Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

St.car op til 200.000 - audi 1.6 for lille motor?

Martin Kramer-jørgensen

Martin Kramer-jørgensen
bruger siden
29-01-2006

08-07-2009 kl. 11:55

Vi har en suzuki swift, men skal her til februar være forældre, så vi vil gerne bytte vores lilel by bil ud med en st.car. Vi har ca. 200.00 kr. og min tvivl går på om jeg skal lytte til min indre "luksus drengerøv" og købe en Audi A4 1.6 fra 2002/2003 der har gået en del kilometer eller vælge en nyere bil og så springe til en Mazda 6 eller evt. en anden bil. Som det måske lidt fremgår, så vil jeg gerne have en bil der har lidt udstyr og er lidt sporty, men samtidig er en st. car. Har i nogle gode råd? Mazda 6 eller Audi? Og er en audi 1.6 lidt for lille i motorstørrelse? Andre alternativer til Mada 6 og audi? På forhånd tak!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Martin Kramer-jørgensen

Martin Kramer-jørgensen
bruger siden
29-01-2006

08-07-2009 kl. 12:43

Hej Kim,

Tak for info - tror jeg vil kigge mere på Octaviaen også må jeg lige ud og prøve Audi 1.6, så jeg kan få den helt ud af hovedet. :-).

hilsen Martin

Martin Sønderskov Nielsen

bruger siden
11-12-2004

08-07-2009 kl. 18:21

Hej Martin

Jeg vil også lige starte med at ønske tillykke med den kommende familieforøgelse.

Jeg er også enig med Kim og Kaare. Audi A4 1,6 vil være totalt fejlvalg.

Det er en alt for lille motor til sådan en bil. Og det sporty falder totalt på gulvet med den motor. En A4 avant skal minimum have en 1,8 T motor med 150 eller 163 hk. Så hænger det ordentligt sammen.

Men der er selvfølgelig alternativer som f.eks. Honda Accord som denne.

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Honda-Accord-2,0i-Comfort-Tourer-5d_ID225206333.htm

Ved dog ikke helt om den falder i jeres smag.

Mazda 6 synes jeg også er et godt forslag. Enten med en 2,0 eller 2,3 motor.

Ford Mondeo 2,5 V6 kan jeg helt klart også anbefale. Den er på alle tænkelige måder en bedre bil end en Audi A4 1,6.

Der er oceaner af plads, også til barnevogn i bagagerummet. På bagsædet er der også masser af plads. Der er meget standard udstyr. Og bilen kører bare godt. og så lige lyden af motoren... der kan de 4-cyl godt gå hjem og vugge. Selvfølgelig køre de ikke lige så langt på literen som en 1,6, men du har altså også næsten 70 hk mere at gøre godt af..

Jeg har selv haft en, og var MEGET glad for den. Perfekt familiebil. Og mht om den er sporty eller ej, så skal den bare sænkes en smule og 18" alu på, så er den sgu fed at kigge på. Og så går det ikke engang ud over komforten.

Alternativt kunne en VW passat 1,8 T variant(3BG) fra 04-05 være noget?

Rimeligt velkørende bil, super motor.Dog en anelse kedelig kabine med mindre der er gjort noget ved den. Men god familiebil med god plads på bagsædet og bagagerum.

Sidst rettet: 8/7-09

Lars Thøgersen Hardam

Lars Thøgersen Hardam
bruger siden
28-09-2004

08-07-2009 kl. 18:25

Først og fremmest tillykke med familieforøgelsen. Hold fingerne væk fra Audi A4 1,6. Den er bovlam og alt for dyr at køre i. Med den motor kommer du til at køre med for mange omdrejninger og dertil et for højt benzinforbrug til følge.

Octavia er en god tysk bil produceret af vw hvilket gør den interessant. Vælg en bil fra 2006 - 2007 og opefter. De har haft en del børneproblemer.

Helt klart en Ford Mondeo 2,5 v6. Er selv ejer af sådan en bil, men være forberedt på, at det koster at køre sjovt. 6.500 i årligt vægtafgift og rimelig peberet med forsikring.

Alfa ruster, uanset reg. dato. Dårligt ry og de holder ikke værdien særligt godt.

Håber du finder det rigtige.

/Lars

bruger siden
11-12-2004

08-07-2009 kl. 18:57

Der er lige et forslag på en mondeo st.car

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Ford-Mondeo-2,5-Titanium-st.car-5d_ID263209417.htm

noget nyere og ganske lækker synes jeg.... den jeg havde lignede den her... Min havde bare mere udstyr....

bruger siden
11-12-2004

08-07-2009 kl. 19:02

http://www.bilbasen.dk/brugt-bil/forhandler/Audi-A4-1,8-T-163-Avant-5d_ID231901028.htm

A4 1,8 t. Dog 4 år ældre end forden. og lidt dyrere...

Martin Kramer-jørgensen

Martin Kramer-jørgensen
bruger siden
29-01-2006

09-07-2009 kl. 09:47

Tak for alle svar og gode indlæg - efter at have studeret forslag m.v., så tror jeg vi skal ud og prøvekøre følgende:
- mazda 6 2.0 eller mere
- alfa 156
- Ford mondeo

Hvad med en audi med 1.8 t motor, som martin har forslået ovenfor?

Eller VW??

Niels Jørgen Møller

Niels Jørgen Møller
bruger siden
29-08-2007

09-07-2009 kl. 19:14

Også tillykke fra mig!

