Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

"Elbiler taber ikke værdien hurtigere end dieselbiler eller benzinbiler" ... eller hvad?

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

28-11-2018 kl. 22:19

Hej folks.

Elbilbranchen slår gerne tromme for sig selv, selvfølgelig, og der er en skare af believers og halleluja-journalister, der vil forsvare en elbil til næsten enhver tid. Jeg synes også selv, at en Tesla S eller en Jaguar I-Pace er megafede biler, og ideen er både god og rigtig på mange måder, hvis bilen er ren eldrift.

Et ofte gentaget spørgsmål er, om en elbil taber værdien hurtigere end en bil med en motor, der kører på forssilt brændstof. Kikker jeg på prisen for en brugt Tesla S, så synes jeg ikke selv, det ser sådan ud, men omvendt har jeg heller ikke lige sat mig ned med et regneark og tæsket tal og sammenligninger igennem.

Tror bilmærkerne så selv på det? I en reklame ganske givet. Men ser jeg på de totale omkostninger for at lease en I-Pace i 3 år, så er det 377.265 kroner i.flg. Jaguars egen hjemmeside om privatleasing. En F-Pace med all weel drive og 250 HK benziner kan leases over samme periode med samme kilometertal, lidt mindre udbetaling og til en totalomkostning på 343.465 kroner.

Ups!

Der kan købes meget benzin for den prisforskel i leasing. F-Pace i den mondering er oven i købet 14.000 kroner dyrere i købspris end I-Pace, så den burde i en beregning på afskrivning være en smule højere gearet imod et større værditab grunde det højere udgangspunkt i prisen.

... sååå det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-11-2018 kl. 23:14

Man kunne nævne at langt de fleste producenter af el biler giver 8 års/160.000(200.000km) garanti på drivlinie.

Hvis eks VAG gav det på en af deres benzinere, så kunne det også være jeg ville kigge til deres side igen. Men der er bare for mange bekendte der har oplevet motor problemer, os selv inklusiv.

Jaguar giver vel kun 2 år på en fossil vogn.

De eneste der kan komme i nærheden er Hyundai med 5 års ubegrænset km, og Kia 7 år/150.000 km garanti.

Men nej der er for lille et marked for eks Tesla S, til man kan vurdere en reel pris på en brugt Tesla. Havde Tesla selv eks 5-8 brugte til salg, så kunne man vurdere om en privat eller hos anden forhandler var fair prissat. Pt er det er spørgsmål om religion og tro.

Gætter på når model 3 dukker op, der så vil være en større volativitet på markedet, og måske også en villighed til at prissætte fornuftigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg