Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

17-11-2019 kl. 13:35

Du er nødt til at finde det kompromis du selv kan leve med. Mht.komfort så jo større og til dels dyrre bil jo bedre komfort, dette taler for Golf, Octavia og i særdeleshed V40 da den er støjdæmpet fantastisk.
Vægter total økonomi højere er det næsten 100% bilens nypris der gør udfaldet, hvilket taler for I20 eller evt Polo.

Personligt havde jeg taget en 1-2 år gl. premiumbil f.eks. Mercedes C, BMW 3 eller en V40 den er dog begyndt at se ligt gammeldags ud i kabinen da det efterhånden er en ældre model.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-11-2019 kl. 09:20

Hej Niels

Som Lars skriver, så kig evt lettere brugt. Sørg for adaptiv fartpilot, det er altså rart.

Har du overvejet en elbil?
Hvis du kører 40.000 om året i en benziner idag som går måske 14 på literen, så bruger du 40k/14x11kr = 31400 kr i benzin.
Hvis du snuppede en Kia e-Niro, Hyundai Kona electric eller en Tesla model 3.
Afhængig af udstyrsvalg, så fåes de 2 første til ca 270.000 og den sidste til 370.000.

Men du tager et ladeabonnement hos Clever eller EON, og giver ca 700 om måneden.

Så koster det dig ca 8400 om året at køre de samme km.

Du sparer altså ca 23000 hårdt beskattede kr. Det bilver tæt på 100.000 på 4 år.

NEJ NEJ NEJ, de kan da overhovet ikke køre så langt på en ladning..... Men der tager de fejl. Har selv en model 3, den går på landevej fint 500 km på en ladning, og på motorvej, kan jeg hvis jeg kører pænt få 400 ud af batteriet. Når jeg siger pænt, så mener jeg 120-125.
Kender en der kører ca 250 km om dagen næsten ren motorvej. starter med 90% på batteriet og kommer hjem med ca 18-20%. Men han har også rimelig tung fod og ligger gerne 145+ kmt. Reelt kan han altså gå omkring 350 på en ladning med den kadance.

Gør dig selv en tjeneste og prøv en elbil med +64 kW batteri af overnnævnte modeller inden du vælger. Du vil ikke fortryde det.

Skulle du vælge at prøve en model 3, og du ikke bor i Århus eller kbh, så er jeg sikker på at hvis du perifert kender en model 3 ejer, så er de fleste venlige og friske på at vise vognen frem. Jeg bor AAL, du siger bare til.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-11-2019 kl. 09:58

Nu kører en moderne benzinbil nok nærmere 18km/l - og kørt som i dine el-bil eksempler er de nok tættere på 25 km/l ;-)



Med 18 km/l er forskellen 15.000kr./år - og det er jo også penge. Det store spørgsmål er så værditab, og det tør jeg ikke spå om. Med risikoen for at skulle bruge måske 70.000kr. på et nyt batteri kan nok have en betydning for brugtprisen.



Hvis bilen alene anvendes til 150km pendling/dag, kan elbiler nok lykkes for de, med de større batterier - forudsat at bilen holder et sted med adgang til egen lader. Skal bilen bruges på længere ture, er elbiler fortsat håbløse efter bedste overbevisning.



Jeg ville nok vente og se, om batterier og elbiler når lidt længere i udviklingen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-11-2019 kl. 12:23

Pladder der er ikke nogen halvstor benziner der kører 18 på literen ved konstant motorvejsfart.

kom nu ind i kampen. Efter bedste overbevisning............Du har indrømmet i anden tråd at du aldrig har så meget som siddet i en model 3.

Ovennævnte reele batterirange er faktiske. Nej det er ikke med slukket aircon, varme musik og 40 kmt. 22 grader på airocn, anlægget på fuld skrue(hvilket forøvrigt ikke siger så lidt) og gerne hastighedsgrænsen +10 på landevej og lidt mindre på motorvej(men det gør jeg som også i vores benziner fordi jeg synes det er mere behageligt)

Hvorfor skulle man bruge 70.000 på et nyt batteri, der er 8år/192.000 km garanti derpå. Med en forventet ejertid på 4 år så er man ikke kommet over 192.000 km med ca 40.000 km om året.

Har forøvrigt også en C200 benziner, den går ikke en dag over 15 på literen selv om du kører konservartivt på motovej. Stopper du 3 gange ved lyskryds i byen, så er den nede på 13 og ved dagligdagskørsel med små ture, der går den på en heldig tank 13, men mest ligger den på 11.

Dette indlæg blev 18-11-2019 12:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-11-2019 kl. 13:27

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Pladder der er ikke nogen halvstor benziner der kører 18 på literen ved konstant motorvejsfart.

kom nu ind i kampen. Efter bedste overbevisning............Du har indrømmet i anden tråd at du aldrig har så meget som siddet i en model 3.

Ovennævnte reele batterirange er faktiske. Nej det er ikke med slukket aircon, varme musik og 40 kmt. 22 grader på airocn, anlægget på fuld skrue(hvilket forøvrigt ikke siger så lidt) og gerne hastighedsgrænsen +10 på landevej og lidt mindre på motorvej(men det gør jeg som også i vores benziner fordi jeg synes det er mere behageligt)

Hvorfor skulle man bruge 70.000 på et nyt batteri, der er 8år/192.000 km garanti derpå. Med en forventet ejertid på 4 år så er man ikke kommet over 192.000 km med ca 40.000 km om året.

Har forøvrigt også en C200 benziner, den går ikke en dag over 15 på literen selv om du kører konservartivt på motovej. Stopper du 3 gange ved lyskryds i byen, så er den nede på 13 og ved dagligdagskørsel med små ture, der går den på en heldig tank 13, men mest ligger den på 11.

18km/l er langt mere realistisk end dine drømme om elbilers rækkevidde. Kom nu ind i den virkelige verden istedet for fantasierne.



Til sammenligning kører jeg med ca. 2.700kg og et frontareal på 4 kvm. i gennemsnit 13,5 km/l (diesel) - så 18km/l for en Golfstr. er let at køre.



Nej, jeg forventer heller ikke at skifte et batteri efter 4 år, men skulle jeg købe en 4 år brugt elbil, ville jeg klart have med i tankerne, at batteriet var godt brugt og en dyr reparation var forude - og det påvirker brugtprisen.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

18-11-2019 kl. 13:34

Dine livsoplevelser af forbrug er åbenbart mere realistiske end andres.

Jeg giver op.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

18-11-2019 kl. 14:06

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
Dine livsoplevelser af forbrug er åbenbart mere realistiske end andres.

Jeg giver op.

Nej - bare mere realistiske end dine, men det kræver heller ikke meget ;-)



Du er så forblændet at dit korstog for kulfyrede biler - og Tesla i særdeleshed - at du helt mangler realisme.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

19-11-2019 kl. 07:18

@PSN +1, opgiver, som i udenfor pædagogisk rækkevidde.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

19-11-2019 kl. 08:28

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
@PSN +1, opgiver, som i udenfor pædagogisk rækkevidde.

Fin selvindsigt ;-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

20-11-2019 kl. 16:55

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
"Nu kører en moderne benzinbil nok nærmere 18km/l - og kørt som i dine el-bil eksempler er de nok tættere på 25 km/l ;-) "


Så ved kørsel med 120-125 (som JR skriver om) så kører en benzinbil som Golf/Octavia/V40 mfl. (som trådstarter skriver om) tættere på 25 km/l?
Det vil jeg da gerne se nogle referencer til?

Dette indlæg blev 20-11-2019 18:48 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

20-11-2019 kl. 19:20

Som en anden allerede har skrevet.
Handler det primært om økonomi er det Polo; Fabia, I20 etc. du skal kigge på. De er relativt billige i indkøb/drift, men måske ikke så sjove at bruge lang tid på motorvejen i, til hverdag....
Skal det være mere lækkert, er diverse kompaktbiler som du selv nævner gode bud, hvilken du skal vælge er en smagssag. Gå efter Automatgear, adaptiv fartpilot, evt. xenon/Led forlygter.

Ps.
Skulle du have lyst til elbil er det også en fin mulighed (men er dyrere). Hvis du kigger på de modeller der har omkring/over 500km WLTP, så kan de gå omkring 350-400 km på motorvej (og mere på landevej/i by), så intet problem med dit brug. Skal det virke, skal man kunne lade hjemme/evt. på arbejde ellers bliver det for besværligt efter min mening. Det er i øvrigt heller ikke et problem at køre langt i de nyeste elbiler, der har god rækkevidde/hurtigladning.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-11-2019 kl. 15:25

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
"Nu kører en moderne benzinbil nok nærmere 18km/l - og kørt som i dine el-bil eksempler er de nok tættere på 25 km/l ;-) "


Så ved kørsel med 120-125 (som JR skriver om) så kører en benzinbil som Golf/Octavia/V40 mfl. (som trådstarter skriver om) tættere på 25 km/l?
Det vil jeg da gerne se nogle referencer til?

