Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Metalfarve: En investering eller ren kosmetik?

Profil slettet

Profil slettet

08-04-2009 kl. 18:06

Jeg har været ude at snakke med forhandlere om køb af ny bil til omkring de 140.000kr. Nogle forhandlere mener at tilkøb af metelfarve (ca 5000kr) er givet godt ud i forhold til bilens gensalgsværdi og farvens holdbarhed. Andre forhandlere mener ikke det har den store betydning for gensalgprisen og lakkens holdbarhed. Hvad skal man tro på? Synes 5000kr er en del når bilen kun koster 13000-14000. Er der nogen der har et par gode råd? ps. jeg er total bil-novice :)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

08-04-2009 kl. 18:32

I 90`erne var metallakken langt bedre end den normale standard lak, det var derfor man betalte en merpris på ca. 3000 - 4000 kr.

Idag er lakken langt bedre og metallak burde derfor ikke koste ekstra, der er kun en måde bilforhandleren kan tjene lidt ekstra penge på.

Man har som forbruger bare ikke et valg hvis man vil have sin nye bil i en bestemt farve, da disse som regel er metallak.

Farven hvid og rød er som regel standard lak uden merpris. Det er jo godt i disse tider hvor hvide biler er in igen.

Sidst rettet: 8/4-09

H P

H P
bruger siden
06-01-2004

08-04-2009 kl. 19:57

Hej Jeppe.

Jeg er ikke enig med Mads, for det første så er metallak en dyere maling spørg hos en maler, dernæst så har metallak et ekstra lag klarlak, så det er en stærkere lak.
Dernæst så kan malinger uden metal godt med årene blive ret matte (en rød bil kan blive næsten hvid) det er solens UV-stråler der er "synderen".

En bil med metallak er nok LIDT mere værd som brugt, jeg tvivler dog på at du får merprisen hjem igen.

Det bedste råd jeg kan give til dig er at køb den bil du syntes er pænest.

Profil slettet

Profil slettet

09-04-2009 kl. 18:03

Vi kan godt blive enig om at metallak er stærkere end en alm. lak. men de nye alm. lakker er bleven væsentlig bedre end i 90èrne.

Kan det ikke undre nogen at en forhandler rask giver ekstraudstyr gratis væk for mange 1000 kr. hvor imod man altid skal betale for den skide metallak ?

En Audiforhandler har selv indrømmet at de tager 7000 - 8000 kr for metallak kun fordi dem som køber Audi er villig til at betale den pris, det er samme metallak for du får til eks. 3500 kr.

Profil slettet

Profil slettet

09-04-2009 kl. 18:58

Det lyder godt nok dyrt, men 8000 + kr. er ikke ualm. hos Audi evt. BMW ?

Profil slettet

Profil slettet

09-04-2009 kl. 19:35

Det er uomtvisteligt at metallak er meget stærkere og dermed bedre end enkel-hvid/rød/blå maling. Derimod er det ærgeligt at det danske afgiftssystem gør, at farven/lakken bliver et salgsparameter. Det ville jo være naturligt, at den bedste lak (metal) var standard, og prisen derfor var dette incl. Men da alt, lige fra bilradio til, ja; metallak, er afgiftsbehæftet, bliver de danske bilimportører nødsaget til at pine alle detaljer med i prisberegningen. Derfor udgør den rigtige lakering en grotesk merpris.
Men: konklusionen er bestemt: Det KAN betale sig at tilkøbe metallak. Dels fordi du får væsentligt færre synlige stenslag, dels at din bil er lettere omsættelig.

Niels Richard Brunhøj

Niels Richard Brunhøj
bruger siden
01-07-2007

09-04-2009 kl. 20:55

Hej Jeppe. Har selv haft metallak på bilen siden 1984, og kunne ikke drømme om at anskaffe en bil uden. Den er meget nemmere at vedligeholde, og dermed har du altid en pænere bil. Om 1 lags lak på moderne biler en ligeså god som metallak i dag ved jeg ikke, men jeg kan hurtig se på biler der er ca. 3-4 år og derover om de har metallak. Man ser det på glansen i lakken. Min erfaring er også at det betyder noget når man vil handle sin bil. Alt efter hvordan bilens stand, er det nemmere at sælge en bil med metallak.