Har kørt en Audi A4 2 år med 1.6 hk. Den ser lækker ud, både ude og inde og det er en Audi, men når du træder på spederen sker der ikke en skid....!! Suk!

Nu kører jeg i en næsten ny Skoda Oktavia (1/2 år gl.) med 140 diesel hk, dvs monsterkræfter!! Især mellem-acc. ved motervejshast. er hidsige. Masser af plads! Lidt hård i affjedringen og lovlig vindfølsom. Tilgengæld holder Skoda værdien rimelig godt.

mvh Niels

Sidst rettet: 10/7-09 (af administrator)

bruger siden
11-12-2004

10-07-2009 kl. 11:55

give Thomas ret... en 1,6 med 102 hk i en A4 giver ikke køreglæde.
Og den er formentligt ikke mere sikker end hverken Mazda 6 eller Mondeo. A4 er en pæn bil fra den årgang, Men så er det vist også det.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2009 kl. 13:52

Hej Martin,

Hvis i drømmer om en Audi, er indgangsmodellen med 1,6 motor ganske fin til normal kørsel, og med lille ny familiemedlem på bagsæde bliver ''brian'' nok pakket sammen de næste mange år.
Har selv kørt i A4 1,6 i et par år (120.000 km) og den kører udmærket, til daglig kørsel.
Indretning, design og finish finder du ikke bedre i andre biler, køreglæde er meget andet end 0-100 km/t og den har uden tvivl langt større værdi om 5 år end alle de andre tilbudte biler - prøv den.

Kører selv A4 Avant 2,0 TDI og meget tilfreds.

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2009 kl. 16:14

Mondeo 2,5 V6 bruger nok lidt mere end A4 1,6, selvom Audi'en kommer forbi de 3000 omdr. - alene vægtafgiften giver svaret på din påstand.

Martin Kramer-jørgensen

Martin Kramer-jørgensen
bruger siden
29-01-2006

10-07-2009 kl. 16:19

Hej Lars,

Tak for flere gode indlæg til alle.

Lars du rammer sømmet lige på...for jeg ved jo godt og kan læse mig til, at jeg ikke for meget motor ved at købe en audi...men den er helt super i indretning og design...

Så den er ikke nem...

Audi med lille motor, men med fedt design og indretning eller en lidt større og fornuftig bil Ford Mondeo, Mazda 6(dog er den kommet lidt ned på rangstigen grundet rust problemet), Skoda Octavia....

Så er vist nede på 3 biler....lige pt...:-)

Audi
Ford Mondeo
Skoda Octavia...

Overvejer lidt VW...

Profil slettet

Profil slettet

10-07-2009 kl. 23:33

Hej Martin,

Jeg syntes der er mange meget flotte A4 til salg i den prisklasse,
og prøv at kigge på regnestykket vedr. afskrivning, det er der den store forskel ligger i forhold til andre.
evt. gå en prisklasse op til færre km eller nyere årgang og pres sælger til en klækkelig rabat, det er nok ikke så svært i disse tider.

Held og lykke med dit valg.

bruger siden
11-12-2004

10-07-2009 kl. 23:40

Hej igen Martin

Det er noget af et dilemma du har rodet dig ud i. Meeeen det er et af dem der er sjove.

Jeg synes at kunne forstå at du har forelsket dig ret meget i en Audi A4. Det kan jeg jo godt forstå, primært pga design og prestige. Audi er jo lige et nøk over Ford og Skoda, prestigemæssigt i hvert fald.

Jeg vil så på det kraftigste anbefale en A4 med 1,8 T motor (163 Hk). Og for ca 200-230.000 kr kan du finde nogle pæne nogen med fornuftigt km-tal. Hvorfor jeg synes du skal prøve den i det mindste er for at mærke hvor meget mere rolig kørsel du vil få, og en benzinøkonomi der formentligt vil være på højde med en 1,6, da man ikke skal trykke så hårdt på speederen, for at opnå ønskede hastighed. Det skal man altså med en 1,6. Og på motorvejen når du kører de 110 og vil lave en rolig og sikker overhaling er det bare en nydelse i en 1,8 T, hvorimod det kan blive lidt presset i en 1,6. Ikke fordi man skal køre race eller noget.
Jeg tror bare du kommer til at fortryde inderligt hvis du nøjes med en 1.6. Hvis du skal have en rigtig Audi, så skal der altså også den rette motor i.

Men når det er sagt, vil jeg sige at det kan godt være at den audi har mere prestige end både Mondeo og Octavia. Men til gængæld er både Mondeo og Octavia LANGT bedre familiebiler. Der kan A4 altså ikke være med der. Især Mondeo er en forrygende Familiebil hvor der bare er plads til til det hele, og en A4 i handskerummet.

Men gør jer selv lige en tjeneste når i prøver de forskellige biler. Prøv at sætte en barnevogn i bagagerummet og se hvor meget plads der til overs til resten af det habengut man skal have med når man har små børn. Det er ikke så lidt skal jeg hilse og sige.
Fra en der har prøvet alt der med de små dejlige unger, så er det bare 10000 gange nemmere og sjovere når man bare kyler alle tingene i bagagerummet og lukker. og så kører man bare.
Det er ikke sjovt at spille tetris med bagagen i regnvejr eller frostvejr når man har et lille barn der er ked af det.

Men hold endelig os andre ajour om hvad i prøver af biler og vælger. Man bliver jo lidt nysgerrig....