig teknologi skal forsvares.

Køre man gennem Europa af de små veje, er ladere et særsyn - man skal til de store byer og på de største rastepladser for at finde brugbare ladere.


Nu var din præmis netop at du ville spise frokost eller lign. og dermed parkere i længere tid

Lynladere langs de større veje giver hurtig ladning, når der skal køres lange stræk. 11kW ladere, fylder stille og roligt på, mens man går tur, shopper, spiser etc. eller måske om natten, mens man sover, så man vågner op med en fuld tank.

Turen Skagen - Lolland kræver som nævnt ca. 18 min ladning.
Skulle man undervejs komme i tanke om at man vil køre en omvej for at spise/shoppe etc., kan man måske smide ekstra strøm på ved den nævnte 11kW lader (hvis der er en på via-punktet). Er det ikke tilfældet smutter man forbi en lynlader på motorvejen og smider 10 min ekstra på, så er der juice nok til at nå til Lalandia.

Så næppe det store problem at lade i DK/nærmeste udland (men går man meget op i at spare nogle minutter, er en ICE måske stadig det foretrukne valg) og vil man gerne have selvkørende campingvogn, er tiden ikke moden til eldrift.

Mht. dyr investering er købsprisen den samme som en tilsvarende ICE bil og brændstof/drift/vedligehold er billigere, så den investering er ganske fornuftig.

Mht. Europa gider jeg personligt ikke køre 2 x 1500-2000 km. Så tager jeg flyet og lejer en bil ved landing.

Dette indlæg blev 14-02-2021 22:54 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-02-2021 kl. 08:45

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:

Nu var din præmis netop at du ville spise frokost eller lign. og dermed parkere i længere tid

Lynladere langs de større veje giver hurtig ladning, når der skal køres lange stræk. 11kW ladere, fylder stille og roligt på, mens man går tur, shopper, spiser etc. eller måske om natten, mens man sover, så man vågner op med en fuld tank.

Turen Skagen - Lolland kræver som nævnt ca. 18 min ladning.
Skulle man undervejs komme i tanke om at man vil køre en omvej for at spise/shoppe etc., kan man måske smide ekstra strøm på ved den nævnte 11kW lader (hvis der er en på via-punktet). Er det ikke tilfældet smutter man forbi en lynlader på motorvejen og smider 10 min ekstra på, så er der juice nok til at nå til Lalandia.

Så næppe det store problem at lade i DK/nærmeste udland (men går man meget op i at spare nogle minutter, er en ICE måske stadig det foretrukne valg) og vil man gerne have selvkørende campingvogn, er tiden ikke moden til eldrift.

Mht. dyr investering er købsprisen den samme som en tilsvarende ICE bil og brændstof/drift/vedligehold er billigere, så den investering er ganske fornuftig.

Mht. Europa gider jeg personligt ikke køre 2 x 1500-2000 km. Så tager jeg flyet og lejer en bil ved landing.

Nu er der grænser for, hvor meget, jeg kan spise ;-)



Du beskriver endnu engang, at turene er på bilens præmisser: Den vælger ruten - du er passager. Så er toget nok en bedre løsning.



For mig - og mange andre - er turen en del af oplevelsen, og det betyder også friheden til selv at vælge rute, pauser m.m. uden bekymring for, om det nu er muligt at nå til næste tankning. Det er den frihed, der helt mangler med nutidens batteribiler og infrastruktur.



Om investeringen er fornuftig, finder du ud af, når batterierne skal skiftes.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

15-02-2021 kl. 10:05

Har du en statistik der underbygger det der "for mig - og mange andre - er turen en del af oplevelse"

Langt hovedparten af dem jeg kender drejer det sig om at kommer fra A til B, sjældent slår man et sving omkring en køn bro eller skov.

Tænker hovedparten af dagens km køres mellem hjem og arbejde.
Den restende del bruge på familie besøg og ganske sjældent på en tur til Italien hvor man lige triller en omvej på the scenic route, som tager 5 timer for, at køre de 200 km man reelt kommer frem mod målet.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-02-2021 kl. 11:50

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Har du en statistik der underbygger det der "for mig - og mange andre - er turen en del af oplevelse"

Langt hovedparten af dem jeg kender drejer det sig om at kommer fra A til B, sjældent slår man et sving omkring en køn bro eller skov.

Tænker hovedparten af dagens km køres mellem hjem og arbejde.
Den restende del bruge på familie besøg og ganske sjældent på en tur til Italien hvor man lige triller en omvej på the scenic route, som tager 5 timer for, at køre de 200 km man reelt kommer frem mod målet.

Har du en statistik, der underbygger at alle ønsker at køre fra ladestander til ladestander på de største rastepladser med mest støj og trafik?



Hvis man kun vil køre på en rute, som bilen bestemmer, og holder pauser, hvor hyppighed, længde og placering er givet af bilen, kan man lige så godt tage toget. Det er lige præcis, hvad det er bedst til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

15-02-2021 kl. 17:31

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Har du en statistik, der underbygger at alle ønsker at køre fra ladestander til ladestander på de største rastepladser med mest støj og trafik?

Ligesom man kører fra tankstation til tankstation?

For langt de fleste er en elbil en fin mulighed, der både fungerer i hverdagene/på ferien og samtidig sparer en del kr. især hvis man kører en del km....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

15-02-2021 kl. 18:09

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Ligesom man kører fra tankstation til tankstation?

For langt de fleste er en elbil en fin mulighed, der både fungerer i hverdagene/på ferien og samtidig sparer en del kr. især hvis man kører en del km....

Næh - for der er tankstationer overalt, hvor man kan tanke på max 5 min. (også i de små byer væk fra motorvejene) - og have rækkevidde til 1.000-1.200km, så det var en elendig sammenligning. Det er jo netop pointen: Batteribiler er bare på et for tidligt udviklingsstadie til reelt at kunne erstatte traditionelle biler.



Besparelserne kan hurtigt forsvinde - og mere til, når batterierne er slidt op.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

15-02-2021 kl. 19:41

1

Dette indlæg blev 16-02-2021 06:31 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

15-02-2021 kl. 22:03

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh - for der er tankstationer overalt, hvor man kan tanke på max 5 min. (også i de små byer væk fra motorvejene) - og have rækkevidde til 1.000-1.200km, så det var en elendig sammenligning. Det er jo netop pointen: Batteribiler er bare på et for tidligt udviklingsstadie til reelt at kunne erstatte traditionelle biler.



Besparelserne kan hurtigt forsvinde - og mere til, når batterierne er slidt op.

Personligt kan jeg ikke nøjes med 5 min. pause for hver 1000-1200 km. Du må have en voldsom stor blære eller bruge Tena? ;-)

Er overgået til eldrift og det virker forrygende. Lækker bil, masser af grej, voldsom ydelse og samtidig billigt "brændstof"/drift etc. Intet behov for tankning undervejs på turene til hverdag.
Gider som sagt ikke køre til Midddelhavet. Men skulle man smutte til den anden ende af DK eller Hamborg/Berlin koster det måske et par min. ekstra til "tankning" (ved mere end 3 timers kørsel ville jeg holde pause uanset) men det er for mig en minimal ulempe, i forhold til alle fordelene.

Men som andre skriver: det er som Nokia kontra smartphone.
Foretrak man voldsom batteritid og kunne nøjes med opkald og sms var Nokia vejen frem.
Ville man have flere funktioner/større skærm etc. og kunne nøjes med mindre batteritid, så var smartphonen det rette valg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

16-02-2021 kl. 06:49

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Personligt kan jeg ikke nøjes med 5 min. pause for hver 1000-1200 km. Du må have en voldsom stor blære eller bruge Tena? ;-)

Er overgået til eldrift og det virker forrygende. Lækker bil, masser af grej, voldsom ydelse og samtidig billigt "brændstof"/drift etc. Intet behov for tankning undervejs på turene til hverdag.
Gider som sagt ikke køre til Midddelhavet. Men skulle man smutte til den anden ende af DK eller Hamborg/Berlin koster det måske et par min. ekstra til "tankning" (ved mere end 3 timers kørsel ville jeg holde pause uanset) men det er for mig en minimal ulempe, i forhold til alle fordelene.

Men som andre skriver: det er som Nokia kontra smartphone.
Foretrak man voldsom batteritid og kunne nøjes med opkald og sms var Nokia vejen frem.
Ville man have flere funktioner/større skærm etc. og kunne nøjes med mindre batteritid, så var smartphonen det rette valg.
Du vælger igen at "overse" pointen: Jeg kan selv vælge hvor, hvornår og hvor længe jeg holder pauser. Du skal holde pauser i tide og utide, ruten bestemmes af bilen, ligesom den vælger de kedelige motorvejsrastepladser til dig, så du kan holde og vente på at det bliver din tur til at lade.



Du vælger så at flyve på ferie - og dermed ryger enhvert form for "miljø"-argument.



Problemet med din sammenligning er, at din "smartphone" ser således ud - og har batteri til 10 min. ;-)



https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41d8GRyUxaL._AC_.jpg

Dette indlæg blev 16-02-2021 06:50 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

16-02-2021 kl. 07:39

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Næh - for der er tankstationer overalt, hvor man kan tanke på max 5 min. (også i de små byer væk fra motorvejene) - og have rækkevidde til 1.000-1.200km, så det var en elendig sammenligning. Det er jo netop pointen: Batteribiler er bare på et for tidligt udviklingsstadie til reelt at kunne erstatte traditionelle biler.



Besparelserne kan hurtigt forsvinde - og mere til, når batterierne er slidt op.

Jo jo, men man sælger jo bilen efter 2-3 år, så må en forhandler eller en anden rode med batteriskift, så det er jo intet issue.

Det samme som med en mobiltelefon, den udskifter man også efter 2-3 år, ja ofte
meget før, da der er kommet en ny smart model som kan mere og med længere
batteritid.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

16-02-2021 kl. 09:39

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Jo jo, men man sælger jo bilen efter 2-3 år, så må en forhandler eller en anden rode med batteriskift, så det er jo intet issue.

Det samme som med en mobiltelefon, den udskifter man også efter 2-3 år, ja ofte
meget før, da der er kommet en ny smart model som kan mere og med længere
batteritid.

HVIS det er rigtigt hvad KS skriver omkring holdbarheden på batterier, så er det også et issue, som du skriver for den første ejer.
Du vil ganske enkelt få tilbudt en markant lavere pris for bilen, hvis derover et batteriskift i nær fremtid.
Du kan afskrive din gamle telefon på 2-3 år, men det er nok de færreste der har lyst til det samme med deres nye Tesla

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

16-02-2021 kl. 11:13

En bil er jo ikke ny efter 2-3 år og tæt på 100.000 km, så afsted med den om den så ender i østlandende eller andet sted, er mig uvedkommende :-)

Der sker så meget på bil fronten nu om dage, at jeg ihvertfald selv ikke gider en bil
på 2-3 år og når de kommer tæt på +100.000 km begynder problemerne med at komme om det er diesel turboen, lejer eller batterier, dyre reparationer alle sammen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

16-02-2021 kl. 11:32

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
HVIS det er rigtigt hvad KS skriver omkring holdbarheden på batterier, så er det også et issue, som du skriver for den første ejer.
Du vil ganske enkelt få tilbudt en markant lavere pris for bilen, hvis derover et batteriskift i nær fremtid.
Du kan afskrive din gamle telefon på 2-3 år, men det er nok de færreste der har lyst til det samme med deres nye Tesla

Men KS glemmer konstant at der på langt de fleste elbiler er 8år/160.000 eller 192.000 km garanti på batteri og motor.

Så fordi du beholde din bil i 5 år og kører 25.000 iom året, så er der forsat 2-3 års garanti på det batteri, der ifølge KS skal skiftes jævnt tit.

Det er ikke et større problem end der kun er 2 år på en VW, derfor bliver den jo ikke nul værd, fordi de 2 år er gået, vel. Dertl så er anden ejer heller ikke særligt bekymret, på trods af nul garanti. En DSG gearkasse eller en TSI motor koster også deroppe af, ikke?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-02-2021 kl. 09:49

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
HVIS det er rigtigt hvad KS skriver omkring holdbarheden på batterier, så er det også et issue, som du skriver for den første ejer.
Du vil ganske enkelt få tilbudt en markant lavere pris for bilen, hvis derover et batteriskift i nær fremtid.
Du kan afskrive din gamle telefon på 2-3 år, men det er nok de færreste der har lyst til det samme med deres nye Tesla

Lige præcis!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-02-2021 kl. 09:50

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
En bil er jo ikke ny efter 2-3 år og tæt på 100.000 km, så afsted med den om den så ender i østlandende eller andet sted, er mig uvedkommende :-)

Der sker så meget på bil fronten nu om dage, at jeg ihvertfald selv ikke gider en bil
på 2-3 år og når de kommer tæt på +100.000 km begynder problemerne med at komme om det er diesel turboen, lejer eller batterier, dyre reparationer alle sammen.

Det må være nogle sølle biler, du har haft.



Vores bil nr. 2 er en 17 år gl. Yaris Verso med 240-250.000 km bag sig. Den starter og kører hver gang - ingen problemer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-02-2021 kl. 09:53

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Men KS glemmer konstant at der på langt de fleste elbiler er 8år/160.000 eller 192.000 km garanti på batteri og motor.

Så fordi du beholde din bil i 5 år og kører 25.000 iom året, så er der forsat 2-3 års garanti på det batteri, der ifølge KS skal skiftes jævnt tit.

Det er ikke et større problem end der kun er 2 år på en VW, derfor bliver den jo ikke nul værd, fordi de 2 år er gået, vel. Dertl så er anden ejer heller ikke særligt bekymret, på trods af nul garanti. En DSG gearkasse eller en TSI motor koster også deroppe af, ikke?

Nej - du "glemmer", at den garanti er værdiløs, da du kan miste 29% af kapaciteten/rækkevidden uden at få noget ud af garantien. Først hvis du kan dokumentere, at den er under 70%, træder garantien i kraft - og de skifter en celle eller 2 så den lige er over 70% igen.



En gearkasse/motor kan holde hele bilens levetid - den slides ikke på samme måde (det går markant langsommere). Et batteri slides for hver eneste opladning og mister lidt kapacitet hver gang. Begge dele kan pludselig gå istykker - men det er ikke, hvad vi taler om her.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jørgen Eriksen

Jørgen Eriksen
bruger siden
08-03-2006

17-02-2021 kl. 12:44

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det må være nogle sølle biler, du har haft.



Vores bil nr. 2 er en 17 år gl. Yaris Verso med 240-250.000 km bag sig. Den starter og kører hver gang - ingen problemer.

Ja det har du ret i KS!, har haft 4 stk BMW, aldrig mere det mærke.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-02-2021 kl. 12:49

Jørgen Eriksen

bruger siden
08-03-2006

skrev:
Ja det har du ret i KS!, har haft 4 stk BMW, aldrig mere det mærke.

Det forstår jeg godt, hvis de falder fra hinanden efter 2-3 år. Jeg undrer mig dog over, at du har købt det samme bras 4 gange, hvis det er så ringe,



Men overdrivelse fremmer som bekendt forståelsen.... eller noget....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

17-02-2021 kl. 21:44

Jeg har ikke spor mod elbil, og skal sikkert også ha' sådan en på et tidspunkt. Lige nu har vi dog to så nye biler at det næppe giver mening før om nogle år, samtidig køre jeg jævnt ofte (uden for Corona-nedlukningen) 600-800 km på en arbejdsdag. Det vil sige ca. en arbejdsdag på møder og endnu en arbejdsdag bag rattet, så begynder det at knibe med også at skulle oplade.

De koster selvfølgelig noget i vedligehold og service, reparationer har siden den første ligget på 1500 kr. rundet op med rund hånd. Det gælder så mine og konens biler, hvor vi begge er på nummer 5 så 10 biler i alt. Det er så fra før yngste afkom der fylder 29 i dag, og alle er blevet udskiftet mellem 140.000 og 220.000 km.

Man kan dog godt komme til at ryste lidt i bukserne nå man læser noget som dette https://motor.no/bilhold-bilskader-forbrukerrettigheter/dette-hullet-i-bunnplaten-koster-356000-kr-a-reparere/190729 Heldigvis for den uheldige Jaguar-ejer dækker forsikringen, men det kan så omvendt give en høj forsikringspris. Det er ikke en enkeltstående skrækhistorie, eller det pågældende forsikringsselskab siger de har haft mange af den slags skader og nogle af bilerne må skrottes. I den forbindelse kan man se at blot fugemassen for montage af batteriet i en Jaguar koster 130.000 kr. (norske ganske vist, men alligevel). Det fugemasse må jo være lavet af fjer fra engle og tåre fra enhjørninge.

Måske er ovenstående en af årsagerne til, at det i 2017 opgørelsen af skoittede biler i Norge lyder på 37 Tesla'er med en gennemsnitsalder på 3,3 år. https://dinside.dagbladet.no/motor/bilene-som-lever-lengst--og-de-som-gar-forst-i-vrakpressa/71130577

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

17-02-2021 kl. 23:32

Hej Kim

Det var en træls en den der. Men tænker ikke umiddelbart det sker på alfarbar vej.

I Norge har man en vis tilbøjelighed til at tage på fjeldet, hvor vejen kan være mere alternativ en godt er.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

17-02-2021 kl. 23:51

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Hej Kim

Det var en træls en den der. Men tænker ikke umiddelbart det sker på alfarbar vej.

I Norge har man en vis tilbøjelighed til at tage på fjeldet, hvor vejen kan være mere alternativ en godt er.

Der skal bare ligge en lidt for stor genstand på asfalten - eller som her, hvor der er mistanke til en donkraft.



Men det lyder lidt absurd at der skal skiftes så meget. Enten er reparationen en overreaktion, eller også er konstruktionen ikke gennemtænkt. Det bør ikke være et problem at undgå i fremtiden, men det er endnu en indikation på, at batteribiler er på et (for) tidligt udviklingsstadie pt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

18-02-2021 kl. 00:10

JR:
Jeg ved de er glade for at komme ud i naturen der oppe, firmaet jeg arbejder i er stiftet en en Nordman som køre Tesla, hans kone (dansk) har også en Tesla og så har de en Nissan Note nå de skal køre langt. På hans Tesla virker det udvendige håndtag på den ene bagdør ikke, den kan dog åbnes indefra. Hendes kom retur fra Tesla i dag, den kunne ikke lade, men de er heller ikke helt nye og fejl sker på alle biler. Jeg har været med på en på fjeldet i Mo i Rana for ca. 35 år siden, men husker det stadig. Helt oppe sprang en hydralikslange på den Citroen CX jeg var med i, det er ikke kun affjedringen der forsvinder men også bremserne. Lidt for spændende tur ned af fjeldet på en ujævn grusvej og kun motorbremse, men ned kan man jo altid komme :O)

KS:
Ja der må være nogle opfindsomme mennesker der kan se en ide i at tilbyde alternative løsninger, men under garanti er det sikkert klogt nok at holde sig til det fabrikanten siger.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lasse T

Lasse T
bruger siden
25-07-2019

18-02-2021 kl. 09:48

Jeg kiggede lige på ladekort, og den rute jeg kunne forestille mig at køre (sydpå fra KBH), der er de få hurtigladere fra eon og clever på maks 50KW. Så hvis man skal lade hurtigt, så skal man vel købe en Tesla - eller hvad?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

18-02-2021 kl. 14:17

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
HVIS det er rigtigt hvad KS skriver omkring holdbarheden på batterier, så er det også et issue, som du skriver for den første ejer.

Heldigt at det KS siger om holdbarhed på batterier ikke er rigtigt!
Batterierne slides ganske vist, men langt mindre end de skrækscenarier, som jævnligt bliver luftet.
Som det ses her er det ikke et generelt problem på nyere biler, hvor man har mere styr på køling etc. end man havde tidligere...
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-02-2021 kl. 14:54

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Heldigt at det KS siger om holdbarhed på batterier ikke er rigtigt!
Batterierne slides ganske vist, men langt mindre end de skrækscenarier, som jævnligt bliver luftet.
Som det ses her er det ikke et generelt problem på nyere biler, hvor man har mere styr på køling etc. end man havde tidligere...
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Nej, hvis man er ægte elbil fanboy, er man ikke tynget af fysikkens love - så holder batterier evigt.



