Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Økonomisk stationcar til under 60.000 DKK

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

26-01-2011 kl. 18:55

Hej Da min kæreste og jeg står overfor en snarlig familieforøgelse overvejer vi kraftigt at skifte den nuværende Felicia ud med en stationcar. Et af de ufravigelig krav er bagagerumsplads!! Der skal selvfølgelig være plads til at barnevognen kan være bagi uden, at man skal pille hjulene af og mase den ind... Need to have: - Bagagerumsplads - God brændstoføkonomi (kører ca 30.000 årligt) - Generelt billig i drift(jeg kan ikke reparere noget selv som udgangspunkt) Nice to have: - God komfort - Ekstraudstyr Vi har bl.a. haft kig på Citroen Xsara st. car 2,0 HDI, fx http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/citron/xsara/20-hdi-sx-stcar/288578 Er dette et fornuftigt valg? Findes der andre alternativer, der er værd at overveje til max 60.000 DKK? På forhånd tak for jeres svar!!

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Lars Olsen

Lars Olsen
bruger siden
09-01-2006

26-01-2011 kl. 19:58

Nu skriver du at barnevognen skal kunne være bagi uden hjul mv. skal af. En normal størrelse barnevogn kan ikke være bagi den uden nogen mingelering og afmontering af hjul, der skal man en klasse op til mondeo og lignende.

Når det er sagt så er en Xsara en af de mere driftsikre Franskmænd men stadig med et dårligt ry. Det påvirker brugtpriserne negativt og gør den til et fornuftigt køb. HVIS pladsen er tilstrækkelig.

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

26-01-2011 kl. 21:59

Hej Sten

Tak for svaret. Det var yderst brugbart. Har godt set et par andre Xsara'er med 110HK istedet ca. 5.000 DKK dyrere. Det kan være jeg skal kigge efter dem i stedet..

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

26-01-2011 kl. 22:02

Hej Lars

Vi har en helt almindelig Emmaljunga barnevogn. Vi har faktisk været ude at tjekke efter med bagagerum på den den Xsara, jeg linker til. Og barnevognen kan være der, hvis jeg klapper den almindeligt sammen og placerer liften oven på. Der er så heller ikke plads til så meget mere....

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

26-01-2011 kl. 22:20

Hej Steen

Jeg har ikke meget forstand på biler, men uden på nogen måde, at gå op i hurtige biler.. Er en 1,2 motor, så ikke ufattelig langsom?

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

27-01-2011 kl. 11:05

Hej Søren

Du har ret. Man kunne selvfølgelig sagtens skifte til en mindre/mere sammenklappelig model i barnevogn, men kunne nu også godt tænke mig en stationcar alligevel :-)

Tak for tippet med stel oven på lift. Jeg har ikke den store erfaring endnu, men det kommer inden alt for længe...

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

27-01-2011 kl. 14:17

En Fabia Combi kan sagtens fungere, bagagerummet kan uden problemer klare en barnevogn med hjul. Jeg ville dog gå efter lidt større motor, en 1,2 har ikke ret meget overskud.
Hvis dit kørselbehov er lavt kunne du også overveje at beholde Felicia'en, hvis du er tilfreds med den.
Hvis du har stellet i bagagerum og kassen i kabinen kan det såmænd godt fungere indtil nummer 2 evt. ankommer.
Stellet kan evt. monteres på cykelstativ på anhængertræk, så du slipper for at have noget i kabinen.
Jeg ville afprøve det inden jeg skiftede bil på forhånd, hvis behovet for barnevognstransport er relativt lavt (skal du køre med barnevogn hver dag, bliver det nok for irriterende).

Men hvis du skal skifte bil ville jeg gå efter en st.car.

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

27-01-2011 kl. 15:00

Hej Thomas

Vi har faktisk også snakket om muligheden for at beholde Feliciaen. Det kan sagtens lade sig gøre. Det er jo i bund og grund kun af komfortable årsager, at vi ønsker en st. car.

Dog skal det tilføjes, at Feliciaen har flere skavanker, der skal ordnes på meget kort sigt. Fx tandrem skiftes, nyt leje i højre forhjul, bagklappen er gennemtæret i højre side, så der ligger vand i bunden af bagagerummet, hvis den har kørt regnvejr samt nye sommerdæk. Yderligere har den en revne næsten tværs over bunden af forruden(ved ikke om det har noget at sige i forhold til syn næste år)

Et hurtigt overslag på sådan en omgang, vil jeg tro (med mit ringe kendskab) nærme sig 10.000, hvis ruden også skal skiftes.

På den baggrund synes det måske meget fornuftigt, at kigge på noget andet. Hvis den intet fejlede, så var incitamentet til at skifte bil meget mindre.

T i

T i
bruger siden
17-06-2006

28-01-2011 kl. 12:55

Ok, hvis der alligevel skal investeres ville jeg ikke kaste pengene i en Felicia, som er ved at være "træt" og under alle omstændigheder mangler sikkerhed mm.
Så kig efter noget lidt nyere, med bedre sikkerhed (gå efter en med ESP/ESC) og måske lidt mere komfort, aircon er også en god ide.

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

28-01-2011 kl. 13:56

Nej, præcis.

ESP/ESC er noteret :-)

Rasmus Riis Kibsgaard

Rasmus Riis Kibsgaard
bruger siden
11-01-2006

29-01-2011 kl. 15:50

Hej Sten

Kan ikke finde muligheden for at spørge ind til din kommentar til K S's indlæg(håber du kan følge mig ;-)), så jeg håber du læser med her.

Er der andre muligheder end ved at vide, at en bil er fra en given serie end ved, at du fx kan se at Xsara-en har runde forlygter og dermed serie 2? Eller findes der en nemmere måde at tjekke det på???? (for folk som mig, uden den store indsigt)