BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Ford Fiesta vil pludselig ikke starte

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

01-01-2018 kl. 20:05

Min Fiesta 1.4 benz. fra 2007 ville i dag pludselig ikke starte. Der har ikke tidligere været nogle startproblemer med den.
Det eneste jeg har gjort i dag, er at skifte en sikring der var gået til bagrudeviskeren. Viskeren virker nu igen, men efter at jeg kørte hjem og satte bilen, vil den nu ikke starte.
Starteren kører ikke engang rundt, der sker simpelthen ingenting når jeg drejer nøglen, andet end at lyset i instrumentbrættet går ud, og der er helt stille. Der er strøm på den.
Hvad kan der pludselig være sket? Det må være et eller andet i tændingssystemet tænker jeg.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

01-01-2018 kl. 21:00

En sikring springer jo ikke bare, der må være en årsag til at sikringen til viskeren var gået.

Så der må være noget andet på samme sikringsgruppe som viskeren, måske noget lys eller andet, som så derefter har tappet strømmen.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

01-01-2018 kl. 21:06

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
En sikring springer jo ikke bare, der må være en årsag til at sikringen til viskeren var gået.

Så der må være noget andet på samme sikringsgruppe som viskeren, måske noget lys eller andet, som så derefter har tappet strømmen.

Sikringen har været gået længe, det var bare først i dag at jeg tog mig sammen tilat få den skiftet.
Årsagen til at den var gået, var, at jeg havde montoret et cykelstativ på bagruden, således, at viskeren ikke kunne køre frit. Men det er altså flere uger siden, og det er som sagt så først i dag at jeg lige får skiftet sikringen.
Bilen kørte derefter første gang jeg startede den herefter, men anden gang ville den ikke.

Har meget svært ved at se en umiddelbar sammenhæng, men jeg vil selvfølgelig tjekke sikringerne igennem i morgen når det bliver lyst.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

01-01-2018 kl. 22:19

Det virker til dit batteri er ringe. Når du får lys i panelet som går ud når du drejer nøglen til start, er det fordi når du slår starteren til så sender bilen al strøm tl starteren. Men der er ikke nok kraft i batteriet til at trække starteren.

Har du prøvet at sætte en lader på.

Man kunne også prøve at skubbe den igang, men det anbefales vist ikke med katalysator, noget med der kan komme uforbrændt benz igennem systemet, og det kan ødelægge din katalysator.

Ved at få den startet med et skub, så ved du om den kan starte. Derved kan du udelukke det er andet end batteriet.

Skulle du skifte batteriet selv, så vær sikker på det er max charged inden du tager det i brug.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

01-01-2018 kl. 22:44

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det virker til dit batteri er ringe. Når du får lys i panelet som går ud når du drejer nøglen til start, er det fordi når du slår starteren til så sender bilen al strøm tl starteren. Men der er ikke nok kraft i batteriet til at trække starteren.

Har du prøvet at sætte en lader på.

Man kunne også prøve at skubbe den igang, men det anbefales vist ikke med katalysator, noget med der kan komme uforbrændt benz igennem systemet, og det kan ødelægge din katalysator.

Ved at få den startet med et skub, så ved du om den kan starte. Derved kan du udelukke det er andet end batteriet.

Skulle du skifte batteriet selv, så vær sikker på det er max charged inden du tager det i brug.

Jeg smider nogle startkabler på i morgen, og ser om det mod forventning skulle være batteriet, der lige pludselig har givet op. Det virker bare underligt, eftersom jeg lige havde kørt en tur i den inden.

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

01-01-2018 kl. 23:57

Muligt Generator er stået af.......det koster

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-01-2018 kl. 09:35

Ja TN har da ret, det kan være generatoren.

Et ordentlig batterie koster vel 7-800, og en ny generator koster vel 11-1300 kr.

Der er ingen af tingene du ikke selv kan skifte.

Når du får den i gang, så mål volt på batteriet, hvis ikke voltene med startet motor giver tæt på eller over 14 volt, så er det generatoren.

Batteriet er bare 2 polsko der skal af, og på det nye.

Generatoren er som regel 2 eller 3 bolte, en kilerem og et el-stik. Når du har løsnet boltene, så kan du tage kileremmen af(den kan du måske ligeså godt skifte til ny når du har den af), så tager du boltene af og sætter den nye med samme bolte. Efter du har sat rem på, så strammes remmen, og boltene strammes tight. Elstikket sættes på igen. Så er du kørende.

Måske du får en ombytter generator, så skal du aflevere den gamle, og får nogle hundrede kr for den.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 09:47

Så er der nyt til mysteriet:
Jeg fik den startet med hjælp fra en anden bil. Den havde svært ved det, men kom dog igang. Den har lidt svært ved at holde tomgangen, og når den får gas, så har den problemer med at tage ved, og komme ordentlig op i omdrejninger. Jeg har derfor ikke været ude at køre i den.
Når motoren kører, lader den med ca. 14 volt.Jeg udelukker derfor, at der er problemer med starter, batteri og generator, men tænker at fejlen ligge et andet sted?
Lige efter den havde fået starthjælp, kunne den starte selvstændigt. Efter at have stået i 10 minutter, kunne den dog igen ikke selv komme igang, og den er død igen nu.
Der lyser en lampe med et udråbstegn i "!" (ikke håndbremsen), og i instruktionsbogen står der, at det tyder på fejl i drivlinien, og at motoren fungerer med lavere effekt.
Hvad kan der være galt? :)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-01-2018 kl. 10:32

Det kan være en stelforbindelse. check alle ledninger sidder ordentlig i skruen

Hvad måler du af strøm på batteriet nu når motoren er slukket og har stået nogle timer?