I den virkelige verden, degraderes batterier for hver eneste opladning. Køling m.m. er alene et forsøg på delfist at kompensere for den mishandling batterierne udsættes for ved eksremt op-/afladning, store temperaturudsving (-20gr. til +70gr), rystelser m.m. - langt værre forhold end f.eks. en smartphone udsættes for - og hvordan er det lige med levetiden på batteriet på smartphones?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

18-02-2021 kl. 15:38

Altid "imponerende" når en selverklæret "ekspert" påstår at vide mere end de rigtige eksperter, som rent faktisk arbejder med/undersøger emnet.

Fakta er at diverse undersøgelser slår fast at:
Der er slid/degradering af elbils batterier. Men dette er, på moderne elbiler, på et langt lavere niveau, end den misinformation, som enkelte personer gang på gang spreder.
I øvrigt på et niveau, hvor batteriet formentlig vil holde hele bilens liv

https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Dette indlæg blev 18-02-2021 15:39 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

19-02-2021 kl. 08:09

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Har du en statistik, der underbygger at alle ønsker at køre fra ladestander til ladestander på de største rastepladser med mest støj og trafik?



Hvis man kun vil køre på en rute, som bilen bestemmer, og holder pauser, hvor hyppighed, længde og placering er givet af bilen, kan man lige så godt tage toget. Det er lige præcis, hvad det er bedst til.

Jeg så lige en annonce med en VW California, og her ser det ud til at der på "bagsædet" kun er 2 siddepladser.
Dvs bilen ikke rummer flere passagerer end en VW up.
Er man 2 voksne og 3 børn i familien der skal på ferie i en California, så skal det ene familiemedlem også her tage toget - og så går lidt af ideen med at tage på ferie sammen af fløjten.
Ud fra billerne af California'en at dømme, så "bagsæderne" heller ikke særlige behagelige ud at sidde på, det lignede mest af alt nogle hårde hynder, hvis det er tilfældet så er bilen jo kun velegnet til længere rejse for 2 personer - som de øvrige VW Transportere på markedet.
Jeg skal dog for god ordens skyld sige at jeg aldrig har siddet bag i en California.
Men for vores vedkommende duer den ikke, vi skal helt op i en Polo for at hele familien lovligt kan være der.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

19-02-2021 kl. 08:28

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Jeg så lige en annonce med en VW California, og her ser det ud til at der på "bagsædet" kun er 2 siddepladser.
Dvs bilen ikke rummer flere passagerer end en VW up.
Er man 2 voksne og 3 børn i familien der skal på ferie i en California, så skal det ene familiemedlem også her tage toget - og så går lidt af ideen med at tage på ferie sammen af fløjten.
Ud fra billerne af California'en at dømme, så "bagsæderne" heller ikke særlige behagelige ud at sidde på, det lignede mest af alt nogle hårde hynder, hvis det er tilfældet så er bilen jo kun velegnet til længere rejse for 2 personer - som de øvrige VW Transportere på markedet.
Jeg skal dog for god ordens skyld sige at jeg aldrig har siddet bag i en California.
Men for vores vedkommende duer den ikke, vi skal helt op i en Polo for at hele familien lovligt kan være der.

Du er meget, meget OT i dit forsøg på at trolle her.



Men bortset fra det, vælger du den bare med 5 sæder, hvis det er behovet - no problem. Vores blev leveret fra fabrikken med 5 sæder, men vi fravalgte det, da vi ikke havde behovet, så forhandleren beholdt det og regnede det ud af prisen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

19-02-2021 kl. 08:29

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Altid "imponerende" når en selverklæret "ekspert" påstår at vide mere end de rigtige eksperter, som rent faktisk arbejder med/undersøger emnet.

Fakta er at diverse undersøgelser slår fast at:
Der er slid/degradering af elbils batterier. Men dette er, på moderne elbiler, på et langt lavere niveau, end den misinformation, som enkelte personer gang på gang spreder.
I øvrigt på et niveau, hvor batteriet formentlig vil holde hele bilens liv

https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Ahh - "selverklæret ekspert" - du mener fanboys, der mener at vide at fysikkens love ikke gælder for deres elskede batteribiler?

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

19-02-2021 kl. 13:19

KS !
bruger siden
16-01-2006
skrev:
Ahh - "selverklæret ekspert" - du mener fanboys, der mener at vide at fysikkens love ikke gælder for deres elskede batteribiler?


Ser ikke nogen "fanboys" der benægter fakta. Det er der derimod andre der gør.

Nogen (herunder undertegnede) siger at de nyeste elbiler virker rigtig fint og at de har rigtig mange fordele.
Men også et par ulemper. Bla. at der med tiden, vil ske en mindre degradering af batteriet, som nedsætter kapaciteten.

Dette er baseret på at eksperter, der rent faktisk ved noget om batteriteknologi og indhenter/undersøger/behandler data, konkluderer at der sker en degradering af batteriet. Men at den er begrænset, ca. 10-12% over 5 år. Det største fald sker i starten og aftager med tiden.
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Der er så andre der, gang på gang fremfører diverse falske påstande, som der ikke er belæg for i nogen videnskabelige undersøgelser....

Dette indlæg blev 19-02-2021 13:21 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

19-02-2021 kl. 15:30

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Ser ikke nogen "fanboys" der benægter fakta. Det er der derimod andre der gør.

Nogen (herunder undertegnede) siger at de nyeste elbiler virker rigtig fint og at de har rigtig mange fordele.
Men også et par ulemper. Bla. at der med tiden, vil ske en mindre degradering af batteriet, som nedsætter kapaciteten.

Dette er baseret på at eksperter, der rent faktisk ved noget om batteriteknologi og indhenter/undersøger/behandler data, konkluderer at der sker en degradering af batteriet. Men at den er begrænset, ca. 10-12% over 5 år. Det største fald sker i starten og aftager med tiden.
https://www.hvilkenbil.dk/elbilers-batterier-holder-laengere-end-bilen/

Der er så andre der, gang på gang fremfører diverse falske påstande, som der ikke er belæg for i nogen videnskabelige undersøgelser....

5 år er meget lidt for en bil - og 10-12% er meget i betragtning af, at rækkevidden fra starten af er meget beskeden.



Der er også eksempler på, at kapaciteten er forringet betydeligt mere, men sjovt nok skal du og andre fans altid forsøge at benægte problemet. At du nu omsider trods alt delvist erkender, at fysikkens love stadig gælder, ændrer intet.



Men hvis udviklingen fortsætter vil du da få ret engang i at det bliver uden betydning. Det hjælper bare ikke på de biler, der er solgt indtil nu.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-02-2021 kl. 17:18

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej, hvis man er ægte elbil fanboy, er man ikke tynget af fysikkens love - så holder batterier evigt.



I den virkelige verden, degraderes batterier for hver eneste opladning. Køling m.m. er alene et forsøg på delfist at kompensere for den mishandling batterierne udsættes for ved eksremt op-/afladning, store temperaturudsving (-20gr. til +70gr), rystelser m.m. - langt værre forhold end f.eks. en smartphone udsættes for - og hvordan er det lige med levetiden på batteriet på smartphones?
Hvis et batteri kommer til 70 grader, så er der noget galt med BMS'en. Den bør køle batteriet så den ikke kommer meget over 40 grader.
Det svarer lidt til din køler er stoppet på din California, og motoren er brændt varm.

Ligesom minus 20 grader kun bør ske hvis den holder stille og i arktisk kulde.

Altså yderst sjældent.

Men Californiaen leveres altså med 5 sæder i busstørrelse, det er da betryggende.
Alligevel er det os andre der er nogle fjolser der køber en mindre bil der passer til dagligdagsbehovet og ikke til ferieture.

Dette indlæg blev 19-02-2021 17:22 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

19-02-2021 kl. 18:59

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
....
Der er også eksempler på, at kapaciteten er forringet betydeligt mere, men sjovt nok skal du og andre fans altid forsøge at benægte problemet. At du nu omsider trods alt delvist erkender, at fysikkens love stadig gælder, ændrer intet. ....

Der er altid enkelte eksempler, hvor tingene er defekte. Det overordnede billede er at degraderingen er moderat og at teknikken fungerer ganske udmærket..

Mht. rækkevidde vil langt de fleste, kun yderst sjældent have brug for at lade ude.
Dog forudsat at de har mulighed for at sætte en lader op derhjemme og køber en af de nye biler med god rækkevidde.
For rigtig mange vil ladetid kun en faktor på de lange ture, som de fleste trods alt sjældent foretager.

Så langt de fleste vil næppe opleve ladetid som et større problem, der skal jo også holdes pauser.

Men vil man gerne køre 600-1000 km uden pauser, skal man naturligvis ikke kigge på elbil.

De fleste har tilsyneladende en nogenlunde balanceret tilgang til eldrift og kan godt se at der er både fordele og ulemper (ligesom med alt muligt andet).

Der er dog også enkelte der nægter at erkende fakta og konsekvent påstår elbiler overhovedet ikke fungerer, at batterier nærmest konstant går i stykker, skal skiftes etc.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-02-2021 kl. 10:55

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Nej, hvis man er ægte elbil fanboy, er man ikke tynget af fysikkens love - så holder batterier evigt.



I den virkelige verden, degraderes batterier for hver eneste opladning. Køling m.m. er alene et forsøg på delfist at kompensere for den mishandling batterierne udsættes for ved eksremt op-/afladning, store temperaturudsving (-20gr. til +70gr), rystelser m.m. - langt værre forhold end f.eks. en smartphone udsættes for - og hvordan er det lige med levetiden på batteriet på smartphones?
Hvis et batteri kommer til 70 grader, så er der noget galt med BMS'en. Den bør køle batteriet så den ikke kommer meget over 40 grader.
Det svarer lidt til din køler er stoppet på din California, og motoren er brændt varm.

Ligesom minus 20 grader kun bør ske hvis den holder stille og i arktisk kulde.

Altså yderst sjældent.

Men Californiaen leveres altså med 5 sæder i busstørrelse, det er da betryggende.
Alligevel er det os andre der er nogle fjolser der køber en mindre bil der passer til dagligdagsbehovet og ikke til ferieture.

Har du nogensinde været i nærheden af en bil en sommerdag? Her er temperaturen let 70gr. eller mere, når solen står på. Vi har lige haft temperaturer under -20gr. - det er et stort spænd, et batteri udsættes for.



Californiaen tjener mit formål (hvilket er langt mere end ferieture), men er bestemt ikke for alle. Jeg forsøger heller ikke at pådutte alle en California som du forsøger at pådutte alle en batteribil - og helst en Tesla. Er du virkelig så desperat for at forsøge at aflede opmærksomheden fra at du har valgt en ufærdig teknologi, at du skal forsøge at gå efter mit valg? Det er lidt ynkeligt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

K S

K S
bruger siden
20-02-2021

20-02-2021 kl. 13:25

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Det er lidt ynkeligt.


Du er ynkelig!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-02-2021 kl. 14:04

Lasse T

bruger siden
25-07-2019

skrev:
Jeg kiggede lige på ladekort, og den rute jeg kunne forestille mig at køre (sydpå fra KBH), der er de få hurtigladere fra eon og clever på maks 50KW. Så hvis man skal lade hurtigt, så skal man vel købe en Tesla - eller hvad?

Du kan også kigge på Ionity's ladenetværk.

Men pt er Tesla's netværk enestående.

ionity, EON, clever, Spirii, FDM etc kan alle lade på. Prisen er afhængig af om du er abonnement eller bare flyby. De er så godt som alle opført med tilskud fra enten DK eller EU.

Tesla's netværk er delvist betalt af Tesla, såvel som firstmovers, som har forudbetalt for gratis ladning for life.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

20-02-2021 kl. 14:07

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Har du nogensinde været i nærheden af en bil en sommerdag? Her er temperaturen let 70gr. eller mere, når solen står på. Vi har lige haft temperaturer under -20gr. - det er et stort spænd, et batteri udsættes for.



Californiaen tjener mit formål (hvilket er langt mere end ferieture), men er bestemt ikke for alle. Jeg forsøger heller ikke at pådutte alle en California som du forsøger at pådutte alle en batteribil - og helst en Tesla. Er du virkelig så desperat for at forsøge at aflede opmærksomheden fra at du har valgt en ufærdig teknologi, at du skal forsøge at gå efter mit valg? Det er lidt ynkeligt.
Skal vi nu igang med den diskusion igen om temperatur.




Minus 20 var et afgrænset sted i Horsens, ellers så vi for det meste ikke under -10 grader.

Ja en kabine bliver luften måske 50-70grader(den var 50 grader i spanien i sommer ved høj klar himmel og 34 grader.
Men Batteriet sidder jo just ikke i kabinen, men i et eget compartment under bunden. Det svarer lidt til du har solen ind af vinduerne derhjemme og 25 grader, men i kælderen har du kun 15 grader. Det er jo fordi kælderen ikke er belyst.

Dette indlæg blev 20-02-2021 14:09 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

20-02-2021 kl. 16:11

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Har du nogensinde været i nærheden af en bil en sommerdag? Her er temperaturen let 70gr. eller mere, når solen står på. Vi har lige haft temperaturer under -20gr. - det er et stort spænd, et batteri udsættes for.



Californiaen tjener mit formål (hvilket er langt mere end ferieture), men er bestemt ikke for alle. Jeg forsøger heller ikke at pådutte alle en California som du forsøger at pådutte alle en batteribil - og helst en Tesla. Er du virkelig så desperat for at forsøge at aflede opmærksomheden fra at du har valgt en ufærdig teknologi, at du skal forsøge at gå efter mit valg? Det er lidt ynkeligt.
Skal vi nu igang med den diskusion igen om temperatur.




Minus 20 var et afgrænset sted i Horsens, ellers så vi for det meste ikke under -10 grader.

Ja en kabine bliver luften måske 50-70grader(den var 50 grader i spanien i sommer ved høj klar himmel og 34 grader.
Men Batteriet sidder jo just ikke i kabinen, men i et eget compartment under bunden. Det svarer lidt til du har solen ind af vinduerne derhjemme og 25 grader, men i kælderen har du kun 15 grader. Det er jo fordi kælderen ikke er belyst.

Der var nu - 12 i Nordsjælland - og koldere andre steder på Sjælland også - og i andre dele af Verden bliver der endnu koldere.



+70 gr. eller mere er ikke usædvanligt i solen - og nok sidder batteriet ikke direkte i kabinen, men er stadig en integreret del af bilen, der langsom, men sikkert varmes op til samme temperatur.



Så jo - det er hårde vilkår for batterierne, og det kan lidt varme/køling under brug ikke kompensere for. Det reducerer bare skaderne under kørsel/ladning.



(Til gengæld er det vældig praktisk, at Tesla (og måske også andre) kan køle kabinen under parkering, hvis man har brug for det - f.eks. hvis man har hund/børn siddende i kortere tid).

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

sun shine

sun shine
bruger siden
25-05-2007

20-02-2021 kl. 23:06

Elbiler er nu en fin ting, så længe man bor i hus.



Opfylder el og hybrig ikk ede flestes behov, så forsvinder de igen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

21-02-2021 kl. 00:32

JR

bruger siden
13-12-2013

.....Ja en kabine bliver luften måske 50-70grader(den var 50 grader i spanien i sommer ved høj klar himmel og 34 grader.
Men Batteriet sidder jo just ikke i kabinen, men i et eget compartment under bunden. Det svarer lidt til du har solen ind af vinduerne derhjemme og 25 grader, men i kælderen har du kun 15 grader. Det er jo fordi kælderen ikke er belyst.

Præcis, men lad os da tage den endnu engang for prins Knud (og andre med kort hukommelse)....

Temp. diskussionen har vi haft oppe og vende for et års tid siden ;-) Men der er enkelte herinde der kan blive ved med at gentage deres udokumenterede påstande gang på gang...

Dengang lå jeg faktisk og rodede rundt med termometre i bilen (dog en ICE) i flere dage/ad flere omgange :-)

Konklusionen dengang var at selvom temp i solen ved instrumentbræt nåede op på næsten 70 grader, så var temp i skyggen, i bunden af kabinen kun i sidst i 20´erne og temp under bundmåtterne steg kun fra 17 grader om morgenen til 21 grader sidst på eftermiddagen.
Så i et tempereret klima som i DK bliver det ikke høje sommertemperaturer der ødelægger elbiler.....

Dette indlæg blev 21-02-2021 00:34 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-02-2021 kl. 11:36

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:

Præcis, men lad os da tage den endnu engang for prins Knud (og andre med kort hukommelse)....

Temp. diskussionen har vi haft oppe og vende for et års tid siden ;-) Men der er enkelte herinde der kan blive ved med at gentage deres udokumenterede påstande gang på gang...

Dengang lå jeg faktisk og rodede rundt med termometre i bilen (dog en ICE) i flere dage/ad flere omgange :-)

Konklusionen dengang var at selvom temp i solen ved instrumentbræt nåede op på næsten 70 grader, så var temp i skyggen, i bunden af kabinen kun i sidst i 20´erne og temp under bundmåtterne steg kun fra 17 grader om morgenen til 21 grader sidst på eftermiddagen.
Så i et tempereret klima som i DK bliver det ikke høje sommertemperaturer der ødelægger elbiler.....

En sommerdag med 25-30 gr. i skyggen vil give betydeligt højere temperaturer.



https://blog.evsolutions.com/electric-vehicles-in-hot-weather



Det er ikke tilfældigt, at børn og dyr dør, når de bliver efterladt i en bil en sommerdag - og det er heller ikke sundt for batterier.



Så de udokumenterede påstande, står du selv for. Det er problemet, når der går begejstringen for en teknologi og et mærke fjerner enhver form for realitetssans.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-02-2021 kl. 12:40

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En sommerdag med 25-30 gr. i skyggen vil give betydeligt højere temperaturer.



https://blog.evsolutions.com/electric-vehicles-in-hot-weather



Det er ikke tilfældigt, at børn og dyr dør, når de bliver efterladt i en bil en sommerdag - og det er heller ikke sundt for batterier.



Så de udokumenterede påstande, står du selv for. Det er problemet, når der går begejstringen for en teknologi og et mærke fjerner enhver form for realitetssans.



Nu er det også sjældent at børn og dyr kan klemme sig ned under bundmåtten, men sidder just oppe i toppen og tit i direkte sollys.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-02-2021 kl. 13:21

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Nu er det også sjældent at børn og dyr kan klemme sig ned under bundmåtten, men sidder just oppe i toppen og tit i direkte sollys.

Jeg tror, at jeg vil isolere mit hus med bundmåtter - de må have en uovertruffen isoleringsevne, som langt overstiger flere meters tykkelse af Rockwool ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T l

T l
bruger siden
17-06-2006

21-02-2021 kl. 21:23

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
En sommerdag med 25-30 gr. i skyggen vil give betydeligt højere temperaturer.

https://blog.evsolutions.com/electric-vehicles-in-hot-weather

Det er ikke tilfældigt, at børn og dyr dør, når de bliver efterladt i en bil en sommerdag - og det er heller ikke sundt for batterier.

Så de udokumenterede påstande, står du selv for. Det er problemet, når der går begejstringen for en teknologi og et mærke fjerner enhver form for realitetssans.

Hvor mange dage med 25-30 i skyggen har vi i DK om året? Det er ikke mange (desværre.....)
Høje temp. er en udfordring for elbiler i meget varme områder, men det kan DK ikke ligefrem siges at være (hvis det var, ville man også slippe for at "trække sydpå" hver sommer).

Mine egne målinger, som jeg foretog for et års tid siden (og kan findes i "elbil" tråden) viser at der bliver rigtig varmt i solen i toppen af kabinen op imod 70 grader.
Men som JR nævner, sidder batterierne heldigvis ikke i solen, i toppen af kabinen...

Men på samme tid (hvor der er næsten 70 grader i solen i toppen) stiger temp max til 29 grader i skyggen ved bunden af bilen og max 21 under måtterne i bilen

https://www.bilbasen.dk/forum/generelt/el-bil/47316#post240171

Man kan checke den gamle tråd, de er de samme påstande der gentages om høje temp i DK der ødelægger batterier, ubrugelige rækkevidde etc.....

Men det korte af de lange er, at Nordeuropa/DK er et rigtig godt sted for batteridrift. Vi har tempereret klima, uden de store udsving og med meget få dage, med meget lave/høje temperaturer....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg