Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Saab 9-5 2,0 T Linear Estate 5d

Profil slettet

Profil slettet

16-04-2008 kl. 12:06

Jeg har set på denne model i årgang 2002 og 2004. De har kørt samme antal kilometer, men 2004 modellen er ca 50.000 kr dyere. Så vidt jeg kan se har de nogelunde det samme udstyr, kan nogen fortælle mig hvad forskellen er? Hvad er i øvrigt jeres erfaringer med denne bil. Har en saab 900 som jeg er meget glad for, og kan generelt godt lide saab. Har den i øvrigt nogle problemer med rust?, eller er der nogle andre ting jeg skal være særlig opmærksom på ved køb. Her tænker jeg på generelle fejl på modellen. Hilsen Morten

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

16-04-2008 kl. 13:05

Hej Morten.

Før du vurderer, om det er et godt køb, skal du lige overveje, at der pt. er meget gode på samme bil i Nordic edition.
Nu ved jeg ikke, hvad du skal give for de brugte, men pas på ikke at købe for dyrt.

Profil slettet

Profil slettet

16-04-2008 kl. 13:19

Jeg har set en 2002 model i god stand (fejl fri FDM test) den har kørt ca. 150.000 ke, og koster ca. 170.000 kr.

Hvad mener du i øvrigt med "citat: at der pt. er meget gode på samme bil i Nordic edition."

Hilsen

Morten

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

16-04-2008 kl. 13:51

Hov, ja det var da godt nok en dårlig kommentar.
Det jeg forsøgte at sige var, at der pt. er meget gode tilbud på samme bil i Nordic edition.
En 9-5 2,0T Linear SportCombi koster idag ca. 500.000 kr, hvor imod en 9-5 2,0T Nordic Edition SportCombi kun koster ca. 410.000 kr.
Det er absolut værd at have med i overvejelserne, når man ser på en brugt 9-5.

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

16-04-2008 kl. 19:38

Generelt er det en solid bil, der kan køre mange km. uden problemer, hvis service er overholdt! Dét der skal rettes særlig opmærksomhed mod eventuel 'oil sludge'. Alle Saab 9-3 '01-'02 samt alle Saab 9-5 '98-03 har risiko for dette ubehagelige fænomen! Årsagen til dette skal findes i en 'fejl-konstruktion' i T7-motoren (forkortelse for SAAB- motorer med Trionic 7). SAAB har anderkendt problemet og yder således 8-års udvidet motorgaranti hvis ALLE(!) service er overholdt.... og de skal være overholdt ret præcist (højest 2.500km. overskridelse eller 2 mdr.). 'Fejl-konstruktionen' findes i 'motorens ventilation'.

SAAB har lavet flere kits, som skulle afhjælpe problemet, sørg derfor for at bilen er monteret med det nyeste ventilations-kit, da dette kan være med til at afhjælpe problemet - dog ikke fjerne det fuldstændigt. Du kan læse alt om problemet her:

http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

Desuden skal du være opmærksom på, at undervognen ikke må have mislyde/bankelyde, og så skal alle gear går perfekt (ret især opmærksomheden mod 3. gear, 5. gear og bakgear).

Gå efter en '04-model. Så er oil sludge ikke et tema og ligeledes er bilen forbedret på flere andre punkter!

Profil slettet

Profil slettet

17-04-2008 kl. 09:38

Tak til Henrik for rådet vedr. oil sludge. Hvis bilen er monteret med ventilations-kit, vil dette da fremgå af serviceborgen?, eller hvordan kan jeg se dette?

Hvilke andre forbedringer er det lavet på 2004 modellen frem for 2002 modellen, umiddelbart når jeg se de to modeller, ligner de hinanden, og har nogenlunde det samme slags udstyr.

Hilsen

Morten

Henrik M.

Henrik M.
bruger siden
20-02-2005

18-04-2008 kl. 20:32

Det fremgår normalt IKKE af servicebogen, om bilen har det nyeste ventilationskit installeret - dette skal du selv undersøge. Kittet koster ikke mere end ca. 500 kr. (SAAB giver rabat da det er en anderkendt fejl) og tager ikke voldsomt lang tid at montere. Men er det ikke monteret, så gør det!

Hvis du køber en sådan bil, så anvend KUN(!) oW40 fuldsyntetisk olie og skift det for hver 10.000 km.. Held og lykke med købet.