Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

"Elbiler taber ikke værdien hurtigere end dieselbiler eller benzinbiler" ... eller hvad?

Henrik Berg Andersen

Henrik Berg Andersen
bruger siden
28-07-2007

28-11-2018 kl. 22:19

Hej folks.

Elbilbranchen slår gerne tromme for sig selv, selvfølgelig, og der er en skare af believers og halleluja-journalister, der vil forsvare en elbil til næsten enhver tid. Jeg synes også selv, at en Tesla S eller en Jaguar I-Pace er megafede biler, og ideen er både god og rigtig på mange måder, hvis bilen er ren eldrift.

Et ofte gentaget spørgsmål er, om en elbil taber værdien hurtigere end en bil med en motor, der kører på forssilt brændstof. Kikker jeg på prisen for en brugt Tesla S, så synes jeg ikke selv, det ser sådan ud, men omvendt har jeg heller ikke lige sat mig ned med et regneark og tæsket tal og sammenligninger igennem.

Tror bilmærkerne så selv på det? I en reklame ganske givet. Men ser jeg på de totale omkostninger for at lease en I-Pace i 3 år, så er det 377.265 kroner i.flg. Jaguars egen hjemmeside om privatleasing. En F-Pace med all weel drive og 250 HK benziner kan leases over samme periode med samme kilometertal, lidt mindre udbetaling og til en totalomkostning på 343.465 kroner.

Ups!

Der kan købes meget benzin for den prisforskel i leasing. F-Pace i den mondering er oven i købet 14.000 kroner dyrere i købspris end I-Pace, så den burde i en beregning på afskrivning være en smule højere gearet imod et større værditab grunde det højere udgangspunkt i prisen.

... sååå det

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

28-11-2018 kl. 23:14

Man kunne nævne at langt de fleste producenter af el biler giver 8 års/160.000(200.000km) garanti på drivlinie.

Hvis eks VAG gav det på en af deres benzinere, så kunne det også være jeg ville kigge til deres side igen. Men der er bare for mange bekendte der har oplevet motor problemer, os selv inklusiv.

Jaguar giver vel kun 2 år på en fossil vogn.

De eneste der kan komme i nærheden er Hyundai med 5 års ubegrænset km, og Kia 7 år/150.000 km garanti.

Men nej der er for lille et marked for eks Tesla S, til man kan vurdere en reel pris på en brugt Tesla. Havde Tesla selv eks 5-8 brugte til salg, så kunne man vurdere om en privat eller hos anden forhandler var fair prissat. Pt er det er spørgsmål om religion og tro.

Gætter på når model 3 dukker op, der så vil være en større volativitet på markedet, og måske også en villighed til at prissætte fornuftigt.

Jesper Davidsen

Jesper Davidsen
bruger siden
24-10-2006

20-12-2018 kl. 20:21

Jeg har forsøgt at sætte brugte Tesla Model S ind i et regneark.

Jeg kender ikke den præcise nypris på alle biler jeg har sammenlignet, men lavet et kvalificeret gæt ud fra beskrivelsen af udstyrsnivaue og sammenlignet med dem hvor jeg kender den præcise pris.

4-5 år gamle biler ligge typisk på et årligt værdi tab på 13-17% - Det syntes jeg ser lidt bekymrende ud og fraholder mig i øjeblikket fra at købe en brugt.

Inden jeg begyndte sammenligningen ville jeg egentlig have troede at værditabet ville ligge i den høje ende taget i betragtning at det er en bil hvor der sker relativt store teknologiske fremskridt hver og hvert andet år. Autopilot, ny batteri teknologi osv.

1/1 2019 bliver bundfradraget for nye biler hævet med 30.000 kr og der er en model 3, Kona og e-Niro lige rundt om hjørnet.

Der må næsten komme et prisfald på brugte Elbiler inden for de næste 3-6 måneder.

vurdering fra ganskealmindelig bilkøber / lægmand....

Henrik P

Henrik P
bruger siden
06-01-2004

23-05-2020 kl. 17:11

Jesper Davidsen

bruger siden
24-10-2006

skrev:
Jeg har forsøgt at sætte brugte Tesla Model S ind i et regneark.

Jeg kender ikke den præcise nypris på alle biler jeg har sammenlignet, men lavet et kvalificeret gæt ud fra beskrivelsen af udstyrsnivaue og sammenlignet med dem hvor jeg kender den præcise pris.

4-5 år gamle biler ligge typisk på et årligt værdi tab på 13-17% - Det syntes jeg ser lidt bekymrende ud og fraholder mig i øjeblikket fra at købe en brugt.

Inden jeg begyndte sammenligningen ville jeg egentlig have troede at værditabet ville ligge i den høje ende taget i betragtning at det er en bil hvor der sker relativt store teknologiske fremskridt hver og hvert andet år. Autopilot, ny batteri teknologi osv.

1/1 2019 bliver bundfradraget for nye biler hævet med 30.000 kr og der er en model 3, Kona og e-Niro lige rundt om hjørnet.

Der må næsten komme et prisfald på brugte Elbiler inden for de næste 3-6 måneder.

vurdering fra ganskealmindelig bilkøber / lægmand....