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 10:35

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Det kan være en stelforbindelse. check alle ledninger sidder ordentlig i skruen

Hvad måler du af strøm på batteriet nu når motoren er slukket og har stået nogle timer?

Jeg har lige målt på batteriet. Den viser nu 10 volt. Måske jeg skal begynde med at skifte det, inden jeg går videre.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-01-2018 kl. 11:20

Det kunne godt lyde sådan.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 11:33

Det er ikke batteriet. Skiftede det, og motoren startede, men den vil ikke tage mere end 2000 omdrejninger. Det er som om, at der sidder en blokering et sted - og denne blokering sluger givetvis samtidig strøm.

T Nielsen

T Nielsen
bruger siden
03-12-2009

02-01-2018 kl. 13:04

Er det ikke logik for høns.....Generator køre ikke strøm på batteri. Derfor den opføre sig som den gør-

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 13:06

T Nielsen

bruger siden
03-12-2009

skrev:
Er det ikke logik for høns.....Generator køre ikke strøm på batteri. Derfor den opføre sig som den gør-

Men hvorfor kan jeg så måle over 14 volt på batteriet, når den kører? Det tyder jo på, at generatoren netop producerer strøm. Det er i hvert fald sådan jeg tænker.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 16:52

Har netop udlæst en fejlkode på bilen.

Den siger:

"P2176 Gasspjældsaktuator styring system - tomgangstilling ikke indlært (Mitsubishi) ETV styring without adaption"

Jeg fornemmer at jeg nærmer mig et eller andet.

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

02-01-2018 kl. 23:46

Nu er jeg ikke ekspert.
Men har hørt noget med når du skifter batteri og derved nulstiller styringen, så er der nogen modeller, hvor man har en start procedure som:
sætter strømen til i 2 minutter.
Så slår man tændingen til i 2 minutter.
Første derefter starter man bilen.

Men det er vist Citroen der har noget sådan. Ikke sikker på om det er generelt.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

02-01-2018 kl. 23:59

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Nu er jeg ikke ekspert.
Men har hørt noget med når du skifter batteri og derved nulstiller styringen, så er der nogen modeller, hvor man har en start procedure som:
sætter strømen til i 2 minutter.
Så slår man tændingen til i 2 minutter.
Første derefter starter man bilen.

Men det er vist Citroen der har noget sådan. Ikke sikker på om det er generelt.

Hmm, det har jeg ikke hørt om før. Problemet kom dog før jeg skiftede batteri, men jeg kan selvfølgelig godt prøve at lade den stå med tænding et par minutter inden jeg starter den næste gang ;)

Profil slettet

Profil slettet

03-01-2018 kl. 06:43

Vil det ikke være nemmere at få en autotransporter til at køre den over til dit Ford værksted, de har erfaringerne og eksperticen og så er den sikkert klar i eftermiddag når du skal hjem fra arbejde ?

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

03-01-2018 kl. 07:18

Lars Christiansen

bruger siden
31-03-2017

skrev:
Vil det ikke være nemmere at få en autotransporter til at køre den over til dit Ford værksted, de har erfaringerne og eksperticen og så er den sikkert klar i eftermiddag når du skal hjem fra arbejde ?

Jo, det ville helt sikkert være meget nemmere. Der er så meget der er nemt, så længe man bare betaler :)
Jeg ville dog ikke søge hjælp i et teknisk forum, hvis jeg blot ønskede at aflevere min bil på værksted. Kan godt lide at fejlfinde sammen med alle de videbegærlige mennesker på internettet.
Skal heller ikke hjem fra noget arbejde i eftermiddag ;)

A R

A R
bruger siden
01-01-2014

03-01-2018 kl. 22:15

Mon ETV betyder Electronic Throttle Valve? Din bil har nok elektronisk speeder, dvs at der ikke går kabel fra speederpedal til gasspjæld, men til gengæld sendes et elektronisk signal til gasspjældet. Har du mulighed for at slette fejl med den tester du har haft på? Så man kan se om den kommer igen? :-)

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

03-01-2018 kl. 22:40

Det er løst!

Jeg fulgte JR's forslag. Først ladede jeg dog batteriet lidt op,og derefter satte jeg tænding på bilen i et par minutter, og først derefter startede jeg bilen.

Nu kører denuden problemer. Krydser fingrer for at jeg var lov at være heldig! :)

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

03-01-2018 kl. 23:28

Der kan man bare se hvad man kan samle op på diverse autotossefora.

Christoffer Kaspersen

Christoffer Kaspersen
bruger siden
27-11-2016

07-01-2018 kl. 20:11

Jeg vill jo umiddelbart mene der ikke var strøm på batteriet, men det skriver du der er.

Så der ville jeg nok kontakte eller får bilen fragtet til det lokale værksted så de kan se på det. Jeg ville personligt nok ikke rode så meget ved det selv, det kunne jo være det skete igen selv hvis problemet 'forsvinder'.

Dette indlæg blev 08-01-2018 08:30 redigeret af BilBasens moderatorer.

Christian Køster

Christian Køster
bruger siden
06-01-2004

07-01-2018 kl. 21:23

Christoffer Kaspersen

bruger siden
27-11-2016

skrev:
Jeg vill jo umiddelbart mene der ikke var strøm på batteriet, men det skriver du der er.

Så der ville jeg nok kontakte www.autotilbud.dk eller får bilen fragtet til det lokale værksted så de kan se på det. Jeg ville personligt nok ikke rode så meget ved det selv, det kunne jo være det skete igen selv hvis problemet 'forsvinder'.

Bilen kører nu, så der er ingen grund til at få den fragtet nogle steder :)
Jeg har rodet med biler on/off i over 10 år, og holder af at finde frem til problemerne selv, og få dem løst :)