Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

08-05-2007 kl. 08:53

Min anbefaling: :Årgang:1990Mærke/Model:BMW 520i 2,0Brændstof:BenzinKommentar: Hvis du har muligheed for det, så prøv at find en 24V version (90-> men ikke alle 90'ere er 24V !). Det giver dig 150 HK i stedet for 129HK. Det betyder en del, da det er en tysk kvalitetsbil, og vægten er høj: ca. 1400kg, og så er 150 ikke for meget, hvis du vil have den rigtige BMW fornemmelse.

Når det er sagt, så er E34 BMW'en en meget solid bil, som kun har forholdsvis få fejl for alderen, og rustbeskyttelsen er langt over gennemsnittet.

Ting man altid skal checke ved en gl. BMW:
- Servicebog! Servicebog og servicebog. Prøv at finde et eksemplar med fuld service. En BMW er en dejlig bil, men kun sålænge den passes!
- 200.000km er ingen sag for en BMW hvis den er passet (fuld service, olie + filter for hver 15.000 eller mindre!).
- Check om bilen er importeret, og om der er gæld i bilen (ring til bilbogen i århus.. du skal bruge reg.nummeret.).
- Check om bilen har original lak, og om den har været skadet (check svejsninger i bagagerum og motorrum.. orig. svejsninger er meget pæne, og regelmæssige, og alle samlinger har en solid gang sealer (halvblød ca. 0.5cm bred spartelmasse-agtig.. er lakeret, så det ikke ses så tydeligt.). Check om dørene åbner og lukker nemt. Checkl om dørene flugter (lad en finger køre langs lakken hen over dørrevner, men du går rundt om bilen.. der må ikke være nogen dør der liiige er 0,5-1 cm længere ude end skærmene).
- Udstødning.. kan være tæret, og især er beslagene ofte rustet væk.
- Bøsninger i bagtøjet er ofte slidt! Kan være svært for en lægmand at checke.. ta en FDM, en bilkyndig kammerat eller en mekaniker på råd!
- styretøj (foran) er ofte slidt i bøsninger.
- Bremser.. ofte skæve (ryster ved bremsning).. eller slidte (gode BMW bremser bremser rigtigt godt.. så de SKAL bare virke godt!).
- håndbremsen er ofte skidt.
- KM-tal.. igen er en fuld servicebog + synsrapporter den bedste garanti for et korrekt km-tal. Mange importer fra tyskland har fået stillet tælleren.. og det er altså nedad.. jeg har set biler der pralede med 120.000 km, men tydeligvis havde gået MEGET mere.

MEN nu vil jeg ikke skræmme dig helt væk fra bilen, for en BMW er noget at det bedste man kan køre i, dog er sikkerheden ikke i top i de gl. og desuden skal man være klar over at baghjulstrækket giver sine vanskeligheder om vinteren og i glat føre.. så vær rar at passe på, og ta evt. et glatbane kursus i din BMW.. det bliver du glad for!

Held og lykke med jagten.. og check nu lige forsikringen inden du køber :-)

Håber du kunne bruge denne info til noget :-)

- Henrik

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Carsten Jensen

Carsten Jensen
bruger siden
06-01-2004

27-05-2007 kl. 18:25

Rigtig godt og uddybende svar, dog er der endnu et par fælder... hvis man kan kalde det sådan på en gammel bil. Overløbsrør til benzintank bliver utætte og SKAL skiftes, stor operation. Vandpumpe og forreste bærearme, samt fjedre der knækker. Jeg har brugt en del penge på min 520i 24v fra 1991, men den kører altså stadig forrygende godt. Da jeg skulle købe var jeg ude at se på flere og må indrømme der bliver sgu fusket med km tællere og kodechips. Så på en der havde kørt 140tkm på 14 år....med huller i sæde

Henrik Rathje

Henrik Rathje
bruger siden
06-03-2004

28-05-2007 kl. 11:47

Gode supplerende informationer... vidste ikke det med overløbsrøret! Tak for info:-)

-Henrik