Husk at læse smiley'erne også.



Nej - en benzinbil som nævnte kører ikke 25km/l v. 120 km/t - men elbiler kører heller ikke så langt på en opladning, som JR påstår under samme forhold.



Pointen var netop, at man skal være realistisk - både for biler med forbrændingsmotorer og for kulfyrede biler. Når man bevidst fordrejer tallene for at få sine kæphest til at fremstå bedre, bliver det useriøst.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-11-2019 kl. 15:49

KS!
Du inviteres hermed til AAL. Jeg tager dig gerne med på 500 km landevej af 85-90 kmt og bagefter 400 km på motorvej med 125 kmt.

Når vi har brændt de 11 timer af inklusiv 1 opladning på vejen, så tænker jeg du er træt og vi andre kan få fred for dine fordomme og bagstræberriske snævertsynethed.

Jeg har fri hele næste uge, du kommer bare anytime any day.

Til gengæld betaler du burgeren og cola'en medens vognen lader til sidste halvdel af udflugten. Det tager ikke længere end du lige kan nå at tisse af også med mindre du har dårlig prostata og skal strit tisse.

Dette indlæg blev 21-11-2019 15:53 redigeret af dets forfatter.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

21-11-2019 kl. 20:32

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS!
Du inviteres hermed til AAL. Jeg tager dig gerne med på 500 km landevej af 85-90 kmt og bagefter 400 km på motorvej med 125 kmt.

Når vi har brændt de 11 timer af inklusiv 1 opladning på vejen, så tænker jeg du er træt og vi andre kan få fred for dine fordomme og bagstræberriske snævertsynethed.

Jeg har fri hele næste uge, du kommer bare anytime any day.

Til gengæld betaler du burgeren og cola'en medens vognen lader til sidste halvdel af udflugten. Det tager ikke længere end du lige kan nå at tisse af også med mindre du har dårlig prostata og skal strit tisse.

Det var et flot og modigt tilbud at komme med. 11 timer i selskab med KS - så vil jeg også selv trænge til en opladning :-)

Jeg er spændt på hvilket svar KS kommer med - sikkert et eller andet med at det ikke er nødvendigt at prøve af i virkeligheden, for han har læst i et tysk bil magasin at: det tager lang tid at lade bilen op / at batterierne hurtigt bliver slidt og snart skal skiftes / at rækkevidden er langt kortere end lovet, eller noget helt fjerde gætværk.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

21-11-2019 kl. 21:34

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:......
Nej - en benzinbil som nævnte kører ikke 25km/l v. 120 km/t - men elbiler kører heller ikke så langt på en opladning, som JR påstår under samme forhold.

Pointen var netop, at man skal være realistisk - både for biler med forbrændingsmotorer og for kulfyrede biler. Når man bevidst fordrejer tallene for at få sine kæphest til at fremstå bedre, bliver det useriøst.

Synes at du skal checke nogle at de mange test af reel rækkevidde, der er på nettet af Tesla Model 3 Long Range.
Såfremt du gør det, vil du opdage at 500 km på landevej og 400 km på motorvej er absolut realistisk.



Derudover hvis du vil holde det "seriøst", som du nævner, så stop nu med de små usaglige kommentarer "kulfyrede" etc. For det første stiger andelen af grøn strøm konstant i DK og derudover tror jeg egentlig at de fleste kører elbil, fordi de kan lide bilen og ikke for at være "hellige" og redde verden.
Overvejer selv Tesla Model 3 fordi jeg synes det er en fed bil. (og om den så kørte på blod og pels fra nyfødte babysæler/girafunger ville jeg stadig overveje det ;-) )

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-11-2019 kl. 22:30

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Synes at du skal checke nogle at de mange test af reel rækkevidde, der er på nettet af Tesla Model 3 Long Range.
Såfremt du gør det, vil du opdage at 500 km på landevej og 400 km på motorvej er absolut realistisk.



Derudover hvis du vil holde det "seriøst", som du nævner, så stop nu med de små usaglige kommentarer "kulfyrede" etc. For det første stiger andelen af grøn strøm konstant i DK og derudover tror jeg egentlig at de fleste kører elbil, fordi de kan lide bilen og ikke for at være "hellige" og redde verden.
Overvejer selv Tesla Model 3 fordi jeg synes det er en fed bil. (og om den så kørte på blod og pels fra nyfødte babysæler/girafunger ville jeg stadig overveje det ;-) )

Nu er det jo ikke long range, der fåes til ca. 370.000kr, men standard range. Derudover så er der lige virkelighedens verden med varme/køl, lys, radio m.m. - og ikke mindst efter slidtage af batterierne. Derudover er selv standard range en hel del over prisrammen på Polo/Octavia m.fl.



400km er stadig meget, meget kort - ikke mindst med den lange tid til at "tanke". Jeg har idag en rækkevidde på +1.000km - og 5 min. til fuld tank.



"Kulfyret" er virkeligheden. For hver ny elbil, stiger forbruget - og da den eneste måde at øge produktionen på kort sigt er at øge andelen af kul, betyder flere elbiler dermed mere kulproduceret el. Ikke populært - men virkeligheden.



Helt fint at vælge en Tesla, hvis man kan lide den og leve med begrænsningerne. Jeg venter til teknologien er mere moden.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-11-2019 kl. 22:39

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det var et flot og modigt tilbud at komme med. 11 timer i selskab med KS - så vil jeg også selv trænge til en opladning :-)

Jeg er spændt på hvilket svar KS kommer med - sikkert et eller andet med at det ikke er nødvendigt at prøve af i virkeligheden, for han har læst i et tysk bil magasin at: det tager lang tid at lade bilen op / at batterierne hurtigt bliver slidt og snart skal skiftes / at rækkevidden er langt kortere end lovet, eller noget helt fjerde gætværk.

Har du ikke en Toyota, du skal ud og tilbede?



Du har alligevel intet seriøst at byde ind med her - det har du faktisk aldrig haft.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

21-11-2019 kl. 22:45

J R

bruger siden
13-12-2013

skrev:
KS!
Du inviteres hermed til AAL. Jeg tager dig gerne med på 500 km landevej af 85-90 kmt og bagefter 400 km på motorvej med 125 kmt.

Når vi har brændt de 11 timer af inklusiv 1 opladning på vejen, så tænker jeg du er træt og vi andre kan få fred for dine fordomme og bagstræberriske snævertsynethed.

Jeg har fri hele næste uge, du kommer bare anytime any day.

Til gengæld betaler du burgeren og cola'en medens vognen lader til sidste halvdel af udflugten. Det tager ikke længere end du lige kan nå at tisse af også med mindre du har dårlig prostata og skal strit tisse.

Vi kan også snuppe +1.000km på en tankfuld - og derefter tanke på 5 min. - som man gør i en diesel.



Så kan du jo se, hvad en bil bør kunne klare - fremfor at stirre sig blind på et halvfærdigt produkt. Uanset, hvor meget du vælger at gå efter manden istedet for bolden, ændrer det ikke på, at elbiler fortsat har laaaang vej før de er på et brugbart niveau mht. pris, rækkevidde, holdbarhed og ladetid.



Jeg snupper gerne en elbil, når de er udviklet lidt længere, og jeg overvejer skam om vores bil nr. 2 om nogle år med fordel kan være en elbil (da den kun kører korte ture alligevel) - men som erstatning for en primær bil, er der lang vej endnu.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

J R

J R
bruger siden
13-12-2013

21-11-2019 kl. 23:26

Jeg formoder deraf jeg ikke behøver sætte tid af til en køre tur.........

Heller ikke selvom jeg takker ja til tilbudet om at prøve 1000 km i et stræk og tankning på 5 minutter og så videre på kortere tid end 11 timer inklusiv tankning og spisning, ligesom i Tesla'en.
Jeg forholder mig dog retten til at være første kører i Tesla'en, hvorefter vi kan prøve din. Det var trods alt mig der inviterede først.

Jeg vælger ikke at byde ind med mere i denne tråd, men læser med hvis der skulle dukke et behov op hos KS!.

God aften og kør pænt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-11-2019 kl. 00:15

Tja, uanset er jeg nu temmelig vild med ideen om at købe en Tesla Model 3 Long Range.
Hvor køber man ellers en bil til omkring 460k, der er max udstyret, delvist selvkørende, går 0-100 på under 5 sek. koster ca. 700,-/mdr i "brændstof" trods mange km. etc....

Ingen tankstation til hverdag (da "tanken" er i garagen) og de relativt få gange med længere ture er det ikke et problem. Har set flere 1000 km challenges, hvor TM3 holder gennemsnitsfart på 100 km/t inkl. opladning, og reelt skal den kun lades max. 20-25 min ad gangen på farten, så det passer meget godt med toiletbesøg, spisning etc...
Så jeg er rimelig klar, synes at det er meget bil for pengene (skal faktisk ud og prøvekøre TM3 på mandag, (men kører nok videre i den gode gamle dieselbil et stykke tid endnu...)).


Ps.
Men synes man ikke at det passer til ens behov, skal man da bare vælge noget andet....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

22-11-2019 kl. 09:33

Niels Kristiansen

bruger siden
17-11-2019

skrev:
I min Fabia kører jeg 15 km/l ved 130 km/t, ved 110 km/t kører jeg 17,8 km/l.
Min transporttid er kun 5 min længere, når jeg kører 110 km/t.
Så jeg er interesseret i en bil, der går over 20 km/l og er driftsikker og komfortabel.

Så lige at der ikke var svaret på denne ;-)
Som nævnt tidligere kommer det an på, hvordan du vægter økonomi kontra komfort, så det kan du kun selv afgøre. Samtidig er det fine bud på biler, som du selv nævner i første indlæg, så du må ud og prøvekøre nogle biler...

Men i øvrigt ville jeg nu overveje om man skulle vente med at skifte, hvis det kun er for at skifte til diesel pga. bedre brændstoføkonomi. Afhængig af alder/km på din gamle bil kunne det godt være bedre at køre videre i den. Det koster penge at skifte bil, nye biler har højere værditab etc. Så afhængig af situationen kunne det godt være billigere at køre videre i den du har, i et par år....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

23-11-2019 kl. 02:17

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Har du ikke en Toyota, du skal ud og tilbede?



Du har alligevel intet seriøst at byde ind med her - det har du faktisk aldrig haft.

Vi 2 byder jo ind med noget forskelligt. Du læser dig til dine holdninger og "opfinder" ligegyldige problematikker - såsom at du har 1.000km rækkevidde på din dieselbiler og at du kan tanke på kun 5 minutter. Det er afstanden helt fra Gedser til Skagen og næsten retur igen - hvor mange har egentlig reelt behov for at kunne køre så langt uden pauser?

Jeg vil hellere ud og prøve bilerne inden jeg udtaler mig om dem - og det er jo en af forskellene på os 2, du giver dig gladeligt ud i en diskussion om bilernes egenskaber og begrænsninger, til trods for at du ikke engang nødvendigvis har siddet i de modeller du nedgør. .
Derudover har jeg ikke samme behov som dig for at kritisere andres bilvalg.
Jeg kender selv mest til Toyota, men det betyder ikke at andre mærker er ringe af den grund.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-11-2019 kl. 10:32

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Vi 2 byder jo ind med noget forskelligt. Du læser dig til dine holdninger og "opfinder" ligegyldige problematikker - såsom at du har 1.000km rækkevidde på din dieselbiler og at du kan tanke på kun 5 minutter. Det er afstanden helt fra Gedser til Skagen og næsten retur igen - hvor mange har egentlig reelt behov for at kunne køre så langt uden pauser?

Jeg vil hellere ud og prøve bilerne inden jeg udtaler mig om dem - og det er jo en af forskellene på os 2, du giver dig gladeligt ud i en diskussion om bilernes egenskaber og begrænsninger, til trods for at du ikke engang nødvendigvis har siddet i de modeller du nedgør. .
Derudover har jeg ikke samme behov som dig for at kritisere andres bilvalg.
Jeg kender selv mest til Toyota, men det betyder ikke at andre mærker er ringe af den grund.

Endnu engang vrøvler du om noget, du ikke har forstand på. Jeg har haft 9 forskellige bilmærker gennem årene - pt. VW og Toyota - og kørt i utallige andre.



Derudover er jeg istand til at læse indenad - og forstå simple ting som "rækkevidde", "ladetid", "støj" m.m. - gå jeg har ingen problemer med at supplere erfaringer med andres erfaringer - andre, der ikke er fanboys eller skal forsvare "eget" mærke.

Det giver nemlig en langt mere saglig tilgang til tingene end at læse en fan, der absolut skal promovere eget valg og som har valgt at være blind over for ulemperne.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Klaus Kristensen

Klaus Kristensen
bruger siden
01-04-2008

23-11-2019 kl. 15:37

KS !

bruger siden
16-01-2006

skrev:
Endnu engang vrøvler du om noget, du ikke har forstand på. Jeg har haft 9 forskellige bilmærker gennem årene - pt. VW og Toyota - og kørt i utallige andre.



Derudover er jeg istand til at læse indenad - og forstå simple ting som "rækkevidde", "ladetid", "støj" m.m. - gå jeg har ingen problemer med at supplere erfaringer med andres erfaringer - andre, der ikke er fanboys eller skal forsvare "eget" mærke.

Det giver nemlig en langt mere saglig tilgang til tingene end at læse en fan, der absolut skal promovere eget valg og som har valgt at være blind over for ulemperne.

Det er fint du udtaler dig om de biler du kender: Renault Grand Scenic, Toyota Yaris Verso og din VW Transporter campingvogn.
Det er derimod lidt mere træls at høre dine fordomme om el og Hybrid biler, som du ikke har så meget erfaring med, men derimod ynder at advare andre om.
En af dine fordomme i denne tråd handlede om batteriernes holdbarhed.
Her er lidt fakta fra eksperter på området:

De fleste bilproducenter giver mellem 5-8 års garanti på elbilbatterier, hvilket svarer til op til 160.000 km. Og elbilbatterier produceres i dag med en generel forventning om, at de vil holde hele elbilens levetid.

Ifølge ledende eksperter på området mister batteriet kun cirka 1% af dets kapacitet for hver 30.000 km., elbilen kører. Elbilejere kan derfor kigge langt efter at skulle udskifte elbilbatteriet overhovedet, hvilket ellers på nuværende tidspunkt vil udgøre den største udgift som elbilejer.

Men alt dette kan du læse mere om på dette link:
Bildrøm.dk/myter-om-elbiler

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

23-11-2019 kl. 21:30

Klaus Bil

bruger siden
01-04-2008

skrev:
Det er fint du udtaler dig om de biler du kender: Renault Grand Scenic, Toyota Yaris Verso og din VW Transporter campingvogn.
Det er derimod lidt mere træls at høre dine fordomme om el og Hybrid biler, som du ikke har så meget erfaring med, men derimod ynder at advare andre om.
En af dine fordomme i denne tråd handlede om batteriernes holdbarhed.
Her er lidt fakta fra eksperter på området:

De fleste bilproducenter giver mellem 5-8 års garanti på elbilbatterier, hvilket svarer til op til 160.000 km. Og elbilbatterier produceres i dag med en generel forventning om, at de vil holde hele elbilens levetid.

Ifølge ledende eksperter på området mister batteriet kun cirka 1% af dets kapacitet for hver 30.000 km., elbilen kører. Elbilejere kan derfor kigge langt efter at skulle udskifte elbilbatteriet overhovedet, hvilket ellers på nuværende tidspunkt vil udgøre den største udgift som elbilejer.

Men alt dette kan du læse mere om på dette link:
Bildrøm.dk/myter-om-elbiler

Du skriver så meget om erfaring - men har ikke selv erfaring om det, du skriver om. Ganske enkelt fordi elbiler ikke har eksisteret i nævneværdige mængder i 8 år.



Du glemmer også at læse det, der står med småt: Garantien går typisk på, at der er 70% kapacitet tilbage - og da kapaciteten allerede fra ny er alt for lav, bliver det kun værre.



Dine drømme om, hvor lidt batterier slides, holder bare ikke i den virkelige verden. Se på mobiltelefoner, laptops, elværktøj m.m., hvor kapaciteten relativt hurtigt ryger. Det bliver ikke bedre i en bil, hvor store temperaturudsving, rystelser mm. går langt hårdere ud over batterierne.



Så drop bare dine forsøg på at "vide" noget - du har din "viden" fra reklamer - jeg forholder mig til virkeligheden.

(PS. jo, jeg har også testet elbil - og set, hvor hurtigt batteriet blev tømt, når man bare overvejede at røre speederen. En tidlig generation - jovist - men der er stadig lang vej til at elbiler er færdigudviklede. Til gengæld kan vi glæde os over, at den omfattende forskning i batterier på et tidspunkt også vil komme telefoner m.m. til gavn.)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

24-11-2019 kl. 11:52

Esben Tronstrøm

bruger siden
15-02-2017

skrev:
Bare lige format tilføje lidt så er forbrændings motoren heller ikke udviklet fuldt den er bare bedre testet og i en diesel eller benzin bil forsvinde din rækkevidde altså også hurtigt hvis du lider af hammerfods syndrom

Uanset, hvordan du vender og drejer det, er rækkevidden i de bedste elbiler ca. 1/3 af rækkevidden i en tilsvarende diesel. Fuld tankning tager til gengæld 5-10 x så lang tid.



Så der er stor forskel på, hvor langt de er i udviklingen. Men jeg tror da, at batterier og opladning bliver markant forbedret de kommende år - hvis ikke en anden teknologi ender med at få overtaget.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

26-11-2019 kl. 14:37

Lidt statistik på hvor langt "man" kører til hverdag....

Så har man mulighed for at lade hjemme er især de nyeste/bedste elbiler udmærkede til langt de fleste menneskers brug...

"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013

Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm

Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

27-11-2019 kl. 13:42

T l

bruger siden
17-06-2006

skrev:
Lidt statistik på hvor langt "man" kører til hverdag....

Så har man mulighed for at lade hjemme er især de nyeste/bedste elbiler udmærkede til langt de fleste menneskers brug...

"Trafikvaneundersøgelsen" fra 2013 viser at den gennemsnitlige biltur er på knap 23 km og at personer i den aldersgruppe, der kører mest (30-59 årige) kører knap 35 km/dag Faktaark findes her: https://www.cta.man.dtu.dk/transportvaneundersoegelsen/tu-udgivelser/faktaark-om-biltransport-i-danmark-2013

Svar fra trafikministeren i december 2018 til Folketinget viser at bilpendlere i 2017 i gennemsnit kørte 58 km/dag https://www.ft.dk/samling/20181/almdel/tru/spm/187/svar/1543999/1993832/index.htm

Samtidig er der en særkørsel fra Danmarks Statistik der viser at 91% af bilpendlerne i DK havde under 100km tur/retur på jobbet... https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=31453

Gennemsnit er fløjtende irrelevant - det relevante er, hvor langt man i praksis har brug for at køre, når man tager de længere ture. Vi bygger jo heller ikke diger efter gennemsnitsvandstanden....

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-11-2019 kl. 23:13

Præcis, så har man brug for at køre 1200 km nonstop, så køber man bare en bil der kan det.....

Men for alle os andre kan en elbil med god rækkevidde være en ganske udmærket løsning

I modsætning til digerne, er der ikke nogen der drukner af kort rækkevidde...
De skal bare bruge lidt tid på opladning (de få gange hvor diget var for lavt)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

KS !

KS !
bruger siden
16-01-2006

28-11-2019 kl. 14:37

Det er nu mærkeligt, at man i årtier har lavet biler med en rækkevidde på 800-1.200km, når nu det er så ligegyldigt. Man skulle tro, at det var fordi, der var et behov.



Jeg vil blive dybt forundret, hvis ikke rækkevidden bliver markant forøget på elbilerne den dag batteriteknologien bliver bedre.



Men nogle er åbenbart så forblændet af Kejserens nye Klæder, at de slet ikke kan få øje på problemerne - problemer, de ville have set som store, hvis det var for 5 år siden i en traditionel bil, men som er helt underordnet, når det er nyt legetøj.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-11-2019 kl. 20:52

Nu er der vel en del benzinbiler der har en rækkevidde på under 800 km, uden at det får folk til at vælte om på siden...Så masser af bilister har kunnet nøjes med mindre end 1200 km på en tank.

Derudover står en elbil og "tanker op" ude i garagen, så tanken er "altid" fuld.

Men elbiler vil uden tvivl blive forbedrede i de kommende år, også mht. rækkevidde. Men de bedste af de nuværende er stadig en udmærket løsning for de fleste bilister

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

T Taylor Nielsen

T Taylor Nielsen
bruger siden
03-12-2009

01-12-2019 kl. 15:49

Ville nok vælge Mercedes C 220 Cdi. Lånte en som kundebil, og nåde et snit på 29,7 efter små 100km på landevej, med almindelig hastighed. De har ry for at køre rimeligt langt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg