Bilbasen Forum
Indlæg slettet
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
14-04-2007 kl. 22:08
For 60-70.000 får du en velholdt 1997-1998 Modeo 1,8/2,0 m. A/C. Modellen er ikke fejlfri, men er det jeg kalder en "ærlig" bil.. forstået på den måde, at den er er ikke fri for diverse småfejl, men generelt så starter den og får dig frem til din destination. Hvis det ikke er et problem med lidt større forsikringspræmie eller ejerafgift, så vælg en 2,0. Er lidt mere støjsvag og trækker meget bedre.
Reperationer er forholdsvis billige, og der er gode muligheder for et godt køb. Du får masser af plads, og gode køreegenskaber, som også holder til en tur med hele familien sydpå!
Checkliste:
- rust.. Ford ruster.. sådan er det bare, find et eksemplar med supplerende rustbeskyttelse.. min. udført 2 gange siden ny.
- Slidte bremser.. ikke dyrt, men tit nemmere at få fikset i forbindelse med en handel.
- topstykke + toppakning er ikke for stærk.. få den checket af en mekaniker eller FDM
- slidt gearkasse (skærer tænder ved nedgearinger, svær at skifte 1 til 2 eller 2 til 3, mislyde fra gearkassen).
- defekte lygter
- aircon kompressor kan stå af... det er dyrt, så check at den køler som den skal på en varm dag!
- gummibøsninger fortil, lyt efter "klonk" lyde ved kørsel over kantsten eller små korte bump.. evt. en tur over nogle brosten. Let "svømmede" fornemmelse ved kørslen er også tegn på slappe bøsninger.
Jeg kan kun anbefale at få en bil i 60-70.000 kr. klassen FDM testet inden køb.
Få indføjet i slutsedlen, at bilen skal have udbedret alle med "0" markerede fejl fundet ved en FDM brugtbils test.. dette skal ske uden beregning (dvs. forhandleren skal betale ALT, dog betaler du selv testen.. typisk omkring 1800-2000, men pengene er godt givet ud!).
Andre valg kunne være:
- Fiat Marea 2,0 HLX Weekend
Bedre end sit rygte, og meget plads med en solid og stærk motor.
- Citroën Xsara 2,0i Exclusive st.car
Rigtig dejlig bil, lidt mindre plads, og kan have en del småfejl, men generelt driftsikker... motor er supergod og stærk. Meget udstyr.. men check alt el-udstyr.. især sædevarme og AirCon!
Held og lykke med jagten!
/Henrik
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
15-04-2007 kl. 09:51
Hvis ikke 200.000km på tælleren afskrækker dig så se på: Toyota Carina E 1,8 GLX st.car.. den fås m. A/C til omkring 70.000 (der er desværre kun få på markedet med A/C, men de findes).
Her får du MEGET plads, og HØJ kvalitet og driftsikkerhed!
Find et eksemplar med service ok, og med supplerende rustbeskyttelse. 200.000 km er ingen sag for en Carina E hvis bare den er serviceret ordentligt, og er velholdt. Motoren går nemt 350-400.000 uden store problemer!
Ting at checke:
- Skal være en 1997 model, da de er hel-galvaniserede, og derfor er de langt bedre kopibeskyttede!
- fuld service skal der være!
- tandrem SKAL være skiftet efter forskrifterne (hver 120.000km/8 år .. det der kommer først!)
- gummibøsninger ved bærearmene foran kan være slidte.. det er desværre smådyrt på en Carina E, da hele bærearmen så skal skiftes.. dette er derfor et vigtigt checkpunkt.
- gummimanchetterne ved bagerste støjdæmpere skal også checkes.. de kan være revnede.. ca. 15-2000 at lave.
- rust.. selvom de ikke ruster så slemt, så prøv at finde et eksemplar med supplerende rustbeskyttelse.
Forrige svar er dog stadig et godt bud, men hvis jeg selv skulle vælge, ville jeg hellere ha en velholdt 200.000 km Carina E, end en Mondeo... men udvalget er noget mindre, så du skal indstille dig på en jagt... :-)
hilsen Henrik
Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004
15-04-2007 kl. 09:53