BilBasen Forum

Abonner på forumtråd

Mazda 5 årg. 2007 - hvad skal man være opmæksom på

Morten Nørgaard

Morten Nørgaard
bruger siden
03-06-2007

19-02-2010 kl. 10:15

Jeg kar kigget efter en Mazda 5 og er faldet over en årg. 2007 med ca. 100.000 km på tælleren, men er der noget man skal være særligt opmærksom på udover rust? eller er der ellers nogen fordele og ulemper ved denne bil Valget er faldet på Mazdaen pga. skydedørene, da vi har to mindre børn.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren H.

Søren H.
bruger siden
06-01-2004

19-02-2010 kl. 10:34

Hvilken motor ser du på?

Jeg har haft en 2,0 benzin, og det er egentlig en ok bil.
Dog er der meget støj i kabinen, da den er lavt gearet og generelt dårligt lydisoleret.
Dette problem er stort set løst med den nyere årgange, som bl.a. har 6-trins gearkasse og bedre lydisolering.

Benzinøkonomien er ikke god. Jeg kom sjældent over 10 km/l. Mere kan man dog sikkert sagtens klare, hvis man kører lidt mere økonomikørsel.

Sæderne er ikke alt for gode. Forsøderne mangler lårstøtte, og sidestøtten er heller ikke overvældende.
Bagsædet er fint til maks to personer. At kalde det en 7-personers bil er en stærk overdrivelse, for der er kun fire ok siddepladser i bilen. Vi har dog også kun 2 børn, så det er ikke et problem.

Bagagerummet er ikke så langt som hos mange af konkurrenterne. Det betyder bl.a., at der ikke kan stå en barnevogn på langs, hvilket gør pakningen lidt sværere.

Skydedørene er helt igennem geniale. Dem bliver man afhængig af.
Køreegenskaberne er gode og sikre, og bilen er meget overskuelig at køre rundt i.

Jeg kører nu i en Mazda 5 Sport, 2,0 benzin fra 2009, og det er altså blevet en meget bedre bil efter faceliftet. Stort set alt, hvad jeg var utilfreds med på min årg. 2007, er blevet fikset i 2009, bortset fra sæderne, som stadig ikke støtter optimalt.

Jeg behøver vel ikke sige, at det varskydedørene der gjorde udslaget, da vi skulle vælge bil denne gang. Og det bliver det sikkert også næste gang. Jeg glæder mig allerede til at se den kommende C-Max med skydedøre, som vel egentlig er eneste reelle konkurrent til Mazda 5.

God fornøjelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Morten Nørgaard

Morten Nørgaard
bruger siden
03-06-2007

19-02-2010 kl. 11:23

Tusind tak for info, det var superdejligt at høre fra en som selv har bilen og kender stærke og svage sider.
Den vi har kig på er en 2,0 touring, men jeg kan høre at jeg skal have en lang prøvetur for at afprøve sæderne og specielt lårstøtten, da det er et af ankepunkterne på vores nuværende bil.
Vi kører kun 10-12.000 km og har kort til og fra arbejde, derfor er benzinøkonomi ikke så vigtigt.

Tak for den fyldige besvarelse.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren H.

Søren H.
bruger siden
06-01-2004

19-02-2010 kl. 14:52

Hej.

Godt at du kan bruge mit svar.

Det var netop en 2,0 Touring, som jeg havde før.
Største problemer er klart sæderne og motorstøj, da bilen tager mange omdrejninger - specielt ved motorvejskørsel.

Jeg vil klart anbefale dig at lede efter en faceliftet model - om ikke andet, så for at få 6-trins gearkassen. Men jeg ved selvfølgelig godt, at de er noget dyrere, da de først kom i 2008.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

L B

L B
bruger siden
19-09-2008

19-02-2010 kl. 22:53

Jeg har selv haft adskellige Mazda'er inkl. en Mazda 5 2.0 Diesel Sport og aldrig haft problemer med dem, men min nabo har en Mazda 5 2.0 Touring årgang 2006 og der har haft en del problemer med den.
Alle 4 støddæmpere er røget på skift og senest er ESP'en stået af. Støddæmperne blev dækket af garantien, men de måtte selv slippe 8K for ESP'en.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren H.

Søren H.
bruger siden
06-01-2004

22-02-2010 kl. 14:07

Min Mazda 5 2,0 Touring fik sjovt nok også skiftet støddæmpere allerede efter ca. 60.000 km.
Det var en firmabil, så jeg ved faktisk ikke, om det gik på garantien eller på serviceaftalen - men skiftet det blev de.
Årsagen var, at det kom nogle høje dunk, hvis man f.eks. kørte over et vejbump, selvom man kørte meget forsigtigt.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Erik Graversen

Erik Graversen
bruger siden
10-03-2010

10-03-2010 kl. 15:36

Hej.
Jeg har en Mazda 5 2,0 DE 143 Sport, 6 gear, kører årligt 50-55000 km.
Bilen følger alle service intervaller hver 20000 km, og det forresten også det eneste tidspunkt jeg besøger mazda, skal til 120000 km service i næste uge.
Diesel udgaven er super.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

jacob hansen

jacob hansen
bruger siden
13-03-2008

11-03-2010 kl. 17:49

Hejsa

Har også haft Mazda 5 touring og er helt enig at støjen ødelagde hele køreglæden i den bil. Vi var en tur i Italien i den og jeg havde næsten fået tinitus da jeg kom hjem efter 1600 km på motorvej.
Og det var ikke muligt på noget tidspunkt for mig at få den over 10 km/l.

Men udover de 2 ting var det en super bil, men blev skiftet ud pga. motorstøj,så med dine små ture i tankerne ville jeg ikke være nervøs for at købe den bil

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Philip Etin

Philip Etin
bruger siden
22-05-2007

12-03-2010 kl. 12:13

Nu siger du selv UDOVER rust, men netop rusten tror jeg er uhyre vigtig på sådan en... selvom den er så ny. Jeg ville gå efter en, der havde fået beskyttelse fra noget nær dag 1. Allerede efter et par år kan de første angreb være på vej - og så er det altså ikke det samme blot at "dække det til" med en rustbeskyttelse senere i bilens levetid.

Min kollega har en Mazda 5 2,0 de købte fra ny. Den har faktisk været helt fejlfri.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Søren H.

Søren H.
bruger siden
06-01-2004

12-03-2010 kl. 12:49

Mazda må simpelthen være det dårligst rustbeskyttede bilmærke på markedet i dag.
Min nu 15 måneder gamle Mazda 5 har allerede synlig rust flere steder.
Ok, det er måske ikke direkte i karosseriet, men i de små detaljer.
F.eks. bobler de lister, som adskillere de to ruder i begge bagdøre, allerede lystigt på min. Grimt og bare ikke ok.
Bilen skal forbi Mazda indenfor en måneds tid - så må vi se, hvad de siger til det.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Isager

Jan Isager
bruger siden
02-11-2010

02-11-2010 kl. 12:31

Har dog ikke selv haft en men min bror har en Mazda 5 2.0 DE og den har kørt uden store problemer indtil nu 112.000km
Det ser ud til at turboen er stået af, selve akselen er knækket og koster ca 16.000kr + moms.

Det er nu første gang jeg har hørt at en diesel turbo er stået af så hurtigt.

Kendte problemer med Mazda 5 er:
Støddæmpere
Fugt i baglygterne
ABS modul
TCS/DSC lyser konstant ( en ventil der skal skiftes ) 25.000kr

Ikke så ofte problem men extremt:
Motoren giver fuld omdrejninger op til max og der kan ses hvid røg ud af udstødningen. Det koster en ny motor som løber op i ca 95% af bilens værdi.
Det skyldes at der er et system til DPF som brænder noget af i den og det kan resultere at motor olien stiger i motoren og derfor begynder motoren at brænde olie af.
Men som sagt er det ikke noget der er sket ret ofte.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

jan hove

jan hove
bruger siden
13-03-2011

31-12-2017 kl. 03:34

Nogen der har et interval tal på hvornår Tandrem skiftes enten antal år eller antal Km.Lægger vogn bortset fra gearkassen,den synes jeg er ireterende.Tandrem er skiftet i 2013 men vi er da noget under 100000km.Mazda vil ikke fortælle dette ang tandrem.

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Jan Gregersen

Jan Gregersen
bruger siden
01-04-2005

04-01-2018 kl. 15:46

jan hove

bruger siden
13-03-2011

skrev:
Nogen der har et interval tal på hvornår Tandrem skiftes enten antal år eller antal Km.Lægger vogn bortset fra gearkassen,den synes jeg er ireterende.Tandrem er skiftet i 2013 men vi er da noget under 100000km.Mazda vil ikke fortælle dette ang tandrem.

Jeg har en benzin fra 2008.
I instruktions bogen står der 120.000 km (kun diesel). der står ikke noget tids interval

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg