Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Seat Leon 1,8

Profil slettet

Profil slettet

12-03-2007 kl. 23:30

<b>Jeg har f&oslash;lgende kriterier</b>:<br />Køreegenskaber, komfort, driftsikkerhed<br /><br /><table cellspacing="0" cellpadding="2"><tr><td width='150' style="padding-left:0px;">Prisniveau:</td><td>kr. 100 - 150.000</td></tr><tr><td width='150' style="padding-left:0px;">Kørselsbehov:</td><td>km 10 - 20.000</td></tr><tr><td width='150' style="padding-left:0px;">Der skal være plads til:</td><td>2 personer</td></tr><tr><td width='150' style="padding-left:0px;">Bilen må højst være:</td><td>6 &aring;r gammel</td></tr></table><br /><b>Andre kriterier:</b><br />Kan ikke rigtig finde fordele og ulemper mellem: A3 1,8T Golf 4 1,8T Det er stort set den samme bil, der er ikke meget der skiller dem ad. eller er der ?<br /><br />

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

13-03-2007 kl. 08:06

Min anbefaling: :&Aring;rgang:2000M&aelig;rke/Model:Seat Leon 1,8Br&aelig;ndstof:BenzinKommentar: Først lidt om dine valg:
Dette kunne blive en lang og følelsesladet diskussion, da der er rigtigt mange meninger omde 2 biler. Min mening er klar, men den er kun én side af sagen.

Generelt: begge biler er ganske driftsikre og komfortable. Køreegenskaberne er lidt forskellige! Audi er mere til komfortsiden, Golf er mere fast i undervognen.
Audi styrer lidt bedre, men kræver en proff. sænkning og andre dæk/fælge(men ikke mere end max. 17") for at styre rigtigt godt..
Audi er generelt lidt bedre skruet sammen (mindre knirke/knage lyde).
Motor og gearkasse er den samme, men alligevel er Audi ofte lidt hurtigere, og bedre afstemt i motoren, og støjisoleringen er lige en tand bedre i Audi'en.
Til gengæld er Audi lidt dyrere i drift, især hvis der sker skader på ophæng/drivaksler.. hvilket desværre sker ind imellem.. især skal du kontrollere drivaksel manchetter foran.. de SKAL være hele og sunde! Hvis der kommer skidt ind der, så kan det blive dyrt (5-10000 er ikke unormalt for reparation i den region).
Vær 110% sikker på at tandremmen er skiftet, det skal den ved 90.000/4 år.
Efter min mening er Audi den lækreste bil af de 2, med mange små detaljer, som bare gør bilen til en større oplevelse i det daglige.

Men tilbage til min anbefaling:
Den der giver mest for pengene, både mht. køreegenskaber, udstyr og hurtighed er uden tvivl Seat Leon 1,8T (også kendt som 1,8 VT, Top Sport eller FR i nyere versioner). Det er samme motor som de 2 andre, men her med 180 HK! Og det gør en STOR forskel. Og så styrer den bare bedre end begge de andre.

Jojo.. du giver køb på noget prestige! Og materialerne i kabinen er ikke lige så lækre.. men kvaliteten er mindst lige så god som i Audi og VW!
Jeg har selv haft én, og den var dælme sjov! 7,7s for 0-100.. og så har mange det udstyr som du betaler dyrt for i Audi/VW: Aircon/Klima, antispin(nogle endda ESP), Godt anlæg/højttalere, el-indklappelige spejle m.m.m.

Den ville jeg vælge...

For alle 3 biler gælder en vigtig regel. De er alle potencielle "Brian"-biler.. undskyld talemåden. Derfor skal du gå efter en "kedelig" standard bil der er så original som muligt, med alle service, og helst en 1-ejers. Undgå sænkede biler, og alt der ligner THansen udstyr. Check for skader (flugter dørene som de skal, lukker de som de skal, check svejsninger i motorrum og bagagerum(under måtterne).

Seat Leon har et par småting der skal checkes..
1. Der kan komme vand ind ved førersædet i kraftigt regnvejr.. det skyldes en fejl i designet af gummilisten! Det kan nogen gang kureres ved at skifte listen, men ikke altid. Check derfor om der er mug/fugt ved tæppet i bunden ved førersædet(det yderste stykke under sædet, mod døren).
2. Bilen er rigtigt godt rustbeskyttet, så den ruster ikke lige med det samme, men udstødningsophæng er IKKE behandlede, hvorfor de ofte ruster igennem, de kan dog ofte svejses på igen.

ok.. det BLEV en længere enetale, men jeg håber det gav noget input til dine tanker? Som altid.. ud og prøv dem alle 3, lyt til maven( men tag lige hjernen med på råd). Check også lige din forsikring inden du køber, medmindre du er elitebillist, med en vis alder, så kan forsikringen blive meget dyr.

God fornøjelse!

/Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg