Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Shell v-power en fis i en hornlygte?

Profil slettet

Profil slettet

08-02-2009 kl. 12:35

Jeg kører i en Octavia Rs og er nu igang med med nr 2 tankfuld af dette dyrebare brændstof. Synes ikke rigtig jeg kan mærke/høre nogen forskel.Måske jeg har forventet for meget! Bilen kører fint og trækker rigtig godt,men det gjorde den også på 95 oktan. Har altid købt min benzin hvor den har været billigst Ok-Jet eller hvad de nu hedder. Måske ligger forskellen i de additiver som ifølge Shell er puttet i V-power og dermed gør at motoren holder bedre? Ifølge Skodaens manual skulle der være forskel i motorydelsen hvis man kører 95 oktan fremfor 98/99 oktan,men det mærker man jo nok først når man rigtig giver den gas hvilket jeg sjældent gør(bor/arb i Kbh). Skal man bruge det i længere tid før man mærker forskellen? Hvad er jeres erfaringer med Shell V-Power? God Week-end til jer alle.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

08-02-2009 kl. 13:05

V-power fungerer ikke bedre end en hvilken somhelst anden 98 oktan, og vil kun have en effekt på biler som kan udnytte det højere oktantal.
Hvis din Octavia er en TFSi vil den have højere ydelse med højoktan, men det vil du jo kun se når du gør brug af kræfterne, dvs. sømmet i BUND.

Profil slettet

Profil slettet

08-02-2009 kl. 20:10

Motoren i min RS er en Tfsi 200hk. Ja i har nok ret i at hvis jeg vil forkæle motoren lidt så er pengene nok givet bedre ud med et ekstra olieskift i ny og næ eller måske forkæle konen istedet :). Tak for svarene.

Profil slettet

Profil slettet

09-02-2009 kl. 16:19

Alm. suge-motorer såsom de nævnte gamle carina'er o.s.v. - der giver v-power ikke ekstra effekt - mens renser selvfølgelig bedre motoren.
I nyere tubo-benziner kører man længere på literen, jeg kører 1 km længere pr. liter. Min bil er rullet uden og med v-power (der altså er oktan 99) - 9 hk kom der ud af det. Hvis man chipper sin turbo-bil er højoktan et must - ellers banker tændingen og effekten falder.

Sidst rettet: 9/2-09

Profil slettet

Profil slettet

23-07-2009 kl. 19:22

Nej i din Mitzu får du ikke effekt-forbedring, du får bedre rensning af motor. Så du skal kikke på, hvad du giver for at hælde rense-additiv i din bil - hvis du hælder en flask til en 50'er i ved hver tankning kan det nok godt betale sig med v-power, renser du stort set aldrig din motor - så drop det.

,,
Sidst rettet: 23/7-09

Dan Carlsson Jespersgaard

Dan Carlsson Jespersgaard
bruger siden
25-09-2006

24-07-2009 kl. 10:44

Man skal måske huske på at det tager mellem 3 til 5 tankfulde brændstof før bilens styreboks indstiller moteren efter den nye benzin. Har selv lavet langturstest med min fars gamle saab 9000 som kørte 200 km om dagen på motorvej. Min far troede ikke på at oktan 98/V-power var mere økonomisk i længden, han måtte give mig ret, da han sparede 117 kr på en måned i brændstof ved samme antal kilometer samt køremønster. Endvidere hvis der er nogle som skulle have en plæneklipper med "prostata" i omdrejningerne. ja så skulle i bare hælde nogen af de dyre dråber på svinet så er det sgu væk!

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 21:08

Hej.

Grunden til at I ikke kan mærke effekt forskel, er, dels at det ikke er en turbo motor og dem af jer som kører med turbo, ikke kører med variabelt tryk.
Jeg kører saab 9000. Alle saabs turbo motorer juster kontant ladetryk og tænding ud fra blandingen. Bliver blandingen for mager, fuelcutter den og der sker ingen skade. jeg har hørt om saaber der havde op til 25 HK mere på v-power end 95. Jeg kan selv mærke tydeligt forskel når jeg kører på v-power. Kører jeg lange stræk kører jeg også ca. 10% længere, men ikke i hverdagen.

/Jakob

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 22:19

Det største problem med høj-oktan-benzin er, at det kun er Shell der forhandler det - der er ganske få Statoil-tanke, der endnu sælger det MTBE-indeholdende oktan 98 - men det er snart slut. Når der kun er Shell tilbage med højoktan, så er der jo ingen konkurrence og det er jo skidt for pris-niveauet. Men nu hvor "downsizing" slår igennem - så små turbo-motorer afløser større suge-motorer så må vi jo håbe - os der kører turbo, at der snart er andre end Shell, som sælger høj-oktan. Nogen der har hørt om der skulle være noget på vej?

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 22:39

Enig, men det ændrer ikke på at man skal køre med variabelt ladetryk for at det giver effekt.

Martin Sønderskov Nielsen

Martin Sønderskov Nielsen
bruger siden
11-12-2004

25-07-2009 kl. 23:37

Hvis man fylder V-power på en Turbo motor vil der være en del hk at hente. i forhold til 95 oktan. Men nok ikke mere end MAX 8-10 stk. Det vil man ikke kunne mærke i praksis. Men man vil kunne måle det.

På en alm sugemotor vel der max være 2-5 hk at hente, men så er det vist det. Om det er sundere for motoren, ja det er et godt spørgsmål.

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 23:43

Det er vel bare et udtryk for, at man i Japan kan få oktan 101 og at din Gdi-motor kan køre på dette! - men jeg tror næppe du få mere end et par heste ud af det, men det er vel forsøget værd - så du får bedre rensning og måske (ved ikke med en suge-motor) lidt længere på literen.

Sidst rettet: 26/7-09

Profil slettet

Profil slettet

25-07-2009 kl. 23:54

Motorens tænding begynder, at banke senere med høj-oktan-benzin - derfor yder en turbo-bil bedre med høj-oktan. Specielt en vogn der er tunet. En saab 9000-motor har næppe en større fordel af høj-oktan-benzin end nyere turbo-motorer. Grunden til, at jeg ikke mærker de ca. 10 hk oktan 99 giver - i forhold til oktan 95 - skyldes at min bil har 260 hk og de 10 hk er så lille en del af effekten. På mindre kraftfulde biler vil effektforskellen 95 til 99 oktan bedre kunne mærkes. Til gengæld er sådan en ældre saab der måske har højtryksturbo jo en sand raket når først trykket er bygget op og så vejer de jo ikke så meget som nyere biler spækket med diverse ekstraudstyr.