Sjov lidt ældre tråd, prisfaldet på elbiler venter vi stadig på 😀. Men det er svært at spå, især om fremtiden

Jesper Davidsen

Jesper Davidsen
bruger siden
24-10-2006

23-05-2020 kl. 17:48

Henrik P

bruger siden
06-01-2004

skrev:
Sjov lidt ældre tråd, prisfaldet på elbiler venter vi stadig på 😀. Men det er svært at spå, især om fremtiden

Efter et par måneders betænkningstid endte jeg med at købe en brugt Model S. Vi havde i forvejen en BMW i3.

ja, jeg undrer mig stadig over hvor godt begge biler ser ud til at holde prisen, når jeg sammenligner med annoncerne på bilbasen. Gad vide om de rent faktisk bliver solgt til de priser de annonceres til....

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-05-2020 kl. 18:51

Som Storm P. sagde: "Det er svært at spå - især om fremtiden"

Der er mange parametre, der kan give udsving i den kommende tid:

- Bedre og billigere batterier (= nuværende elbiler taber mere værdi)
- Subsidiering af el til biler forsvinder (= større værditab)
- Højere afgifter (= Prisen holder bedre når en ny er dyrere)
- Lovindgreb (kan gå begge veje)
- Levetid på batterier (når kunderne opdager, at oprindelig rækkevidde er reduceret, falder prisen)

Det er en ufærdig teknologi, så det kræver risikovillighed at købe en batteribil. Omvendt kan lovindgreb pludselig gøre benzin/dieselbiler uinteressante og dermed give større værditab, så der er ingen "sikre køb".

Klaus Bil

Klaus Bil
bruger siden
01-04-2008

24-05-2020 kl. 00:47

Så nærmer vi os snart 1 års dagen for K S spådom om at Tesla kunne gå konkurs om 1 års tid. Han skev:

26-05-2019 kl. 11:57

Prisen for brændstoffet er mindste omkostning, når du ser på totaløkonomien. Hvis Tesla går ned om et år, er bilen værdiløs. Dieselbiler kan forureningsmæssigt mere end rigelig konkurrere - så elbiler risikerer at "dø" lige så hurtigt de kom frem. Skulle elbiler få en fremtid, vil der ske en stor udvikling - og de tidlige vil hurtigt tabe værdi. Værditabet vil være langt større end forskellen i pris på brændstoffet.

Usikkerheden er stor - specielt med et relativt nyt mærke som Tesla. I den sammenhæng er det irrelevant, hvad strømmen koster.

Et krav er trailer, men de færreste Tesla'er må køre med træk.

En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.

Men sådan er det jo ikke helt gået.
Teslas aktiekurs var for ca 1 år siden ca 190 dollar, og er i dag i kurs 816 doller - altså en stigning på knap 300% på et år.

Til sammenligning kostede 1 VW aktie for 1 år siden 142 Euro, og kan i dag købes for 132 Euro

Dette indlæg blev 24-05-2020 17:18 redigeret af dets forfatter.

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

25-05-2020 kl. 10:43

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Så nærmer vi os snart 1 års dagen for K S spådom om at Tesla kunne gå konkurs om 1 års tid. Han skev:

26-05-2019 kl. 11:57

Prisen for brændstoffet er mindste omkostning, når du ser på totaløkonomien. Hvis Tesla går ned om et år, er bilen værdiløs. Dieselbiler kan forureningsmæssigt mere end rigelig konkurrere - så elbiler risikerer at "dø" lige så hurtigt de kom frem. Skulle elbiler få en fremtid, vil der ske en stor udvikling - og de tidlige vil hurtigt tabe værdi. Værditabet vil være langt større end forskellen i pris på brændstoffet.

Usikkerheden er stor - specielt med et relativt nyt mærke som Tesla. I den sammenhæng er det irrelevant, hvad strømmen koster.

Et krav er trailer, men de færreste Tesla'er må køre med træk.

En elbil - og i særdeleshed en Tesla - er i høj grad som at spille Lotto. Jeg ville ikke sætte mine penge på en ufærdig teknologi, der måske - måske ikke har en fremtid og som med sikkerhed højst har en fremtid i en langt mere udviklet form end, hvad nutidens teknologi byder på.

Men sådan er det jo ikke helt gået.
Teslas aktiekurs var for ca 1 år siden ca 190 dollar, og er i dag i kurs 816 doller - altså en stigning på knap 300% på et år.

Til sammenligning kostede 1 VW aktie for 1 år siden 142 Euro, og kan i dag købes for 132 Euro

Du burde bruge lockdown-tiden på et læsekursus.....

Hvilken del af ordet "hvis" forstår du ikke?

Hvor læser du en spådom?

Jeg har set mange virksomheder nå fantastiske aktiekurser - før det går ned. Elon Musk er - pænt sagt - noget "ustabil".

Måske skulle du bruge din energi på at følge lidt mere med istedet for at bruge din energi på mig. Det er lidt sørgeligt at se, at du mener at det er bedre at forfølge mig (med stråmænd, usandheder og fordrejninger) blot fordi jeg ikke er helt så imponeret over din afgud (Toyota) som du selv - til trods for at vi faktisk har en Toyota i husstanden.

Find et andet sted at lege fanboy - det bliver meget, meget trættende i længden.

Alissia Miller

Alissia Miller
bruger siden
25-05-2020

25-05-2020 kl. 22:57

Dette indlæg er slettet af en forummoderator.

henery Larsson

henery Larsson
bruger siden
03-06-2020

05-06-2020 kl. 08:55

Electric vehicles are losing their value more quickly than diesel vehicles - and almost as fast as diesels, According to startling new research