Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Mazda 6 og Xenon?

Bo Holst Brandenhoff

Bo Holst Brandenhoff
bruger siden
04-03-2007

19-01-2010 kl. 00:37

Jeg kører en 2003 Mazda6 2,3 st.car med org. Xenon. Jeg har aldrig været imponeret over styrken af lyset (nærlys) og fik for ca. 6 måneder siden skiftet begge pærer, da jeg erfarede, at denne type (modsat almindelige pærer) faktisk kan blive slidt og miste styrke (pga. aflejringer på indersiden af glasset). Mit problem er dog, at jeg stadig ikke er imponeret over styrken, hvilket bl.a. viser sig ved møde med modgående og kørsel på våd vej. Jeg føler simpelthen, at jeg ikke kan se konturerne på kørebanen. Når jeg (hjemme i garagen med front mod muren) går fra positionslys til nærlys blænder Xenonlyset kraftigt op i et splitsekund, for derefter at gå tilbage til normal (skuffende) styrke. Er dette normalt - mit værksted siger ja!?! Eller burde de lyse så kraftigt hele tiden? Kan man gøre noget, for at styrke Xenon - findes der (markante) forskelle i kvaliteten på pærerne? P.S. Det er ikke mine øjne (håber jeg ikke), da jeg rent arbejdsmæssigt kører Ford Mondeo mkIII med traditionel belysning - her er aldrig problemer.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Nøhr

Morten Nøhr
bruger siden
24-03-2004

19-01-2010 kl. 19:16

hej
min lys går op og ned for at tjekke om aut ned blænd virker [vipper]
kan det værre det
morten

Bo Holst Brandenhoff

Bo Holst Brandenhoff
bruger siden
04-03-2007

19-01-2010 kl. 22:13

Hej Morten

Alle Xenon kører op og ned ved start for at nivilere sig - her er der tale om et lysglimt, som er noget kraftigere end det efterfølgende konstante lys. Tror faktisk, at jeg ville være en tilfreds Xenon-bruger, hvis det lyste så kraftigt konstant :-)

Søren Hansen

Søren Hansen
bruger siden
06-01-2004

20-01-2010 kl. 11:28

Jeg kører i en Mazda 5 med xenon, og jeg synes, at det lyser fantastisk. Det er jo som at køre ved højlys dag, når man en sjælden gang får lov til at tænde fjernlyset.

Det skal dog siges, at jeg kun kan sammenligne med biler med normalt lys, da jeg aldrig har kørt ret meget i andre biler med xenon. Jeg kan derfor ikke sige, om Mazda's xenon er bedre eller ringere end andre mærkers.

Tommy Noermark

Tommy Noermark
bruger siden
21-05-2008

18-02-2010 kl. 21:14

Nærlys skal kunne lyse vejen op 30 m frem og fjernlys skal kunne lyse vejen op 100 m frem. Positionslys skal kunne ses på 100 m (mener jeg det er).
Xenonlys (nærlyset, yderst) kører rigtig nok op og ned i niveau, ikke i styrke, for at højderegulere, som xenonlys SKAL kunne.
Fjernlyset er placeret i lygterne ved siden af xenonlyset. Herefter kommer lygterne til tågelyset.
Vores Mazda 6 2,3 sport st.car. årgang 2005 lyser fantastisk og skarpt, om end det er noget mere afgrænset end den gamle form for lys. Er selv fuldt ud tilfreds, har ikke hørt om at xenonlys kan køre op og ned i styrke, tror måske der kan være noget galt med din højspændingstransformator.
/Tommy