Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

12-03-2007 kl. 07:56

Min anbefaling: :Årgang:2007Mærke/Model:VW Golf 2,0Brændstof:BenzinKommentar: Det korte svar er: Ja :-)

Det lidt længere:
Erfaringsmæssigt går man sjældent galt i byen med en Golf GTI. Det er klassikeren over alle GTI'er, og ser man bort fra den "falske" 1,8 GTI (Golf IV), dvs. den uden turbo, så er de alle gode biler.
Men især er den nye Golf V GTI en stor oplevelse. Den kører VÆSENTLIGT bedre end alle tidligere Golf GTI'er(efter min mening), undervognen er rigtigt godt afstemt ml. komfort og sport.. men er naturligvis lidt fastere end basismodellen.. og det skal den også være til de hestekræfter den leverer!
Jeg har aldrig selv været voldsomt imponeret over VW's turbomotorer, men med den nye 2,0 TFSI er der sket sager! Den er LANGT bedre end den gl. 1,8, og lyder sågar lidt bedre.
Trækket er meget jævnt, og den er stort set fri for tudbotøven.. nogle vil mene helt fri, men jeg er nok mere fintfølende/kritisk end de fleste (= brokkehovede).
Jeg vil kraftigt anbefale dig at prøve modellen med DSG-gearet. Den er en fornøjelse, og man føler ikke at man mister kontrollen, som ved mange andre automatgear.

Der er dybest set ikke så mange udfordrere til en Golf V GTI. Men check også en Ford Focus RS Turbo.. den kører også rigtigt godt, men her er turbotøven mere mærkbar.. og komforten er heller ikke lige så god.. og tro mig - i det lange løb bliver man træt af en bil der ikke er lidt komfortabel, når man henter morgenbrød søndag morgen :-)

Eneste anke jeg har mod VW's turbomotorer er dog stadig, at den næste er FOR jævn i sin kraftudfoldelse. Turboen sætter tidligt ind, og man får ikke det "kick" som man gør hos nogle andre. Mange mener det er en fordel, personligt mener jeg det kan være lidt kedeligt i længden.

Jeg ville - selvom det er en helt anden boldgade - også kigge på en BMW. En 330 af sidste generation af E46 er en fornøjelse. Eller f.eks. en BMW 325Xi 2,5i af nyeste model.. men ok.. jeg er BMW fan, og det er jo ikke alle der er det, og de ER dyrere i drift. Men hold da op man bliver glade for de biler.

Så poiten er vel.. du får en rigtig fed bil i en Golf GTi. Men prøv også en BMW og en Ford Focus inde du skriver under på slutsedlen.. for i den prisklasse, og den type af biler, bør det være hjertet der bestemmer bilen. Det bliver man gladest for i længden :-)

Håber det var lidt fornuftigt input til dit valg.

HOV.. glemte lige at nævne lidt om VW Golf 3,2 R32 V6 4M DSG.. hvorfor anbefaler jeg ikke den. Tjae.. motoren er efter min mening klart federe, men den er desværre også noget tungere, og det giver sig desværre udslag i markant dårlige svingegenskaber (den bliver næsetung, og mister vejgreb i sving) :-/... stadig en dejlig bil, og definitivt en superdejlig motor! Men man vil jo gerne lege i svingene med en Golf GTi .. ikk ;-)

/Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg