Bilbasen Forum

Abonner på forumtråd

Indlæg slettet

Kim Kristensen

Kim Kristensen
bruger siden
06-01-2004

06-05-2007 kl. 13:07

Design er et spørgsmål om smag og behag, så det punkt kan du nok bedst selv afgøre.
Priserne brugt på de to biler er næppe forandret meget efter indgrebet, jeg købte en ny Civic 1,8 Sport i december 2006 og prisen er nu 1699 kr. lavere end den gang. Var Civic 1,8 Sport ikke steget med 5000 kr. før indgrebet havde det nok været en anden sag, hvordan det er gået for Leon 1,6 tør jeg ikke sige. Begge biler ligger der hvor de bliver belønnet for ESP, men straffet på brændstofforbruget.

Jeg kender ikke udstyrsniveauet i Leon, men jeg formoder at du for de 20.000 kr. får noget udstyr (og mere motor) som ikke er i Leon. Ud fra normtallet skulle du såfremt det holder sparre noget benzin i Civic i forhold til Leon, selv har jeg indtil nu kørt 15,45 km/l over de ca. 7300 første km og i den kolde tid. Alle tests jeg har læse af de to biler dømmer dem som værende sportslige at køre i, jeg har dog til gode at se en som ikke beskriver Leon som værende støjende. Jeg har aldrig kørt i en Seat så jeg skal ikke kunne sige om det er rigtigt, men det bemærker du vel selv hvis det virkeligt er så slemt.

Honda er rigtigt nok et lille mærke I DK, på verdensplan er det dog et af de største personbilsmærker, nummer tre var det sidst jeg så de tal så vidt jeg husker. Måske er det den gamle historie om dyre reservedele der gør det, den har I hvert fald overlevet sig selv. En gruppe test i Auto Motor & Sport (svensk) skriver at et bestemt udvalg af reservedele og arbejdsløn koster 22.695 til Civic 1,8 Sport, 23.940 til Golf 2,0 FSI og 26.224 til Leon 2,0 FSI. Serviceudgifter tom. 40.000 km 2086 for Golf, 3221 for Civic og 4497 for Leon, de regner også med at værditabet pr. år er 24.200 for Civic, 26.575 for Leon og 27.550 for Golf. Alt i alt tal der viser at de tre næsten ligger ens hvad det angår, i hvert fald hvis det bliver set pr. km eller år.

Vi har gennem de 17 år vi har kørt Honda-bil brugt 1325 kr. på to reelle reparationer, jeg udførte dem selv men med originale dele. Vi er pt. på Honda-bil nummer 6 og 7, så det er til at regne ud at de er godt brugte når de får fred for vores familie. Min forrige bil Civic 1,4i S Sedan kørte fra 1/8-1997 til 15/12-2006 185.512 km, den havde aldrig en eneste reparation. Jeg kender ikke Seat’s garanti men som Lars Hansen skriver er den ganske god på Civic, den har jo også 10 års garanti på undervognsdele samt tank, brændstof- og bremserør og så mobilitetsgaranti de første 3 år i Europa.

Førnævnte Auto Motor & Sport fik med 83% en af de højeste ratings nogen sinde, da de spurgte ejere af den nye Civic hvad de syntes om den. De har ikke spurgt ejere af den nye Leon men den forrige af dem fik 60% og nyeste Golf som helt uden skyld er blevet blandet ind i dette indlæg 74%. En lignende i UK (Driver Power 2007) placerede Civic som nummer 4 totalt blandt 100, Leon som nummer 40 og Golf’en som nummer 9. Den klasse hvor de biler høre til blev vundet af Civic, Leon er ikke på den liste da den er uden for top 5 og førnævnte Golf blev nummer 3.

Jeg håber du kan bruge det til noget, og ellers god jagt!

Med venlig hilsen Kim

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg

Profil slettet

Profil slettet

06-05-2007 kl. 20:27

... :-)

Anmeld Hvad betyder det? Besvar indlæg